در ادامه دیگر لنز های سونی برای عکاسی پرتره را که مقرون به صرفه تر هستند به شما معرفی خواهیم کرد.
دیگر لنز های سونی مناسب پرتره
مدل بعدی ارزان بوده اما کیفیت آن بسیار بالاتر از قیمتی است که دارد. لنز Sony FE 50mm F/1.8 احتملا در این رنج قیمت بهترین لنز نرمالی است که می توان پیدا کرد. این لنز دارای اپرچر 1.8 سریع بوده که شارپنس را ارتقا می دهد و المنت های بصری به کار رفته در آن اعوجاج و فلیر و دیگر خطا ها را به حداقل می رسانند. این لنز می تواند در محیط های کم نور تر نیز به خوبی کار کند و تصاویر زیبایی را بگیرد. در نهایت بوکه ای که ایجاد می کند ویژگی است که بسیار مورد ستایش و تحسین کاربران قرار گرفته است.
لنز دوربین Sony FE 24-70mm f/2.8 GM فاصله کانونی رنج واید تا تله فوتو کوتاه را دارد. این به این معناست که می توانید سوژه را در موقعیت ها و بکگراند های مختلفی در کادر خود قرار دهید. اگر تا به حال از این لنز استفاده کرده باشید می دانید که همه چیز در این نمونه با دیگر لنز های سونی متفاوت است. این لنز به خاطر بهره مندی از فناورذی های اپتیکالی درجه یک سونی میزان کمتری اعوجاج و فلیر و… دارد.
اخرین مدلی که برای شما در نظر گرفته ایم لنز دوربین سونی Zeiss 35mm f1.4 برای دوربین های فول فریم است که از نظر حذف اعوجاج و فلیر و شبح وارگی شاید در بین پنج لنز برتر دنیا قرار بگیرد. دیگر خصوصیات این محصول موتور فوکوس SSM بوده که با سرعت و دقت فراوان سوژه را در قاب دنبال می کند. در ضمن برای عکاسی در مکان های تاریک انتخابی ایده آل است چرا که اپرچر 1.4 میزان نرو بسیاری را به سنسور می رساند.
اگر شما هم به تازگی عکاسی را آغاز کرده اید حتما تنظیمات دوربین عکاسی خودتان را روی حالت خودکار قرار داده اید که یعنی کار درست را انجام داده اید. اما در صورتی که قصد پیشرفت جدی را در این رشته دارید باید هر چه می گذرد بهتر و بیشتر از تنظیمات دستی در شرایط مختلف استفاده کنید تا بتوانید حرفه تر کار کدهر و تجربه خود را افزایش دهید. عکاسی در حالت دستی باعث می شود عکسی شارپ و با کیفیت را بگیرید در ترکیب بندی بهتر کار کنید و در نهایت درکتان از هر محیطی و شرایط مختلف برای عکاسی بهتر شود. در این مطلب به صورت کامل طرز استفاده از حالت دستی دوربین عکاسی نوشته شده است و می توانید با مطالعه این مقاله بهتر و آگاهانه تر در این زمینه کار کنید.
در حالت دستی تنظیمات مربوط به ایزو دیافراگم سرعت شاتر را کنترل می کنید. باید بدانید که در هر سبکی و هر موقعیتی چه نوع تنظیماتی به درد شما میخورد و مثلا برای گرفتن پرتره با بکگراند مات (بوکه) چه تنظیماتی را در دیافراگم باید اعمال کنید.
تنظیمات دستی ایزو (iso) در دوربین عکاسی
ایزو از جمله پرکاربرد ترین تنظیماتی است که در دوربین بوده و رابطه عکسی با میزان نور محیط دارد. تنظیم ایزو میزان حساسیت دوربین را به نور کم یا زیاد می کند. در مکان های تاریک بهتر است ایزو را تا حدی بالا ببرید که شاهد میزان بالای نویز در تصویر نباشید مگر در موارد خاص و در موقعیت هایی که منبع نوری قوی را در اختیار دارید میزان را به کمترین حد خود برسانید. برای بهتر شدن تجربه تان با ایزو تنها یک کار می توانید بکنید و آن عکاسی در شرایط مختلف است تا میزان ایزو ایده آل خود را پیدا کنید. برای بهتر شدن درکتان از این مطلب پیشنهاد میکنیم مقالهایزو (ISO) و تاثیر آن بر عکاسی را مطالعه کنید.
دیافراگم در حالت دستی دوربین عکاسی
دیافراگم به دریچه ای در لنز اشاره دارد که نور از آن عبور و به سنسور در دوربین می رسد. در کل دو نوع دریچه ثابت و متغیر داریم که هر کدام کارایی خود را دارند. اپرچر تاثیر بسیاری هم در عمق میدان دارد و میزان باز و بسته بودنش را می توان با مشاهده عدد f روی لنز تعیین کرد. هرچه این عدد کوچکتر باشد دریچه باز تر بوده و نور بیشتری به حسگر می رسد و عمق میدان کمتری را به کاربر می دهد در ضمن برای گرفتن عکس هایی با پس زمینه مات دیافراگم باید کمتر باشد.
از سوی دیگر هرچه دیافراگم بسته تر باشد تصویری با بکگراند شارپ خواهید داشت و شاهد میزان بیشتری از کنتراست بین سوژه و بکگراند خواهید بود.
تنظیمات سرعت شاتر دوربین عکاسی
سرعت شاتر مشخصا به مدت زمانی اشاره دارد که پرده شاتر باز می شود و نور به سنسور می رسد شاتر تا زمانی که نور به سنسور برسد باز می ماند. معمولا سرعت شاتر پایین را عکاسانی می پسندند که تصویر مات را دوست دارند به گونه ای که در آن ها سوژه در حال حرکت نشان داده شود.
تراز سفیدی یا white balance
پروسه تنظیم تراز سفیدی برای از بین بردن رنگ های غیر طبیعی در تصویر انجام می شود که در نهایت تصویری با تن رنگی طبیعی را در اختیار کاربر می گذارد. این نکته را به یاد داشته باشید که وایت بالانس تناژ شدید نور زرد و قرمزی روی پوست را از بین می برد و در صورتی که می خواهید عکسی غیر معمول را با کنتراست و تناژ آبی بگیرید باید آن را در حالت tungsten قرار دهید.
اینکه بخواهید دوربین را به صورت دستی تنظیم کنید ممکن است در ابتدا بسیار خسته کننده به نظر برسد و گاها نتوانید تنظیمات درست را مطابق با شرایط اعمال کنید ولی به مرور زمان هم شما حرفه ای تر کار می کنید و هم تصاویرتان ارزش بیشتری می یابند.
https://digi24.ir/wp-content/uploads/2019/10/راهنمای-جامع-استفاده-از-حالت-دستی-دوربین-عکاسی.jpg400600مدیریت فروشگاهhttps://digi24.ir/wp-content/uploads/2024/03/لولگو-دیجی24.pngمدیریت فروشگاه2019-10-10 13:46:362019-10-10 13:46:36راهنمای جامع استفاده از حالت دستی دوربین عکاسی
در واقع این نمونه اولین نسخه از سری نسبتا جدید fx است و برای دوربین های slr ساخته شده است فاصله کانونی لنز و زاویه دید آن سبب می شود عکاس از فاصله نزدیک هم سوژه را با بکگراندی ایده آل ثبت کند. موتور فوکوس نصب شده در لنز هم جدید بوده و از نوع DC است و در سیستمش قطعه ای مغناطیسی برای افزایش سرعت فوکوس قرار گرفته است. این لنز می تواند انتخاب مناسبی هم برای حرفه ای ها و هم برای مبتدیان باشد و در عکاسی پرتره می تواند به خوبی خود را ثابت کند.
لنز توکینا AT-X 116 PRO DX II
این نمونه هم ورژن جدیدی از لنز بسیار محبوب AT-X 116 f/2.8 PRO DX می باشد که مهم ترین ویژگی اضافه شده به آن می تواند قابلیت اتوفوکوس ان باشد که کارایی لنز را به خوبی افزایش داده است. همچنین ه دلیل اصلاحاتی که در المنت هایش صورن گرفته و به کار گیری عناصر بهتر شاهد کیفیت تصویر بهتری در تمام محدوده فوکوس خواهیم بود.
لنز توکینا AT-X 107 AF DX NH Fisheye
یکی از محبوب ترین لنز های چشم ماهی توکینا است و در حقیقت ممکن است انتخاب بسیاری از عکاساتن هنری و حرفه ای در مقابل بسیاری از برند های گران تر باشد. امکان ثبت عکس به صورت پانارومای 360 درجه در شایسته ترین کیفیت ممکن از مهم ترین ویژگی های آن است. دیگر نکات مثبت درباره این کالا این است که سبک و کم حجم دیزاین شده است تا حمل و نقل ان مسئله برای عکاس نباشد.
خرید برترین لنز های توکینا
هر سه لنزی که در این مطلب به ان ها اشاره شد در قسمت فروشگاه سایت دی جی 24 موجود هستند و کاربران یم توانند با مراجعه به برگه مخصوص هر کدام اطلاعات کامل ان را به دست بیاورند تا خریدی مطمئن داشته باشند. امکان ثبت سفارش هم به دو صورت تماس تلفنی و سفارش از طریق سایت وجود دارد.
https://digi24.ir/wp-content/uploads/2019/06/بهترین-لنز-های-توکینا.jpg400600مدیریت فروشگاهhttps://digi24.ir/wp-content/uploads/2024/03/لولگو-دیجی24.pngمدیریت فروشگاه2019-10-09 05:02:142019-10-09 13:28:52بررسی بهترین لنز های توکینا
این نوع تتکنیک زمانی است که دکمه شاتر را تا نیه می فشارند تا دوربین روی سوژه تمرکز کند و آن را تحت فوکوس نگه دارد تا زمانی که دکمه شاتر رها شود. اگر بار اول از فوکوس راضی نبودید باید دکمه شاتر را رها کنید و دوباره آن کار را انجام دهید. از این شیوه برای عکاسی با سوژه های بی جان و بی حرکت استفاده می شود. در میان باقی روش ها این نمونه از پرکاربرد ترین تکنیک های فوکوس به شمار می آید.
تکنیک فوکوس ادامه دار یا متوالی
مشخصا از این روش برای عکاسی از سوژه های متحرک استفاده می شود. در این تکنیک هم دکمه شاتر تا نیمه فشرده میشود و فوکوس روی سوژه انجام می گیرد و این تمرکز متناسب با جا به جا شدن سوژه آن را دنبال می کند. بسیاری از دوربین های حرفه ای هستند که در این زمینه به خوبی هر سوژه را با هر سرعتی تعقیب می کنند و شما تنها در حالت دستی لازم است تنظیمات را طوری مشخص کنید که دوربین بداند وری چه جیزی و کجای کادر فوکوس کند.
انتخاب نقطه فوکوس AF point
برای اینکه فوکوس اتوماتیک کار کند باید یکی از نقاط تصرف شده آن روی صورت سوژه باشد. برای تعریف نقطه فوکوس در دوربین دو روش وجود دارد. اولین روش این است که تصمیم را به عهده خود دوربین بگذارید و تنظیمات را به صورت خودکار انجام دهید که در بسیاری از مواقع که سوژه ثایت است دوربین های جدید و پیشرفته این کار را به خوبی انجام می دهند.
اما اکر نتایج حرفه ای تری می خواهید این کار را باید به صورت دستی خودتان انجام دهید. تنظیمات دستی به شما بیشترین میزان کنترل را می دهند. برای این کار ابتدا دکمه af point selection را بزنید و با نگاه کردن به نمایاب استفاده از دکمه های جهتی دوربین برای رفتن به نقطه مورد نظر خود استفاده کنید.
تکنیک های فوکوس و ترکیب بندی مجدد
با اینکه بسیاری از دوربین های جدید نقاط فوکوس بسیاری را در اختیارتان میگذارد همیشه هم نقطه دقیقی که برای فوکوس کردن نیاز دارید به شما نمی دهند. این تکنیک این زمان به کار می آید. برای اینکه این حالت را بهتر درک کنید فرض کنید نقطه فوکوس شما در مرکز است و سوژه در گوشه تصویر قرار دارد تنها کاری که باید بکنید جابه جایی دوربین است تا سوژه در مرکز قرار بگیرد اکنون دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید و سپس دوربین را جابجا کنید تا سوژه را در مکانی که می خواهید قرار دهید و بعد دکمه را رها کندی. طبیعتا هنگامی که می خواهید این گونه فوکوس کنید باید از حالت single af استفاده کنید.
دیگر روش ها و تکنیک ها نیز هستند که در بهتر شدن عکس هایتان کمک می کنند مثلا می تواند از روش انباشته کردن فوکوس که حالتی دیجیتالی است استفاده کنید. در این روش چندین عکس با فوکوس متفاوت گرفته می شوند و سپس در یک عکس همگی با هم ادغام می شوند که نتیجه تصویری با شارپنس بالاست.
همه می دانیم که برای ثبت هر چه بهتر یک منظره و یا یک سوژه باید ابزار بهتری هم در اختیار داشت در عکاسی این موضوع که در شرایط و مکان های مختلف با تعویض لنز می توان به نتیجه بهتری دست یافت تنها موضوع مهم نیست بلکه خود دوربین هم در بسیار از موقع باید با توجه به شرایط شوتینگ انتخاب شود. مثلا بسیاری از افراد تنها برای کار های روزمره و معمولی یا ویدیو بلاگینگ احتیاج به یک دوربین دارند و سایر عکاسان خب طبیعتا به مدل های حرفه ای تری نیاز دارند. در این مطلب کاربرد دوربین های عکاسی مختلف را بررسی می کنیم و مشخص می کنیم که هر کدام برای چه دسته از عکاسان مناسب هستند.
انواع دوربین عکاسی و کاربرد آن ها
در ابتدا به دوربین های کامپکت اشاره می کنیم. این دوربین ها مشخصا با توجه به اسم دسته بندیشان سایز کوچک و وزن بسیار کمی دارند. مزیت های دوربین کامپکت می توان به قیمت پایین آن ها اشاره کرد. همچنین این دوربین ها نیازی به کیف های بزرگ برای حمل لنز و .. ندارند و بعضا در جیب هم جا می شوند. از آنجایی که این دسته بندی برای لنز های کوچک و سیک سات پس بهرتی سات وزن پایین و سایز را جزو مزیت ها در نظر نگرفت.
اما این دوربین ها به علت همین سایز کوچکشان خب قادر به ارائه بسیاری از امکانات خوب و کاربردی در عکاسی نیستند مثلا صدای بالای شارت به خاطر کوچک بودن سنسور و کیفیت عکس پایین تر و .. را می توان از معایب آن ها در نظر گرفت. این نوع محصولات توسط برند های معتبر مثل کانن و نیکون … تولد می شوند و برای ویدیو بلاگر ها و اشخاص معمولی و نوجوانان بسیار مناسب هستند.
دوربین های DSLR
نوع دیگر دوربین های DSLR هستند که در حال حاضر محبوب ترین در میان عکاسان حرفه ای بوده و کیفیت عکسی خارق العاده را دارند که این را مدیون سنسور های بزرگ خود هستند. می توان دوربین عکاسی DSLR را با لنز های مختلف امتحان کرد و تقریبا در هر شرایطی کارایی خود را به خاطر قابلیت تعویض لنز دارند. کیفیت فیلم برداری با این دوربین ها حتی در نسخه هایی که به زودی به بازار می آیند به 8K می رسد. ایراد هایی که به این دوربین ها وارد است بیشتر از نظر قیمتی بوده اما با توجه به کیفیت کار می توان از آن چشم پوشی کرد.
دوربین های بدون آیینه
در گروه بعدی دوربین های بدون آینه قرار دارند که آن ها هم قابلیت تعویض لنز دارند و به خاطر تغییرات و پیشرفتی که در سال های اخیر داشته اند بسیاری از افراد بر این باورند که در صورت ادامه روند از دوربین های دیجیتال SLR پیشی می گیرند. پایه این مدل دوربین عکاسی همان DSLR ها هستند اما بدون آینه برای انعکاس نور به سنسور.
مزیت هایی که نسخه های بدون آینه دارند سبک بودنشان و کوچک بودنشان است. کنترل پنل بسیار ساده ای دارند و می توان با تعویض لنز در محیط ها و رشته های مختلفی از هنر عکاسی اقدام کرد. کیفیت فیلم برداری هم بسیار بالا و تا 4K را به راحتی ساپورت می کنند. تنها معایبی که در این است که برای این دوربین ها به اندازه لازم لنز ساخته نمی شود و دیگر این که سرعت اتوفوکوس پایین تر است.
دوبین های عکاسی اکشن
حتما کلمه گوپرو را در ویوی های ورزشی و .. شنیده اید. دوربین های اکشن نوعی بسیار کوچک و کم وزن هستند که به استحکام بالایی دارند و خروجی با کیفیتی نیز داشته که در سال های اخیر بسیار محبوب شده اند. لوازم جانبی متنوع و زیادی دارند و تقریبا همه جا می توان آن ا را نصب کرد و با محافظ های ضد آب میتوان از ورزش هایی مثل موج سواری و… فیلم های با کیفیتی گرفت. تنها ایراداتی که بر آنها گرفته می شود ضعیف بودن تنظیمات دستی و فوکوس ثابت و محدودیت زوم و مناظر زیبای کوچ است. اما با همه این ها برای سوژه های متحرک در سبک در ورزش های مختلف بسیار ایده آل است.
یکی از جالب ترین دوربین هایی که می توانید پیدا کنید دوربین های 360 درجه هستند. این محصولات مخصوص ثبت عکس ها و فیلم های پاناروما هستند. در دو طرف سر این دوربین ها دو لنز چشم ماهی با زاویه 180 درجه به صورت پشت هم قرار دارند و جمعا زاویه دید 360 درجه را به سیستم می دهند. می توانید این مدل ها را در سطوح مختلف نصب کنید و به صورت زنده تصاویر را در دستگاه های مختلف تماشا کنید. اما متاسفانه رزولوشن کمی دارند و فوکسو ثابت سات و لرزش باعث مات شدن شدید تصویر می شود.
دوربین های فیلم برداری
آخرین دسته بندی به دوربین های مخصوص فیلمبرداری می رسد. اگرچه نقششان نسبت به سال های قبل بسیار کمتر شده است اما برای افرادی که به فیلمبرداری کلاسیک علاقه دارند و میخواهند در این زمینه از تنظیمات و امکاناتی حرفه ای بهره مند باشند بسیار خوب هستند. این محصولات لنز های ارزانی دارند و در ضمن کیفیت فیلم بسیار بالایی هم دارند اما فیلم هایگران قیمتی دارند و معمولا خظا های پارالکس در آن ها به راحتی رخ می دهد.
خرید دوربین عکاسی از دی جی ۲۴
دی جی 24 مرجع فروش انواع دوربین عکاسی از برند های مختلف با تهیه جدیدترین نمونه های ساخته شده از برند های معتبر دنیا این فرصت را برای همه عکاسان مبتدی و حرفه ای فراهم کرده است تا ابزار مخصوص خود را تهیه کنند.
برای تهیه و اطلاع از قیمت دوربین عکاسی می توانید به این وب سایت مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید.
https://digi24.ir/wp-content/uploads/2019/09/کاربرد-دوربین-های-عکاسی-مختلف.jpg400600مدیریت فروشگاهhttps://digi24.ir/wp-content/uploads/2024/03/لولگو-دیجی24.pngمدیریت فروشگاه2019-09-21 11:24:042020-05-19 04:42:02کاربرد دوربین های عکاسی مختلف
استودیو یا آتلیه مکانی است که برخی عکاسان از آن به عنوان محیطی برای ثبت تصاویری در سبک هایی نظیر پرتره و… استفاده می کنند. یکی از مزایای اصلی عکاسی در آتلیه این است که در آن عکاس می تواند تمام جنبه ها و عوامل موثر بر روی عکس نظیر نور پردازی ، محیط و… را کنترل کند و بدین ترتیب عکس دلخواه خود را با تمام ویژگی های مد نظر ثبت نماید. آتلیه عکاسی دارای قسمت های مختلفی نظیر اتاق تاریک خانه ، اتاق ذخیره عکس و… می باشد. لنز ها در این مبحث اهمیت بسیاری دارند و در این مطلب چندین لنز مناسب برای عکاسی آتلیه را از چندین برند معتبر به شما معرفی خواهیم کرد.
معرفی لنز مناسب برای عکاسی آتلیه
برای عکاسی در آتلیه لنز های مختلفی وجود دارد . گزینه خوب و راحت برای عکاسان مبتدی استفاده از یک لنز اختصاصی ماکرو با فاصله کانونی 90-105 میلی متر با نسبت بزرگ نمایی 1:1 است . البته فاصله کانونی 50 تا 60 میلی متر نیز می تواند استفاده شود اما نکته ای که وجود دارد ممکن است در این فاصله کانونی مجبور شوید تا بیش از اندازه به سوژه نزدیک شوید
از جمله این لنز ها می توان به ۱۰۵mm سیگما، ۱۰۰mm کانن، ۱۰۵mm نیکون، ۱۰۰mm Samyang , 90mm افسانهای Tamron, 90mm سونی و ۱۰۰mm Tokina اشاره نمود که هزینه ی خرید آن ها بین 400 تا 1000 دلار است و البته همه آن ها کاملا ارزش خرید بالایی دارا می باشند . با توجه به اینکه عکاسی آتلیه بیش ترین نزدیکی را به عکاسی پرتره دارد در ادامه به بررسی چند مورد از بهترین لنز های موجود در بازار برای عکاسی پرتره و آتلیه می پردازیم .
لنز های کانن برای عکاسی آتلیه
لنز Canon EF 85mm f/1.2L II USM
لنز های سری L از بهترین لنز های عکاسی به شمار می رود که می تواند بوکه های زیبا و عکاس هایی با وضوح و کیفیت بی نظیر تولید کند . با فاصله کانونی 85 میلی متری اش می تواند انتخابی مناسب برای این گرایش خاص عکاسی باشد. از لحاظ سیستم درونی هم که کالا مطمئن بوده و بهترین المنت های کنون را در خود جای داده است.
Canon 70-200mm f/2.8L IS II USM
لنز های با فاصله کانونی 70-200 میلی متر می تواند برای همه عکاسان در زمینه های مختلف کاربرد بالایی داشته باشد . این لنز که از محبوب ترین لنز های سری L کانن می باشد این امکان را به عکاس می دهد تا سوژه خود را با استفاده از بوکه های زیبا محصور کند . هم چنین داشتن یک تثبیت کننده تصویر داخلی این امکان را به عکاس می دهد تا عکس هایی با وضوح بالا بگیرد .
در عکاسی پرتره و به دنباله آن در عکاسی آتلیه مهم ترین عامل هماهنگی شما با سوژه است و این عامل از هر چیز دیگری مهم تر است . بعد از اینکه با سوژه خود به هماهنگی رسیدید حال باید به ویژگی های فردی نظیر قد توجه کنید و به تناسب آن مکان دوربین خود را تعیین کنید تا در نهایت بهترین عکس را ثبت کنید .
https://digi24.ir/wp-content/uploads/2019/08/لنز-مناسب-برای-عکاسی-آتلیه.jpg400600مدیریت فروشگاهhttps://digi24.ir/wp-content/uploads/2024/03/لولگو-دیجی24.pngمدیریت فروشگاه2019-09-21 04:02:232019-09-21 09:23:41لنز مناسب برای عکاسی آتلیه
نحوه عملکرد لنز دوربین عکاسی چگونه است : همانطور که در مطالب قبلی گفته شد لنز دوربین عکاسی ترکیبی از چندین عدسی است که وظیفه متمرکز کردن نور رفلکس شده از سوژه را دارند.
عدسی قطعه ایست دایره مانند از ماده شفای مثل شیشه, کوارتز یا پلاستیک که یا از دو سطح خمیده یا از یک سطح صاف و یک سطح خمیده سخته شده و برای تشکیل تصویز استفاده می شود.
عملکرد قسمت های اصلی لنز دوربین عکاسی
در هر لنز چند بخش اصلی وجود دارد :
1- محور اصلی لنز دوربین که خطی است فرضی و کاملا افقی که لنز را به دو نیم تقسیم می کند
نقطه مرکزی که مرکز هندسی لنز است
2- کانون لنز: اگر پرتو های موازی با محور فرضی از عدسی محدب عبور کنند در طرف دیگر ان در نقطه ای همگرایی می کنند مه به ان کانون می گویند.
3- فاصله کانونی که به فاصله کانونی اصلی لنر تا مرکز عدسی گویند که با حرف F نشان داده می شود.
4- صفحه کانونی: اگر دسته از پرتوهایی که باهم موازیند ولی هم راستا با محور نیستند به عدسی محدب بتابند در سمت دیگر همگرا شده و در نقاطی به هم رسیده که با کانون اصلی در یک صفحه هستند. این صفحه عمود بر محور است و محل تشکیل تصویر. در دوربین های انالوگ در این محل فیلم و در دوربین های دیجیتال سنسور قرار می گیرد. لنز عکاسی شکلی استوانه ای مانند دارد و تصویری دایره ای ثبت می کند اما در دوربین کادری مربع یا مستطیلی از ان جداشده و به نمایش در می اید.
5- قدرت نوری که از تقسیم کردن فاصله کانونی به قطر دیافراگم لنز دوربین در بازترین حالتش به دست می اید. قدرت نوری با علامت اختصاری Number f شناخته می شود که ای عدد از یک کوچکتر است.
6- زاویه دید که گستره ای از منظره ست که با لنز دیده می شود. رابطه معکوسی با فاصله کانونی دارد یعنی هرچه زاویه دید بیشتر باشد فاصله کانونی کوتاه تر خواهد بود و بالعکس.
تهیه انواع لنز
چنانچه قصد خرید انواع لنز دوربین را دارید می توانید با مراجعه به بخش فروشگاه دی جی ۲۴ ( مرجع تخصصی تجهیزات عکس برداری ) قیمت لنز دوربین عکاسی را بررسی کرده و مشخصات فنی آنها را مقایسه کنید. همچنین می توانید جهت مشاوره با واحد فروش این مجموعه تماس بگیرید.
ترفند ساده برای عکاسی : مانند بسیاری از افراد، حتما شما نیز تابهحال تجربه کردهاید که پس از سفر و تعطیلاتی مهیج و ثبت تصاویر فراوان، احساس ناامیدکنندهای دربارهی همهی آن تصاویر داشته باشید. باید بدانید فارغ از سطح ابزار عکاسی شما، نکات اولیه و سادهای در دنیای عکاسی وجود دارند که میتوانند بهسادگی و با صرف کمی دقت بیشتر حالوهوای تازهای به عکسهای آخر هفتهای و سفری شما ببخشند.
با ما همراه باشید تا ۶ ترفند ساده برای عکاسی را مرور کنیم.
معرفی انواع ترفند ساده برای عکاسی
در عکاسی، بدیهیترین ابزار دوربین است؛ ازاینرو، اولین ترفند ساده برای عکاسی، انتخاب دوربین مناسب خواهد بود. هرچند برای شروع به دوربین و تجهیزات گرانقیمت نیازی ندارید و همین موبایلهای امروزی نیز کیفیتهای رضایتبخشی ارائه میدهند، اگر قصد دارید دوربین بخرید، باید از بین مدلهای متنوع امروزی بهترین گزینه را برمبنای بودجهی خود انتخاب کنید. اعداد مگاپیکسل هرگز بهتنهایی تعیینکننده نیستند.
بهطور کلی، دوربینی با رزولوشن بالاتر حاوی جزئیات بیشتری از تصویر است و هنگام چاپ تصویر نیز رضایتبخشتر خواهد بود. بااینحال، رزولوشن حسگر هرگز تعیینکننده نیست و عامل مهم دیگری بهنام اندازهی حسگر تصویر یا همان صفحهی جذبکنندهی نور از محیط نیز اهمیت بسزایی دارد.
بنابراین، اگر قصد دارید تصویرتان را در ابعاد بزرگ چاپ کنید، دوربینهای باکیفیت DSLR، تنها چارهی شما خواهند بود. درمقابل، اگر نمای کلی تصویر برایتان مهم است و صرفا قصد دارید آن را در فضای مجازی منتشر کنید، بسیاری از دوربینهای موبایل امروزی بهراحتی و سرعت سریعتر کارتان را راه خواهند انداخت همچنین، طبیعی است سایر دوربینها، نظیر کامپکتها، نیز در فضایی بین این دو قرار خواهند گرفت.
ترفند ساده ترکیب بندی در عکاسی
ترکیب بندی اشتباه یا بیتوجهی به آن ممکن است مفهوم اصلی تصویرتان را کمرنگ کند. همچنین، شلوغی بیدلیل صحنهی شما ممکن است تمرکز بیننده را از روی سوژهی اصلی مدنظرتان بردارد. در نظر داشته باشید که یافتن و آموختن و حتی بهکارگیری اصول ترکیببندی سختی چندانی ندارد؛ اما تأثیر مثبت فراوانی بر عکسهایتان خواهد گذاشت. بنابراین، ترکیببندی را جدی بگیرید و دربارهی اصول آن تحقیق و با صرف مقداری وقت و حوصله، نتایج جذابش مشاهده کنید.
بهترین ترفند های ساده برای عکاسی
از اشتباه نترسید
اغلب مردم عادی برای ثبت صحنه، دوربینشان را بیرون میآورند و بیتوجه به چیز دیگری تصویر را ثبت میکنند و درنهایت نیز، از نتیجهی کارشان ناراضی خواهند بود؛ چراکه تصویر خود را تداعیکنندهی همان صحنهای نمییابند که با چشمانشان دیدهاند. اشتباه کنید؛ بهشرط آنکه درس بگیرید
البته، اشتباهکردن در عکاسی، بهویژه دربارهی افرادی با تجربهی کمتر، امری طبیعی است؛ اما بهشرط آنکه همواره اشتباهاتتان را بررسی کنید. بنابراین، از اشتباهکردن نترسید و روی آنها بهعنوان کلاس درسی حساب کنید. تصاویر خود را بررسی کنید و به تکنیک خود در استفاده از دوربین و قوانین ترکیببندی دقت و به این فکر کنید که چگونه میتوانید در دفعات بعدی، کیفیت کارتان را افزایش دهید.
بهبود مهارت فردی در عکاسی
بهندرت پیش میآید که عکسی عالی و جالبتوجه با دانش فنی و مهارتهای عکاسی شخص عکاس همراه نباشد؛ چراکه همانطورکه در نکتهی اول اشاره کردیم، دوربین عکاسی بدیهیترین ابزار برای ثبت تصویر است. ازاینرو، طبیعی است که شناخت بیشتر قابلیتها و امکانات آن تأثیر مستقیمی بر توانایی عکاسی و تصاویر خروجی شما خواهد گذاشت.
قابلیتها و حتی معایب دوربین و ابزارهای جانبی آن را بشناسید و دربارهی مسائل فنی مختلف دنیای عکاسی، نظیر عمق میدان و مثلث نوردهی، تحقیق کنید تا بتوانید راه رسیدن به تصویر دلخواهتان برای هر سوژه را بهراحتی تشخیص دهید. البته، این موضوع فقط به دوربینهای حرفهای تعلق ندارد و حتی دوربینهای موبایل نیز امکانات خاص و عکسالعملهای مختلف یا اصطلاحا قلقهایی در شرایط نوری متفاوت دارند که شناخت آنها تاثیر بسزایی بر عکاسیتان خواهد گذاشت.
نقش لنز در عکاسی
علاوهبر کیفیت و حسگر، باید به لنز دوربین نیز توجه کنید. البته، این نکته مفهوم چندانی در دوربینهای موبایل با لنزهای غالبا مشابه ندارد؛ اما دربارهی سایر دوربینها، ممکن است دوربین کامپکتی با کیفیتی مناسب و کمی زوم اپتیکال بدون افت کیفیت برایتان کافی باشد یا برای زوم بسیار بیشتر و عکاسی تلهفوتو به دوربینهای شبه SLR و DSLR نیاز داشته باشید.
با لنزهای واید و زاویهدید گستردهی آنها، از یک سو، میتوانید عکاسی لذتبخشی از طبیعت را تجربه کنید و از سوی دیگر، برای عکاسی از حیاتوحش به لنزهای تِله نیاز خواهید داشت. همچنین، از اندازه و وزن دوربین تجهیزات نیز نباید غافل شد؛ چراکه بهطورمثال، با دوربین DSLR و لنزی با زوم بسیار بالا مجبور خواهید بود وزن و سختیهای بسیار بیشتری در قیاس با کامپکتها یا موبایلها تحمل کنید.
تمرکز بر سوژهای خاص و جذاب مانند بخشی از بنای تاریخی و کاهش توجه به عناصر انحرافی و حتی حذف آنها بهوسیلهی ترکیببندی، بزرگنمایی، جابهجایی و مسائلی ازایندست، یکی از راههای آسانی است که میتواند بهراحتی به جذابیت تصاویرتان بیفزاید؛ چراکه با کمشدن متغیرهای موجود در صحنه، از پیچیدگی فکرکردن به نحوهی ترکیببندی و تمرکز بر سوژهی مدنظرتان کاسته خواهد شد.
بهعبارت بهتر، کاهش کمّیّت افزایش کیفیت کارتان را در پی خواهد داشت.
زمان عکاسی را در نظر بگیرید
ساعات طلایی، زمان خوبی برای خوابیدن نیستند! از نظر علمی، نور همهی عکاسی است؛ چراکه باعث دیدن اجسام میشود و دوربین عکاسی نیز بهواسطهی جذب نور است که عمل عکاسی را انجام میدهد. پس، وقتی هوس گردش در طبیعت در تعطیلات آخر هفته کردید، همواره به نور محیط و شرایط نوری آسمان توجه کنید تا با بهرهگیری از آن، تمرکز مناسبی بر سوژه یا منظرهی اصلی ایجاد کنید.
البته، اگر از آن دسته افرادی هستید صبحها سخت مشغول استراحت هستند و از ظهر به بعد هوای عکاسی و هنرمندی به سرشان میزند، متأسفانه باید گفت درحال ازدستدادن طلاییترین ساعات عکاسی هستید!
بد نیست بدانید در دنیای عکاسی، کمی بعد از طلوع آفتاب و قبل از غروب آن، «ساعات طلایی» نامیده میشوند؛ چراکه نور و سایهها و رنگهایی را در این ساعات خواهید یافت که در سایر ساعات روز در دسترس نیستند. پس تنبلی را کنار بگذارید و با بهرهگرفتن از چنین وضعیتی، تصاویر ماندگار و چشمنوازی به گالریتان اضافه کنید.
نتیجهگیری
عکاسی با آرامش و بهدور از عجله در طبیعت، از یک سو، یکی از راههای مؤثر برای تقویت مهارت عکاسی است و از سوی دیگر، باعث ثبت لحظات خاصی نیز خواهد شد که خارج از فضاهای شلوغ شهری تجربه کردهاید. ازاینرو، وقتی قرار است با یک تیر دو نشان بزنید، بسیار عاقلانه بهنظر میرسد که مهارت خود در پرتاب این تیر را با نکاتی همچون نکات گفتهشده در این مطلب و کمی تحقیق و تجربه بیفزایید تا هم در خلال تفریحتان به عکاس ماهرتری تبدیل شوید و هم کادرهای ماندگارتری از خاطراتتان بهجای بگذارید.
تمام نگاری یا هولوگرافی روش تولید تصاویر سه بعدی است. تمامنگاری از حیث تثبیت جزييات یک منظره بر روی فیلم، به عکاسی متشابه است اما نکنیک ها و ابزار های کار برای ایجاد تصویر مانند خود مقادیر به دست آمده تماما منحصر به فردند.
در عکاسی معمولی تصویری که از یک ویو گرفته می شود چه عکس باشد یا اسلاید به هر حال تصویری است که در انتها تشکیل می شود. اجزاء مربوط به هر سه بُعد مرقوم شده و شخص از تماشای تمامنگاشت احساس برامدگی در عکس میکند. حتی بیش از آنچه در برجستهنمایی روال است بُعد در برجستهنمایی را به عبارتی میشود بعد کاذب نام نهاد.
زیرا تنها از یک زاویه که همان زاویهای که دوربینها موقع ثبت تصاویر، ساکن بوده، میشود تصویر را نگاه کرد. عینی که که در هولوگرافی منظره مرمت شده شده را از جوانب گوناگون میتوان دید و شخص با حرکت دادن سر خود اثر ناشی از اختلاف منظر معین جابجایی روشن نسبت به هم در اثر جابجایی ناظر را حس خواهد کرد.
هویت هولوگرام
هولوگرامها در تمام کارتهای اعتباری، راهنمایی رانندگی و کارتهای شناسایی میبینید
هولوگرامها را بر روی جعبههای سیدی، دی وی دیو کالاهای استاندارد میبینید. متأسفانه این نوع هولوگرامها چندان گیرا نیستند. اگر آنها را کمی در جهت دید تکان دهید ترکیب رنگ و ظاهری که از یک جنبه میدیدید با جهت دیگر متفاوت است.
هولوگرامها سوای اینکه در بازار بر روی اجناس مشاهده می شوند، به صورت پوستر یا تصاویر قهرمانهای فیلمهاو… هم هستند. از سویی دیگر هولوگرام هایی هم در سایز های بزرگ ساخته می شوند که با لیزرها و یا در اتاق تاریک با یک نور یک فقط به آنها میتابد. سطح دو بُعدی دارند که تصویر واقعی سه بعدی را دقیقاً به نمایش میگذارد. حتی احتیاجی نیست برای تماشای آنها از عینکهای مخصوص یا عدسیهای ویژهی تصاویر استفاده کنید.
اگر از زوایای مختلف به تصاویر در هولوگرام نگاه کنید، آنها را در عمقهای متفاوتی خواهید دید؛ درست مثل اینکه به اجرام واقعی نگاه میکنید. برخی هولوگرامها حتی وقتی شما فاصله خود را با آنها تغییر میدهید، به نظر حرکت میکنند؛ این بستگی به چگونگی نگاه شما دارد.
اگر هولوگرام را نصف کنیم. و این کار را حتی چند بار تکرار کنیم، همچنان تصویر اصلی قبلی را در اندازهای کوچکتر خواهیم دید. هلوگرامها ویژگیهای جالب دیگری هم دارند. اگر یکی از آنها را نصف کنید، هر نیمه شامل کُل تصویر هولوگرام است!! حتی اگر یک بخش کوچکی از آن را جدا کنید، هم همین اتفاق خواهد افتاد.
گذر و انعکاس هولوگرافی
دو دسته هولوگرام داریم- گذری و بازتابی. هولوگرامهای گذری وقتی نور تک رنگ (فقط با یک طول موج) به آنها برخورد میکند، تصویر 3 بُعدی تولید میکنند. هولوگرامهای بازتابی وقتی لیزر یا نور سفید از سطح آنها منعکس میشود، این تصویر سه بُعدی را تولید میکنند.
جالبتر اینکه اگر هولوگرامی از شیشهی ذرهبینی شکل درست کنید، همهی تصاویر در هولوگرام درست مانند خود جسم بزرگ دیده میشوند. زمانی اصول هولوگرام را میدانید که بفهمید چگونه و به چه سادگی میتوان هولوگرام را ساخت! همهی این اصول مستقیماً به فرایند تولید و استفادهی آن مربوط میشود. ببینیم این فرایند چگونه است.
ما اسنان ها از ابتدا به ثبت خاطات به اشکال بسیار متفاوتی علاقه داشتیم و آن ها را به فرم های مختلفی از جمله نقاشی ها نوشته ها در می اوردیم. این روند از ابتدای تاریخ ادامه داشته تا سال 1816 یک مخترع فرانسوی به نام جوزف نیشفور اولین دوربین کاربردی را ابداع کرد اگرچه حتی قبل از میلاد مسیح و در قرن یازدهم هم برخی دانشمندان به ایده هایی برای آن دست یافته بودند. فناوری دوربین ها با آزمون و خطا های بسیاری بالاتر رفت تا در قرن 20 دوربین تک لنزی غیر بازتابی یا رنجفایندر به بازار آمد. اولین مدل از این سری دوربین به تله متر هم معروف بوده و توسط کمپانی آمریکایی کوداک در سال 1916 ساخته شده اما این لایکا بوده که آن ها را معروف کرد و تبدیل به نیازی برای هر خانواده.
در بین دهه های 30 تا 70 این دوربین ها بسیار پر استفاده بودند و فروش بالایی داشتند تا اینکه کم کم جای خود را به دوربین SLR دادند. محبوب ترین رنجفایندر ها نسخه 35 میلیمنتری فیلم بود که لنز آن قابل تعویض بود و کارایی بسیار بالایی داشت. معذوف ترین برند هایی که امروزه هم با قدرت به کار خود ادامه می دهند از جمله کانن و نیکون و زایس از دگر کمپانی هایی بودند که این دوربین ها را تولید می کردند. در ادامه با دی جی 24 همراه باشید تا برخی ویژگی های مثبت وم منفی این دوربین های خاطره انگیر را بررسی کنیم.
ویژگی های دوربین تک لنزی غیر بازتابی
در ابتدا باید گفت که ویوفایندر ی پنجره دید با آن چه لنز به عنوان تصویر ثبت می کند کمی تفاوت دارد و این شاید یکی از جنبه های منفی این لنز ها بوده باشد. دیگر اینکه اکثرا این دوربین برای فواصل دور خوب و شفاف عکس می انداخته و در فواصل نزدیک و کلوزآپ استفاده از آ« کاملا بیهوده بوده است. اما بعد ها تولید کنندگان آن تواسنتند اینم مشکل را تا حدودی بر طرف کنند. برای این دوربین ها لنز های کوچک بسیار بهتر بوده اند چرا که به کار گیری لنز های بزرگ کمی جلوی پنجره دید را می گرفت و یا استفاده از هود نیز مشکلاتی را در بر داشت. اما نبود آیینه در این دوربین سبب شده تا المنت اصلی بسیار عقب تر از حد معمول رفته و آن را برای ثبت تصاویر بسیار استثنایی واید و سوپر واید مناسب می کند.
با این ها باز این لنز ها به علت سایز کوچکشان و خوش دستی بسیار و بدون نویز بودنشان انتخاب بسیاری از عکاسان برای ثبت تصاویر پرتره و روزمره و هنری و… بودند. این ویژگی ها هنوز هم بسیاری از افراد را به تهیه یکی از آن ها تشوی می کند. ظاهر کلاسیک آن ها نیز سبب شده تا از لحاظ کلکسیونی ارزش نسبتا بالایی داشته باشند.
خرید انواع لنز و دوربین عکاسی
کاربران گرامی می توانید برای مشاهده و خرید انواع لنز دوربین عکاسی و دوربین های DSLR و SLR به صفحه فروشگاه ما مراجعه کرده و هر چه که برا حرفه عکاسی تان نیاز دارید را پیدا کنید. در ضمن تیم دی جی 24 آماه است تا به شما در این رمینه خصوصا اگر تجربه ای نداری و تازه در این رشته فعالیت می کنید مشاوره رایگان بدهد. فرایند سفارش کالا را می توان از دو طریق مختلف تماس تلفنی و استفاده از پنل سبد خرید تعبیه شده در سایت پیگیری کرد. مجموعه دی جی 24 به عنوان یک نمایندگی چندین برند معتبر محصولات را به صورت رایگان به درب منزل مشتریان ارسال خواهد کرد.
https://digi24.ir/wp-content/uploads/2019/07/دوربین-تک-لنزی-غیر-بازتابی.jpg400600مدیریت فروشگاهhttps://digi24.ir/wp-content/uploads/2024/03/لولگو-دیجی24.pngمدیریت فروشگاه2019-07-07 19:00:422019-07-16 05:58:45دوربین تک لنزی غیر بازتابی
لنز آیینه ای : طراحی اولیه این مدل لنز به 200 سال قبل باز می گردد و برای تلسکوپ و هدایت پرتو های نور ساخته شده بود. لنز تله فوتو های اولیه ذاتا بلند بودند اما با استفاده از سیستم منظمی از آینه های منحنی شده یک لنز تله فوتو بلند می تواند در فضایی بسیار کمتر جا شود. در حقیقت این سیستم هم از آینه ها و هم از نور هاتی انکساری.
این لنز ها در دهه هفتاد و هشتاد بسیار محبوب بودند. بسیار سبک بودند و قیمت بسیار مناسبی داشتند اما امروزه ازین نمونه لنز کمتر استفاده می شود.
ساختار لنز آیینه ای
ساختار آنها، ترکیبی از رفلکس و نشر نور را با محوریت آینه تشکیل می دهد و چیزی مشابه تلسکوپ های بازتابی یا کاتدی و پاتریک هستند. برای درک میزان موثر بودن وجود آینه در این لنزها، می توانیم به نقش به خصوص آن در دو برابر کردن فاصله کانونی به واسطه دو نصف کردن مسیر پرتو نور در مکانیزم بازتاب اشاره کنیم، که در نتیجه از جانب سایز نسبت به لنزهای معمول بسیار کوچک تر می باشند.
قالب لنز آینه ای از فاصله کانونی تقریبا 500 میلیمتر با دیافراگم F ما بین 5.6 تا 8 بهره می برند. این لنزها از ساختار اپتیکی ترکیبی با نام کاتادیوپتریک استفاده می کنند که در حقیقت همان تکنولوژی رایج در تلسکوپ های نجومی است.
نبود عدسی های پی در پی و پر تعدی در ساختار این لنزها فوایدی چشمگیر داشته که از آن جمله می توانیم به نبود ابیراهی رنگی اشاره کنیم. در همین حین باید بدانیم یک لنز انکساری با فاصله کانونی 500 میلیمتر مینیموم 20 عدسی دارد و کمینه طول آن نیز برابر فاصله کانونی آن خواهد بود.
مزایا و معایب لنز
اگرچه این لنز دوربین عکاسی از جنبه سایز کوچک و کم وزن هستند، اما اندازه نسبتا بزرگ آیینه اول، سبب زیاد شدن قطر آن ها شده و به علاوه ساختار قیفی شکل لنزهای انکساری در آن ها مشاهده نمی شود و از نظر فیزیک ظاهری هم مانند یک تیوب هستند. باید یادآور شد که دیافراگم این لنز آیینهای ساکن است و به طور نرمال برابر 8 است و این به این معناست که تنظیم مقدار نوردهی در آنها سخت است.
کنترل نوردهی در لنزهای بازتابی وابسته به بر سرعت شاتر یا به کار گیری فیلتر های ND می باشد. به علاوه با در نظر گرفتن ثابت بودن دیافراگم در محدوده 5.6 تا 8، آنـها را به عنوان لنزهای کم سرعت و کند می شناسیم که در نتیجه ثبت اجسام در حال حرکت یا کم نـور با آن ها مگر آنکه در شرایط نوری بسیار خــوب، امری ناممکن است.
https://digi24.ir/wp-content/uploads/2019/04/لنز-آیینهای.jpg400600مدیریت فروشگاهhttps://digi24.ir/wp-content/uploads/2024/03/لولگو-دیجی24.pngمدیریت فروشگاه2019-07-02 06:06:352019-12-18 08:18:52لنز آیینه ای
اعداد روی لنز گاها برای افراد مبتدی که سعی در فهم آنها داند سبب ایجاد مشکل می شود. با خواندن این مقاله درک این اعداد برای شما راحت تر شده و بهتر می توانید از این دانش برای بهره بردن هر چه بیشتر از دوربین هایتان استفاده کنید پس با ما همراه باشید. قدرت و کیفیت لنزها به عوامل گوناگونی بسته است که تقریبا هرآنچه درباره لنز نیاز است بدانیم بر روی لنز نوشته شده است یکی از آنها اطلاعات فاصله کانونی است. یکی از اعداد روی لنز دوربین عدد فاصله کانونی است. درباره لنز تیلت شیفت بخوانید
اعداد روی لنز دوربین چیست
اعداد روی لنز دوربین : فاصله کانونی از فاصله مرکز اپتیکی لنز از مرکز کانونی آن به میلی متر که در شرایطی که کیس مد نظر در فاصله بی نهایت و در وضعیت فوکوس شده باشد بر روی حسگر یا فیلم قرار می گیرد .با توجه به انعکاس قسمتی از منظره روی حسر توسط لنز،و با توجه به زاویه دیدی که از لنز به منظره داریم، می توان میدان دید را افقی یا عمودی اندازه گرفت. حسگر یا فیلمهای بزرگ تر زاویه دید واید تری دارند و قسمت بخش بزرگتری از منظره را به ثبت می رسانند. یک زاویه دید با فاصله کانونی معلوم ،معمولا با توجه به عکاسی با فیلم 35 میلیمتری مشخص می گردد چونکه این فرمت در مقایسه با بقیه فرمت ها روال بیشتری دارد. آیا درباره لنز آیینه ای اطلاعاتی دارید.
در جدول زیر چند نونه از فواصل کانونی درج شده است :
فاصله های کانونی رایج و معادل اسمی آنها
سوپر واید Super Wide
کمتر از 20mm
زاویه واید Wide
حدفاصل 35mm-24mm
لنز نرمال Normal
50mm
تله Tele
حدفاصل 300mm-80mm
سوپر تله Super Tele
بیشتر از 300mm
اعداد دیافراگمی در لنز دوربین
اعداد دیافراگم لنز دوربین : در دوربین های دیجیتال به تیغه هایی می گویند که با باز و بسته شدن میزان عبور نور را تنظیم می کنند. این تیغهها که معمولا ۶ تا ۹ عدد هستند، به روشی طراحی شدهاند که با بازشدن، میزان نور را زیاد و با تنگ شدن، میزان نور را کم میکنند. بسیاری از دیافراگم ها مانند عنبیه و اپرچر (روزنه ای که از آن نور عبور می کند) همچون مردمک چشم کوچک و بزرگ یا تنگ و گشاد میشوند و با این عمل نور کمتر یا بیشتری به درون دوربین راه مییابد.
عددهای روی دیافراگم عدد هایی مشخص هستند. این اعداد به ترتیب در 1/41 ضرب شده و عدد بعدی را تشکیل می دهند. به عنوان مثال عدد 1/4 در 1/41 ضرب شده و عدد 2 حاصل می شود……
قطر دهانه لنز
یکی دیگر از اعداد روی لنز عدد قطر دهانه لنز است. شکل دایره ای که رویش آن خط خورده است (Ø) نشان اندازه قطر دهانه لنز دوربین شما می باشد که طبق میلیمتر نشان داده میشود.
زمانی این عدد اهمیت دارد که قصد خرید فیلتر برای لنز دارید.
نسبت سوژه در دنیای واقعی به تصویر در دوربین
1:1 یعنی شما لنز ماکرو دارید، به این معنی که تصویر در دنیای واقعی با عکس در دوربین یکسان است. ۱:۲ از دید فنی ماکرو نیست اما به مراتب بهتر از لنز استاندارد شما و به طور معمول با فاصله کانونی بالا و تله فوتو می باشد و تصویری که ثبت می کند نصف سایز واقعی روی حسگر است.
جهت مشاهده انواع قیمت لنز دوربین عکاسی در برند های مختلف کلیک کنید.