دیافراگم لنز دوربین

دیافراگم لنز دوربین

5/5 - (13 امتیاز)

دیافراگم لنز دوربین : در دوربین های دیجیتال به تیغه هایی می گویند که با باز و بسته شدن میزان عبور نور را تنظیم می کنند. این تیغه‌ها که معمولا ۶ تا ۹ عدد هستند، به روشی طراحی شده‌اند که با بازشدن، میزان نور را زیاد و با تنگ شدن، میزان نور را کم می‌کنند. بسیاری از دیافراگم‌ها مانند عنبیه و اپرچر (روزنه ای که از ان نور عبور می کند) همچون مردمک چشم کوچک و بزرگ یا تنگ و گشاد می‌شوند و با این عمل نور کمتر یا بیشتری به درون دوربین راه می‌یابد.

دیافراگم می تواند  تاثیرات زیادی روی عکس های که میگیرید داشته باشد. از جمله اندازه ، روشنایی ، یا اندازه نوردهی عکس شما است. تغییر دهانه دیافراگم (اندازه) مقدار نوری که به سنسور دوربین می رسد تغییر می کند و بر روی روشنایی تصویر تاثیر مستقیم دارد . یک  دیافراگم باز نور زیادی را عبور می دهد و باعث روشن تر شدن عکس میشود و یک دیافراگم بسته کاملا برعکس عمل می کند و عکس شما را تیره می کند. 

به عنوان مثال : 

در یک محیط تاریک دیافراگم دوربین شما باید باز باشد تا نور بیشتری را جذب کند دقیقا مانند مردمک چشم که در تاریکی باز می شود (برای جذب نور بیشتر) 

اما در یک روز آفتابی یا مکانی که نور زیاد وجود دارد باید از دیافراگم بسته استفاده شود تا نور کمتری را جذب کند دقیقا مانند مردمک چشم که در روشنایی بسته میشود ( برای جذب نور کمتر)

شیوه کارکرد دیافراگم لنز دوربین

سیستم کار کردن دیافراکم مانند چشم انسان تعبیه شده, قرنیه چشم مثل لایه بیرونی لنز دوربین عمل می کند. قرنیه و اجزایی دیگر در چشم نور را جمع می کنند تا از راه مردمک به شبکیه برسد و پردازش شود. بی شک تا بحال شاهد جمع شدن مردمک در نور زیاد و بالعکس باز شدنش در نور کم بوده اید. نقش دیافراگم مانند عنبیه چشم و اپرچر نقش مردمک را دارد.

اگر با دوربین کار کرده باشید بطور حتم تا به حال شاهد عبارت هایی مثل f/22 و.. بوده اید. این عبارت با دیافراگم دوربین دیجیتال رابطه دارد ولی در واقع منظورش اپرچر است. اپرچر تنظیم کننده میزان نور وارده به دوربین است. حرف f کوتاه شده عبارت انگلیسی focal length  به معنای فاصله کانونی, عدد پس از f نیز به معنای نسبت فاصله کانونی به قطر اپرچر است.

مفهوم اعداد روی دیافراگم

عددهای روی دیافراگم عدد هایی مشخص هستند. این اعداد به ترتیب در 1/41 ضرب شده و عدد بعدی را تشکیل می دهند. به عنوان مثال عدد 1/4 در 1/41 ضرب شده و عدد 2 حاصل می شودو…… معنی اعداد روی لنز چیست ؟

معمولا دیافراگم اعداد ثابتی دارد اما در دوربین های DSLR کانن و غیره می توانید اعداد بینشان را هم تنظیم کنید. همچنین دیافراگم دوربین گوشی های هوشمند هم ثابت می باشد.  این اعداد در دوربین های DSLR معمولا روی لنز یا کنار آن نوشته شده اند که اندازه دیافراگم بین 3/5 تا5/6 متغیر است.

تفاوت اپرچر و دیافراگم لنز

به طور دقیق تر باید بگوییم که اپرچر در واقع روزنه ایست که نور از آن عبور می کند و به سنسور می رسد. دیافراگم اما آن تیغه هایی هستند که باز و بسته می شوند و میزان نور ورودی را کنترل می کنند.

گاهی اوقات در بعضی از عکس ها میبینید که سوژه جلوی تصویر از پشت تصویر دارای وضوح بیشتری میباشد و عامیانه این که پس زمینه عکس حالت تار دارد. به این حالت عمق میدان سطحی و یا کم گفته میشود. در صورتی که بکگراند در تصویر مانند سوژه شارپ باشد عمق میدان زیاد است. در حالت اول اپرچر بازتر و در حالت دوم بسته تر است.

تفاوت اپرچر و دیافراگم لنز

معمولا با دیافراگم باز میتوان از پس زمینه ی تار و محو در عکس استفاده کرد که غالبا در عکس های پرتره و عکس هایی که از اشیاء می خواهیم بگیریم به گونه ای که پس زمینه آنها تار شود از دیافراگم باز استفاده میشود. از سویی دیگر با دیافراگم بسته میتوانیم عکس هایی بگیریم که پس زمینه آنها کمتر تار باشد مانند منظره های مختلف ، نماهای ساختمان ها و…

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *