مانت لنز



edit نوشته شده در تاریخ

مانت لنز سوراخی است که لنز روی آن نصب می شود در واقع همان دهانه فلزی دوربین است. نوع مانت لنز یکی از ویژگی های اساسی هر دوربین با توانایی تعویض لنز است. ( برای یاد گرفتن بهترین روش تعوض لنز دوربین کلیک کنید )  دوربین های زیادی هستند که امکان تعویض لنز را فراهم می کنند ولی لنز های انها بسیار کمیاب است و یا کیفیت مقبول را دارا نیستند. اما رفته به رفته بر تعداد لنز ها افزوده می شود و حال برای هر دهانه ده ها لنز وجود دارد. شرکت های دوربین ساز که غالبا لنز هم تولید می کنند برای دوربین های خود استاندارد ها و خصایص منحصر به فردی را تعریف می کنند.

برای نمونه کانن در سال 2012 میلادب با معرفی اولین دوربین بدون آینه (mirrorless) خود یا همان EOS M یک مانت جدید به نام EF-M به همراه 2 لنز کانن جدید برای آن عرضه کرد. چرا که این دوربین حسگری هم سایز با دوربین های DSLR غیرفول‌ فریم داشت ولی در صورتی که دهانه لنز EF-S که مخصوص دوربین های DSLR غیر فول‌ فریم این شرکت است برای این دوربین به کار گرفته می شد، فاصله تشکیل عکس با خصوصیت های نوشته شده روی لنز آن لنزها طراحان را وادار می کرد دوربینی با ضخامت بیشتر و ابعاد بزرگتر بسازند. این شد که کانن استاندارد تازه ای برای دوربین هایش معرفی کرد

از طرفی بسیاری از شرکت هایی که لنز تولید نمی کنند دوربین های خود را به صورت سازگار با لنز های دیگر شرکت ها می سازند مثلا شرکت بلک مجیک دوربین های خود را با مانت های EF ، PL و MFT عرضع می کند و اغلب اوقات لنز های با مانت مختلف تفاوت قیمتی ندارند.

مانت های جدید لنز

در سال های اخیر و با ترند شدن دوربین های بدون آینه شاهد این هستیم که برند نیکون و کانن و برای رقابت با سونی دو مانت جدید Z و R را عرضه کرده اند. طراحی ان ها به گونه ایست که با لنز های جدید این دو کمپانی سازگار است و دوربین های بدون آینه با این مانت ها توانایی تحمل وزن لنز بیشتری را دارند. مانت های هر برند ویژگی های فنی و ظاهری منخصر به فرد خودش را دارد یعنی دندانه ها و اتصالات و…یک برند با دیگری مشابه نیستند مانند کلید یک درب که به یک درب دیگر نمی خورد و ان را باز نمی کند.

مانت های جدید لنز 

مانت های متفاوت اصلی ترین دلیل عدم استفاده از لنز های مختلف برند ها برای دوربین های متنوع است و هر برند لنز خاص خودش را روی دوربینش قرار میدهد. در این میان برند هایی نظیر سیگما توکنیا و تامرون هستند که لنز های خود را برای سه برند اصلی سونی کانن و نیکون طراحی می کنند.

حهت پرخش برای باز و بسته کردن میز اکثرا به صورت ساعتگرد و به سمت راست است جدول زیر را مشاهده کنید دقت کنید که نیکون از قاعده کلیه برند ها پیروی نمی کند .

برند جهت چرخاندن برای اتصال جهت چرخاندن برای باز کردن
Canon ساعت‌گرد پادساعت‌گرد
Fujifilm ساعت‌گرد پادساعت‌گرد
Leica ساعت‌گرد پادساعت‌گرد
Nikon پادساعت‌گرد ساعت‌گرد
Olympus ساعت‌گرد پادساعت‌گرد
Pentax ساعت‌گرد پادساعت‌گرد
Sony ساعت‌گرد پادساعت‌گرد

دهانه عبور مانت

یکی از بخش های مانت دهانه عبور آن است و قطر داخلی یک لنز بدون دندانه هاست. این دهانه محلی است کاور شده به وسیله دندانه های خود لنز. سایز دقیق این لبه بسیار باریک مهم است چرا که در میزان نوری که به سنسور می رسد تاثیر گذار است البته فاصله فلنج هم فاکتور مهمی در این مسئله است.

قطر خاجی مانت لنز

از دیگر فاکتور های مهم اندازه ای مانت می توان به قطر خارجی آن اشاره کرد این قطر روی نوری که عبور می کند هیچ تاثیری ندارد و محل اتصال لنز به عنوان بخش انتخایی متصل به لنز در نظر گرفته می شود. بزرگ بودن و یا کوچک بودن سایز این قطر روی بدنه و طراحی کلی دوربین تاثیر گذار خواهد بود. سایز قطر خارجی در دوربین های بدون آینه اهمیت بیشتری از نظر طراحی دارد.

فاصله فلنج

فاصله فلنج به معنای فاصله دقیق بین آخرین لبه لنز تا سنسور یا فیلم داخل دوربین است.

مانت های رایج دوربین

مانت MFT که کوتاه شده عبارت Micro Four Thirds system یا سیستم میکروچهار سوم است، بر اساس استانداردی است که در سال 2008 به وسیله المپوس و پاناسونیک ارائه شده و با Flange focal distance بسیار کوتاه  به سازندگان امکان می دهد لنز دوربین عکاسی ها و دوربین های کوچک تر و در نهایت ارزان تر تولید کنند.

مانت های رایج دوربین

مانت .EF کانن می توان گفت یکی از مرسوم ترین مانت هاست. EF کوتاه شده Electro-Focus می باشد که به فوکوس الکترونیکی اشاره می کند. این توانایی در سال 1987 یعنی زمان عرضه مانت EF ، خصوصیت برجسته‌ای برای یک لنز بود. این مانت مخصوصا برای دوربین های عکاسی به بازار امد ولی با افزایش کیفیت تصویری دوربین های کانن و محبوبیت روز افزون این دوربین ها در بین عکاس های حرفه‌ای و به دنبال آن ساخت لنزهای باکیفیت مناسب برای تصویربرداری به وسیله کانن، به مانتی مرسوم برای دوربین های عکاسی مبدل شد.

و در نهایت مانت positive lock یا PL که حرفه ای ترین مانت سینمایی‌ است. این مانت توسط ARRI بزرگترین تولیدکننده وسایل سینمایی جهان و به عنوان جانشین Arri bayonet با flange focal distance برابر با آن و در ابتدای دهه 80 برای دوربین های فیلمبرداری 16 و 35 میلی متری معرفی گردید. مانتی مناسب برای لنز های حجیم و وزین سینمایی.

مانت های رایج دوربین

مقایسه مانت های مختلف

نام مانت دوربین قطر دهانه عبور نور قطر داخلی مانت فاصله فلنج زاویه دید نوع فرمت حسگر
Leica M 40.0mm 44.0mm 27.8mm 16.05° Full Frame
Fujifilm X 40.7mm 43.5mm 17.7mm 35.34° APS-C
Minolta SR 42.0mm 45.0mm 43.5mm 11.69° Full Frame
Sony E 43.6mm 46.1mm 18.0mm 28.58° Full Frame
Nikon F 44.0mm 47.0mm 46.5mm 12.14° Full Frame
Pentax K 44.0mm 48.0mm 45.5mm 12.40° Full Frame
Leica L 48.8mm 51.0mm 19.0mm 33.13° Full Frame
Canon EF 50.6mm 54.0mm 44.0mm 16.82° Full Frame
Canon RF 50.6mm 54.0mm 20.0mm 33.62° Full Frame
Nikon Z 52.0mm 55.0mm 16.0mm 41.19° Full Frame
Fujifilm G 62.1mm 65.0mm 26.7mm 28.67° Medium Format

لنز یا مانت

در کل و با در نظر گرفتن اینکه بعضی دوربین های عکاسی با چند مانت متفاوت عرضه می شوند، انتخاب مانت اهمیت بسیاری دارد. ولی با توجه به موجود بودن لنزهای با کیفیت برای کلیه مانت های گفته شده، طبیعتا چیزی که بیش تر از همه بر این انتخاب موثر است لنزهایی ان که  شخص از پیش خریده و یا تنوع لنزهای موجود در بازار می باشد. به علاوه لنز جدید  E mount سونی هم که می تواند از طریق مبدل هایی مخصوص به سایر مانت های قدیمی تر متصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.