مانت لنز



edit نوشته شده در تاریخ

مانت لنز سوراخی است که لنز روی آن نصب می شود در واقع همان دهانه فلزی دوربین است. نوع مانت لنز یکی از ویژگی های اساسی هر دوربین با توانایی تعویض لنز است. ( برای یاد گرفتن بهترین روش تعوض لنز دوربین کلیک کنید )  دوربین های زیادی هستند که امکان تعویض لنز را فراهم می کنند ولی لنز های انها بسیار کمیاب است و یا کیفیت مقبول را دارا نیستند. اما رفته به رفته بر تعداد لنز ها افزوده می شود و حال برای هر دهانه ده ها لنز وجود دارد. شرکت های دوربین ساز که غالبا لنز هم تولید می کنند برای دوربین های خود استاندارد ها و خصایص منحصر به فردی را تعریف می کنند.

برای نمونه کانن در سال 2012 میلادب با معرفی اولین دوربین بدون آینه (mirrorless) خود یا همان EOS M یک مانت جدید به نام EF-M به همراه 2 لنز کانن جدید برای آن عرضه کرد. چرا که این دوربین حسگری هم سایز با دوربین های DSLR غیرفول‌ فریم داشت ولی در صورتی که دهانه لنز EF-S که مخصوص دوربین های DSLR غیر فول‌ فریم این شرکت است برای این دوربین به کار گرفته می شد، فاصله تشکیل عکس با خصوصیت های نوشته شده روی لنز آن لنزها طراحان را وادار می کرد دوربینی با ضخامت بیشتر و ابعاد بزرگتر بسازند. این شد که کانن استاندارد تازه ای برای دوربین هایش معرفی کرد

از طرفی بسیاری از شرکت هایی که لنز تولید نمی کنند دوربین های خود را به صورت سازگار با لنز های دیگر شرکت ها می سازند مثلا شرکت بلک مجیک دوربین های خود را با مانت های EF ، PL و MFT عرضع می کند و اغلب اوقات لنز های با مانت مختلف تفاوت قیمتی ندارند.

مانت های رایج دوربین

مانت MFT که کوتاه شده عبارت Micro Four Thirds system یا سیستم میکروچهار سوم است، بر اساس استانداردی است که در سال 2008 به وسیله المپوس و پاناسونیک ارائه شده و با Flange focal distance بسیار کوتاه  به سازندگان امکان می دهد لنز دوربین عکاسی ها و دوربین های کوچک تر و در نهایت ارزان تر تولید کنند.

مانت .EF کانن می توان گفت یکی از مرسوم ترین مانت هاست. EF کوتاه شده Electro-Focus می باشد که به فوکوس الکترونیکی اشاره می کند. این توانایی در سال 1987 یعنی زمان عرضه مانت EF ، خصوصیت برجسته‌ای برای یک لنز بود. این مانت مخصوصا برای دوربین های عکاسی به بازار امد ولی با افزایش کیفیت تصویری دوربین های کانن و محبوبیت روز افزون این دوربین ها در بین عکاس های حرفه‌ای و به دنبال آن ساخت لنزهای باکیفیت مناسب برای تصویربرداری به وسیله کانن، به مانتی مرسوم برای دوربین های عکاسی مبدل شد.

و در نهایت مانت positive lock یا PL که حرفه ای ترین مانت سینمایی‌ است. این مانت توسط ARRI بزرگترین تولیدکننده وسایل سینمایی جهان و به عنوان جانشین Arri bayonet با flange focal distance برابر با آن و در ابتدای دهه 80 برای دوربین های فیلمبرداری 16 و 35 میلی متری معرفی گردید. مانتی مناسب برای لنز های حجیم و وزین سینمایی.

مانت های رایج دوربین

لنز یا مانت

در کل و با در نظر گرفتن اینکه بعضی دوربین های عکاسی با چند مانت متفاوت عرضه می شوند، انتخاب مانت اهمیت بسیاری دارد. ولی با توجه به موجود بودن لنزهای با کیفیت برای کلیه مانت های گفته شده، طبیعتا چیزی که بیش تر از همه بر این انتخاب موثر است لنزهایی ان که  شخص از پیش خریده و یا تنوع لنزهای موجود در بازار می باشد. به علاوه لنز جدید  E mount سونی هم که می تواند از طریق مبدل هایی مخصوص به سایر مانت های قدیمی تر متصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.