لنز برای عکاسی غذا

لنز عکاسی غذا

4.6/5 - (9 امتیاز)

عکاسی، هنر ثبت صحنه ها و شکار لحظه هاست. این گرایش پر طرفدار امروزه در زندگی هایمان بیش از هر ئموقع دیگری تاثیر دارد و یکی از ژانر های مهم ان عکاسی از غذا هاست. عکاسان اهداف مختلفی برای ثبت این تصاویر دارند مانند فروشگاه های انلاین، منو های رستوران ها تبلیغات و….. در صورت داشتن مهارت های لازم و دانش مورد نیاز این کار عکاسان می توانند زیبا ترین عکس ها را در این زمینه ثبت کنند. یکی از مهم ترین تصمیم هایی که عکاس باید قبل از شوتینگ بگیر انتخاب لنز برای عکاسی غذا است. با توجه به اهمیت این مسئله امروز این مطلب را برای شما اماده کرده ایم.

لنز های کانن مناسب عکاسی غذا

این غول دنیای دیجیتال در حوزه عکاسی و خرید لنز دوربین عکاسی به شما انتخاب های بی شماری می دهد ما در این قیمت برترین لنز ها برای عکاسی غذا را معرفی خواهیم کرد.

لنز Canon EF 100mm f/2.8 Macro IS USM

نخستین لنزی که قصد معرفی ان را داریم، یک لنز پرایم کانن است که دارای فاصله کانونی 100 میلی‌متر می‌باشد و روی دوربین‌های فول فریم با سنسور های aps-c  با  دهانه EF وصل می شود. دیافراگم این لنز 8 تیغه دارد و با توجه به میزان باز شدنش می تواند یکی از بهترین گزینه های برای عکاسی از غذا باشد.

لنز Canon EF 100mm f/2.8 Macro IS USM

لنز کانن Canon EF 50mm f/1.4 USM

این نمونه یک لنز نرمال است که بر روی دوربین های فول فریم با سنسور های aps-c و با دهانه EF نصب می شود. دیافراگم این این لنز با ایجاد بوکه ای نرک و لطیف می تواند سوژه را به خوبی از پس زمینه جدا کند و عکسی با کیفیت را تحویل عکاس دهد. موتور فوکوس به کار رفته در ان اولترا سونیک است که سیستمش درونی است.

لنز کانن Canon EF 50mm f/1.4 USM

لنز Canon EF 100mm f/2.8 Macro IS USM

لنز های نیکون مناسب عکاسی غذا

یکی دیگر از پیشگامان در عرصه دوربین و لنز شرکت نیکون می باشد که همیشه از لحاظ کیفیت المنت های اپتیکالی تحسین بر انگیز بوده است.  در ادامه دو نمونه از لنز های بسیار مناسبش برای این سبک از عکاسی را به شما معرفی می کنیم.

لنز Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II

همانطور که از اسم این نمونه اشکار است لنز زومی است که با فاصله کانونی 70 تا 200 میلی متری بدون شک یکی از گزینه های محتمل هر عکاس حرفه ای است. چرا که علاوه بر ثبت تصاویر از غذا ها برای اعداف مختلف در عکاسی از ورزش کاران و طبیعت نیز بسیار منحصر به فرد عمل می کند. این نمونه بر روی دوربین های با مانت FX نصب می شود و دیافراگمش دارای 9 تیغه است در جدا کردن سوژه از بکگراند توسط ایجاد بوکه ای خارق العاده بسیار بی نظیر عمل می کند.

لنز Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.4 G

موتور فوکس این نسخه از نوع اولترا سونیک داخلی است. فاصله کانونی ان از دید بسیاری از عکاسان با تجربه بهترین برای عکاسی در این سبک است. دیافراگم ان 9 تیغه دارد و بر روی دوربین های فول فریم با سنسور APS-C  و مانت FX متصل می شود.

لنز Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.4 G

کمپانی های دیگری هم هستند که با تولید لنز های با کیفیت برای دوربین های کانن و نیکون جزو گزینه های همیشگی عکاسان حرفه ای هستند. لنز تامرون و لنز سیگما هم می توانند برای عکاسان حرفه ای انتخاب های مناسبی باشند.

لنزی برای عکاسی از غذاها

سایر لنز های مخصوص عکاسی غذا

 لنز Sigma 150mm f/2.8 EX DG OS HSM APO Macro for Nikon

یکی دیگر از لنز هایی که در این سبک بسیار مورد استقبال واقع شده است لنز ماکرو 150 میلیمتری برند سیگما با دیافراگم ثابت 2.8 است که برای دوربین های عکاسی فول فریم برند نیکون ساخته شده است. در سیستم دیافراگم این مدل 9 پره دیده می شود و بازه باز و بسته شدن آن 2.8 تا F/22 است این ویژگی هم بوکه زیبایی به عکس خواهد داد و هم انعطاف عمق میدان را به عکاس می دهد. فاکتور دیگری که آن را برای این سبک مناسب می کند حداقل فاصله فوکوس 38 سانتی متری آن است یعنی شما به خوبی می توانید به سوژه مد نظر نزدیک شوید و عکسی شفاف را ثبت کنید. سیستم فوکوس نیز از نوع داخلی بوده و موتور اولتراسونیک در آن به کار رفته است.

Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art for Canon EF

این لنز نرمال سیگما نیز محبوبیت بالایی برای فعالان در این سبک عکاسی دارد. دیافراگم آن مانند نمونه قبلی 9 پره بوده و عمق میدان مناسبی را به شما می دهد. مینیموم فاصله فوکوس 40 سانتی متر بوده و سیستم فوکوس درونی است و موتور آن نیز اولتراسونیک است همچنین طول این لنز ۱۰۰ میلی‌متر ، قطر آن ۸۵ میلی‌متر است و ۸۱۵ گرم وزن دارد.

Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art for Canon EF

از دیگر لنز های مناسب عکاسی از غذا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro for Canon
  • Tamron AF 55-200mm f/4-5.6 Di-II LD Macro for Nikon
  • Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM
  •  Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
  • Canon RF 35mm f/1.8 Macro IS STM
  •  Canon EF 24-70mm f/4L IS USM
  • Nikon AF-S DX 40mm f/2.8G Micro
  • Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
  • Fujifilm XF60mm f/2.4 R Macro

مشخصات لنز مناسب برای عکاسی غذا

فاصله کانونی

مهم ترین ویژگی هر لنز فاصله کانونی ان است چرا که که کیفیت عکس برداری از سوژه ها در فاوصل مختلف را تعیین می کند. عکاسان غالبا از فاصله نزدیکی از غذا ها عکس می اندازند پی باید لنز انتخاب شود که دارای فاصله کانونی مناسب برای فواصل نزدیک باشد. اما فراموش نکنید که سایز خود غذا نیز در تعیین نوع لنز و فاصله کانونی ان موثر است.

مشخصات لنز مناسب برای عکاسی غذا

زاویه دید یکی از ویژگی های مهم در هر سبک عکاسی است که رابطه ای عکس با فاصله کانونی دارد و هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد زاویه دید کمتر می شود. معمولا لنز های نرمال با فاصله کانونی 35 تا 50 میلی متر بهترین انتخاب لنز برای عکاسی غذا می باشد. اما در صورت کوچک بودن سوژه بهتر است از لنز ها استفاده شود.

لنز ماکرو نمونه دیگری از لنز هایی است که برای عکاسی از سوژه های خیلی کوچک مناسب است. فاصله کانونی این مدل لنز ها بین 50 تا 200 میلی متر است و به دلیل ثبت تصاویر با کیفیت از سوژه های کوچک در فاصله نزدیک بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند.

دیافراگم

دیافراگم لنز دوربین و اپرچر از دیگر خصوصیات لنز هستند که در کیفیت تصویر ان نقش به سزایی دارند. دیافراگم با باز و بسته شدنش میزان نور ورودی به لنز را کنترل می کند. و به شما این امکان را می دهد تا عکسی با کیفیت با نور مناسب بیاندازید. عمق میدان هم از دیگر تاثیرات دیافراگم است، و میزان شارپنس بخش فوکوس شده تصویر نسبت به باقی بخش ها را نشان می دهد. و در صورتی که می خواهید جزیئات در تصویر به چشم بیایند باید عمق میدان را بالا ببرید.

دقت کنید که هرچه دیافراگم باز تر باشد عمق میدان کمتر است و سوژه مورد نظر از پس زمینه توسط بوکه جدا می شود و شما بهتر است ان را باز نگه دارید.

 

لنز مناسب عکاسی از غذا

لنز پرایم یا زوم

تغییر فاصله کانونی قابلیتی است که اصطلاحاتی مثل لنز پرایم یا زوم را به وجود اورده است. لنز زوم هم به سبب توانای تغییر فاصله کانونی از کاربرد بیشتری در این زمانه بر خور دارند. لنز زوم ین امکان را می دهد تا بتوانید از غذا ها در هر سایزی تصویر با کیفیت بگیرید و با توجه ه موقعیتتان نسبت به کیس زاویه دید را تغییر بدهید.

عکاسی در چنین سبکی در فواصل نزدیک روی می دهد و کوچک ترین لرزش دست هم می تواند عکس را خراب کند برای همین حتما از لنز هایی که در انها از فناوری لرزشگیر تصویر استفاده شده است استفاده کنید. در صورتی که لنز شما این توانایی را ندارد می توانید با نصب دوربین بر روی یک سه پایه این مشکل را حل کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *