هدروم در عکاسی و فیلمبرداری

هدروم در عکاسی و فیلمبرداری

هر عکس و تصویر و یا هر صحنه ای از یک فیلم دارای اجرای مختلفی است. شناخت بخش های مختلف یک کادر عکس از این جهت مهم است که به شما دید حرفه ای تری را در ترکیب بندی می دهد و بهتر می توانید سوژه و پیام خود را انتقال دهید. هدروم در عکاسی و فیلمبرداری یکی از بخش هایی است که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید اما دانستن آن می تواند به شما کمک خوبی در بهتر قاب بندی کردن کند.

هدروم در عکاسی و فیلمبرداری چیست ؟

به طور خلاصه هدروم بخش بالایی سر سوژه است یعنی از پیشانی تا انتهای کادر هد روم است و با همین تعریف مشخص می شود که هد روم فاصله معینی نداشته و در عکس مقدار متغیری می تواند داشته باشد. در واقع با توجه به هدفی که عکاس دارد و دیگر المان هایی که در کادر قرار خواهند گرفت میزان هد روم می تواند فرق کند.

هدروم در عکاسی و فیلمبرداری چیست ؟

اینکه هد روم از کجا شروع شود نیز حتما توسط کلاه یا موی سر مشخص نمی شود بلکه گاها چشم های سوژه هستند که شروع این بخش را نشان می دهند خصوصا در سبکی مثل پرتره گرافی . پس اگر بخواهیم یک تعریف دیگر برای این عبارت به کار ببریم می توان اینگونه گفت که فاصله مهم ترین بخش از چهره سوژه تا بالای کادر را هد روم می نامند. اگرچه اندازه گیری دقیق این ناحیه مهم نیست و پس از مدتی با کسب تجربه می توانید به راحتی بگویید که از کجا هد روم شروع می شود.

تاثیر هدروم در عکاسی

از جمله مهم ترین تاثیراتی که تعیین درست هدروم می تواند در عکس شما داشته باشد بهتر شدن تقسیم بندی و ترکیب بندی عکس است. جذاب تر شدن سوژه و جلب توجه بیشتر نیز از دیگر مزیت هایی است که درست انتخاب کردن این ناحیه به ارمغان خواهد آورد. فاصله هد روم با توجه به فاکتور های زیر نیز تعیین می گردد :

  • خطوط
  • نقطه طلایی
  • یک سوم
  • هدف از عکس
عکاسی مفهومی

عکاسی مفهومی

در پس هر استایل  عکاسی ، اسراری نهان است که اکتشافشان برای جمع کثیری از علاقه‌مندان به سرگرمی و هدف تبدیل شده است. از همان ابتدای اختراع دوربین و سپس لنز دوربین دیجیتال، آرتیست ها  از آن به‌ جای ابزاری  برای نمایش یک واقعیت اشتباه یا ایده مفهومی استفاده می­‌کردند. یکی از اولین عکس های مفهومی متعلق به Hippolyte Bayard است که در سال 1840 ثبت شده است. نام این اثر سلفی مرد مرده می­‌باشد که از اولین نمونه‌های عکاسی مفهومی به‌ شمرده می شود.

عکاسی مفهومی چیست؟

به طور خلاصه عکاسی مفهومی به دنبال بیان یک ایده نظر و یا عقیده به شکلی است که کمی تامل انسان را به چالش بکشد. در این سبک هیچ چیزی نرمال نیست و معمولا همه چیز کاملا به قوه تخیل بستگی دارد واقعت در آن بسیار اشفته و از دور از چیزی است که ما انتظارش را داریم. از طرفی هم برخی عکاسان هستند که زیاد مسائل را تخیلی نمی کنند اما از آن سو واقعیت ها را کم رنگ تر می کنند.

مجموعه ای از جذاب ترین و بهترین عکس های مفهومی را در این بخش مشاهده کنید

عکاسی مفهومی چیست؟

عکاسی مفهومی یکی از گرایشات عکاسی است که از هر کسی بپرسید، تعریف منحصر به فردی به‌شما می‌‌دهد.این اتفاق به طرزی ذات هنر است که از آغاز بوده و و تا وقتی که انسان‌های هنرمند فعالیت می‌کنند، وجود خواهد داشت. اگر بخواهیم در حوضه تاریخچه مدرن عکاسی مفهومی بحث کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که تقریبا ده سال است که مردم به‌صورت مهارت دیده در این زمینه  فعال هستند. اما هنگامی که به اشخاض می‌­گویم که ” این عکس یک اثر مفهومیست ” بعضی می­‌پرسند ” یعنی چه ؟ ”

عکاسی مفهومی در بیشتر اوقات یک ایده تخیلیست و به‌نظر غیر واقعی می‌­آید. البته بعضی عکاسان، آثاری به ثبت می رسانند که لزوما تخیلی نیستند؛ آن‌ها با تغییردادن برخی جوانب تصویر، به بزرگنمایی واقعیت می­‌پردازند. عکاسی مفهومی شغلیست که بذر آن یک مفهوم یا ایده است، در حالی  که در عکاسی معمولی، عکاسی با انتخاب یک منظره یا مکان آغاز می­‌شود. در این سبک عکاسی شما با یک ایده شروع می‌­کنید، در این بین شما باید فکر کنید که عکس پایانی را چطور می­‌خواهید، موضوعش چه باشد و یا چه چیزی را نشان دهد؟

هنرمندان مفهومی

آرتیست های مفهومی هم به همین شیوه عمل می­‌کنند.مجسمه سازان ایده‌ای  چیزی که می­‌خواهند بسازند را در ذهن پرورش و با پیاده‌سازی فنون مخصوص، محصولی را می‌سازند که لزوما با الگوی ابتدایی منطیق نیست. اکثر نقاشان انتزاعی هم از همین روش پیروی می‌کنند. هیچ بهانه ای وجود ندارد که عکاسان نتوانند به این سبک فعالیت کنند. اگر شما هم به ابن سبک علاقه دارید، باید به‌همین شیوه کار کنید. همه چیز به تخیلات و تفکر شما وابسته است، برای حرفه‌ای شدن در این استایل، کافیست خیال پزداز خوبی باشید.

درواقع همه چیز در این سبک هنری, معطوف به تصورات می شود و ایده‌ها و نقشه برای عکسی که می خواهیذ بگیرید.احتمالا  خیلی از عکس‌های مفهومی‌ای که مشاهده می کنید به نحوی عکس پرتره باشند که بیش تر از یک عکسی نرمال به آن‌ها ارزش داده شده است. عکاسان زیادی وجود هستند که تخصصشان به سبک پرتره مفهومیست.برای اینکه یک عکس مفهومی از مدل بگیرید، باید لباس، صحنه و ایده‌ای که در سر دارید، همه و همه طراحی و پردازش شده باشند.دقت کنید که هنر مفهومی  زیر مجموعه‌ همه‌ی هنرهاست، پس عکاسان بسیاری در حوزه­‌ی عکاسی منظره و معماریفعالیت می­‌کنند.

عکاسی مفهومی سیاه سفید

عکاسان مفهومی کار در ایران

صادق تیر افکن به گفته­‌ی برخی از رسانه‌های هنری، اولین کسیست که عکاسی مفهومی را در ایران به‌صورت حرفه‌ای شروع کرد و به‌همین دلیل احترام خاصی در میان عکاسان ایرانی دارد. او در یکی از نمایشگاه‌های هنر مفهومی به‌همراه خسرو حسن زاده مجموعه بزرگ و ارزشمندی از تصاویر را ارائه کردند. این آثار با استقبال فراوانی روبه‌رو شد و همین زمینه‌ساز انتشار نام هنرمندان مفهومی ایرانی، در جهان شد.

آرمان استپانیان یکی از برجسته ترین عکاسان ایرانیست که آثار او در موزه‌های نامی دنیا نگهداری می­‌شوند. او فارغ التحصیل گرافیک دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می‌باشد و در سال 1378 با عکاسی از چهره‌های حک شده بر روی سنگ قبرها، پا به عرصه­‌ی عکاسی گذاشت. آثار ایشان پس از آن در نمایشگاه‌های متعددی از جمله : گالری راه ابریشم (تهران، ۱۳۸۴)، گالری سانتوس تگزاس (ایالات‌متحده، ۱۳۸۵)، ایران درون و برون در موزه چلسی نیویورک (ایالات‌متحده، ۱۳۸۸)، به نمایش گذاشته شده است.

عکاسی مفهومی در ایران

روش ثبت عکس به سبک مفهومی

در ابتدا باید به‌صورت معنادار به تصویر نگاه کنید به این فکر کنید که چطور می­‌توانید مفهومی تازه بیافرینید. قبل از عکاسی باید اصول ترکیب‌بندی را دانسته و جسمی را از یک صحنه به صحنه­‌ای دیگر انتقال دهید. همه عکاسان حرفه ای که در این سبک کار می کنند می دانند که چطور با ایجاد صحنه ای خاص به طور همزمان هم با ذهن و هم با عواطف بیننده بازی کنند. سعی کنید از رنگ های متضاود مانند سیاه و سفید استفاده کنید. چالش اصلی پیش روی هر هنرمند فعال در این زمینه فکر کدن مانند مخاطبان است. یک عکاس ماهر می داند که چطور پیام و یا مفهومی رابه سادگی به مخاطب خود برساند.

روش ثبت عکس به سبک مفهومی

عکاسی مفهومی می­‌تواند جذابیت بسیاری داشته باشد و با این سبک تفکر شما از دنیای سایر عکاسان جدا خواهد شد.باتوجه به فعالیت هنرمندان خارجی در دنیای مجازی و محبوبیت آثارشان، می‌توان گفت که اگر علاقه‌مند به عکاسی در این سبک باشید، می‌توانید فالوورهای ززیادی را پیدا کنید.عکاسی در ژانر مفهومی، کار آسانی نیست اما با کمی اراده و خلاقیت می­‌توانید به یکی از عکاسان مفهومی خوش‌نام ایرانی تبدیل شوید.

دوربین و لنز مناسب برای عکاسی مفهومی

شما می توانید از هر دوربینی چه مدل های کامپکت و چه حتی دیجیتال اس ال آر های گران قیمت و یا نسل جدید بدون آینه ها و یا دوربین گوشی تان برای ثبت عکس های تحلیلی و مفهومی استفاده کنید کادر بندی و نحوه قرار گیری سوژه و در صورت انسان بودن حسی که انتقال می دهد بسیار مهم است. نورپردازی نیز مانند سایر سبک ها باید با توجه به پیامی که قرار است منتقل شود انجام شود. دقت کنید که انتخاب لنز نیز باید با وسواس بیشتری صورت گیرد چرا که در این سبک فاصله کانونی نیز می توانند در نحوه انتقال پیام بسیار موثر باشد.

 

انواع شاتر دوربین عکاسی

انواع شاتر دوربین عکاسی

یکی از بخش های مهم دوربین شاتر آن است که وظیفه مشخصی دارد.  همه دوربین های بدون آینه دو نوع شاتر الکترونیکی و مکانیکی را دارند و برخی دوربین های DSLR یک شاتر دیگر که شاتر پرده جلویی نامیده می شود دارند که می توان گفت ترکیبی از دو شاتر قبلی است. اما عملکرد این انواع شاتر دوربین عکاسی چگونه است و چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

بررسی انواع شاتر دوربین عکاسی

شاتر مکانیکی

شاتر های مکانیکی در واقع شاتر اصلی و دیفالت هر دوربین هستند و در عکاسی از سوژه های ثابت به عنوان شاتر اصلی به کار برده می شوند. این شاتر های مکانیکی فیزیکی کار می کنند و دو تیغه یک پرده را تشکیل می دهند که بین آن دو یک فضای باز وجود دارد و وقتی شما دکمه ثبت عکس را می زنید این دو تیغه به سرعت به هم می رسند و نوری که به سنسور می رسید قطع شده و تصویر ثبت می شود.

شاتر الکترونیکی

شاتر های الکترونیکی که این روز ها بسیار محبوب شده اند عملکردی غیر فیزیکی دارند این نوع شاتر ها دیتا را خط به خط از روی سنسور می خوانند و تصویر را به این شکل ثبت می کنند. برای فعال کردن این شاتر کافیست به منوی دوربین خود رفته و به بخش شاتر بروید و آن را فعال کنید.

شاتر پرده جلویی 

این نوع شاتر همانطور که گفته شد عملکردی مکانیکی و غیر مکانیکی دارد و فعال کردن آن هم از طریق منو ممکن است.

تفاوت های شاتر مکانیکی و الکترونیکی

پیش از هر چیزی باید بگوییم که این سه نوع شاتر هیچ تفاوتی از نظر کیفیت عکس با هم ندارند. از نظر سرعت اما الکترونیکی سرعتر از مکانیکی و مکانیکی سریع تر از پرده جلویی است.  اگرچه سرعت هر کدام در هر دوربین متفاوت است و برخی دوربین های سونی که شاتر الکترونیکی دارند سرعت بسیار بالایی دارند. از نظر فریم ریت هم این شاتر ها تفاوت عمده ای با هم دارند و معمولا مدل های الکترونیکی هستند که ماکسیموم بیشتری دارند.

در حوزه استفاده از تجهیزات نوری مثلا فلاش ها ایده آل ترین نوع شاتر نوع مکانیکی است و اصلا شما در اکثر دوربین های که از نوع الکترونیکی پشتیبانی می کنند نمی توانید برای نورپردازی از فلاش استفاده کنید. برخی اوقات هم نیاز است که دوربین در سکوت مطلق کار کند که در این شرایط هم صدایی که شاتر مکانیکی دارد کار شما را خراب می کند و برعکس شاتر الکترونیکی بدون کوچک ترین نویزی کار می کند.

 

راهنمای خرید لنز دوربین دست دوم

راهنمای خرید لنز دوربین دست دوم

دوربین ها در کل به دو نوع لنز دار و بدون لنز تقسیم می شوند و دوربین های DSLR و بدون آینه که توسط حرفه ای ها استفاده می شوند لنز مخصوص با مانت سازگار روی آن ها نصب می شود حتی بهترین این دوربین ها بدون یک لنز نمی تواند عکسی ثبت کند و شما بهتر است یک یا چند لنز با توجه به نوع عکاسی خود خریداری کنید. متاسفانه بالا رفتن قیمت دلار امکان خرید بسیاری از لنز ها را سخت تر کرده است و بسیاری از عکاسان اکنون رو به خرید مدل های دست دوم آورده اند. به همین دلیل در این مقاله ” راهنمای خرید لنز دوربین دست دوم ” به شما تمام نکانی که باید در انتخاب یک لنز دست دوم انجام دهید را خواهیم گفت.

دلایل خرید لنز دست دوم

همانطور که گفته شد گران تر شدن لنز های نو دلیل عمده خرید لنز دست دوم است. برخی مواقع هم عکاس یک لنز خیلی خاص را نیاز دارد که در بازار موجود نبوده و دیگر توسط عرضه کنندگان و وارد کنندگان به بازار نمی رسد و بهترین راه خرید لنز دوربین از کسی است که از آن استفاده کرده است. در ضمن در صورتی که موفق به پیدا کردن یک لنز دست دوم شدید که کم استفاده شده باشد و عکاس با انظباطی آن را نگه داشته باشد هم می تواند یک تصمیم خوب باشد.

دلایل خرید لنز دست دوم

نکات مهم در خرید لنز دوربین دست دوم

بعضی با توجه احتمال بد شانسی که در گزشته به خاطر خرید اجناس دست دوم داشته اند اکنون به صورت کلی در رابطه با آن ها نظر منفی داشته و معتقدند تمام تجهیزاتی که به صورت دست دوم برای فروش گزاشته می شوند حتما ایرادی دارند. اما این مسئله صحیح نیست یک عکاس ممکن است پس از یک یا دو بار استفاده از یک لنز خوب متوجه شود که عملکرد آن لنز به سبکی که او کار می کند سازگار نبوده و بهتر است که آن را عوض کند و به همین دلیل آن را برای فروش با قیمت بهتری قرار می دهد. اگرچه ممکن است برخی لنز های دارای مشکلات فنی را بفروشند و شما باید تجربه داشته باشید و یا دانش کافی جهت انتخاب یک لنز دست دوم را داشته باشید.

نکات مهم در خرید لنز دوربین دست دوم

به صورت کلی بهتر است نکات زیر را رعایت کنید :

فروشنده معتبر

خرید لنز دست دوم از یک فروشگاه و مغازه معتبر که سال هاست در این زمینه کار می کند امری منطقی است برخی از این فروشگاه ها حتی محصول خود را برای مدت های متغیر گارانتی می کنند و خیال خریدار را تا حد زیادی راحت می کنند. بسیاری از این فروشندگان امکان تست یک هفته و یا حتی یک ماه و تعویض را به شما می دهند.

ظاهر لنز دست دوم

یکی از مهم ترین جوانب که در هنگام خرید هر چیزی مهم است بررسی ظواهر آن است. تمیز بودن و عدم خط و خش داشتن یک لنز طبیعتا نشان دهنده استفاده کم و یا نشان دهنده صاحب بسیار منظم آن است و احتمالا یک لنز که ظاهر تمیزی دارد به خوبی برای شما هم کار بکند.  شما بدنه لنز عدسی روی آن را به خوبی چک کنید و مطمئن شوید که خط و خشی روی آن وجود نداشته باشد اگرچه خط و خش روی بدنه به صورت جزئی قابل قبول است اما روی عدسی این امر سبب خراب شدن عکس شما خواهد شد.

رشته های فیلتر را هم بررسی کنید. رشته های فیلتر چه پلاستیکی و چه فلزی به راحتی ممکن است هرز شده باشند و در صورتی که در عکاسی از فیلتر ها استفاده کنید کار با یک لنزی که اینگونه رشته هایش خراب شده باشند بسیار سخت خواهد شد.

راهنمای خرید لنز دوربین دست دوم با توجه به عملکرد

یک لنز شامل دکمه ها و حلقه هایی است که می توان با آن ها کار خاصی را کنترل کرد دوربین خود را با خود ببرید و با قرار دادن لنز روی آن تمام دکمه ها را تست کنید و از کار کردن صحیح آن ها مطمئن شوید. تیغه های دیافراگم در عکاسی عملکرد مهمی دارند و حتما باید همگی آن ها سالم کار کنند. این تیغه ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که از نظر ظاهری سالم هستند و به خوبی کار می کنند. از باز و بسته شدن تیغه های دیافراگم مطمئن شوید.

راهنمای خرید لنز دوربین دست دوم با توجه به عملکرد

فوکوس کردن لنز به صورت دستی توسط حلقه ای که روی آن تعبیه شده است انجام می شود و وقتی شما این لنز را روی دوربین نصب کردید یکی از فاکتور های مهمی که باید بررسی کنید سالم کار کردن حلقه فوکوس است. حلقه فوکوس باید به راحتی حرکت کند نه خیلی شل باشد و نه خیلی سفت شده باشد. بلبرینگ های آن هم ممکن است توسط استفاده خیلی زیاد و یا ناشیانه خراب شده باشند.

حلقه زوم نیز که وظیفه مشخصی دارد مانند حلقه فوکوس بسیار مهم است زوم لنز باید به درستی کار کند و وقتی با حلقه کار می کنید چرخش آن استاندارد باشد و صدایی نداشته باشد. برخی از لنز ها که سیستم لرزشگیر دارند نیز باید از این نظر بررسی شوند.

عدسی ها و اپتیک های لنز دست دوم

پس از بررسی کردن شرایط کلی فیزیکی نوبت به عدسی ها می رسد اطمینان حاصل کنید که تمام اپتیک های داخلی خوب کار می کنند و هیچگونه آلودگی و قارچی روی آن ها رشد نکرده باشد. به موارد زیر بسیار دقت کنید و در صورت مواجه با آن ها لنز را خریداری نکنید.

  • عدسی جلویی آسیب دیده باشد
  • پوشش و کاور صدمه دیده باشد
  • ذرات بزرگ غبار داخل لنز
  • مه آلوده بودن لنز
  • قارچ و جرم

عدسی ها و اپتیک های لنز دست دوم

یکی از فاکتور های تاثیر گذار مرکزگریزی لنز هاست. کار با لنز هایی دارای المنت مرکزگزیر هستند سخت است و در صورتی که با آن ها کار کنید متوجه خواهید شد که تمام کادر واضح و شارپ نخواهد بود. مطمئن شوید که لنز شما مشکل جدی از این نظر نداشته باشد و در زمان تست کردن آن لنز را در حالت دیافراگم F/5.6-f/8 بگذاری و کناره ها و گوشه ها را بررسی کنید اگر دیدید که تمام گوشه ها شبیه هم هستند مشکل خاصی وجود ندارد و برعکس اگر جتی یکی از گوشه ها نسبتا واضح تر بود و سایر گوشه ها نرم تر بودند این لنز مشکل مرکزگریزی دارد.

از دیگر فاکتور هایی که نیاز به بررسی دارد شارپنس و دقت فوکوس خودکار لنز است که البته نیاز به عکاسی بیشتری با لنز دارد.

لنز مناسب برای عکاسی مدلینگ

لنز مناسب برای عکاسی مدلینگ

خرید لنز مناسب برای عکاسی مدلینگ کمی سخت است چرا که پاسخ آن به مقدار بودجه و نوع عکاسی شما بستگی دارد. اما جدا از بحث بودجه و نوع عکاسی باید گفت مهم ترین فاکتوری که باید در نظر بگیرید فاصله کانونی است. به صورت کلی ترجیح ما استفاده از دوربین فول فریم است اما اگر می خواهید از دوربین سنسور APS-C نیز استفاده کنید باید به نکات مربوط فاصله کانونی مخصوص این دوربین ها توجه کنید.

ویژگی های لنز مناسب برای عکاسی مدلینگ

به صورت کلی لنز های پرایم کیفیت بالاتری از لنز های زوم دارد و دلیل این موضوع نیز قابلیت حداکثر بازشدگی دیافراگم بین f / 1.2 و f / 1.8 است . این موضوع باعث می شود که عمق میدان خارق العاده ای به وجود بیاید. با توجه به این موضوع می توانید پس زمینه را تار کرده و فوکوس را بر روی سوژه داشته باشید نکته ای که اکثر عکاس های مدلینگ دنبال آن هستند. استفاده کردن از حداکثر دیافراگم برای عکس های پرتره و مدلینگ بسیار مطلوب است چرا که تمرکز بیینده را به مدل معطوف می کند نه یک نقطه در پس زمینه تصویری که از آن عکاسی شده است .

ویژگی های لنز مناسب برای عکاسی مدلینگ

 

لنز های 70-24 میلی متر f/2.8 L یکی از محبوب ترین لنز ها برای عکاسی است چرا که این لنز را در اکثر شاخه های عکاسی می توانید استفاده کنید . فاصله کانونی 24 میلی متری می تواند یک نمای کلی از مکان مورد نظر را به شما بدهد و هم چنین هنگامی که قصد نزدیک شدن دارید می توانید به 70 میلی متر زوم کنید که معمولا برای برداشت عکس های نیم بدن یا نزدیک از این حالت استفاده می شود . به صورت کلی اگر تمایل دارید تا به قابلیت زوم نیز دسترسی داشته باشید و زمانی برای تغییر بین لنز های اول و دوم ندارید این لنز را حتما در میان انتخاب های خود قرار دهید . از جمله مدل های این لنز ها می توان به لنز Canon 24-70mm f/2.8 و لنز Sigma 24-70mm f/2.8 اشاره نمود .

لنز Sigma 24-70mm f/2.8 برای عکاسی مدلینگ

لنز عکاسی مدلینگ در فضای باز

در این حالت از لنز 35mm f / 1.4 می توان استفاده نمود. این لنز با فاصله کانونی 35 میلی متری ای که دارد می تواند جزئیات پس زمینه را به صورت خوبی به نمایش بگذارد و در عین حال تمرکز عکس را بر روی مدل حفظ کند. البته از لنز های 50 میلی متری نیز می توان استفاده نمود ولی لنز های 35 میلی متری دست شما را در خلاقیت به خرج دادن بیشتر باز می گذارد. لنز های Sigma 35mm ART f/1.4 و لنز Canon 35mm f/1.4 از جمله لنز های مشهور این مدل می باشند.

لنز های 50 میلیمتری تقریبا نیاز کار همه عکاس ها می باشد . فاصله کانونی این لنز ها به صورت گسترده ای در نظر گرفته شده است که مطابق با چشم انسان می باشد. اگر تازه کار هستید می توانید از لنز 50 میلی متری f/1.8 که قیمت ارزان تری نسبت به مدل های مشابه دارد استفاده کنید و در ادامه می توانید بسته به نیاز های خود لنز های 50 میلی متری با دیافراگم f/1.4 یا f/1.8 را نیز خریداری کنید. لنز Sigma ART 50mm f/1.4 ، لنز Canon 50mm f/1.4 و لنز Nikon 50mm f/1.4 از جمله مشهور ترین لنز های 50 میلی متری هستند که می توانند نیاز های شما را بر طرف کنند.

لنز عکاسی مدلینگ در فضای باز

لنز 85 میلیمتری برای مدلینگ

این لنز ها برای کار مدلینگ و پرتره بسیار مفید هستند. لنز Sigma ART 85mm را شاید بتوان بهترین لنز با این فاصله کانونی به شمار آورد که البته لنز Canon 85mm f/1.8 نیز می توانند انتخاب های خوبی به شمار روند. لنز های ذکر شده همگی لنز های مناسبی برای عکاسی مدلینگ هستند و در نهایت شما می توانید بسته به بودجه و نیازی که دارید یکی از این لنز ها را خریداری و استفاده نمایید . البته توجه داشته باشید که برخی از لنز ها واقعا نسبت به عملکردی که دارند قیمت بالایی دارند و شاید ارزش خرید بالایی نداشته باشند به همین دلیل تنها توجه به قیمت نمی تواند معیار مناسبی برای خرید بهترین لنز برای عکاسی مدلینگ به شمار رود و باید نیاز های فنی نیز مورد توجه قرار گیرد .

کمای لنز در عکاسی

کمای لنز در عکاسی

عکاسی به صورت حرفه ای با آنچه افراد معمولی با گوشی های هوشمند و یا دوربین های کامپکت خود انجام می دهند فرق می کند و حرفه ای به جزئیات بسیار بیشتری دقت می کنند تا عکسی بی نقص را ثبت کنند. از آن جا که عکاسی با نور و لنز های مختلف صورت می گیرد رخ دادن انواع انحرافات و اعوجاج در تصاویر امری طبیعی است اما باید به عنوان یک حرفه ای همیشه در پی حذف آن ها از عکس خود باشید. کمای لنز در عکاسی  یکی دیگر از انحرافات است که در ادامه این مقاله علت رخ دادن آن را کاملا بررسی خواهیم کرد.

کمای لنز در عکاسی یا  Comatic Aberration یک نوع از انحراف های بصری یا نوری است که سبب می شود نقطه های خراج از محور یا اکسیس نور به صورت دنباله دار دیده شوند. در واقه با رد شدن پرتو های نور از لبه های قاب و عبور آن ها از سطح کروی لنز درجه بزرگنمایی هم تغییر می کند و این منجر به ایجاد شدن شکل های دایره ای غیر متقارن خواهد شد.

کمای لنز در عکاسی یا  Comatic Aberration

اصلاح کمای لنز در عکاسی

بعضی لنز ها که این پدیده در آن ها رخ می دهد و نسبتا رایج است نقطه های روشن و با رزولوشن بالا را در وسط کادر نشان می دهند که این نقطه ها در کناره های کادر مات تر می شوند.برای مثال هنگامی که از ستاره ها عکس می گیرد آن ستاره هایی که در وسط قاب قرار دارند شفاف تر هستند اما هرچه به کناره ها می روید تار تر می شوند. انحرافات کماتیک می‌توانند بسته به اینکه از محور اپتیکال دور می‌شوند یا نه هم یک موضوع مثبت و هم منفی باشند.

اصلاح کمای لنز در عکاسی

این پدیده نوری یک مشکل رایج در تلسکوپ ها و میکروسکوپ ها و لنز دوربین های عکاسی مخصوصا آن هایی که دیافراگم باز تر دارند است. این نوع انحراف نوری عکس های شما را خراب و بی کیفیت می کند بر خلاف انحراف های رنگی که ممکن است حتی بعد جدید به تصویر ببخشند. در ضمن کما را نمی توان در فوتوشاپ حذف کرد. به همین دلیل وقتی قصد خرید لنز دوربین دارید باید مدل هایی را انتخاب کنید که ساختار عدسی های آن ها از ایجاد شدن چنین مشکلی جلوگیری می کنند. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید عدم مرکز زدایی شدن لنز است پس حتما آن ها را نست کنید چرا که مرکز زدایی شدن لنز خود دلیلی بر بروز انواع انحراف در تصویر است.

کاهش کمای لنز

انحراف کماتیک امروزه تبدیل به پدیده ای نادر شده است دلیل آن ها استفاده از عدسی ها و المنت های بصری خاص در لنز هاست که این مشکل را حذف می کنند اما بسیاری از عکاسان هر گونه انحراف دیگری که در تصویر می بیند را به آن مرتبط می دانند در حالی که ممکن است مربوط به آستیگماتیزم باشد.

کما پدیده ای است که بیشتر در عکاسی در شب و از آسمان خود را نشان می دهد.  زیرا فوکوس دقیق و صحیح تمام ستاره های موجود در کادر را به شکل نقطه های نوری کوچک نشان می دهد و همین ممکن است در نزدیکی های حایشه کادر به خصوص زمان عکاسی با دیافراگم باز  شکل های مخروطی و دنباله دار را نشان دهد.

می توانید از یک لنز با کیفیت تر استفاده کنید که عملکرد بهتری در حذف این انحرافات خواهد داشت. بستن دیافراگم نیز یک روش دیگر برای حذف و یا کاهش کما محسوب می شود. پس استفاده از لنز هایی که قابلیت تنظیم دیافراگم دارند به شما کمک می کند بهتر بتوانید این مشکل را مدیریت کنید.

انتخاب پس زمینه مناسب برای عکاسی پرتره

انتخاب پس زمینه مناسب برای عکاسی پرتره

می دانید که یک عکس از بخش های مختلفی تشکیل شده است که کل این بخش ها در دو قسمت پس زمینه یا بک گراند و پیش زمینه یا فور گراند قرار می گیرند. هر المنتی که در کادر شما قرار داشته باشد در یکی از این دو قسمت قرار خواهید گرفت. عکاسی پرتره یکی از محبوب ترین سبک هاست و در این روز ها با توجه به بهتر شدن کیفیت عکاسی دوربین های گوشی های هوشمند پرتره گرفتن با آن ها هم بسیار بیشتر شده است.  یکی از مسائل مهم در حرفه ای تر به نظر رسیدن تصویر انتخاب پس زمینه یا بک گراند درست در عکس است. در این مقاله نیز قصد داریم در رابطه با انتخاب درست رنگ مناسب پس زمینه در عکاسی پرتره نکاتی را عنوان کنیم.

پس زمینه های رایج در عکاسی پرتره

درست است که شما از نظر فنی می توانید هر رنگی را برای پس زمینه استفاده کنید اما با توجه به بیشتر پرتره های ثبت شده می توان گفت که موارد زیر رایج ترین بک گراند ها در پرتره گرافی هستند :

پس زمینه های رایج در عکاسی پرتره

پس زمینه طبیعی مات 

بیشتر عکاسان پرتره بک گراند مات و نرمی را پشت سوژه خود قرار می دهند به خصوص اگر این عکس در محیط آزاد و بیرون از استودیو گرفته می شود. مثلا درختان یا کوه های مات شده که یک کانتراست بسیار زیبا را با سوژه شما که شارپ است ایجاد می کنند. برای ایجاد این چنین پس زمینه ای باید از عمق میدان سطحی یا کوتاهی استفاده کنید که به راحتی با اعمال کردن تنظیمات در دوربین انجام می شود.

پس زمینه طبیعی با جزئیات ( شفاف ) 

در این عکس ها شما باید به دقت پس زمینه و جزئیات آن را در کادر قرار دهید.  یک منظره یا تلاقی خط افق با آسمان می تواند یک بک گراند ایده آل برای سوژه شما باشند.

پس زمینه طبیعی با جزئیات ( شفاف ) 

پس زمینه سفید

برای مواقعی که می خواهید پرتره های رسمی و اداری را ثبت کنید بهترین بک گراند سفید ساده و استودیویی است. در صورتی که خواستید با اینچنین پس زمینه ای کار کنید به نورپردازی خود دقت بیشتر کیند و نور را به خوبی تنظیم کنید که شدت کم و یا بیشتر از حد استاندارد نداشته باشد تا سایه ها در عکس ثبت نشوند و یا عکس خف نباشد.

پس زمینه سفید

پس زمینه سیاه

یکی دیگر گزینه های مناسب برای پرتره بک گراند سیاه است. این پس زمینه هم برای پرتره های رسمی استفاده می شود و هم غیر رسمی در اینجا نیز باید نور را به گونه ای تنظیم کنید که سوژه شما زیاد رفلکس نداشته باشد. در ضمن یک پس زمینه سیاه بهترین گزینه برای پرتره های سیاه سفید است.

پس زمینه سیاه

پس زمینه رنگی ساده

از رنگ های دیگر نیز برای انداختن پرتره ها استفاده می شوند مثلا یک پس زمینه ابی رنگ گزینه ای خوب برای پرتره خانوادگی است. بیشتر این بک گراند های رنگی آبی خاکستری و یا رنگ هایی هستند که زیاد توجه را به خود جلب نمی کنند  و از طرفی در ویرایش و ادیت کردن کار را راحت می کنند.

پس زمینه رنگی ساده

پس زمینه بافت دار

بک گراند های دارای بافت های خاص در عکاسی پرتره می توانند آن را دراماتیک تر کنند و آن را از حالت یک عکس نرمال  معمولی خارج کنند. اما دقت کنید که نوع پس زمینه و رنگ و بافت آن به گونه ای نباشند که توجه را از سوژه بردارد.

پس زمینه بافت دار در عکاسی پرتره

پس زمینه سبز

اگر به ویرایش های خاص علاقه دارید و  می خواهید پرتره های ادیت شده درست کنید پس زمینه های سبز بهترین گزینه برای شما هستند.

پس زمینه سبز

راهنمای انتخاب پس زمینه مناسب برای عکاسی پرتره

به رنگ توجه کنید :

زمانی که قصد انتخاب پس زمینه مناسب را دارید باید رنگ آن را گونه ای انتخاب کنید که با تن رنگی پوست سوژه و همچنین رنگ مو و لباسی که پوشیده است سازگار باشد. آموزش عکاسی پرتره در این مقاله دی جی 24

راهنمای انتخاب پس زمینه مناسب برای عکاسی پرتره

نورپردازی :

حتی بهترین تصویر ها نیز بدون نورپردازی حرفه ای خراب می شوند شما باید نورپردازی را به گونه ای انجام دهید که نه شدت آن خیلی زیاد باشد چرا که سبب محو شدن سوژه در بک گراند می شود و اگر هم شدت نور کم باشد  سوژه و جزئیات چهره اش خوب در عکس نمایان نمی شوند.

حذف حواس پرتی  ها :

اگرچه شما گاها وسوسه می شوید تا پرتره های خاص و جاه طلبانه ای را ثبت کنید اما این را به یاد داشته باشید که هدف عکاسی از چهره جلب توجه به صورت سوژه شماست. پس وجود المنت های دیگر در قاب سوژه شما را وارد حاشیه می کند.

تست کردن پس زمینه با سلفی :

اگر مطمئن نیستنید که پس زمینه شما چگونه است پیش از شروع جلسه ستینگ با مدل مد نظر از خودتان عکس هایی را بگیرید. این کار به شما در انتخاب بهتر رنگ و همچنین تنظیم کردن بهتر نور کمک می کند.

بهترین لنز های عکاسی معماری

بهترین لنز های عکاسی معماری

عکاسی هنگام صبح و یا غروب بهترین عکس های معماری را برای شما ثبت می کند . دقت داشته باشید که نور از پشت به صورت کلی برای عکاسی معماری گزینه خوبی به شمار نمی رود چرا که باعث تیره شدن سطح ساختمان می شود . هم چنین هنگام عکاسی معماری معمولا بهتر است که شب انجام شود چرا که اکثر ساختمان های مدرن با در نظر گرفتن سیستم نورپردازی در شب طراحی شده اند و همین موضوع باعث می شود تا شکوه و زیبایی آنها در شب بیشتر به چشم بیاید . دقت کنید که برای این سبک تنها لنز های عکاسی معماری می توانند جوابگوی نیاز شما باشند.

لنز عکاسی معماری از بنا های مختلف

بهترین نوع لنز برای معماری

لنز های تیلت شیفت (Tilt-Shift)

یکی از پر کاربرد ترین و در عین حال گران قیمت ترین لنز ها در زمینه عکاسی معماری لنز های تیلت شیفت هستند . این لنز ها هنگام عکاسی از ساختمان های بلند با تغییر زاویه ثبت عکس باعث بهبود تصویر نهایی می شوند . فرض کنید قصد عکاسی از یک ساختمان بلند را دارید ولی به دلیل عرض کم کوچه این امکان برای شما وجود ندارد که عقب تر رفته و کادر خود را تنظیم کنید در این حالت لنز های تیلت شیفت می توانند کمک زیادی به شما کنند و با توجه به خاصیتی که دارند کادر شما را جوری تنظیم می کنند که انگار چند قدم عقب تر رفته اید.

یک لنز تیلت شیفت می تواند تصاویر را ثبت نماید که اندازه سوژه آن از اندازه سنسور دوربین بزرگتر است به همین دلیل این لنز ها به شدت در عکاسی معماری کاربرد داشته و تقریبا هر عکاس حرفه ای که در این زمینه فعالیت می کند به یکی از این لنز ها برای دوربین خود نیاز دارد .

معرفی چند لنز عکاسی معماری

لنز Canon TS-E 24mm f/3.5

این لنز که ساخته کمپانی کانن می باشد از جمله لنز های مشهور در زمینه عکاسی معماری است که علاوه بر قابلیت تیلت شیفت ، ویژگی های دیگری نظیر کنترل قوی بر روی رنگ ، کنتراست و روشنایی تصویر را ارائه می دهد که باعث می شود تا بسیاری از عکاسان این لنز را برای کار خود انتخاب نمایند .

معرفی چند لنز عکاسی معماری

لنز Nikon 24mm PC-E

این لنز دوربین حرفه ای دارای قابلیت چرخش تا مثبت و منفی 90 درجه را دارا می باشد و سه عدد عدسی غیرکروی درون آن باعث میشود تا انواع خطاها در آن تصحیح شود . همچنین پوشش سطحی یکپارچه عدسی های نیکون ، کیفیت رنگ را افزایش و تشعشعات اضافی را کاهش داده است . این ویژگی های ذکر شده باعث شده تا بسیاری از عکاس های حرفه ای این لنز را بهترین لنز تیلت شیفت نیکون به شمار بیاورند .

لنز Nikon 24mm PC-E

Nikon AF 14-24 f/2.8G ED

یکی دیگر از گزینه های بسیار خوب در عکاسی معماری این لنز می باشد که با انواع دوربین های فول فریم و غیر فول فریم همخوانی دارد . زوم لنز به صورت چرخشی انجام می شود و برای فوکوس بر روی سوژه نیاز است تا با آن فصاله ای به اندازه 28 سانتی متر داشته باشید .

Nikon AF 14-24 f/2.8G ED

فوکوس نکردن دوربین عکاسی

فوکوس نکردن دوربین عکاسی

فوکوس اتوماتیک یا خودکار یکی از مهم ترین قابلیت هایی است که در سبک های مختلف عکاسی به کمک عکاسان آمده و با شناسایی سوژه و ترکینگ آن را از سایر کادر جدا می کند. فوکوس اتوماتیک در سبک پرتره ورزشی منظره و حیات وحش و ماکرو کاربرد داشته و امروزه دوربین های بدون آینه و DSLR با توجه به استفاده از الگوریتم های جدید تر بهتر می توانند روی سوژه ها فوکوس کنند. اما فوکوس نکردن دوربین عکاسی نیز امری است رایج و اگر زیاد عکاسی می کنید حتما تا به حال با این مشکل رو به رو شده اید اما دلیل فوکوس نکردن دوربین چیست ؟

دلایل فوکوس نکردن دوربین عکاسی

کالیبره نبودن لنز دوربین

بعضی اوقات این لنز شماست که نمی تواند از موتور فوکس خود به خوبی استفاده کند و دائما در جلو یا عقی نقطه فوکوس مد نظر شما فوکوس می کند این نشان دهنده عدم کالیبره بودن لنز است. بسیاری از دوربین ها این مشکل را فهمیده و با توجه به پردازشگر داخلی خود به صورت اتوماتیک لنز را کالیبره می کنند. این قابلیت دوربین ها به تنظیم AF یا ست کردن میکروفوکوس معروف است. دیگر گزینه های شما استفاده از Lens align و Focal است.

دلایل فوکوس نکردن دوربین عکاسی

تمیز نبودن سنسور های فوکوس خودکار

همانطور که می دانید در دوربین شما علاوه بر حسگر پشت آینه حسگر های دیگری هستند که وظایف دیگری را بر عهده دارند و در بخش پایین تر دوربین واقع شده اند. این سنسور ها مرتبط با سیستم فکوس خودکار بوده و گاها می توانند کثیف شوند و این تمیز نبودن آن ها باعث می شود توانایی فوکوس را به خوبی نداشته باشد مشکلی که در مواقع کم نور شدن جدی تر نیز می شود. می توانید هر چند وقت یک بار حسگر ها را با یک دمنده تمیز کنید البته حتما دوربین را روی حالت تمیز کردن حسگر ست کنید.

حالت اتوفوکوس فعال

همانطور که می دانید دوربین های حالت های گوناگونی برای فوکوس کردن به صورت اتوماتیک دارند و در هر سبکی و عکاسی از هر نوع سوژه ای باید بررسی کنید که حالت فوکوس مرتبط با سوژه و نوع حرکت و شرایط نوری محیط تنظیم شده باشد. مثلا اگر در حیات وحش هستید و می خواهید از یک پرنده عکاسی کنید اما دائما تصویر های تاری را ثبت می کنید مطمئن شوید که حالت (AF-C (Continuous Servo AF فعال باشد. در غیر این صورت شما نمی توانید با کیفیت خوب تصویری را ثبت کنید.

حالت اتوفوکوس فعال

خاموش بودن نقطه AF

حتما تاحالا نقطه های فوکوس خودکار که در دو رنگ قرمز یا زرد هستند را مشاهده کرده اید نکته ای که باید در رابطه با آن ها بدانید این است که آن ها همیشه در جایی که نقطه فوکوس قرار می گیرد نیستند و امکان دارد نقطه فوکوس به طور دقیق آن جایی نباشد که سیستم راهنما آن را نشان می دهد. در این مواقع اگر از این نقطه ها استفاده کنید عکس ثبت شده خارج از فوکوس خواهد بود.

شکست نور به خاطر حرارت

بسیاری از عکاسان هستند که شاید مجبور شدن در یک روز افتابی و نسبتا گرم عکاسی کنند که در این شرایط باید با مشکل شکست نور و یا انکسار به خاطر حرارت نیز رو به رو شوند. هنگامی که هوای دما گرفته بالا رفته و با هوای خنک تر بالا تماس پیدا کرده و مخلوط می شود یک اختلاف دمایی حاصل می شود. این مسئله فوکوس اتوماتیک را غیر فعال می کند و در واقع دوربین شما نمی تواند در این وضعیت از این توانایی خود استفاده کند. این عدم توانایی در هنگام عکاسی با لنز های تله فوتو بیشتر دیده می شود. برای حل ایم مشکل راه حلی ندارید و بهتر است جای خنک تری را برای شوتینگ پیدا کنید.

کثیف بودن مانت و نقاط اتصال لنز و دوربین

همانطور که می دانید لنز شما به وسیله چند محل اتصال به دوربین وصل شده است که به صورت دائم اطلاعات در این نقاط در حال جا به جایی هستند. پس کثیف شدن آن ها می تواند در روند انتقال داده تاثیر گذار باشد و کار نکردن فوکوس خودکار یکی از اثرات آن است. پس باید هر چند وقت یک بار این مکان های اتصال بین لنز و دوربین را به خوبی تمیز کنید.

کثیف بودن مانت و نقاط اتصال لنز و دوربین

کادر بندی اشتباه

تنوع سوژه ها در عکاسی نا محدود است و ثبت کردن حرفه ای بسیاری از آن ها می تواند کمی چالش بر انگیز باشد. در اینجاست که انتخاب اشتباه حسگر نیز می تواند منجر به بد تر شدن کیفیت عکس ها شود و کارکرد  غلط و یا حتی کار نکردن فوکوس خودکار را نتیجه دهد. معمولا حساس ترین نقطه فوکوس روی هر دوربینی در مرکز وجود دارد و بهترین عملکرد را خواهد داشت و هرچه از ان مرکز دور تر شوید بازده فوکوس اتوماتیک کاهش پیدا می کند و حدس های اشتباه بیشتر رخ می دهند. بنابراین مهم است که در هنگام عکاسی سوژه مد نظر را در مرکز و یا نزدیک آن قرار دهید تا عکس خوبی ثبت شود.

خرید اینترنتی دوربین عکاسی + بهترین قیمت | فروش ویژه با گارانتی و ارسال رایگان به کل کشور

کانتراست کم

کانتراست یا تضاد رنگی ( گاها تضاد بین شدت نور نیز هست) امری تاثیر گذار در عکس هاست برای مثال وقتی که می خواهید از یک صحنه با کادر اکثریت سفید عکس بگیرید دوربین شما فوکوس می کند و سریع از آن خارج می شود و این حالت چند بار رخ می دهد به این وضعیت هانتینگ hunting گفته می شود. عدم وجود کانتراست کافی سبب وقوع این مشکل می شود. در واقع لنز و دوربین شما برای اینکه بتوانند بهتر سوژه اصلی را تشخیص دهند به کانتراست نیاز دارند.

کانتراست کم

یعنی از لبه بین المان های مختلف برای نشخیص هر کدام از ان ها بهره می گیرد. برای حل این مسئله بهتر است سوژه ای که کمی از سایر کادر مشخص تر است را در مرکز قاب قرار دهید و برای فوکوس دقیق تر شاتر تا نیمه بفشارید. اما ممکن است این شیوه هم کار نکند و یک روش مناسب دیگر این است که بکگراندی متضاد و کانتراست دار نسبت به سوژه را قرار دهید.

نور کم محیط

نور کم محیط نیز وضعیتی مشابه کم کانتراستی صحنه را ایجاد خواهد کرد و دوربین در این شرایط قادر به تشخیص و حدس زدن درست نبوده و اشتباه بیشتری در هنگام فوکوس کردن رخ می دهد. بسیاری برای کم کردن اشتباهات و ثبت تصاویر در این وضعیت از سه پایه دوربین استفاده می کنند و سرعت شاتر را کم می کنند. اگرچه حتی با اینکار هم دوربین نمی تواند به خوبی حدس زده و فوکوس اتوماتیک را انجام دهد. اموزش فوکوس اتوماتیک در نور کم را در اینجا بخوانید.

بعضی از دوربین ها از لامپ اتوفوکوس برای بهتر شناسایی سوژه در تاریکی استفاده می کنند. این نور آن قدر هم قوی نبوده و باید از سوژه حداکثر سه متر فاصله داشته باشید تا بتوان از آن کمک گرفت در ضمن فضا نباید خیلی تاریک باشد و کمی نور طبیعی نیز در محیط وجود داشته باشد.

مانع شیشه ای

این شرایط نیز ممکن است پیش آید که بین شما و سوژه تان یک مانع شیشه ای وجود داشت باشد مثلا در بسیاری از باغ وحش ها این چنین وضعیتی پیش می اید. بازتاب نور از شیشه ( گرچه کم است) و گرد وغباری که روی آن است دوربین شما را به اشتباه می اندازد و حدس اشتباه آن سبب می شود تا روی نقطه اشتباه فوکوس کند. برای حل این مشکل می توانید کمی تغییر زاویه دهید تا با رفلکس ها کمتر مواجه شوید. اگرچه بیشتر عکاسان در این شرایط از فوکوس دستی استفاده می کنند.

 

عکاسی از آثار هنری

عکاسی از آثار هنری

یکی از سبک های خاص تصویربرداری عکاسی از آثار هنری و تاریخی است که طرفداران خاص خود را دارد. برخی از دوستداران این سبک بر این باورند که این تصاویر در سال های بعد ممکن است چیزی را در خود نشان دهند که سبب درک بهتر یک اثر هنری و یا فهم بخشی از تاریخ باشد. این تصاویر باید به صورتی باشند که کاربر و یا بیننده را به ابهت و قدمت تصویر خیره کنند و یا وی را وادار به تفکر در رابطه با مفهوم آن اثر کند . همچنین شما برای این که بتوانید بهترین و با کیفیت ترین عکس ها را از بناهای تاریخی ثبت کنید باید تمرین و تکرار زیادی در این عمل داشته باشید.

دوربین و لنز مناسب عکاسی از آثار هنری

قبل از هرچیزی باید بدانید اگر قصد ثبت عکس های باکیفیت را دارید ابتدا باید یک دوربین مناسب تهیه کنید همچنین این دوربین باید دارای قابلیت ISO و فوکوس خودکار نیز باشد . توجه داشته باشید در هنگام تصویربرداری از آثار هنری ، تابلوهای نقاشی و… تنظیمات دوربین را روی ایزو پایین قرار دهید.
این روز ها دوربین های دیجیتال ورژن جدید قابلیت این را دارند تا افرادی که حرفه ای نیستند هم بتوانند بهترین و باکیفیت ترین تصاویر را ثبت کنند.

دوربین و لنز مناسب عکاسی از آثار هنری

دوربین شما باید از قابلیت فوکوس خودکار خوبی برخوردار باشد و اینکه بتواند در شرایط کم نور نیز عکس های خوبی را ثبت کند . سنسور قدرتمند و پردازشگر قوی که در دوربین قرار دارد این فرصت را به شما می دهد تا عکس های حرفه ای تری گرفته و حتی آن ها را به راحتی چاپ کنید! پس شما می توانید برای ثبت بهترین تصاویر از آثار هنری از دوربین های DSLR و بدون آینه متوسط و حرفه ای استفاده کنید تا قادر به ثبت عکس هایی استثنایی باشید دوربین های زیر می توانند گزینه های خوبی برای اینکار باشند.

لنزی که شما با آن عکاسی می کنید نیز اهمیت بالایی دارد بهتر است لنز با قابلیت زوم داشته باشید و اینکه بتوان دیافراگم و اپرجر آن را باز و بسته کرد تا به بهترین شکل روی تمام جنبه ها کنترل داشت پس استفاده از یک لنز کیت با حداقل فاصله کانونی 35 میلیمتری پیشنهاد می شود.

سه پایه مناسب عکاسی از آثار تاریخی و هنری

تریپاد ها مهم ترین ابزار ها برای از بین بردن لرزش هایی هستند که به دوربین وارد می شوند. گر در هنگام عکاسی لرزشی وجود داشته باشد موجب بی کیفیتی و یا تار شدن عکس می شود. تابلو های نقاشی و سایر اثر های هنری دیتیل و جزئیات بسیار زیادی دارند و هنرمندان به گونه ای به وسیله همین جزئیات هنر خود را نشان می دهند.

سه پایه مناسب عکاسی از آثار تاریخی و هنری

شما باید به گونه ای این تصاویر را ثبت کنید که هیچ عیب و نقصی نداشته باشد و جزئیات نیز به بهترین شکل ممکن در تصویر نشان داده شود. به همین علت اگر در هنگام عکاسی از آثار هنری یک سه پایه همراه خود داشته باشید می توانید آن را با تابلوهای مورد نظر هم راست کنید و در بهترین زاویه عکاسی کنید.

قیمت تریپاد های عکاسی در مدل های مختلف مناسب برای تمام سبک ها را در اینجا بررسی کنید + خرید آنلاین همراه با ارسال به تمام شهر های کشور

حدالمقدور سعی کنید تمامی کادر را با اثر هنری فوق پوشش دهید و پس زمینه را به هیچ وجه در عکس نشان ندهید. دقت کنید که کادر شما در سایه روشن نباشد اگر سوژه شما کادر را پر نمی کنید باید از پس زمینه مناسب برای حرفه ای تر شدن کارتان بهره بگیرید.  استفاده از پس زمینه حواس بیننده را روی سوژه متمرکز می کند بهتر است رنگ پس زمینه شما سفید باشد تا تداخل رنگی با سوژه نداشته باشد.

تنظیم نور برای عکاسی از اثر هنری

مبحث نور یکی از مهم ترین فاکتور ها در هنر عکاسی است. که تاثیر زیادی بر تمامی جوانب عکس میگذارد. همچنین بهترین است در عکاسی آثار هنری از نور های غیر مستقیم و طبیعی استفاده شود. استفاده از نور های فلورسنت نیز در صورت کمبود نور طبیعی در فضا توصیه می شود باز هم دقت کنید که هیچ بخشی از سوژه شما در سایه روشن نباشد.

تنظیم نور برای عکاسی از اثر هنری

تنظیم نور باید طوری باشد که نه زیاد و نه شدت آن کم باشد تا تمرکز بیندگان 100 درصد روی سوژه باشد. شما برای تهیه ی یک نور ملایم فقط کافیست یک مقوا را در برابر لامپ یا یک منبع نور قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید برای داشتن نور طبیعی اثر هنری را رو به نور خورشید قرار ندهید چرا که اشعه یو وی می توان آن را به راحتی خراب کند.

استفاده از فلاش های ماکرو یا رینگی برای سوژه های کوچک و اثرات هنری با ابعاد ریز توصیه می شود نور فلاش های رینگی یا ماکرو نرم است و به خوبی پخش می شود.  با گرفتن عکس های متنوع شما نتخاب راحت تری برای انتخاب کردن تصاویر دارید . سعی کنید از نماها و جهت های مختلف عکس ها زیادی را ثبت کنید تا بتوانید بهترین آن ها را برای وب سایت ها و یا صفحات مجازی قرار دهید. اما دقت کنید که در بسیاری از گالری ها موزه ها و…استفاده از فلاش ها ممنوع است چرا که می توانند آسیب هایی را به سوژه ها وارد کنند اما در صورتی که این مورد منعی نداشت حتما از آن ها بهره بگیرید.

نکات مهم عکاسی از آثار هنری

  • عکاسی در مکانی که دمای متعادل دارد توصیه می شود
  • دقت و ظرافت بالایی را به خرج دهید چرا که آثار هنری بسیار ظریف هستند
  • سعی کنید به آثار دست نزنید.
  • از کمک یک فرد برای کنترل بهتر شرایط استفاده کنید
  • دستان خود را پیش از کار تمیز کنید و آن ها را از چربی ها پاک کنید.
  • از کرم و نرم کننده های پوست استفاده نکنید
  • استفاده از دستکش های نخی توصیه می شود.
  • دستبند ها و دیگر اکسسوری هایی که به دستان خود می بندید را باز کنید.
  • در سایت شوتینگ از خوردن غذا و نوشیدنی پرهیز کنید.
  • سه پایه ها و دیگر تجهیزات خود را محکم نصب کنید تا از افتادن آن ها روی سوژه ها جلوگیری کنید.
  • بهتر است از یک فرد حرفه ای که در موزه ها و گالری ها کار می کند بخواهید اثر مد نظر را تمیز کند.
  • توصیه می شود سوژه عکاسی خود را بیمه کنید!
بهترین برند سه پایه دوربین عکاسی

بهترین برند سه پایه دوربین عکاسی

شارپنس در عکاسی یکی از مهم ترین فاکتور های کیفیتی محسوب می شود و حذف لرزش هایی که از طریق دست به دوربین و لنز وارد می شود بهترین راه برای شارپ کردن تصویر است و سه پایه می تواند در این زمینه به شما کمک کند. در واقع سه پایه ها که ضروری ترین نوع تجهیزات عکاسی هستند به منظور حذف لرزش ها ساخته شده اند و در سبک های مختلف به کار برده می شوند. برند های زیادی اقدام به طراحی و تولید تریپاد ها کرده اند و به همین دلیل در این مقاله قصد داریم بهترین برند های سه پایه دوربین عکاسی را بررسی کنیم تا در نهایت شما با در نظر گرفتن بودجه و نیازتان از یک برند خوب خرید خود را انجام دهید.

لیست بهترین برند های سه پایه دوربین عکاسی

مانفروتو

مانفروتو را می توان معروف ترین برند تولید کننده تریپاد های عکاسی و فیلم برداری دانست و هر کسی که به دنبال خرید سه پایه باشد محصولات این برند حتما در بین گزینه هایش وجود خواهند داشت از مبتدی گرفته تا حرفه ای ترین عکاسان این شرکت برای هر سطحی محصولاتی را تولید کرده است.

لیست بهترین برند های سه پایه دوربین عکاسی

این برند که در دهه 60 میلادی کار خودش را آغاز کرد در ابتدا استند های نوری می ساخت اما یک دهه بعد اولین تریپاد خود را عرضه کرد و به سرعت در دنیای عکاسی مشهور شد. این برند در طول تاریخ خود همواره محصولات زیادی را تولید کرده است و اکنون با توجه به اینکه عکاسی با موبایل ها محبوب شده است اقدام به طراحی و ساخت تریپاد های مناسب گوشی هوشمند کرده است.

قیمت سه پایه مانفروتو + فروش ویژه به صورت آنلاین یا تلفنی و ارسال رایگان به درب منزل

گیتزو

گیتزو نیز از شناخته شده ترین نام های فعال در زمینه ساخت انواع تریپاد عکاسی است و برندی بسیار قدیمی است و 40 سال زودتر از مانفروتو شروع به کار کرده است. گیتزو توانسته با تولید سه پایه های کربنی و بسیار با کیفیت محبوبیت خود را در میان حرفه ای ها و کسانی که می خواهند تریپاد با کیفیتی را خریداری کنند ثابت کند.

گیتزو

برند گیتزو بر خلاف سایرین تمرکز خود را تنها روی ساخت سه پایه های با کیفیت و مدرن گزاشته و است و در لیست محصولات آن مدل های ارزان قیمت دیده نمی شوند. پس اگر می خواهید یک سه پایه عکاسی خاص داشته باشید که از کیفیت فوق العاده بر خوردار باشد حتما مدل های ساخته شده توسط گیتزو را بررسی کنید.

Really Right Stuff

Really Right Stuff یکی از کمپانی هایی است که در دهه 90 میلادی شروع به کار کرد و در زمینه ساخت سه پایه و تجهیزات جانبی آن ( صفحه ها – هد ها و…) فعالیت می کند. این برند آمریکایی که کار خود را در یوتا شروع کرد هرگز برنامه ساخت محصولات قیمت مناسب را نداشته و تریپاد هایی خاص را با بهترین متریال و فناوری جدید طراحی و تولید می کند و به عنوان مرسدس بنز تریپادها شناخته شده است. پس مانند گیتزو برای کسانی مناسب است که بودجه و هزینه ای که می خواهند برای یک سه پایه عکاسی پرداخت کنند مهم نیست. خرید سه پایه عکاسی با بهترین قیمت در این بخش دی جی 24

Really Right Stuff

ایندورو Induro

برند ایندورو شاید به اندازه نام هایی که تا به حال گفته ایم معروف نباشد اما نسبت به خودش و با توجه به اینکه تریپاد های با کیفیت و قیمت مناسب تولید می کند  توانسته به یکی از بزرگ ترین نام های این حوزه تبدیل شود. بسیاری از عکاسانی که از مدل های ساخته شده توسط ایندورو استفاده کرده اند معتقند کیفیتی مشابه مانفروتو گیتزو و RRS را دارد اما قیمت آن بسیار کمتر است. پس در صورتی که می خواهید یک تریپاد حرفه ای با کیفیت بخرید و از قابلیت های نوآورانه آن استفاده کنید ایندورو را در نظر داشته باشید.

ایندورو Induro

برند Feisol

فیزول در سال 2002 کار خود را به عنوان تولید کننده تیوب های کربنی شروع کرد و به سرعت با توجه به وجود تجهیزات در خط تولیدش شروع به ساخت سه پایه های کربنی کرد. اکنون این شرکت لوازم جانبی نظیر هد و سری های مختلف تریپاد را هم تولید می کند و یکی از بهترین برند سه پایه دوربین عکاسی در حد متوسط و با قیمت متوسط به شمار می رود.

برند Feisol

در کل فیزول برای کسانی که می خواهند یک تریپاد مقاوم و سبک را با قیمتی ایده ال خریداری کنند بهترین گزینه است.

سی روی

شاید سی روی به اندازه برند هایی که تا کنون عنوان شده اند معروف نباشد اما این شرکت هم از سال 2001 که شروع به کار کرد توانسته با تولید محصولات بسیار متنوع از سه پایه ها گرفته تا تک پایه ها و هد های مختلف با قیمت ارزان و کیفیت مناسب محبوبیت زیادی را خصوصا در بین مبتدی ها کسب کنند. قیمت سه پایه سی روی را در اینجا بررسی کنید.

سی روی

درست است که اکثر تریپاد هایی که این برند تولید می کند قیمت ارزانی دارند اما این به معنای کیفیت ضعیف آن ها نیست اگرچه اگر می خواهید تریپاد های حرفه ای داشته باشید این شرکت محصولات خاص نیز تولید می کند که قیمت بالایی دارند.

برند Vanguard

ونگارد که فعالیت خود را در سال 1986 شروع کرد به سرعت تبدیل به یکی از بهترین ها در زمینه ساخت تریپاد ونگارد مونوپاد کیف عکاسی و…تبدیل شد و اکنون تنوع بالای محصولات ان به گونه ایست که یک عکاس می تواند تقریبا تمام لوازم جانبی عکاسی خود را از این شرکت خریداری کند. تنوع سه پایه های عکاسی این شرکت بسیار بالا بوده از مدل های مناسب عکاسی طبیعت و منظره گرفته تا مدل های کوچک رومیزی را طراحی می کند. از نظر قیمتی نیز منطقی بوده و نسبت به کیفیتی که دارند بسیار ایده آل هستند.

برند Vanguard

بنرو

بنرو دیگر برندی است که هم برای عکاسان و هم کسانی که فیلمبرداری می کنند تریپاد های خاص و با کیفیتی را تولید می کند این شرکت چینی با طراحی محصولات و استفاده از متریال با کیفیت همواره در صدد بر طرف کردن نیاز های عکاسان مبتدی و حرفه ای بوده است. از ویژگی های مثبت این برند این است که تنوع بالایی را در محصولاتش می توان مشاهده کرد از تریپاد هی سبک سنگین گرفته تا مدل های رومیزی و…با جنس های مختلف کربنی و یا آلومینیومی. فروش سه پایه های بنرو با بهترین قیمت در در جی 24

بنرو

انواع هد سه پایه دوربین عکاسی

انواع هد سه پایه دوربین عکاسی

اگر عکاسی را به عنوان یک تفریح دنبال می کنید شاید تا به حال از تریپاد استفاده کرده باشید اما اگر آن را حرفه ای دنبال می کنید سه پایه های عکاسی یکی از مهم ترین ابزار های کاری شما هستند. به طور کلی تریپاد دوربین عکاسی از پایه ها ستون مرکزی و هد تشکیل شده است و هد یا سری آن بخشی است که دوربین به آن وصل می شود و بنا به نیاز و کاربری مدل های مختلفی دارد . در ادامه این مقاله نیز قصد داریم انواع سری و هد سه پایه دوربین عکاسی را به طور کامل بررسی کنیم.

انواع سری و هد های سه پایه دوربین عکاسی

بال هد ( سری توپی ) 

رایج ترین سری است که در بسیاری از مواقع استفاده می شود و همانطور که از اسمش پیداست ساختاری توپ مانند وظیفه حرکت را بر عهده دارد. اگر از نزدیک به آن ها نگاه کنید متوجه می شوید که یک ساختار کروی شکل روی یک استوانه قرار گرفته است و یک پیستون هم در انتها قرار دارد که به مانت وصل می شود و نوع مانت با توجه به برند سازنده می تواند فرق داشته باشد. سری توپی یا بال هد این اجازه را می دهد تا شما در هر زاویه ای دوربین را قرار دهید.

انواع سری و هد های سه پایه دوربین عکاسی

جهت خرید هد سه پایه دوربین عکاسی در انواع مدل ها و ساخت برند های معتبر با بهترین قیمت وارد این بخش وب سایت دی جی 24 شوید + ارسال به تمام شهر های کشور

پن و تیلت Pan and Tilt

اگر نیازی به انعطاف زیاد در حرکت ندارد و محدود کردن حرکت دوربین در تنها دو جهت (محور ) کار شما را راه می اندازد این سری ها مناسب شما هستند.  سری پن و تیلت دوربین را محکم نگاه داشته و لرزش ها را به بهترین شکل حذف کرده و دو دسته برای حرکت در هر محور دارد. محور اول افقی بوده و محور دوم عمودی. عملکرد این سری ها نیز به این شکل است که برای حرکت در جهت افق باید تیلت را قفل کنید و سپس دوربین را حرکت دهید و برعکس.

پن و تیلت Pan and Tilt

gimbal head

برای کسانی که در طبیعت و حیات وحش عکاسی می کنند و از لنز های سوپر تله فوتو 500 میلیمتر به بالا استفاده می کنند ثبات مهم ترین مسئله است و باید سه پایه و سری مناسبی را برای اینکار همراه خود داشته باشند و سری گیمبال گزینه ایده آل و حرفه ای برای آن ها خواهد بود. هد گیمبال در بازه های قیمتی مختلفی پیدا می شود و باید مدلی انتخاب شود که به راحتی بتواند وزن لنز و دوربین شما را تحمل کند و تعادل ایده آلی را به کل مجموعه ببخشد.

سری گیمبال gimbal head

سر شناور ( Fluid Head )

اگر در کنار عکاسی فیلمبرداری هم می کنید و یا اینکار را به صورت حرفه ای انجام می دهید برای دوربینهای بدون آینه و یا DSLR خود بهتر است یک سر شناور را تهیه کنید. این هد را می توان زیر مجموعه از سری های پن و تیلت دانست که از سیستم دامپینگ هیدرولیک بهره می برد تا لرزش ها را حذف کند. این سری ها سرعت پنینگ دلخواه شما را در اختیارنان قرار می دهند و در فیلم برداری انتقال یا ترنزیشن فریم به فریم را به نرم ترین شکل ممکن انجام می دهند.  هد های شناور کمی از سایر سری ها گران قیمت تر هستند.

سر شناور ( Fluid Head )

قیمت تریپاد عکاسی در مدل ها و ساخت کمپانی های متنوع را در اینجا بررسی کنید + فروش ویژه و ارسال رایگان !

سری سه پایه موتور دار

سری های موتور دار شاید کمتر مورد استفاده واقع شوند شما اگر عکاسی پاناروما را به صورت حرفه ای انجام می هند و یا در ساخت تایم لپس دستی دارید این هد ها به کارتان می آید. در واقع آنها بهترین گزینه برای اینکار می باشند. همانطور که نامشان نشان می دهد این سری از یک موتور باتری خودر استفاده می کند که حرکت را ممکن می سازد و بیشتر آن ها باتری های قابل شارژ دارند سرعت حرکت به راحتی در تنظیمات هد تنظیم می شود و با توجه به نیاز شما کم و یا زیاد می شود.

سری سه پایه موتور دار

بعضی از سری های موتور دار جدید یک نرم افزار سازگار با گوشی های هوشمند هم دارند که پارامتر ها را راحت تر بتوان اعمال کرد و قابلیت کنترل از راه دور دارند. از نکاتی که در هنگام خرید آن هها باید در نظر داشت توانایی تحمل وزن است. این سری ها به سری دنده ای نیز معروف هستند.

تیلت هد

اگر از مونوپاد یا تک پایه دوربین برای عکاسی استفاده می کنید تیلت هد ها گزینه خوبی برای شما خواهند بود چرا که اختصاصا برای تک پایه ها طراحی شده اند. در این سری ها تنها حرکت عمودی ممکن است و برای حرکت افقی باید مونوپاد را با دست خود بچرخانید.

تیلت هد

سایر انواع هد تریپاد یا سه پایه دوربین عکاسی

هد دسته تفنگی

همانطور که از نامش پیداست این سری دسته ای مانند گریپ یک تفنگ دارد و می توان گفت که به نوعی شبیه به سری بال هد است. جالب است بدانید که این دسته یک ماشه هم دارد که با فشار دادن آن لرزش های از روی هد برداشته می شوند  و اجازه کنترل کردن را هم به شما میدهد وقتی دوربین را تنظیم کردن دکمه را رها کرده و دوربین سر جایش قفل می شود.

سایر انواع هد تریپاد یا سه پایه دوربین عکاسی

هد پانورامایی

هد های پانورامایی از انواع هد سه پایه دوربین عکاسی هستند که برای افراد علاقه مند به ثبت پانوراما طراحی شده اند و اگر بودجه خریداری سری های موتور دار را ندارید این مدل گزینه خوبی برای شماست. این سری ها حرکت دوربین در جهت افقی را ممکن می سازند. روی صفحه سری نیز درجه بندی مشخص شده است تا شما بدانید دوربین را چند درجه بچرخانید. این درجه بندی کمک می کند شما به صورت تک تک عکس گرفته و سپس عکس های مربوط های هر درجه را به هم بچسبانید.

هد پانورامایی

هد سه راهی

اگر می خواهید حرکت دقیق تر و با ظرافت بالا داشته باشید این سری ها انتخابی مناسب هستند. سایز آن ها کمی از سری های بال هد کوچکتر است و نصب دوربین و تنظیم آن را در سه محور ممکن می سازند. مزیتی که دارند این است که به شما اجازه می دهند به سرعت دوربین را در بهترین زاویه و جهت قرار دهید و تصویر شارپی را ثبت کنید.

هد سه راهی