هولوگرافی

هولوگرافی

تمام نگاری یا هولوگرافی روش تولید تصاویر سه بعدی است. تمام‌نگاری از حیث تثبیت جزييات یک منظره بر روی فیلم، به عکاسی متشابه است اما نکنیک ها و ابزار های کار برای ایجاد تصویر مانند خود مقادیر به دست آمده تماما منحصر به فردند.

در عکاسی معمولی تصویری که از یک ویو گرفته می شود چه عکس باشد یا اسلاید به هر حال تصویری است که در انتها تشکیل می شود.
اجزاء مربوط به هر سه بُعد مرقوم شده و شخص از تماشای تمام‌نگاشت احساس برامدگی در عکس می‌کند. حتی بیش از آنچه در برجسته‌نمایی روال است بُعد در برجسته‌نمایی را به عبارتی می‌شود بعد کاذب نام نهاد.

زیرا تنها از یک زاویه که همان زاویه‌ای که دوربین‌ها موقع ثبت تصاویر، ساکن بوده، می‌شود تصویر را نگاه کرد. عینی که که در هولوگرافی منظره مرمت شده شده را از جوانب گوناگون می‌توان دید و شخص با حرکت دادن سر خود اثر ناشی از اختلاف منظر معین جابجایی روشن نسبت به هم در اثر جابجایی ناظر را حس خواهد کرد.

هویت هولوگرام

 هولوگرام‌ها در تمام کارت‌های اعتباری، راهنمایی رانندگی و کارت‌های شناسایی می‌بینید

هولوگرام‌ها را بر روی جعبه‌های سی‌دی، دی وی دیو کالاهای استاندارد می‌بینید. متأسفانه این نوع هولوگرام‌ها چندان گیرا نیستند. اگر آن‌ها را کمی در جهت دید تکان دهید ترکیب  رنگ‌ و ظاهری که از یک جنبه می‌دیدید با جهت دیگر متفاوت است.

هولوگرام‌ها سوای این‌که در بازار بر روی اجناس مشاهده می شوند، به صورت پوستر یا تصاویر قهرمان‌های فیلم‌هاو… هم هستند.
از سویی دیگر هولوگرام هایی هم در سایز های بزرگ ساخته می شوند که با لیزر‌ها و یا در اتاق تاریک با یک نور یک فقط به آن‌‌ها می‌تابد.
سطح دو بُعدی دارند که تصویر واقعی سه بعدی را دقیقاً به نمایش می‌گذارد. حتی احتیاجی نیست برای تماشای آن‌ها از عینک‌های مخصوص یا عدسی‌های ویژ‌ه‌ی تصاویر استفاده کنید.

هولوگرافی چیست

‌ اگر از زوایای مختلف به تصاویر در هولوگرام نگاه کنید، آن‌ها را در عمق‌های متفاوتی خواهید دید؛ درست مثل این‌که به اجرام واقعی نگاه می‌کنید. برخی هولوگرام‌ها حتی وقتی شما فاصله خود را با آن‌ها تغییر می‌دهید، به نظر حرکت می‌کنند؛ این بستگی به چگونگی نگاه شما دارد.

اگر هولوگرام را نصف کنیم. و این کار را حتی چند بار تکرار کنیم،‌ همچنان تصویر اصلی قبلی را در اندازهای کوچک‌تر خواهیم دید. هلوگرام‌ها ویژگی‌های جالب دیگری هم دارند. اگر یکی از آن‌ها را نصف کنید، هر نیمه شامل کُل تصویر هولوگرام است!! حتی اگر یک بخش کوچکی از آن را جدا کنید، هم همین اتفاق خواهد افتاد.

گذر و انعکاس هولوگرافی

دو دسته هولوگرام داریم- گذری و بازتابی. هولوگرام‌های گذری وقتی نور تک رنگ (فقط با یک طول موج) به آن‌ها برخورد می‌کند، تصویر 3 بُعدی تولید می‌کنند. هولوگرام‌های بازتابی وقتی لیزر یا نور سفید از سطح آن‌ها منعکس می‌شود، این تصویر سه بُعدی را تولید می‌کنند.

جالب‌تر این‌که اگر هولوگرامی از شیشه‌ی ذره‌بینی شکل درست کنید، همه‌ی تصاویر در هولوگرام درست مانند خود جسم بزرگ دیده می‌شوند.
زمانی اصول هولوگرام را می‌دانید که بفهمید چگونه و به چه سادگی می‌توان هولوگرام را ساخت! همه‌ی این اصول مستقیماً به فرایند تولید و استفاده‌ی آن مربوط می‌شود. ببینیم این فرایند چگونه است.

دوربین تک لنزی غیر بازتابی

دوربین تک لنزی غیر بازتابی

ما اسنان ها از ابتدا به ثبت خاطات به اشکال بسیار متفاوتی علاقه داشتیم و آن ها را به فرم های مختلفی از جمله نقاشی ها نوشته ها در می اوردیم. این روند از ابتدای تاریخ ادامه داشته تا سال 1816 یک مخترع فرانسوی به نام جوزف نیشفور اولین دوربین کاربردی را ابداع کرد اگرچه حتی قبل از میلاد مسیح و در قرن یازدهم هم برخی دانشمندان به ایده هایی برای آن دست یافته بودند. فناوری دوربین ها با آزمون و خطا های بسیاری بالاتر رفت تا در قرن 20 دوربین تک لنزی غیر بازتابی یا رنجفایندر به بازار آمد. اولین مدل از این سری دوربین به تله متر هم معروف بوده و توسط کمپانی آمریکایی کوداک در سال 1916 ساخته شده اما این لایکا بوده که آن ها را معروف کرد و تبدیل به نیازی برای هر خانواده.

در بین دهه های 30 تا 70 این دوربین ها بسیار پر استفاده بودند و فروش بالایی داشتند تا اینکه کم کم جای خود را به دوربین SLR دادند. محبوب ترین رنجفایندر ها نسخه 35 میلیمنتری فیلم بود که لنز آن قابل تعویض بود و کارایی بسیار بالایی داشت. معذوف ترین برند هایی که امروزه هم با قدرت به کار خود ادامه می دهند از جمله کانن و نیکون و زایس از دگر کمپانی هایی بودند که این دوربین ها را تولید می کردند. در ادامه با دی جی 24 همراه باشید تا برخی ویژگی های مثبت وم منفی این دوربین های خاطره انگیر را بررسی کنیم.

ویژگی های دوربین تک لنزی غیر بازتابی

در ابتدا باید گفت که ویوفایندر ی پنجره دید با آن چه لنز به عنوان تصویر ثبت می کند کمی تفاوت دارد و این شاید یکی از جنبه های منفی این لنز ها بوده باشد. دیگر اینکه اکثرا این دوربین برای فواصل دور خوب و شفاف عکس می انداخته و در فواصل نزدیک و کلوزآپ استفاده از آ« کاملا بیهوده بوده است. اما بعد ها تولید کنندگان آن تواسنتند اینم مشکل را تا حدودی بر طرف کنند. برای این دوربین ها لنز های کوچک بسیار بهتر بوده اند چرا که به کار گیری لنز های بزرگ کمی جلوی پنجره دید را می گرفت و یا استفاده از هود نیز مشکلاتی را در بر داشت. اما نبود آیینه در این دوربین سبب شده تا المنت اصلی بسیار عقب تر از حد معمول رفته و آن را برای ثبت تصاویر بسیار استثنایی واید و سوپر واید مناسب می کند.

با این ها باز این لنز ها به علت سایز کوچکشان و خوش دستی بسیار و بدون نویز بودنشان انتخاب بسیاری از عکاسان برای ثبت تصاویر پرتره و روزمره و هنری و… بودند. این ویژگی ها هنوز هم بسیاری از افراد را به تهیه یکی از آن ها تشوی می کند. ظاهر کلاسیک آن ها نیز سبب شده تا از لحاظ کلکسیونی ارزش نسبتا بالایی داشته باشند.

ویژگی های دوربین تک لنزی غیر بازتابی

خرید انواع لنز و دوربین عکاسی

کاربران گرامی می توانید برای مشاهده و خرید انواع لنز دوربین عکاسی و دوربین های DSLR و SLR به صفحه فروشگاه ما مراجعه کرده و هر چه که برا حرفه عکاسی تان نیاز دارید را پیدا کنید. در ضمن تیم دی جی 24 آماه است تا به شما در این رمینه خصوصا اگر تجربه ای نداری و تازه در این رشته فعالیت می کنید مشاوره رایگان بدهد. فرایند سفارش کالا را می توان از دو طریق مختلف تماس تلفنی و استفاده از پنل سبد خرید تعبیه شده در سایت پیگیری کرد. مجموعه دی جی 24 به عنوان یک نمایندگی چندین برند معتبر محصولات را به صورت رایگان به درب منزل مشتریان ارسال خواهد کرد.

لنز آیینه‌ ای

لنز آیینه‌ ای

لنز آیینه‌ ای : طراحی اولیه این مدل لنز به 200 سال قبل باز می گردد و برای تلسکوپ و هدایت پرتو های نور ساخته شده بود. لنز تله فوتو های اولیه ذاتا بلند بودند اما با استفاده از سیستم منظمی از آینه های منحنی شده یک لنز تله فوتو بلند می تواند در فضایی بسیار کمتر جا شود. در حقیقت این سیستم هم از آینه ها و هم از نور هاتی انکساری.

این لنز ها در دهه هفتاد و هشتاد بسیار محبوب بودند. بسیار سبک بودند و قیمت بسیار مناسبی داشتند اما امروزه ازین نمونه لنز کمتر استفاده می شود.

ساختار لنز آیینه‌ ای

ساختار آنها، ترکیبی از رفلکس و نشر نور را با محوریت آینه تشکیل می دهد و چیزی مشابه تلسکوپ های بازتابی یا کاتدی و پاتریک هستند. برای درک میزان موثر بودن وجود آینه در این لنزها، می توانیم به نقش به خصوص آن در دو برابر کردن فاصله کانونی به واسطه دو نصف کردن مسیر پرتو نور در مکانیزم  بازتاب اشاره کنیم، که در نتیجه از جانب سایز نسبت به لنزهای معمول بسیار کوچک تر می باشند.

قالب لنز آینه ای از فاصله کانونی تقریبا 500 میلیمتر با دیافراگم F ما بین 5.6 تا 8 بهره می برند. این لنزها از ساختار اپتیکی ترکیبی با نام کاتادیوپتریک استفاده می کنند که در حقیقت همان تکنولوژی رایج در تلسکوپ های نجومی است.

نبود عدسی های پی در پی و پر تعدی در ساختار این لنزها فوایدی چشمگیر داشته که از آن جمله می توانیم به نبود ابیراهی رنگی اشاره کنیم. در همین حین باید بدانیم یک لنز انکساری با فاصله کانونی 500 میلیمتر مینیموم 20 عدسی دارد و کمینه طول آن نیز برابر فاصله کانونی آن خواهد بود.

لنز آینه‌ ای

مزایا و معایب لنز

اگرچه این لنز دوربین عکاسی از جنبه سایز کوچک و کم وزن هستند، اما اندازه نسبتا بزرگ آیینه اول، سبب زیاد شدن قطر آن ها شده و به علاوه ساختار قیفی شکل لنزهای انکساری در آن ها مشاهده نمی شود و از نظر فیزیک ظاهری هم مانند یک تیوب هستند. باید یادآور شد که دیافراگم این لنز آیینه‌ای ساکن است و به طور نرمال برابر 8 است و این به این معناست که تنظیم مقدار نوردهی در آنها سخت است.

کنترل نوردهی در لنزهای بازتابی وابسته به بر سرعت شاتر یا به کار گیری فیلتر های ND می باشد. به علاوه با در نظر گرفتن ثابت بودن دیافراگم در محدوده 5.6 تا 8، آنـها را به عنوان لنزهای کم سرعت و کند می شناسیم که در نتیجه ثبت اجسام در حال حرکت یا کم نـور با آن ها مگر آنکه در شرایط نوری بسیار خــوب، امری ناممکن است.

اعداد روی لنز دوربین

معنی اعداد لنز دوربین

 اعداد روی لنز گاها برای افراد مبتدی که سعی در فهم آنها داند سبب ایجاد مشکل می شود. با خواندن این مقاله درک این اعداد برای شما راحت تر شده و بهتر می توانید از این دانش برای بهره بردن هر چه بیشتر از دوربین هایتان استفاده کنید پس با ما همراه باشید. قدرت و کیفیت لنزها به عوامل گوناگونی بسته است که تقریبا هرآنچه درباره لنز نیاز است بدانیم بر روی لنز نوشته شده است یکی از آنها اطلاعات فاصله کانونی است. یکی از اعداد روی لنز دوربین عدد فاصله کانونی است. درباره لنز تیلت شیفت بخوانید

اعداد روی لنز دوربین چیست

اعداد روی لنز دوربین : فاصله کانونی از فاصله مرکز اپتیکی لنز از  مرکز کانونی آن به میلی متر که در شرایطی که کیس مد نظر در فاصله بی نهایت و در وضعیت فوکوس شده باشد بر روی حسگر یا فیلم قرار می گیرد .با توجه به انعکاس قسمتی از منظره روی حسر توسط لنز،و با توجه به زاویه دیدی که از لنز به منظره داریم، می توان میدان دید را افقی یا عمودی اندازه گرفت. حسگر یا فیلمهای بزرگ تر  زاویه دید واید تری دارند و قسمت بخش بزرگتری از منظره را به ثبت می رسانند. یک زاویه دید با فاصله کانونی معلوم ،معمولا با توجه به عکاسی با فیلم 35 میلیمتری مشخص می گردد چونکه این فرمت در مقایسه با بقیه فرمت ها روال بیشتری دارد. آیا درباره لنز آیینه ای اطلاعاتی دارید.

 در جدول زیر چند نونه از فواصل کانونی درج شده است :

فاصله های کانونی رایج و معادل اسمی آنها

سوپر واید            Super Wide           

  کمتر از 20mm 

زاویه واید             Wide

حدفاصل 35mm-24mm 

لنز نرمال                 Normal               

50mm

تله                       Tele

حدفاصل 300mm-80mm

سوپر تله             Super Tele

بیشتر از 300mm

اعداد دیافراگمی در لنز دوربین

اعداد دیافراگم لنز دوربین : در دوربین های دیجیتال به تیغه هایی می گویند که با باز و بسته شدن میزان عبور نور را تنظیم می کنند. این تیغه‌ها که معمولا ۶ تا ۹ عدد هستند، به روشی طراحی شده‌اند که با بازشدن، میزان نور را زیاد و با تنگ شدن، میزان نور را کم می‌کنند. بسیاری از دیافراگم‌ ها مانند عنبیه و اپرچر (روزنه ای که از آن نور عبور می کند) همچون مردمک چشم کوچک و بزرگ یا تنگ و گشاد می‌شوند و با این عمل نور کمتر یا بیشتری به درون دوربین راه می‌یابد.

عددهای روی دیافراگم عدد هایی مشخص هستند. این اعداد به ترتیب در 1/41 ضرب شده و عدد بعدی را تشکیل می دهند. به عنوان مثال عدد 1/4 در 1/41 ضرب شده و عدد 2 حاصل می شود……

قطر دهانه لنز

یکی دیگر از  اعداد روی لنز عدد قطر دهانه لنز است. شکل دایره ای که رویش آن خط خورده است (Ø)  نشان اندازه قطر دهانه لنز دوربین شما می باشد که طبق میلیمتر نشان داده میشود.

زمانی این عدد اهمیت دارد که قصد خرید فیلتر برای لنز دارید.

نسبت سوژه در دنیای واقعی به تصویر در دوربین

1:1 یعنی شما لنز ماکرو دارید، به این معنی که تصویر در دنیای واقعی با عکس در دوربین یکسان است. ۱:۲ از دید فنی ماکرو نیست اما به مراتب بهتر از لنز استاندارد شما و به طور معمول با فاصله کانونی بالا و تله فوتو می باشد و تصویری که ثبت می کند نصف سایز واقعی روی حسگر است.

جهت مشاهده انواع قیمت لنز دوربین عکاسی در برند های مختلف کلیک کنید.

استفاده از لنز سوپر واید

استفاده از لنز سوپر واید

در تاریخچه عکاسی، بسیاری از عکس‌های خارق العاده به واسطه لنز واید و لنز سوپر واید، به ثبت رسیده اند. در  چند سال اخیر در ساخت لنزهای سوپر واید تغییرات شگرفی به وجود آمده و بازده آنها آن‌ها به طرز باور نکردنی تصحیح شده است. اگر شما هم باور دارید که لنزهای سوپر واید، لنزهای ایده آلی نیستند و برای عکاسی به هیچ وجه مناسب نیستند با مطالعه این مطلب متوجه می‌شوید که اگر این لنزها در جای درست و با ضوابط درست به کار گرفته شوند بسیار مفید هستند.

زمانی که شما در یک محیط داخلی می‌خواهید که در یک عکس همه جزئیات منظره ثبت بشود، می‌توانید لنزهای سوپر واید را به کار ببرید.لنزهای واید زاویه‌ای بازتر از لنز نرمال دارند و لنزهای سوپر واید اختلاف چشمگیری با این دو دارد. میدان دید لنزهای سوپر واید بسیار زیاد و بسیار باز است. برای نمونه اگر لنز دوربین نرمال ما دارای زاویه ای حدود 47 درجه باشد لنز سوپر واید زاویه‌ای دو برابر گشادتر از این لنز دارند یعنی تقریبا 130 درجه. اکنون به اتفاق هم به نظاره علل مکفی برای بهره بری از لنزهای سوپر واید می‌پردازیم.

 

لنز سوپر(الترا) واید چیست؟

یکی از انواع لنز های موجود,لنز های واید و الترا واید هستند که در مصارف بسیار خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.چشم ما انسان ها یک میدان دید محدودی دارد که فقط تا یک درجه ای از اطراف را به ما نشان میدهد به صورتی که وقتی رو به جلو ایستاده ایم و به مستقیم می نگریم,قادر به دیدن کامل اطراف نیستیم و باید حتما سروگردن خود را بچرخانیم تا بتوانیم اطراف را نیز ببینیم.اما لنز های سوپر واید به گونه ای تولید شده اند که زاویه دید وسیع تری را به صورت واضح نمایان می کنند.

رایج ترین لنزهای الترا واید,لنزهای فیش آی یا همان چشم ماهی هستند که از ساختاری منحصر به فردی ساخته شده اند و بسیار شبیه به چشم ماهی ها هستند.لنز های چشم ماهی برای عکاسی های با زاویه عریض و 180 درجه طراحی شده اند که یک طیف گسترده را در اختیار شما قرار می دهند.

 

ویژگی های لنز های سوپر واید

برای اینکه به صورت دقیق تری به ویژگی های لنزهای سوپر واید بپردازیم اول باید به یک سوال پاسخ دهیم.زاویه دید چشم انسان چقدر است؟این سوالی بسیار ساده می باشد اما مطمعنا در عین حال هر کسی جواب این سوال را به درستی نمیداند.زاویه دید چشم انسان از زاویه دید 60 درجه(میدان دید) برخوردار است.حالا باید به سوال بعدی بپردازیم.یک لنز واید چه ویژگی ای دارد؟در کل لنز های که از زاویه دید 60 درجه به بالا قرار دارند در دسته ی لنز های واید قرار میگیرند و هرچه این زاویه بالاتر برود مسلما در دسته های وایدتری همانند سوپر واید قرار می گیرند.

یک ویژگی خیلی جالب این دسته از لنز ها این است که اجسام نزدیک را نزدیک تر و جسام دور را بسیار دورتر از چیزی که هستند نشان میدهند.این مسعله همانند آینه بقل های اتومبیل است که همیشه اخطار میدهند اجسام از انچه که میبینید به شما نزدیک تر است.

6 دلیل استفاده از لنز سوپر واید

این نوع لنزها شما را به درون محیط می‌ کشانند.این گروه از لنز شما را به داخل محیط می‌برد. این لنزها به خاطر زاویه باز, به بیننده این حس را القا می کند که داخل صحنه قرار گرفته است. ترفند ساده عکاسی با این لنز به ثبت شاهکار های عکاسی منجر می شود و به خلاقیت نیاز دارد.دلایل استفاده از لنز سوپر واید

 
استفاده از لنز سوپر واید کمک می کنند مستقیم ببینید.وقتی شما از یک سازه بلند با لنزهای نرمال و واید عکس برداری می کنید، باید مکان خود را چند مرتبه تعویض کنید و یا فاصله خود را از آن دور یا نزدیک کنید زمانی که می‌خواهید از یک ساختمان بسیار بلند عکس بگیرید باید دوربین خود را به جهت بالا نگه دارید تا کل ساختمان در حدود  قاب قرار بگیرد.یکی از مزیت های لنزهای سوپر واید این است که دیگر احتیاجی به نگه داشتن دوربین به سمت بالا نیست بلکه با کمی فاصله گرفتن از سوژه، کل سوژه شما در قاب عکس مستقر می شود.

دلایل استفاده لنز سوپر واید

1.این گروه از لنز فواصل را تغییر می دهند:این لنزها باعث بزرگتر دیده شدن اجسام نزدیک می شوند و  چیزهای خیلی کوچک بزرگ و بزرگ کوچک دیده شوند.

2.کارکردی پانوراما مانند دارند:لنزهای سوپر واید نتیجه ای شبیه با عکس‌های پانوراما دارند.در عکاسی پانوراما شما باید با استفاده از سه‌پایه چند عکس بگیرید و بعد در نرم‌افزار آن‌ها را باهم ترکیب کنید.اما با لنز سوپر واید شما با تنها یک دکمه می‌توانید عکسی با زاویه بسیار باز ثبت کنید.

3.رفلکس نور:اگر بخواهید در قاب خود بازتاب اشیا در آب را داشته باشید یکی از روش ها استفاده از لنزهای سوپر واید است.

4.ثبت تصاویر خارق العاده:برای عکاسی از طبیعت یکی از بهترین  لنزها، لنزهای سوپر واید است، این لنزها زاویه‌ای بسیار باز می‌دهد و برای ثبت جزئیات در طبیعت بسیار عالی است.

لنز های LEICA

لنز های LEICA

وقتی حرف از تکنولوژی به میان می آید,شرکت های آلمانی همیشه در صدر جدول قرار میگیرند.کمپانی لیکا,یک شرکت آلمانی است که کار خود را از سال 1869 شروع کرده.این شرکت از همان اوایل تاسیس به تولید دوربین های عکاسی و لنز دوربین عکاسی پرداخت اما امروزه محصولاتی همچون دوربین های شکاری و دوربین های اسلحه نیز در دسته محصولات تولیدی خود قرار داده است.البته یک نکته خیلی جالب این است که جدیدا نیز به تولید لنز های تلفن های همراه نیز پرداخته است.ارنست لیتز که بنیان گدار این سوپر کمپانی است یک فرد آمانی تبار می باشد و اسم این کمپانی را ترکیبی از نام خودش و دوربین عکاسی  lei-ca (LEItz CAmera) نام گذاری کرده است.

لنز های LEICA

 تاریخچه لنز های LEICA

در ابتدا این کمپانی لنز تولید نمی کرد و از لنز های زایس برای دوربین های خود استفاده می کرد اما چون به خصوص در نمونه اولیه دوربین شرکت لنز زایس با آن مطابقت نداشت و به طور نادرستی ان را کاور می کرد.این مسعله مهندسین شرکت را به این فکر فرو برد که دست به تولید لنز ها نیز بزنند.اولین لنز لیکا در سال 1913 به تولید رسید.البته این یک نمونه اولیه می بود که توسط مکس برک طراحی شده بود.اولین لنز دارای فاصله کانونی 50 میلیمتری با دیافراگم f/3.5 با اسم Anastigmat به تولید رسید که اسا تولید ان برگرفته از لنز کوکی تریپلت و دارای فاصله کانونی 50 میلیمتر و دیافراگم f/3.5 بود اما حتی این لنز نیز نتوانست به میزان مطلوبی از کیفیت دست پیدا کند.

این لنز از 5 المنت اپتیکی در سه گروه بهره مند بود که گروه سوک کاملا به هم چسبیده بودند. اما بر خلاف دیگر لنز های تریپلت دیافراگم این نمونه بین المنت دوم و سوم قرار داشت و در ابتدا نام لنز آناستیجمات را به ان دادند. اما هنگامی که به بازار معرفی شد به لنز  ELMAX  معروف شد. پس از جنگ جهانی لیکا به ساخت لنز ها ادامه داد و سری های LEICA II و LEICA III را روانه بازار کرد بعد از آن لنز LEICA M3  را معرفی کرد.

در ادامه با ساخت سری ragefinder کمپانی موفقیتی دیگر کسب کرد و پس از مدتی کمپانی های دیگر نظیر کانن نیکا و کادون در امریکا از این نمونه الگو برداری کردند.

 

بهترین لنز های لیکا

 

برند لیکا در بازار ایران طرفداران آنچنانی ای ندارد اما با این حال میخواهیم در این بخش بهترین لنز های لیکا را به شما معرفی کنیم.در بازار این روزها پر استفاده ترین برند لنز ها کانن و نیکون هستند که در کنار کیفیتی برتر ,قیمتی مناسب نیز دارند اما با این حال شرکت های دیگر نیز دست از تلاش بر نداشته اند و به تولیدات انبوه لنز پرداخته اند.لنز های لیکا دیگر به آن شکل قدیمی تولید نمی شوند و تقریبا از رده خارج شده اند اما با این حال برخی افراد که به دنبال لنز های قدیمی میگردند و به اصطلاح کلاسیک کار هستند از این لنز ها بهره می برند.

 

1-  LEICA SUMMICRON-M 50mm f/2

این لنز که با فاصله کانونی 50 میلیمتری و دیافراگم 2  در سال 1979 به تولید رسیده است که با توجه به سال ساخت این محصول , به طرز عجیب و وحشتناکی میزان وصوح تصویر یا همان sharpness بالای دارد از دیگر ویژگی های این لنز میتوان به سرعت استفاده در هر وضعیت نوری,بدون اعوجاج تصویر و هود داخلی اشاره کرد که بسیار در زیبای ظاهری آن تاثیر گذاشته است.

 

2- LEICA 50mm f/1.4 SUMMILUX-M ASPH

این یک محصول تقریبا در دسته اخرین لنز های لیکا قرار میگرد که در سال 2004 به تولید رسید اما نتوانست به خوبی محصولات دیگر باشد در دو رنگ مشکی و نقره ای تولید شد تا از زیبای ظاهری خوبی برخوردار باشد.نکته بسیار جالب که باید بدانید این است که این لنز تنها لنز 50 میلیمتر با f/1.4  بر روی سیاره زمین است که از اپتیک کروی و عناصر شناور استفاده می کند.

 

3-LEICA SUMMICRON-M 35mm f/2 ASPH

کاربردی ترین لنز زاویه باز لیکا,همین لنز می باشد که در سال 1996 به تولید رسیده و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. این لنز عمق میدان عمیقی دارد و فوکوس خوبی را نیز در اختیار عکاسان قرار میدهد.

 

 

آیا لنز های زایس بهتر از لیکا هستند؟

 

سوالی که از زمان های بسیار دوری پیش امده است و  ذهن بسیار از مخاطبین را درگیر کرده این است که کدام یک بهتر است.لیکا یا زایس؟شرکت زایس نیز یکی از رقیبان قدرقردت در تولید محصولات مربتط با دوربین عکاسی اللخصوص لنز های مختلف است که امروزه در کنار بسیاری از لنز های پر استفاده قرار گرفته است.لنزهای زایس اغلب دارای 1/3 استاپ در مقایسه با 1/2 استاپ لایکا هستند و لنزهای اولی در واقع نسبت به لنزهای خوب ارجحیت دارند زیرا کلیک های بیشتری را در یک محدوده ارائه می دهند. این به این معنی است که لنزهای زایس تمایل دارند نور بیشتری را به سنسور می‌دهند و جزئیات را در قسمت‌های تاریک تصاویر برجسته می‌کنند.