نحوه ی انجام فوکوس خودکار در نور کم

نحوه ی انجام فوکوس خودکار در نور کم

5/5 - (4 امتیاز)

آیا تا کنون در محلی قرار گرفته اید که به علت کم بودن نور دوربین شما از فوکوس کردن خودداری کند؟ و یا اینکه لنز شما مدام در حال عقب و جلو رفتن است فوکوس را انجام ندهد. بسیاری ازتصاویربرداران با این مشکل رو به رو هستند و این مشکل در میان آنها بسیار شایع است. برای مثال گاهی می خواهید از یک سوژه در نور شمع عکاسی کنید اتفاقی مشابه برای من هم هفته پیش رخ داد و با کمی تفکر به یک ترفند قدیمی رسیدم که از کار کردن آن اطمینان نداشتم. در ادامه با ما  همراه باشید تا با هم نحوه ی کار با فوکوس خودکار در نور کم را بررسی کنیم.

آموزش فوکوس خودکار در نور کم

فوکوس خودکار در نور کم با کمک گرفت از چراغ AF Assist

AF Assist یا همان لامپ کمکی فوکوس اتوماتیک یکی از مواردی است که می توانید به شما کمک زیادی هنگام فوکوس خودکار در نور کم بکند. برای این کار به یک چراغ قوه ی مدرن یا یک فرمانده ی فلاش نیاز دارید که دارای یک پرتوی داخلی AF help باشد.

بررسی و خرید انواع فلاش دوربین دیجیتال از برند های معتبر در این قسمت از دی جی 24

بسیاری از فلاش های نیکون مانند :  SB-600, SB-700, SB-800, SB-900 دارای این قابلیت هستند. در ادامه به بررسی این که چگونه می توان در محیط کم نور با استفاده از این ابزار فوکوس مناسبی داشت را با هم بررسی خواهیم کرد.

چراغ AF Assist

  1. یک چراغ قوه ی دارای AF help به هات شوی دوربین خود متصل کنید.
  2. حالت فوکوس خود را بر روی مود AF-S بگذارید (فوکوس بر روی یک نقطه ی تنها)
  3. دکمه ی شاتر یا AF-ON را نیمه فشار دهید و باید چراغ قرمز سرعت فعال باشد.
  4. یک پرتو قرمز بر روی سوژه ی شما ایجاد می شود که امکان فوکوس فوری را به شما می دهد.

بررسی کامل Active auto focus

این روش از فوکوس Active auto focus نام دارد و با اندازه گیری فاصله ی بین دوربین و سوژه کار می کند. از آنجا که مادون قرمز به سرعت از سوژه دور می شود، می توان تنها از این تکنیک برای سوژه های نزدیک استفاده کرد و تا فاصله ی 15 – 20 پا به خوبی کار خود را انجام می دهد. البته گفتنی است که این روش بسیار دقیق تر از استفاده از AF Assist در دوربین های DSLR می باشد.

عکاسی در نور کم با فوکوس اتوماتیک

بنابراین این همان کاری است که من در عروسی انجام دادم. البته با کمک گرفتن از فلاش نیکون SB-900 بر روی دوربین و تغییر حالت فوکوس به AF-S سپس به محض فوکوس کردن دوربین کلید شاتر را فشار دادم و شروع به عکاسی کردم. متاسفانه هیچ راهی برای دنبال کردن سوژه با استفاده از مادون قرمز وجود ندارد بنابراین شما فقط به AF-S محدود خواهید شد.

نیاز نیست برای فوکوس خودکار در نور کم از فلاش استفاده کنید

اگر نمی خواهید از فلاش استفاده کنید و می خواهید از تکنیک های دیگر برای  فوکوس خودکار در نور کم استفاده کنید باید چه کاری انجام دهید؟ خبر خوب این است که شما مجبور نیستید تا از فلاش برای این کار استفاده کنید و می توانید تنها از لامپ AF-Assist استفاده کرده و فلاش را به طور کلی خاموش کنید. و اما خبر بد این است که فلاش های رده پایین و یا کم مصرف مانند SB-600 , SB-700 از این قابلیت برخوردار نیستند.

با این حال برای جلوگیری از شلیک فلاش راه های دیگری نیز وجود دارد. می توانید در تنظیمات فلاش قدرت آن را به کمترین میزان خود برسانید و یا سر فلاش را به عقب بچرخانید یا اینکه سر آن را با چیزی مسدود کنید تا نور از آن خارج نشود. در اینجا نحوه ی خاموش کردن فلاش در مدل های نیکون SB-900 و SB-910 آورده شده است:

لازم نیست از فلاش استفاده کنید

  1. چراغ speedlight را روشن کنید
  2. دکمه ی ok را برای چند دقیقه فشار دهید و نگه دارید تا منو ظاهر شود
  3. به سمت پایین حرکت کنید تا زمانی که به زیر “AF” برسید و OK را فشار دهید.
  4. گزینه ی “AF ONLY” را فشار دهید و OK را دوباره فشار دهید.
  5. اولین دکمه ی سمت چپ بالا را فشار دهید دا خارج شوید.

پس از این کار واحد فلاش تنها برای برای فوکوس خودکار روشن می شود مگر اینکه تنظیمات را به عقب برگردانید.

خاموش کردن فلاش SB-600 و SB-700 

خاموش کردن فلاش SB-600 و SB700

اگر صاحب یک فلاش نیکون سطح پایین مانند SB-600 و SB-700 هستید، برای خاموش کردن فلاش خود میتوانید فلاش خود را بر روی حالت “commander mode” قرار دهید سپس با خاموش کردن کانال اصلی (M) خاموش (double dash) فلاش را خاموش کنید.

امیدواریم که روش فوق برای فوکوس خودکار در نور کم برای شما مفید باشد و بتوانید با استفاده از آن به راحتی تصاویر خوبی را در نو کم ثبت کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *