عمق میدان در عکاسی ماکرو

عمق میدان در عکاسی ماکرو

هنر عکاسی در سبک های مختلف جزئیات قابل توجهی دارد و کسانی که حرفه ای کار می کنند با رعایت و دقت به به این جزئیات و قواعد است که می توانند یک عکس خوب و ایده آل را ثبت کنند. عمق میدان یکی از فاکتور های مهمی است که در هر سبکی باید به ان توجه شود و با توجه به سوژه بک گراند و پیش زمینه به خوبی تعیین شود. در سبک ماکرو اما باید دقت بیشتری کرد چرا که سبک ماکرو بر خلاف پرتره و…جزئیات بسیار ریز تر و بیشتری را در عکس ها نمایان می سازد و در کل عمق میدان در عکاسی ماکرو باید به درستی مشخص گردد.

همانطور که می دانید یکی از بزرگترین مسائل پیش روی کسانی که می خواهند در سبک ماکرو و کلوز آپ کار کنند رسیدن به یک فوکوس ایده آل در تمام بخش های مهم کادر است. مثلا اگر از گلبرگ های یک گل عکاسی می کنید احتمال دارد تعدادی از آن ها در فوکوس باشند و برخی دیگر نباشند.

در سبک ماکرو هماطور که میدانید فاصله بین سوژه و دوربین کم بوده و همین فاصله کم سبب ایجاد چالش هایی می شود و باید با رعایت قواعد و اجرای برخی تکنیک ها بر این چالش ها چیره شد. کنترل عمق میدان هم یکی از آن هاست. همانطور که می دانید به فاصله جلو و پشت نقطه فوکوس عمق میدان گفته می شود.

کنترل عمق میدان در عکاسی ماکرو

عکس های زیادی را در این سبک حتما دیده اید که در آن ها مثلا چند قسمت از اجزای سوژه ( مثلا بال های حشره وپا هایش ) خارج از فوکوس است چرا که عکاس فوکوس را روی چشم نهاده است. در واقع اینگونه می توان گفت که واضح نبودن جزئیات سوژه ماکرو به دلیل کم بودن عمق میدان است. بسته و یا کم بودن این فاکتور سبب می شود تا بخش کوچکی از قاب شما بسیار شفاف و شارپ باشد.

کنترل عمق میدان در عکاسی ماکرو

نمونه های زیادی در سبک کلوزآپ و ماکرو وجود داد که در آن ها عمق میدان کم و یا بسته تعیین شده است. یعنی اگر حتی فوکوس را تغییر دهید باز هم بخش هایی تار می شوند.

روش تنظیم عمق میدان در عکاسی ماکرو

برای درک بهتر عمق میدان باید بدایند که این مقوله به سه فاکتور وابستگی دارد

  • میزان باز و یا بسته بودن دیافراگم
  • فاصله کانونی
  • فاصله سوژه

روش تنظیم عمق میدان در عکاسی ماکرو

اگر دو فاکتور فاصله کانونی و فاصله سوژه را ثابت نگاه داریم در این صورت با باز و بسته کردن دیافراگم می توان به عمق میدان کم یا زیاد رسید. همچین فاصله کانونی بیشتر عمق میدان کمتری را به دنبال داشته و اگر دوربین را به سوژه نزدیک تر کنید هم عمق میدان کمتر می شود. اما این را بدانید که هر عکسی که بخشی از آن تار بود به این معنا نیست که دیافراگم لنز در آن حالت باز بوده است بلکه در بیشتر مواقع دیافراگم ماکرو بسیار بسته است و این بزرگنمایی است که عمق میدان را کم می کند

عمق میدان مصنوعی

در سال های اخیر که دوربین ها پردازنده های قوی تری دارند و سیستم فوکوس آن ها بهتر شده است روش جدیدی برای بیشتر کردن عمق میدان را می توانیم استفاده کنیم و آن روش انباشت فوکوس است. این تکنیک 2 مرحله داشته یک اینکه در حین عکاسی چند عکس را با کامپوزیشن یکسان گرفته با این تفاوت که در هر عکس روی قسمت خاصی از سوژه فوکوس می کنید دوم و مرحله نهایی ادیت عکس هاست که به کمک نرم افزار های خاص و مختلفی می توان ان را اجرا کرد.

عمق میدان مصنوعی

عکس های گرفته شده را توسط نرم افزار با هم ادغام کرده و در تهایت شما عکسی را دارید که تمام بخش های سوژه در آن فوکوس شده اند و شفاف دیده می شوند.

نورپردازی در عکاسی

نورپردازی در عکاسی

نور عنصر اصلی در عکاسی است و برای کسانی که تازه می خواهند عکاسی را آغاز کنند دانستن اصول و اساس ابتدایی نورپردازی بسیار مهم است در این مقاله قصد نداریم در رابطه با نحوه نورپردازی روی سوژه های مختلف صحبت کنیم بلکه می خواهیم از نظر ترمینولوژی نورپردازی در عکاسی و اصول ان را به طور کامل بررسی کنیم. شما برای اینکه یک عکاسی خوب باشید نباید حتما از دوربین و لنز های گران قیمت استفاده کنید بلکه در ابتدا باید اصول ابتدایی کار با نور و نورپردازی را به خوبی بلد باشید.

دو سوال در دسته بندی نور ها به شما کمک می کنند : یک اینکه نور شم از کجا می آید ؟ دوم اینکه کاری که نور به خصوص می کند چیست ؟

انواع نور در عکاسی

در دنیای عکاسی نور و یا بهتر عنوان کنیم منبع آن 3 نوع دارد :

  • نور طبیعی
  • نور مصنوعی

انواع نور در عکاسی

نور طبیعی در عکاسی

مهم ترین نوع نور در عکاسی یا حتی فیلمبرداری نور طبیعی است و همانطور که می دانید منبع اصلی آن خورشید است. از این نور می توان در داخل و یا در فضای باز استفاده کرد. اگرچه بدیهی است میزان نور طبیعی در داخل یک محیط روشنایی کمتری خواهد داشت. برای عکاسی در یک محیط بسته با نور طبیعی که معمولا محدود است شما نیاز دارید تا ایزو دوربین را بالاتر قرار دهید و با سرعت شاتر کماری عکاسی کنید در ضمن باز کردن اپرچر یکی از راه های خوب برای جذب بیشتر نور به سنسور دوربین است.

نور طبیعی در عکاسی

بسیاری از عکاسان ترجیح میدهند تا حد امکان تنها از نور طبیعی استفاده کنند چرا که دمای رنگی این نور و رنگ آبی جذاب آن عکس را به خوبی متمایز می کند. در صورتی که همزمان از نور خورشید و نور لامپ های تنگستنی استفاده شود وایت بالانس را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا عکس را خراب می کند.

نور مصنوعی در عکاسی

هر نوری که از خورشید نباشد به عنوان نور مصنوعی در نظر گرفته می شود. معمولا وقتی از نور مصنوعی صحبت می کنیم منظورمان نور فلاش های عکاسی است  ( نور های استروب ). فلاش ها مدل های مختلفی دارند برخی از آن ها اکسترنال هستند  و برخی روی استند های عکاسی قرار می گیرند و قدرت های مختلفی در نورپردازی دارند. برای مشاهده قیمت فلاش دوربین وارد این بخش وب سایت شوید

نور مصنوعی در عکاسی

در عکاسی استودیویی شما از این فلاش ها برای نورپردازی روی سوژه خود استفاده می کنید اگرچه کابرد آن ها تنها به محیط های بسته محدود نمی شود. اکنون شما می توانید از تجهیزات نورپردازی مختلفی در محیط های باز استفاده کنید اما در این صورت باید با هر دو نوع نور طبیعی و مصنوعی به نوعی کار کنید که بهترین عکس را ثبت کنید

در کنار فلاش ها نورپردازی مداوم نیز این روز ها محبوب تر شده است و در این میان رینگ لایت ها هستند که در بسیاری از سبک های عکاسی استفاده می شوند.

انواع نورپردازی در عکاسی

نورپردازی مستقیم در عکاسی

مهم نیست که شما از چه منبعی برای نور استفاده می کنید اگر این نور به صورت مستفیم در حال نشانه گرفتن سوژه شماست و سبب بهتر دیده شدن آن می شود به آن نور مستفیم گفته می شود . برای مثال فرض کنید که یک رینگ لایت را درست رو به روی چهره سوژه خود برای عکاسی پرتره گزاشته اید.

انواع نورپردازی در عکاسی

نور بازتابی

همیشه هم استفاده از نور مستقیم توصیه نمی شود در بسیاری از مواقع عکاسان از نور بازتابی به کمک رفلکتور ها کمک می گیرند. دقت کنید که هر سطحی که قادر به بازتاب نور باشد را می توان برای اینکار به کار برد و حتما نیاز نیست که شما یک رفلکتور بخرید. سطوح محتلف در نحوه بازتاب کردن نور بسیار موثر هستند برای مثال سطوح سخت و سیقلی نور بیشتری را منعکس می کنند اما این به این معنا نیست که این سطوح همیشه بهترین گزینه هستند.

نور بازتابی

در ضمن رنگ متریالی که برای بازتاب استفاده می کنید هم بسایر مهم است چرا که رنگ نیز تا حدی منعکس می شود بسیاری از عکاسان حرفه ای از رفلکتور های بدون رنگ یا سفید استفاده می کنند.

نور سخت

برای اینکه بتوانید درک کنید نور سخت چه نوری است این مثال را برای شما می زنیم : در روز های افتابی تابستان که نور خورشید قدرت و شدت بالایی دارد سایه سوژه شما به خوبی قابل تشخیص است و به اصطلاح سایه ای قوی تشکیل می شود. نور سخت در واقع نتیجه بزرگتر بودن سوژه نسبت به سایز منبع نور است. شاید فکر کنید که خورشید از هر سوژه ممکنی بزرگتر است اما به خاطر فاصله بالایی که با زمین دارد یک منبع نور کوچک محسوب می شود.

نور سخت

نور نرم

نور نرم و یا سافت لایت دقیقا برعکس مورد قبلی است. هنگامی که سوژه به منبع نور نزدیک باشد نور دور سوژه را می گیرد و سایه ها نرم می شود و در واقع مرز بین سایه و روشنایی کمرنگ تر می شود.

نور دیفیوز شده

دیفیوزر ها یکی از ابزار هایی هستند که بسیار از عکاسان استفاده می کنند به این صورت که آن ها را بین سوژه و منبع نور قرار می دهند و سبب نرم شدن نور می شوند اما چطور در واقع دیفیوز ها را نور را پخش می کنند و به این صورت سایه را کمرنگ تر می کنند. در روز های آفتابی ابری  در صورتی که ابر ها در مسیر خورشید قرار گیرند نور خورشید پخش می شود و سایه ها کمرنگ تر. سافت باکس ها و چتر های عکاسی نیز می توانند به عنوان دیفیوزر استفاده شوند.

نور دیفیوز شده

نور کلیدی

مهم نیست که از چه منبعی استفاده می کنید هر سوژه ای در عکاسی یک نور کلیدی را دریافت می کند نور کلیدی یا اصلی به نوری گفته می شود که سوژه را روشن تر می کند و می توان از خورشید فلاش های عکاسی  و یا یک لامپ ساده رومیزی گرفته شود.

نور جدا کننده

این نوع نور نام های مختلفی دارد اما هدف همه آن ها یکی است و آن نورپردازی بخش خاص و جزئی از سوژه شماست. برای مثال اگر می خواهید مو های سر سوژه را بهتر نشان دهید از این نور بهره می برید.

رینگ لایت مناسب عکاسی پرتره

رینگ لایت مناسب عکاسی پرتره

عکاسی از چهره افراد قدیمی ترین ژانر در عکاسی می باشد و از همان زمان اختراع دوربین های اولیه این چهره و پرتره افراد بود که ثبت می شد و با پیشرفته تر شدن دوربین ها بود که سوژه های دیگر و ژانر های دیگر وارد دنیای عکاسی شدند. در دنیای امروز با توجه به رشد شبکه های مجازی مانند اینستاگرام شاهد این هستیم که سبک پرتره بسیار بیشتر از قبل محبوب شده است و افراد با استفاده از دوربین های گوشی و یا دیجیتالی خود عکس های زیادی را ثبت می کنند. استفاده از رینگ لایت ها نیز در چند سال گزشته بسیار بیشتر شده است به خصوص در ژانر پرتره گرافی. در این مقاله قصد داریم چند رینگ لایت مناسب عکاسی پرتره را معرفی کنیم

در ضمن قصد داریم نکاتی در رابطه با نحوه استفاده از رینگ لایت در عکاسی پرتره یا چهره را عنوان کنیم تا حرفه ای تر تصاویر خود را با دوربین حرفه ای و یا حتی با گوشی هوشمند خود ثبت کنید.

استفاده از رینگ لایت در عکاسی پرتره

حلقه های نوری یا رینگ لایت که اکنون به یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات نورپردازی شده اند در عکاسی ماکرو ، پرتره فیلم برداری و …کاربرد دارند و به خاطر قابلیت های نوری خاصی که دارند شما می توانید با بودجه اندکی که دارید یک رینگ لایت خوب را خریداری کنید و از آن به عنوان یک نور حرفه ای استفاده کنید اما باید بدانید که چطور نور را کنترل کنید و سوژه را چطور در عکس نشان دهید اگرچه این موضعوعات خارج از بحث این مقاله هستند و قصد نداریم به آن ها در اینجا بپردازیم.

استفاده از رینگ لایت در عکاسی پرتره

شما می توانید از یک رینگ لایت به جای سافت باکس استفاده کنید! در واقع در عکاسی پرتره می توانید رینگ لایت را در زاویه کناری سوژه قرار دهید و از نور نرم و لطیفی که پخش می کند بهره گیرید بهتر است بدانید که نور رینگ لایت کل سوژه را در این زاویه نخواهد گرفت که مشکلی نداشته و اصلا رینگ لایت برای اینکار ساخته نشده است. در کل این ابزار خاص برای پرتره های بالای کمر و از فاصله نسبتا نزدیک ایده آل و کافی است و می توان به جای یک سافت باکس از آن بهره گرفت.

دقت کنید که بهتر است برای پرتره نور را تا 50 درصد و یا کمتر تنظیم کنید چرا که در این فاصله قدرت و شدت بالای نور سوژه را هم اذیت می کند.

تنظیم دمای رنک نور در رینگ لایت برای عکاسی از چهره

بیشتر رینگ لایت ها دارای قابلیت تنظیم شدت نور و دمای رنگی هستند که این ویژگی بسیار مهمی بوده و به عکاس کمک می کند در شرایط مختلف نوری که می خواهد را ست کند و روی سوژه بیندازد از طرفی نور های سرد و گرم امکان حس دادن به طرق مختلف در عکس را ایجاد می کنند.

تنظیم دمای رنک نور در رینگ لایت برای عکاسی از چهره

انواع رینگ لایت برای پرتره گرافی

بیشتر عکاسان از رینگ لایت های استاندارد که قطر 35 تا 45 سانتی متری دارند استفاده می کنند این تجهیزات شامل یک حلقه نوری که تعدادی لامپ ال ای دی دارد همراه یک سه پایه هستند و معمولا حمل و نقل آن ها بسیار راحت است. نوع دیگر حلقه های نوری خاص فلاش های رینگی نام دارند که کم برای پرتره استفاده می شوند اما برخی با توجه به شرایط از آن ها بهره می گیرند این مدل حلقه های نوری روی لنز دوربین نصب می شوند و برای عکاسی از فاصله نزدیک و کلوزاپ مناسب هستند و بیشتر در سبک ماکرو به کار می آیند.

انواع رینگ لایت برای پرتره گرافی

مزیت های استفاده از رینگ لایت در پرتره

بر خلاف سافت باکس و چتر های عکاسی رینگ لایت ها این مزیت را دارند که می توانند در کادر تصویر هم باشند چرا که ساختار و ظاهر دایره ای و نورانی و جذابشان در کادر سبب ببیشتر شدن توجه بیننده به تصویر می شود اما چتر های عکاسی و…این مشخصه را ندارند و در کادر بودن آن ها نشان از عدم دقت و حرفه ای نبودن عکاس خواهد بود.

مزیت های استفاده از رینگ لایت در پرتره

نور رینگ لایت قابل تنظیم شدت و دمای رنگی را دارد یعنی شما می توانید نوری سرد وسفید تا گرم و با حرارت را در صحنه خود پخش کنید این ویژگی سبب می شود تا ترکیب نور این تجهیزات با دیگر ابزار ها که افکت بیشتری دارند بسیار جذاب شود و اثری منحصر به فرد خلق شود. برای مثال شما می توانید با یک دستگاه دود زا و رینگ لایت و نوری رنگی ( مثلا بنفش ) صحنه ای زیبا را برای پرتره گرافی ایجاد کنید.

از دیگر ویزگی های جذابی که رینگ لایت در عکاسی پرتره دارد کچ لایتی است که در چشمان سوژه ایجاد می کند کچ لایت همان بازتاب نور رینگ لایت است که در چشمان سوژه دیده می شود و بعدی جذاب را به آن ها می بخشد.

بهترین رینگ لایت برای مناسب عکاسی پرتره

خوشبختانه شما می توانید مدل های بسیار متنوع رینگ لایت را با بهترین قیمت خریداری کنید و این ابزار ها نسبت به سایر تجهیزات نوری در عکاسی قیمت مناسب تری دارند در حالی که اگر درست استفاده شوند می توانند نتیجه حرفه ای و بی مانند را به شما تحویل دهند. محصولاتی که در ادامه معرفی می کنیم از جمله محبوب ترین گزینه های مشتریان دی جی 24 تا به حال بوده است :

رینگ لایت مناسب عکاسی ماکرو

رینگ لایت مناسب عکاسی ماکرو

رینگ لایت مناسب عکاسی ماکرو : هنر و حرفه عکاسی در این خلاصه می شود که شما چگونه نور را کنترل می کنید و بهترین زمان را برای فشردن دکمه شاتر تشخیص می دهید. حرفه ای ترین عکاسان کار با نور را به خوبی یاد گرفته اند و در کنار آن قواعد و تکنیک هایی که مبتدی ها بلدند را استفاده می کنند در آخر این هنز آن ها در کنترل نور و نورپردازی است که آن ها را به یک فرد حرفه ای و مستعد تبدیل می کند. در عکاسی ماکرو مانند هر ژانر دیگری نور مهم است و باید به شیوه ها و به کمک وسیله های حاصی نور را روی سوژه خود کنترل کنید.

در این مقاله قصد داریم نورپردازی عکاسی ماکرو با رینگ لایت را بررسی کنیم اینکه چه نکاتی را باید در هنگام استفاده از این ابزار ها در عکاسی ماکرو رعایت کنید تا بهترین عکس ثبت شود. در این مقاله بهترین نوع رینگ لایت ها برای این سبک را به شما معرفی خواهیم کرد پس در ادامه این مقاله را کامل مطالعه کنید تا هم نکاتی مهم و حرفه ای را فرا گیرید و هم رینگ لایت هایی که می توانند در سبک ماکرو و کلوزآپ به شما کمک کنند را بشناسید.

اهمیت نورپردازی در عکاسی ماکرو

برای نورپردازی در سبک عکاسی ماکرو آپشن های مختلفی وجود دارد که انتخاب آن ها به بودجه شما بیشتر بستگی دارد شما باید دقت بیشتری در انتخاب تجهیزات نورپردازی خود برای این سبک کنید چرا که جزئیات در این ژانر حرف اول را می زنند و باید به بهترین شکل نشان داده شوند و با مشکلاتی رو به رو خواهید شد که شاید در سبک های دیگر مطرح نباشند.

اهمیت نورپردازی در عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو با نور طبیعی

بسیاری از عکاسان حرفه ای معتقد هستند که نور طبیعی دلنشین ترین نور برای عکاسی است اما شما باید قادر به کنترل و برنامه ریزی دقیق باشید تا بتوانید از بهترین میزان شدت نور استفاده کنید. برای اینکه بتوانید از نور طبیعی و یا هر نور دیگری بهترین استفاده را ببرید باید دوربین خود را به گونه تنظیم و کنترل کنید تا قادر باشد نور را دریافت کند. نور طبیعی هزینه ای برای شما بابت استفاده نخواهد داشت اما سخت ترین نور برای کار کردن است پس کمی زمان بگذارید و تجربه بیشتری در این باره کسب کنید.

عکاسی ماکرو با نور طبیعی

بهترین رینگ لایت مناسب عکاسی ماکرو

رینگ لایت هایی که می توان از آن ها برای عکاسی ماکرو استفاده کرد تنوع بالایی دارند اما گزینه ای که مخصوصا برای این سبک دیزاین شده است فلاش رینگی است که یک مانت داشته و به لنز ماکرو شما وصل می شود. این حلقه های نوری به صورت مستقیم نور نرمی را روی سوژه می اندازند. یکی از مزیت های این تجهیزات نوری این است که شما می توانید میزان شدت و دمای رنگی نور را به راحتی تنظیم کنید تا بهترین نتیجه را با توجه به پس زمینه رنگ بندی و خود سوژه دریافت کنید.

بهترین رینگ لایت مناسب عکاسی ماکرو

رینگ لایت های استاندارد و رومیزی نیز گزینه های خوبی برای این سبک خاص و محبوب هستند اما استفاده از آن ها بیشتر برای ژانر پرتره است.

پس نتیجه می گیریم اگر می خواهید در ماکرو بهترین نتیجه را داشته باشید از فلاش های رینگی استفاده کنید. از مزیت هایی که  دارند این است که با باتری هم کار می کنند و شما می توانید لنز ماکرو خود را روی دوربین گزاشته و در فضای آزاد از سوژه هایی نظیر گل ها و حشرات و..عکاسی کنید.

استفاده از هر نوع رینگ لایت چه مدل هایی که سر لنز شما سوار می شوند و چه مدل هایی که استاندارد بوده و روی میز و یا سه پایه مخصوص قرار می گیرند ممکن است سبب ایجاد کچ لایت شود و نور را در چشمان سوژه شما منعکس کنند و این مسئله ممکن است برای برخی خوشایند و برای برخی دیگر چندان جالب نباشد.

بهترین رینگ لایت ها برای سبک ماکرو

در ادامه لیستی از فلاش های رینگی و رینگ لایت های استانداردی که می توانید به صورت حرفه ای از آن ها در این سبک استفاده کنید را آورده ایم.

بهترین فلاش های رینگی برای ماکرو و کلوزآپ :

بهترین رینگ لایت ها برای ماکرو :

راهنمای کامل براکتینگ در عکاسی

راهنمای کامل براکتینگ در عکاسی

تقریبا تمام عکاسانی که در این حرفه شروع به کار می کنند با دیدن اینکه نصف بیشتر تصاویرشان اکسپوژر کم و یا بیش از حد دارند حس نا امیدی خاصی بشان دست می دهد. دوربین های دیجیتال slr صفحه نمایشی دارند که منظره و چیزی که شما واقعا ثبت کرده اید را روشن تر نشان می دهند بنابراین اگر تنها به این صفحه نمایش اطمنیان می کنید احتمال اینکه از نتایج پس اژ ان خرسند نشوید زیاد است. این مهم ترین دلیلی است که عکاسان از استراتژی خاص براکتینگ در عکاسی استفاده می کنند که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده و پس از خواندن انی مطلب تمام دانش لازم را برای اجرای درست آن خواهید داشت.

اکسپوژر براکتینگ چیست؟

این تکنیک در واقع گررفتن سه تا هفت عکس با تنظیمات متفاوت اکسپوژر است تا شما بتوانید بهترین را در میانشان انتخاب کنید. برای مثال اگر شما 3 عکس می گیرید یکی نور کم و دیگری نور زیاد و سومی با نوری طبیعی و ایده ال است که شما همان را نگه می دارید. اگر هم خواستید می توانید در نرم افزار های لایتروم و فوتوشاپ هر سه عکس را با هم ادقام کنید.

برای شناسایی بهترین تصویر احتمالا شما از نور نسجی که درون دوربین تعبیه شده است بهره می برید که برای شروع عالی است اما این تنها شما را تا نمیه راه همراهی می کند چرا که نور سنج ها ساخته شده اند تا اکسپوژر کلی تصاویر را به شما نشان دهند و دقیق بودن آن ملزم آن است که نور های موجود در تمام کادر با هم در یک رینج و باشند که این مورد به ندرت پیش می آید.

هنگامی که ما صحنه ای را تماشا می کنیم نقاط تاریک و روشن زیادی را با هم می بینیم و چشمان ما آنقدر هوشمند هستند که ئنقاط تاریک را در کنار روشن به خوبی درک و حس کنند اما این قضیه برای دوربین عکاسی کمی دشوار است و نیاز به کمک دارند  به خصوص در متظری که تنوع میزان نور بسیار بالا است. این یکی از دلایلی است که عکاسان زیادی  از عکاسی در روشن ترین مواقع روز دوری می کنند.

اکسپوژر براکتینگ چیست؟

تنظیمات براکتینگ در عکاسی

اپرچر : در ابتدا باید بدانید که اپرچر بد ترین مرود از سه فاکتوری است که مشا م یتویاند براکت کنید چرا ک عمق میدان را تغییر می دهد. اگر بخواهید hdr از اپرچر f/4 تا f/8 بسازید نتیجه بسیار عجیب و غریب می شود و ابدا نمی ارزد که برای یک اکسپوژر خوبی عمق میدان خود را خراب کنید.

ایزو : ایزو هم مودر مناسبی برای تنظیم کردن نیست چرا که با هر میزانی از آن کیفیت صویر شما متفاوت خواهد بود. hdr ساخته شده با ایزو های 400 و 800 و 1600 زیاد به شما عکسی جالب را تحویل نمی دهد. اشتباه متوجه نشوید براکتینگ در ایوز های بالا وقتی نمی خواهید هایلایت های خود را خراب کنید ایده مناسبی است اما بزا هم به یاد داشته باشید که براکتینگ یک منظره با ایزو های مختلف نتیجه بهتر از یک تک عکس با کیفیت بالا ندارد

شاتر اسپید: این مورد اولین چیزی اس که باید تنظیم کنید مخصوصا اگر برای شوتینگ از یک سه پایه اسفاده می کنید و سوژه تان حرکتی نمی کند بهترین کار برای براکتنیگ تنظیم همین شاتر اسپید است. اما اگر سوژه تان حرکت می کند شما نمی توانید برای براکتینگ از آ« بهره ببرید. در این مواقع است که ایزو گزینه بهتری بوده اما باز هم به سمت تغییر اپرچر نروید.

فوکوس براکتینگ

فوکوس براکتینگ از اکسپوژر براکتینگ آسان تر است چرا که تنها فاکتوری که تغییر می کند  فاصله فوکوس است در اینجاست که شما معولا پس از شوتینگ از فوکوس استاکینگ استفاده می کنید. وقتی دارین به صورت دستی فوکوس براکتینگ می کنید آرام ارام فوکوس را بیشتر کنید. در دوربین های جدید امکان تنظیم انیکار وجود دارد شما فقط باید تعدا تصاویری که می خواهید را مشخص کنید و روی نزدیک ترین سوژه فوکس کنید و سپس استپ سایز را انتخاب کنید که باز هم توصیه می کنیم از میزان کمتری استپ سایز بهره ببرید.

انواع مختلف براکتینگ  ر عکاسی وجود دارد که مهم ترین آن ها همین اکسپوژر و فوکوس است اما شما می توایند با فاصله کانونی و وایت بالانس و فلاش و … نیز براکتنیگ را انجام دهید.

به این نکته هم توجه کنید که گرچه این تکنیک در برخی مواقه می تواند نتیجه بسیا ایده آلی را به شما بدهد اما همیشه هم اینطور نیست و وقتی شما در کارتان مانی کمی دارید و یا از اکسپوژر دوربینتان مطمئن هستید انجام شبیهده است و تنها فضای کارت حافظه تان را اشغال می کنید. در ضمن اگر از اکشن ها و سوژه هایی مانند حیوانات و ورزشکاران عکاسی می کنید براکتینگ را کنار بگذارید چرا که به احتمال زیاد ناب ترین لحظات را از دست می دهید.

تاثیر فیلتر لنز بر رزولوشن عکس

تاثیر فیلتر لنز بر رزولوشن عکس

تجربه عکاسی بسیار شخصی است و برخی بحث ها نظیر کانن یا نیکون ؟ یا فیلم در برابر دیجیتال ؟ به نظر می رسد پایانی نداشته باشند و همیشه هر کس با توجه به نجربه ای که داشته است و یک سری دلایل به یک جبهه ملهق می شود و از آن دفاع می کند. فیلتر های عکاسی نیز یکی از تجهیزاتی هستند که همیشه بحث هایی در رابطه با آن ها بوده است و برخی معتقد هستند که استفاده از آن ها رزولوشن را کم می کند چرا که یک المنت اضافی روی المنت اپتیکی جلویی هستند و برخی دیگر معتقدند استفاده از فیلتر لنز خوب است و تمیز کردن و نگهداری از المان جلویی را راحت تر می کند. در این مقاله قصد بررسی تاثیر فیلتر لنز عکاسی روی رزولوشن عکس را داریم.

در واقع در این بخش از دی جی 24 خواهیم گفت که آیا استفاده از فیلتر های عکاسی موثر است ؟ داده های این مقاله از وب سایت photographylife.com ترجمه شده اند.

بررسی تاثیر فیلتر لنز بر رزولوشن عکس

برای اینکه دقیق تر تاثیر فیلتر عکاسی را روی کیفیت عکس بررسی کنیم از نرم افزار های مدرنی کمک گرفته ایم. در ابتدا شارپنس لنز نیکون 70-200 میلیمتری f/2.5G VR II را تست کردیم در این تست فاصله کانونی تقریبا روی 150 میلیمتر ست شده بود و اپرچر روی f/5.6 تنظیم شده بود که به نوعی بهترین تنظیم برای این لنز است. سپس فیلتر با کیفیت 77 میلیمتری B+W را روی لنز نصب کردیم و نتایج زیر حاصل شد.

بررسی تاثیر فیلتر لنز بر رزولوشن عکس

پس از بررسی نتایج از طریق نمودار و چارت های دریافتی از نرم افزار مشخص شد که تفاوت چندانی بین حالت بدون فیلتر و یا با آن وجود ندارد اگرچه باید اشاره کنیم که نتایج تست می توانند به مقدار بسیار کمی حتی اگر چیزی را تغییر ندهید با یکدیگر فرق داشته باشند. پس می توان گفت که اگر از فیلتر های با کیفیت در کنار لنز قدرتمند استفاده شود کیفیت و رزولوشن عکس هیچ تغییزی نخواهد کرد.

در سناریو دوم استفاده از یک فیلنر با کیفیت کم و ارزان قیمت مد نظر بود. برای اینکار هم از یک فیلتر دست دوم نیکون 55 میلیمتری استفاده شد و نتایج به شرح زیر بود :

ننایج تست دوم جالب بود و ثابت شد که استفاده از یک فیلتر ارزان و با کیفیت کم صد در صد کیفیت عکس و رزولوشن آن را کاهش می دهد و 10 درصد کاهش کیفیت در کل تصویر مشاهده شد. در ضمن پدیده هایی نظیر فلیر و گوستینگ بیشتر شدند

خلاصه

این تست ها به خوبی ثابت کردند که یک فیلتر با کیفیت کوچک ترین تاثیری روی کیفیت تصویر نخواهند داشت اما اگر یک فیلتر ارزان قیمت داشته باشید کیفیت کار شما افت فاحشی می کند. اما باید بدانید که حتی فیلتر های با کیفیت را تمیز نگهدارید تا فلیر و شبح وارگی کم شود. در ضمن حتی اگر متوجه شبح وارگی و فلیر زیادی شدید می توانید فیلتر را جدا کنید و دوباره نصب کنید و از یک زاویه دیگر عکاسی کنید. با توجه به تجربیاتی که در این زمینه کسب کرده ایم می توان گفت که فیلتر های کوتینگ دارد و با کیفیت تاثیری روی فلیر و شبح وارگی نخواهند داشت.

برای خرید فیلتر عکاسی برای لنز های مختلف و با بهترین قیمت می توانید به این بخش از دی جی 24 مراجعه کنید + ارسال به تمام شهر های ایران.

فیلتر های با کیفیت برای عکاسی کدامند ؟

اگر شما هم به دنبال فیلتر لنز های با کیفیت هستید می توانید از فیلتر های B+W استفاده کنید این برند یکی از بهترین تولید کنندگان حال حاضر بازار است و فیلتر های ایده آلی را تولید می کند. یکی از فاکتور های مهمی که باید در هنگام خرید فیلتر لنز عکاسی به آن دقت کنید فاکتور ام آر اس است که به معنای لایه کوتینگ محافظتی چند لایه است. در واقع زیاد مهم نیست که فیلتر شما ساخت چه برندی است سعی کنید همیشه مدلی را خریداری کنید که ام آر اس را داشته باشد.

فیلتر های با کیفیت برای عکاسی کدامند ؟

برای مثال این برند یک محصول حرفه ای 77 میلیمتری یو وی Haze با MRC 010 میلیمتری دارد که با توجه به قیمت 72 دلاری اش می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. اگرچه طبیعی است که شما باید یک فیلتر مناسب برای لنز خود از نظر ابعادی را تهیه کنید..

بررسی دوربین های آلفا A6x00 سونی

بررسی دوربین های آلفا A6x00 سونی

سونی یکی از معتبر ترین برند هایی است که در حال حاضر در زمینه ساخت انواع دوربین های بدون آینه فعالیت می کند و سابقه این شرکت در ساخت سنسور پردازنده و …کمک شایانی به بالا تر رفتن کیفیت محصولات سونی کرده است به گونه ای که مدل های ساخته شده توسط سونی توسط حرفه ای ترین عکاسان استفاده می شود. سری آلفا 6000 که مدل های متنوعی دارد توسط مبتدی ها و حرفه ای های زیادی خریداری شده است و اگر یک عکاس به دنبال خرید دوربین بدون اینه با کیفیت مناسب باشدحد اقل یکی از دوربین های این سری در بین گزینه هایش خواهند بود. در این مقاله دی جی 24 قصد بررسی دوربین های آلفا A6x00 سونی را داریم.

در این مقاله به طور جزئی مدل های تولید شده تحت سری 6000 را به طور کامل بررسی نموده و پس از خواندن این مقاله که یک راهنمای کامل خرید دوربین بدون آینه سونی است می توانید با توجه به سبکی که کار می کنید و بودجه ای که دارید یکی از مدل های این سری را برای خود انتخاب کنید.

راهنمای خرید دوربین های آلفا A6x00 سونی

برخی فکر می کنند که سونی با معرفی این سری وارد بازار دوربین های بدون آینه شده است این در حالی است که پیش از معرفی این سری دو نمونه دوربین تحت عنوان NEX معرفی شدند که حرفه ای ها آن ها را به خوبی پذیرفتند اما سپس سونی دوربین های جدید تر خود تحت نام آلفا را وارد بازار کرد و کسی نمی داند که علت تغییر نام NEX چه بود.

سری آلفا A6x00 سونی

سنسور های قدرتمند یکی از اصلی ترین فاکتور هایی بودند که در محبوبیت این سری نقش ایفا کردند و در مدل های جدید تر با اضافه شدن قابلیت هایی نظیر کیفیت فیلمبرداری 4 کی و حسگر ها و لرزشگیر های قوی تر این سری بیش از پیش خود را در بین محصولات سایر برند ها نظیر کانن و نیکون نشان دادند و به جایگانی ثابت دست پیدا کردند.

دوربین های سری آلفا 6000 شباهت بالایی به هم دارند و اگر در کنار هم قرار بگیرند خصوصا برای کسی که تجربه کار با آن ها را ندارد به سختی از هم تشخیص داده می شوند.

بررسی آلفا 6000a سونی

این محصول سونی 8 سال پیش یعنی در سال 2013 یا 1392 به بازار عرضه شد و از تظر قیمتی ارزان ترین مدل سری 6000 است. مانت این دوربین همان Sony E است که لنز های سونی و سیگما و دیگر برند های متفرقه و واسطه لنز های زیادی را برای این مانت ساخته اند و از نظر تنوع لنز برای سبک های مختلف عکاسی شما می توانید هر چه می خواهید را برای این مدل پیدا کنید.

از ویژگی های مثبتی که این محصول را به سرعت معروف کرد می توان به وزن سبک آن و طراحی بسیار خاص و منحصر به فرد ان اشاره کرد که هنوز هم پس از گزشت 8 سال یکی از خوش دست ترین دیزاین ها را دارد.

بررسی آلفا 6000a سونی

ویو فایندر این مدل الکترونیکی بوده و رزولوشنی 1,440,000 نقطه ای دارد که تنها در این مدل و 6100 دیده می شود و سایر مدل های سری 6000 رزولوشن بالاتری را ارائه می دهند. در ضمن اگر می خواهید فیلمبرداری با کیفیتی را تجربه کنید سایر مدل های سری 6000 به شما توصیه می شوند چرا که کیفیت نهایی در این محصول فول اچ دی است.

در کل این ملد سونی یکی از بهترین گزیته برای کسانی است که می خواهند تازه عکاسی را شروع کنند و بودجه کمتری دارند ایده ال است چرا که با توجه به گزشت زمان ومعرفی مدل های جدید تر قیمت آن شکسته شده و مناسب تر است.

الفا a6300

این مدل سونی در سال 94 یعنی دو سال پس از معرفی و عرضه اولین مدل بدون اینه سری 6000 با بازار آمد. از جمله بزرگترین تغیراتی که در این مدل به چشم می خورد قابلیت فیلم برداری با کیفیت 4k بود که نشان دهنده عزم بالای سونی برای قبضه کردن بازار در زمینه عکاسی و فیلمبرداری بود. فوکوس خودکار و دستی در این مدل بهتر عمل می کرد و سرعت و دقت آن با توجه به 425 نقطه فوکوس بیشتر هم شده بود. جالب است بدانید که این موتور فوکوس خاص آنقدر از فناوری بالایی در زمان خود استفاده می کرد که تا به امروز در مدل های سونی استفاده می شود و تغییرات جزئی در آن صورت گرفته است.

آلفا 63000 سونی اولین دوربینی بود که فیلمبرداری S-Gamut3/S-Log3 و ضبط فیلم با سرعت‌های اسلوموشن را ارائه کرد و در آن زمان یک فناوری بسیار پیشرفته به شمار می رفت.

سونی آلفا a6500

از همان ابتدا کاملا مشخص بود که سونی قصد دارد به یکی از بهترین شرکت های تولید کننده دوربین های بدون آینه تبدیل شود چرا که این نسل جدید دوربین های عکاسی قرار بود جای DLSR های بزرگ و سنگین را بگیرند و پس از اینکه 6300 از بازار به بیرون رفت سونی با تولید 6500 بار دیگر سر زبان ها افتاد چرا که این محصول اولین مدلی بود که از لرزشگیر روی حسگر پشتیبانی می کرد.

سونی آلفا a6500

اضافه شدن لرزشگیر داخلی به دوربین که می توانست تا 2.5 استاپ لرزش ها را خنثی کند بعد تازه ای به دوربین های محبوب سری دوربین های آلفا A6x00 سونی بخشید. از این به بعد دیگر نیاز  نبود از لنز های بزرگ و گران برای عکاسی در تازیکی استفاده کرد و سیستم خود دوربین به خوبی می توانست وظیفه اش را انجام دهد یکی دیگر از مشخصه هایی که دوربین سونی a6500 را بسیار خاص می کرد این بود که با توجه به اضافه شدن لرزشگیر ابعاد آن تغییری نکرده بود!!

از دیگر ویژگی های مثبت استفاده از پردازنده ای بود که در مدل های قبلی به کار رفته بود با این تفاوت که بافر آن بسیار بیشتر شده بود. سیستم این دوربین به قدری قدرت داشت که می توانست 230 عکس پشت سر هم بگیرد به همین خاطر هنوز هم گزینه قیمت مناسب برای عکاسی ورزشی و حیات وحش محسوب می شود.

بررسی آلفا 6400

این محصول سونی در سال 2019 معرفی شد و سونی با بررسی نیاز بازار تصمیم گرفت یک ویژگی کاربردی دیگر که صفحه نمایش چرخان بود را به محصولاتش اضافه کند و علت این کار هم محبوبیت بسیار باای شبکه هایی نظیر اینستاگرام بود. این قابلیت سبب شد تا ویلاگر ها و کسانی که در شبکه های احتماعی تولید محتوا می کنند به راحتی بتوانند صفحه را 180 درجه چرخانده و محتوایی که تولید می کنند را بهتر مدیریت و تهیه کنند.

بررسی آلفا 6400

تعداد نقاط فوکوس در این مدل هم 425 عدد بود با این تفاوت که از ماژولی جدید تر برای فوکوس خودکار استفاده می کرد و از هر دو پروتکل تشخیص فاز و کانتراست بهره می برد. سرعت فوکوس این محصول 2 دهم ثانیه است که با گزشت تقریبا 3 سال هنوز هم یکی از سریع ترین ها به شمار می رود. قابلیت فوکوس روش چشم هم برای اولین بار در این محصول سری الفا 6000 به کار رفت و دنبال کردن و فوکوس کردن روی سوژه های متحرک را بسیار راحت تر کرده بود. برای مشاهده قیمت دوربین سونی a6400 وارد این بخش شوید.

از طرفی برای کمتر کردن قیمت سونی تصمیم به کاهش بافر به 116 کرد و لرزشگیر داخلی را هم برداشت. به طور کلی اما این محصول سونی یک دوربین ایده ال برای عکاسی مبتدی و فیلمبرداری است.

بررسی سونی 6100 آلفا

در اواخر سال 2019 سونی یکی دیگر مدل های ارزان قیمت و مناسب مبتدی سری آلفا یعنی 6100 را به بازار معرفی کرد و این دوربین کوچک بعد از 7 سال که اولین مدل سری آفا معرفی شده بود ویژگی هایی مشابه آن داشت و تعجب بسیاری از کسانی که انتظار سری بعدی این لاین آپ را می کشیدند به دنبال داشت. این محصول دوباره از همان منظره یابی که مدل اول یعنی 6000 آلفا داشت استفاده می کرد.

بررسی سونی 6100 آلفا

در ضمن لرزشگر روی سنسور را از روی این محصول هم برداشته و بافر آن را هم کاهش دادند.در واقع به نظر می رسید که سونی یک دوربین خوش دست و قیمت مناسب را برای کسانی که می خواهند تازه وارد دنیای عکاسی شوند ارائه کرده است. البته ویژگی های مثبتی در این مدل وجود دارد و آن قدرت فوکوس فوق العاده آن است کا از ماژول پیشرفته و پردازنده ای قوی برای بهتر دنبال کردن سوژه استفاده می کند. در کل می توان 6100 و 6000 را دو گزینه از مقرون به صرفه ترین دوربین های بدون آینه بازار برای عکاسی دانست اما اگر فیلمبرداری هم جزئی از برنامه های شماست این دو مدل پیشنهاد نمی شوند.

آلفا 6600

درست در زمانی که مدل 6100 عرضه شد 6600 نیز با آن معرفی شد. در واقع سونی با اینکار نشان داد که قصد دو قسمت کردن دوربین های آلفا A6x00 سونی را دارد. یک خط برای دوربین های پیشرفته و حرفه ای و دیگری برای دوربین های قیمت مناسب و تقریبا مبتدی. آخرین دوربین بدون آینه این سری ویژگی های زیادی داشت و به گونه ای طراحی شده بود که پرچم دار قابل سونی در دنیای بی رحم بدون اینه ها باشد خصوصا وقتی برند هایی نظیر کانن و نیکون سرمایه گذاری زیادی در این بازار کرده اند.

آلفا 6600

سنسوری که در این دوربین بود از نوع ASP-C بوده و سیستم فوکوس قدرتمند و در کل سرعت و عملکرد پردازشی بسیار بالا از ویژگی های بارز این محصول نسبتا جدید سونی هستند. سیستم فوکوس سرعت بسیار بالا و کمتر از دو دهم ثانیه داشته و روی چشم سوژه فوکوس می کند. به روز شدن سنسور و پردازشگر و استفاده از پروتکل های جدید سبب طبیعی تر شدن رنگ ها شده است. سایز و ابعاد این مدل کمی بزرگتر از مدل های قبلی است و آن هم به خاطر سازگاز شدن آن با باتری های اف زد 1000 است. عمر این باتری 2.2 بیشتر از باتری های دیگر مدل ها است. خرید دوربین سونی a6600 با بهترین قیمت.

از دیگر ویژگی های مثبت 6600 می توان به اضافه شدن دوباره لرزشگیر روی سنسور اشاره کرد. کیفیت فیلمبرداری نیز 4 کی بوده و دوربین به خوبی برای شرایط بد عایق بندی شده است.

راهنمای خرید رینگ لایت رومیزی

راهنمای خرید رینگ لایت رومیزی

در حوزه عکاسی و فیلمبرداری نورپردازی امری بسیار مهم است و برای اینکار تجهیزات بسیار مختلفی وجود دارند و یک فردی که عکاسی و یا فیلمبرداری می کنید باید با توچه به نوع و سبک کار حود حتما از تجهیرات نورپردازی مناسب استفاده کند تا بهترین نتیجه را دریافت کند. این روز ها که بسیاری از افراد به تولید محتوای ویدیویی برای شبکه هایی مانند آپارات یوتیوب و..مشغول هستند شاهد رونق کاربرد ابزار هایی به نام رینگ لایت هستیم. بیشتر برای تولید محتوا در این سبک ها از مدل های رومیزی استفاده می شود در این مقاله هم قصد داریم به صورت کامل نکاتی در رابطه با راهنمای خرید رینگ لایت رومیزی به شما عزیزان عنوان کنیم تا بهترین گزینه را برای اینکار خریداری کنید.

راهنمای کامل انتخاب و خرید رینگ لایت رومیزی

رینگ لایت ها که حلقه های نوری هستند مدل های بسیار متنوعی دارند و مدل های رومیزی یکی از محبوب ترین مدل های آن ها به شمار می روند و همانطور که از اسم آن ها پیداست ان ها را روی میز قرار می دهند و بر خلاف سایر مدل ها ابعاد کوچکی دارند. ساختار این دسته از رینگ لایت ها و قدرت نوری آن ها به گونه ای است که برای عکاسی پرتره محصولات و ماکرو و تولید محتوای ویدیویی استفاده می شود و معمولا بهتر است فاصله ای نزدیک به سوژه داشته باشند.

فروش ویژه انواع رینگ لایت در این بخش از دی جی 24 + بهترین قیمت و ارسال رایگان به کل شهر های کشور

راهنمای کامل انتخاب و خرید رینگ لایت رومیزی

حلقه های نوری رو میزی به خاطر همین ساختار دایره ای شکلی که دارند نور بدون سایه و نرمی را پخش می کنند و سبب بهتر شدن کیفیت کار شما خواهند شد. برخی بین انتخاب این دسته از رینگ لایت و آن هایی که برای موبایل ساخته شده اند و به صورت کلیپسی وصل می شوند مردد هستند که باید بگوییم انتخاب این دسته با توجه به اینکه خود یک هولدر موبال دارند و فدرت بیشتری هم دارند بهتر است و از سویی شما نیازی به نگه داشتن گوشی در دست نخواهید داشت.

کابرد رینگ لایت رو میزی

همانطور که گفته شد این دسته از تجهیزات نورپردازی سبک وزن هستند و ارتفاع و سایز کلی آن ها از نمونه های استاندارد کوچک تر است و بهتر است همیشه روی یک میز قرار داده شوند. بسیاری از کسانی که اقدام به خرید رینگ لایت های رومیزی می کنند آن ها برای ساخت ویدیو به کار می برند برای مثال اگر دقت کرده باشید متوجه می شوید که بیشتر استریمر های یوتیوب از این دسته نور ها برای کار هایشان استفاده می کنند.

کابرد رینگ لایت رو میزی

در ضمن این رینگ لایت ها برای افرادی که می خواهند سبک سفر کنند و فیلم ها و عکس های زیبا را تهیه کنند نیز مناسب است چرا که به راحتی در یک کوله و یا کیف جا می شوند و سبک وزنی آن ها حملشان را راحت می کند.

نکات مهمی که باید در هنگام خرید رینگ لایت رومیزی و یا هر مدل دیگری به آن ها دقت کنید عبارتند از :

نکات مهم در انتخاب رینگ لایت رومیزی

قطر 

به صورت کلی قطر این دسته از ابزار های نوری کوچک تر از سایر مدل هاست و برای قرار دادن نزدیک سوژه مناسب هستند. اگر قدرت نور و شدت بیشتری نیاز دارید بهتر است مدل هایی را خریداری کنید که قطر بزرگتری دارند و تعداد لامپ آن ها بیشتر است. اگرچه سایز و ابعاد سوژه ای که با آن کار می کنید نیز مهم است و هر چه کوچک تر باشد یعنی شما بهتر است از مدل هایی با سایز کوچکتر استفاده کنید.

نکات مهم در انتخاب رینگ لایت رومیزی

نوع لامپ ها 

از چند مدل نور برای ساخت رینگ لایت ها استفاده می شود که رایج ترین آن ها ال ای دی است که هم قدرت بالایی در نورپردازی داشته و هم کم مصرف است امروزه اکثر حلقه های نوری از این نوع لامپ ها استفاده می کنند خصوصا آن هایی که با بانری کار می کنند.

برخی دیگر هستند که قدرت نوری بسیار بالایی دارند و نسبتا مصرفشان نیز زیاد است این دسته از مهتابی استفاده می کنند که البته نسبت به ال ای دی بسیار کمتر است.

ارتفاع 

یکی دیگر از شاخصه های مهم در انتخاب و خرید هر رینگ لایتی ارتفاع آن است. بهتر است مدل هایی را خریداری کنید که از این نظر اجازه تغییر و تنظیم کردن را به شما بدهند اگرچه مدل های رومیزی معمولا انعططاف زیادی ندارند. سه پایه ای که رینگ لایت روی آن سوار می شود باید مقاوم باشد و بتواند وزن بالایی را تحمل کند و هولدر موبایل شم را نیز با خود داشته باشد.

ارتفاع 

منبع تغذیه

بسیاری از رینگ لایت های رومیزی از برق شهری استفاده می کنند و آداپتوری مخصوص دارند. برخی از مدل ها هستند که باتری دارند و در واقع دو آپشن برق شهری و باتری را به شما میدهند و اگر از آن دسته افراد هستید که ممکن است برای عکاسی و فیلمبرداری به فضای باز بروید خرید مدل های باتری دار توصیه می شود.

شدت و دمای نور

نورپردازی و قدرت تنظیم نور یکی از دلایلی است که شما تجهیزات اینچنینی را خریداری می کنید. سعی کنید رینگ لایتی را بخرید که هم قادر به تنظیم شدت نور آن باشید و هم دمای ان را بین سرد تا گرم تنظیم کنید.

داستان گویی در عکاسی

داستان گویی در عکاسی

عکاسی هنری است پیچیده و دلیل اینکه حرفه ای ها و مشهور ترین ها عکس های متمایز از عکس های مردم عام می گیرند این است که آن ها در بعد بخشیدن به عکس تلاش می کنند و فقط محض اینکه یک عکس را انداخته باشند دوربین را در دست نمی گیرند همین بعد بخشیدن در عکس است که میزان هنر و استعداد یک شخص را در این حوزه نشان می دهد و معدود کسانی هستند که قادر به انجام اینکار هستند. داستان گویی در عکاسی نیز همین گونه است و تنها حرفه ای ها و کسانی که سال هاست تجربه دارند می توانند یک قاب را به گونه ای ثبت کنند که بیننده بتواند یک داستان کامل را از آن ببیند.

اما ما در این مقاله دی جی 24 قصد داریم به صورت خلاصه نکاتی را عنوان کنیم تا شما که به تازگی کار در حوزه عکاسی را شروع کرده اید هم بتوانید یک قصه را تنها با یک شات عکس بازگو کنید. دقت کنید که دوربین شما در اینجا مهم نیست چه یک  DSLR حرفه ای و یا بدون آینه داشته باشید و چه دوربین گوشی تان می توانند یک کادر را ثبت کنند و یک کادر باید قادر به بازگو کردن داستان باشد.

آموزش داستان گویی در عکاسی

المان هایی هستند که حس را به بیننده منقل می کنند و چشمان ان را به خود جذب می کنند همین المان ها در رساندن پیام و داستان گویی موثر هستند و باید با دقت انتخاب شوند. شما در یک کادر مواردی همچون سوژه ( انسان یا اشیا ) را دارید و یک قاب به قسمت هایی نظیر بکگراند و پیش زمینه تقسیم می شوند و هر قسمت باید ویژگی هایی داشته باشد تا عکس قصه ای را بیان کند.

آموزش داستان گویی در عکاسی

ایده پردازی

پیش از اینکه دوربین خود را در دست بگیرید بهتر است به این فکر کنید که چه داستانی را می خواهید ثبت کنید ؟ وقتی تصمیمتان را گرفته اید سپس المان هایی که در بهتر بازگو کردن این داستان به شما کمک می کنند را مشخص کنید و سعی کنید از بهترین های آن  ها در قاب استفاده کنید.

سوژه و حالت آن 

بیشتر عکس هایی که حالت داستان گویی دارند سوژه هایی زنده دارند چه انسان و چه حیوان. شما بهتر است در ابتدا با سوژه های انسانی در عکاسی پرتره کار کنید و سعی کنید حس حال و داستان آن ها را بازگو کنید سپس به سراغ دیگر سوژه ها بروید. اگر سوژه شما یک انسان است حالت چهره اش را باید به گونه ای تنظیم کنید که حس شادی عصبانیت خشم و.. را نشان دهد انتقال حس بخش بزرگی از قصه گویی در عکس را انجام می دهد. ححالت چشم ها و دهان در اینجا تعیین کننده هستند.

سوژه و حالت آن 

زبان بدن و دست ها نیز بسیار مهم است و خود می به تنهایی می توانند یک داستان کامل را نشان دهند.

پس زمینه

پس زمینه بخش مهمی از هر عکس است. درست است که سوژه اصلی بیشترین توجه را به خود جلب می کند اما پس زمینه باید به گونه ای باشد که حس بهتر منتقل شود و پیام بهتر رسانده شود مثلا اگر می خواهید داستانی شاد را بازگو کنید رنگ های روشن بهتر به شما کمک می کنند.

حس آمیزی در عکس

جس آمیزی بسیار مهم است و در عکاسی به کمک اشیا و حالت سوژه انجام می شود مثلا اگر قصد دارید داستان یک خانواده که یک کودک از دست رفته دارد را تعریف کنید می توانید به دست پدر و مادر یک اسباب بازی داده و حالت چهره آن ها را به صورتی غمگین و در حال نگاه به دیگر کودکان تنظیم کنید. رنگ بندی در اینجا بسیار مهم است مثلا سیاه سفید بودن کل عکس و تنها رنگ داشتن آن اسباب بازی می تواند در رساندن پیام شما موثر واقع شود.

حس آمیزی در عکس

نکات مهم در قصه گویی در عکاسی

دیگر نکاتی که باید به آن دقت کنید نورپردازی و ترکیب بندی هستند. معمولا نورپردازی قوی برای بیان داستان های مثبت و نورپردازی با شدت کم برای بیان داستان های منفی و ناراحت کننده استفاده می شود. می توانید به کمک نرم افزار هایی نظیر فوتوشاپ و…جلوه هایی ویژه را هم به کادر خود اضافه کنید.سعی کنید دنبال جزئیاتی باشید که معمولا از قلم می افتند و در عکاسی معمولی تاثیری ندارند. مثلا کفش و لباس های پاره می تواند نشانگر خوبی از فقیر بودن باشد.

نکات مهم در قصه گویی در عکاسی

می توانید آشفتگی را با چیدن نا منظیم المان ها در کادر و در چهره سوژه نشان دهید. پس می توان نتیجه گرفته که علاوه بر کادر بندی تعیین زاویه نورپردازی و ایده شما و در کل مهارت شما در عکاسی اینکه سوژه تان قادر باشد ان چه شما می خواهید را اجرا کند بسیار مهم است.

پدیده فلیر لنز دوربین عکاسی

فلیر در عکاسی

پدیده فلیر لنز دوربین عکاسی : تا به حال دقت کرده اید که به هنگام عکاسی خصوصا در طبیعت در روز آفتابی و یا در محیط بسته با منابع نور مصنوعی اشکالی ناخواسته روی تصویرتان نمایان می شوند. آیا درباره آنها چیزی می دانید؟ و یا برای از بین بردنشان روش در اختیار دارید؟

هنگامی که لنز دوربین عکاسی مستقیما در برابر یک منبع نوری چه خورشید چه لامپ قرار می گیرد پرتو های نور به المنت ها تابیده و مسبب رفلکسی در لنز می شوند که ممکن است به تصویر آسیب برساند و اشکالی ناخواسته در تصویر به وجود آورند. این پدیده یا اثر به فلیر معروف است. و می تواند بر کیفیت تصویر از طریق راه های زیادی تاثیر گذار باشد. مثلا می تواند به شدت کنتراست یا تضاد در تصویر را به وسیله مبهم کردن رنگ های مختلف کاهش دهد.

و یا می تواند اشکالی دایره ای و یا چند وجهی با رنگ های مختلف و  عجیب ( گوستینگ) پدید آورد. البته این اثر همیشه هم در عکس برداری ناخواسته و بد نیست در واقع گاهی برای نمایش هرچه بیشتر بعد هنری از آن استفاده می شود مثلا برای بعضی فیلم ها و بازی های کامپیوتری از این اثر برای افزایش حس رئالیستیک آن استفاده می شود.

فلیر در لنز دوربین

انواع پدیده فلیر لنز دوربین عکاسی

عکاسان حرفه ای و کمپانی های سازنده لنز انواع فلیر را به دو نوع گروه بندی می کنند veiling flare و ghosting flare که این دو در واقع با هم رخ می دهند در لنز های با لایه های چند لایه محافظ اثر veiling  به طور کل از بین می رود و گوستینگ نیز به شدت کاهش می یابد.

انواع پدیده فلیر لنز دوربین عکاسی

veiling flare :  این نوع فلیر معمولا وقتی رخ می دهد که منبع نور خارج از زاویه دید لنز باشد یعنی خارج از تصویر باشد اما هنوز هم اشعه هیش به درون لنز تابیده شوند نتیجه این اثر ابهام زیا در تصویر و کاهش شدید کنتراست می باشد که البته با استفاده از متریال های چند لایه خاص میتوان این نوع را بسیار کاهش داد. اما متاسفانه این پدیده می تواند بیشتر از حد معمول شود مخصوصا هنگامی که درون لنز را گرد و غبار گرفته باشد و یا المنت ها و فیلتر کثیف باشند

گوستینگ فلیر : برخلاف نوع قبل که کل تصویر را مبهم و بدون کنتراست می کند گوستینگ فلیر اشیا درون محدوده را به صورت اشکالی ریز و درشت نشان می دهد مثلا بازتاب دیافراگم لنز. این اثر هم می تواند با توجه به فناوری لنز کاهش یابد با برعکس گسترش یابد و تمام صفحه را بگیرد. اشکال جالب دایره مانند رنگی که در صورت پدیدار می شوند به روح یا گوشت ها معروفند و تعدادشان با افزایش المنت ها بیشتر می شود.

از بین بردن فلیر در عکاسی

یکی از روش های اصلی کاهش این پدیده استفاده از هود لنز است. یکی از ویژگی های مهمی که باید در هنگام خرید هود لنز به آن دقت کنید عدم رفلکس داشتن سطح داخلی آن است اما این را بدانید که هود نمی تواند به صورت صد در صد از این پدیده جلوگیری کند و باز هم ممکن است گاهی شاهد آن باشید. در ضمن اگر بخواهید از لنز های واید و یا سوپر واید استفاده کنید هو لنز زاویه دیدتان را کم می کند و این مسئله برخی عکاسان را در استفاده از آن ها مردد می کند.

از بین بردن فلیر در عکاسی

هود ها مدل های مختلفی دارند که مدل گلبرگی با توجه به ظاهر خاصی که دارد بیشتر استفاده می شود. در صورت نبود هود می توانید یک تکه کاغذ را در کنار لنز قرار دهید. اگر می خواهید کنترل بالاتری روی زاویه دید داشته باشید هود های حرفه ای گران قیمت و متغیر را خریداری کنید. پدیده فلیر عکاسی در لنز هایی که ساختار پیچیده تری دارند بیشتر رخ می دهد برای مثال لنز های تله فوتو یا واید با فاصله کانونی متغیر بسیار بیشتر این پدیده را نشان می دهند تا لنز های پرایم. پس اگر نیازی به تغییر فاصله کانونی ندارید بهتر است از یک لنز پرایم استفاده کنید.

یکی دیگر از روش های مقابله با فلیر در عکاسی تغییر کادر بندی و ترکیب بندی است این راه حل می تواند اثر هنری خاص تری را به شما بدهد و یا اصلا آن طور که می خواهید عکس را نگیرید در هر صورت بهتر است برای مقابله با فلیر چند بار ترکیب بندی های مختلف را امتحان کنید.

بهترین روش برای تعویض لنز دوربین

آموزش تعویض لنز دوربین

بسیاری از عکاسان که منظور بیشتر افراد مبتدی است ممکن است مدت ها لنز دوربینشان را تعویض نکنند و برای آن هم نگرانی های منظقی دراند اما مهم ترین نقطه قوت dslr ها هم هیمن است که می توان چندین لنز مختلف را رویشان نصب کرد و اگر از این قابلیت استفاده نشود داشتن یک دوربین با این قابلیت کاملا بی معنی و هدر دادن پول است. نگران نباشید در ادامه این متن به طور کامل آموزش تعویض لنز دوربین را هم در قالب متن و نوشته و هم در ویدیویی کامل به شما ارائه خواهیم کرد.

یکی از بهترین ویژگی های دوربین های DSLR این است که می شود با در نظر گرفتن به فرصتی که دارید و تصویری که قصد دارید ثبت کنید لنز دوربین عکاسی خود را تعویض کنید، ولی برای این که بتوانید بدون صدمه زدن به لنز و یا بخش های درونی دوربین لنز را عوض کنید باید به مواردی توجه کنید که هر عکاسی باید این واجبات را بداند.

تعویض لنز دوربین عکاسی

در مکان های پر از گرد و خاک این کار را انجام ندهید. بهتر است در مکان های بسته و یا در صورتی که در طبیعت هستید چادر یا هر مکان سرپوشیده دیگری این کار را انجام دهید، تا باد خاک و غبار را وارد دوربین نکند و به حسگر دوربین صدمه ای وارد نشود. دوربین خود را به پشت بر روی سطحی لطیف بگزارید مثل پارچه ابریشمی یا پنبه ای برای این که از LCD دوربین مراقبت کنید و با هر دو دست بتوانید لنز دوربین را عوض کنید. لنزی که قصد نصب ان را دارید را نزدیک به دوربین بگذارید تا از بازه زمانی باز بودن دریچه لنز دوربین را کاهش دهید و از امکان ورود خاک و غبار به درون دوربین جلوگیری کنید.

با دست چپ خود دکمه release لنز را نگه دارید، و با دست راست لنز را به سمت عکس عقربه های ساعت بچرخانید و لنز را بردارید اما قبل از انجام این مرحله حنما از خاموش بودن دوربین اطمینان حاصل فرمایید چرا که الکتریسته خود جذب کننده گرد و غبار است. دریچه حفاظتی روی لنز دیگر را کنار بگزارید و بر روی لنزی که جدا کرده بودید بگزارید. برای نصب مانت لنز EF کانن و کمپانی های دیگر، نقطه قرمز روی لنز را بر روی نقطه قرمز روی بدنه دوربین بگزارید. برای تعئیض لنز های EF-S، مستطیل های سفید رنگ موجود روی لنز و دوربین را روی هم انطباق دهید. لنز را بگزارید و در جهت موافق عقربه های ساعت بچرخانید، تا وقتی که صدای کلیک آن را بشنوید.

در کل پروسه تعویض لنز دوربین ساده بوده اما باید با دقت و سرعت بالایی انجام شود تا از ورود هر گونه شی خارجی و ناخواسته به سیستم درونی دوربین جلوگیری شود.

بهترین فلاش برای دوربین های DSLR نیکون

بهترین فلاش برای دوربین های DSLR نیکون

یکی از پر کاربرد ترین تجهیزاتی که در عکاسی وجود دارد فلاش های دوربین هستند که به ان ها فلاش اکسترنال نیز گفته می شود برند های مختلفی هستند که برای سری دوربین های عکاسی مختلفی فلاش های مخصوص و سازگار را تولید می کنند و در این مقاله قصد معرفی بهترین فلاش برای دوربین های DSLR نیکون را داریم.

انتخاب بهترین فلاش برای دوربین های DSLR نیکون

همانند سایر تجهیزات عکاسی فلاش ها هم در مدل ها و قیمت های مختلفی عرضه می شوند و قابلیت های متنوعی دارند. مهم ترین فاکتوری که در هنگام خرید فلاش دوربین باید به آن توجه کنید این است که از چه سوژه ای عکاسی می کنید و از چه تجهیزاتی برای اینکار استفاده می کنید. برای مثال اگر از یک لنز تله فوتو 200 میلیمتری برای عکاسی استفاده می کنید حتما به تجهیزات نورپردازی قدرتمندی هم نیاز خواهید داشت که تا آن فاصله توانایی پخش نور را داشته باشند. اما اگر می خواهید پرتره ثبت کنید آن چنان نیازی به شدت بالای نور نخواهید داشت خصوصا زمانی که در استودیو هستید.

رتبه بندی فلاش ها بر اساس عدد راهنمای آن ها صورت می گیرد  هر چه این عدد بیشتر باشد فلاش قدرت نوری بیشتری را خواهد داشت. نرخ بازیافت نیز نشان دهنده زمانی است که طول می کشد فلاش برای نورپردازی دوباره اماده شود. پس با توجه به این فاکتور ها و دیگر موارد تاثیر گذار در کارایی فلاش بهترین ها را برای DSLR های نیکون برای شما معرفی خواهیم کرد.

فلاش دوربین SB-5000

اس بی 5000 حرفه ای ترین فلاش نیکون است که کنترل رادیویی درون آن کار گزاشته شده است این به این معناست که شما می توانید این محصول را با تمام بدنه دوربین های نسل جدید نیکون استفاده کنید. کنترل رادیوی مزیت اعمال تنظیمات و کار کردن با فلاش از راه دور را هم دارد و شما می توانید با توجه به شرایط خود فلاش را با ریموت کنترل کنید. دقت کنید که این ویژگی تنها در دوربین های نسل جدید مانند D5 D850 D500 D7500 Z7 Z6 و ..کار می کند. در میان فلاش هایی که نیکون تا به حال ساخته است این مدل سریع ترین زمان بازیافت را دارد.

فلاش دوربین SB-5000

سیستم خنک کننده درونی داشته که از داغ شدن بیش از هد سیستم جلوگیری خواهد کرد و به شما اجازه می دهد 100 بار به صورت پشت سر هم از ان استفاده کنید. این سیستم جدید خنک کننده سایز کلی فلاش را نسبت به مدل های پیشین کوچک تر کرده است. عدد راهنمای این مدل 113 گام در 35 میلیمتری است و 180 گام در 200 میلیمتری از این رو قدرتمند ترین فلاش دوربین نیکون شناخته شده است.

فلاش اس بی 700

اس بی 700 یکی از آپشن های فوق العاده در رینج متوسط بوده و کسانی که مدل اس بی 5000 را گران می دانند می توانند این مدل را خریداری کنند و استفاده کنند. این محصول عدد راهنمای 92 تا 128 فیت را داشته و 2.5 ثانیه زمان بازیافت ان است. سازگاری با سرعت های شاتر بالا داشته و بازه زوم 24 تا 120 میلیمتری را پشتیبانی می کند. این محصول دارای مود تی تی ال بوده و از کمک اتوفوکوس پشتیبانی می کند. سر فلاش 90 درجه چرخش داشته و روی منفی 7 0 و 45 درجه، 60 75 و 90 درجه استاپ هایی دارد. این محصول فاقد سیستم کنترل رادیویی است.

فلاش اس بی 700

فلاش اس بی 500

این محصول نیکون هم اسپیدلایت است هم ال ای دی ویدیو لایت. پس به عنوان یک فلاش با قیمت مناسب هم برای عکاسی و هم برای فیلم برداری مناسب است. عدد راهنمای این محص ل 24 فیت تا 78.7 است و وزن سبکی داشته و در 3.5 ثانیه شما می توانید دوباره از فلاش استفاده کنید. هد این مدل می تواند 180 درجه بچرخد و در جهت عمودی 90 درجه بالا پایین کند. در مود فیلمبرداری سه نوع شدت نور داشته اما این مود سبب خالی شدن سریعتر باتری می شود و بهتر است یک یا چند باتری زاپاس داشته باشید و یا اگر در محیط آزاد کار می کنید سریع کار فیلمبرداری را انجام دهید.

فلاش اس بی 500

گودکس TT685

این فلاش گودوکس قدرت بالایی را با توجه به قیمتی که دارد ارائه می کند. عدد راهنمای این مدل 197 فیت بوده که در بازه زوم 14 تا 200 میلیمتری کار می کند. این محصول گودکس از تی تی ال نیکون پشتیبانی می کند و سرعت سازگاری بالایی دارد.  سرعت بازیافت بالا یکی دیگر مزیت های این مدل بوده که 2.6 ثانیه است.

فلاش یانگنو Yn968n

این فلاش یانگنو قدرت بالایی را به شما می دهد اما قیمت ارزان تری نسبت به مدل اس بی 700 دارد که تقریبا مشابه آن است. این محصول عدد راهنمای 196 را دارد و زمان بازیافت آن کمی کند تر بوده و 3 ثانیه است. این مدل یانگنو یک هد چرخان و بانس کننده دارد که بازه زوم 20 تا 105 میلیمتری فول فریم را پشتیبانی می کند. این مدل فلاش هم در عکاسی و هم در فیلمبرداری به کمک شما خواهد آمد اما باتری آن برای فیلمبرداری سریع تخلیه شده و بهتر است باتری زاپاس همراه داشته باشید.