کنتراست در عکاسی

کنتراست در عکاسی و نحوه ی صحیح استفاده از آن

5/5 - (7 امتیاز)

کنتراست در عکاسی یکی از مهمترین مولفه ها می باشد که در این مقاله به شما آموزش می دهیم تا با استفاده از کاهش و افزایش این مولفه به بهبود تصاویر خود بپردازید. دانستن اینکه چگونه کنتراست را در عکس ها افزایش و کاهش دهید به شما خیلی در ایجاد تصاویر مناسب کمک خواهد کرد به همین دلیل در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

کنتراست در عکاسی چیست ؟

اگر به معنی این کلمه توجه داشته باشیم کنتراست به معنی تفاوت می باشد. در عکاسی نیز بیشترین تغییر ها با تغییر در رنگ یا رنگ هایی که عکس را تشکیل داده اند صورت می گیرد. از ابتدای شروع عکاسی این مورد یک امر بسیار مهم به شما می رفته است و میزان تفاوتی میان عناصر تشکیل دهنده ی تصویر بوده است.زمانی که Contrast را افزایش می دهید می توانید تغییر را در تصاویر خود به راحتی مشاهده کنید، البته نوع کنتراست نیز می تواند روی تصاویر شما تاثیر بگذارد.

چگونه از کنتراست برای بهبود رنگ تصویر استفاده کنیم؟ایجاد یک تصویر زیبا از نظر کنتراست رنگی نیاز به دانش تئوری رنگ ها دارد، اما نیازی به نگرانی نیست. زیرا برای شروع کار تنها دانستن اصول اولیه کافی می باشد و در اینجا رنگبدنی و چرخه ی رنگ وارد کار می شود.

کنتراست در عکاسی چیست

چرخه ی رنگی به طور کلی نمودار هایی هستند که به طور گسترده در بسیاری از شاخه های هنر مورد استفاده قرار میگیرد. با استفاده از طرح های رنگی می توان فهمید کدام رنگ ها با یکدیگر تضاد (کنتراست) بیشتری دارند. متضاد ترین رنگ ها معمولا رنگ هایی هستند که مکمل یکدیگر می باشند. تشخیص رنگ های مکمل بسیار ساده است زیرا در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. نمونه ی آن مخلوط کردن رنگ سبز و قرمز می باشد.

کنتراست با استفاده از رنگ

اگر نمی خواهید به چرخه ی رنگ فکر کنید و خود را با این مورد درگیر نکنید بهتر است تا  با رنگ های گرم و سرد آشنا شوید. ترکیب رنگ های گرم و سرد می توانید منجر به گرفتن تصاویری با کنتراست بالا شود.

رنگ رم و سرد برای ایجاد کنتراست

نحوه ی درک تناژ کنتراست در عکاسی (Tonal Contrast)

تناژ کنتراست بهترین نوع شناخته شده از آن می باشد و به تفاوت درخشندگی میان عناصر اشاره دارد. تناژ کنتراست به صورت ویژه در تصاویر سیاه و سفید (B&W) اهمیت دارند فاقد انواع تضاد های دیگر مانند کنتراست رنگ هستند. اگر تصویر هر دو رنگ بسیار تیره یا بسیار روشن را در ساختار خود داشته باشد دارای تونال بالایی می باشد.

رنگ رم و سرد برای ایجاد کنتراست

اگر عکس طیف گسترده ای از تن رنگ سفید خالص و یا سیار خالص را در ساختار خود داشته باشد، یک تصویر با کنتراست معمولی به شما می رود.

تضاد در عکاسی

اگر طیف وسیعی از تناژ متوسط را داشته باشد، اما فاقد سفید و سیاه باشد، تصویری با کنتراست کم به حساب می آید. کنتراست تونی یکی از شناخته شده ترین نوع تضاد می باشد. الته انواع دیگری نیز برای این موضوع وجود دارد که می تواند بسیار جالب باشد.

کنتراست کم در عکاسی

استفاده از رنگ های آنالوگ برای تصاویر با کنتراست کم

برخی از ترکیبات رنگ باعث به وجود آمدن کنتراست کمتر خواهدند شد. دلیل این امر هماهنگ بودن، مانند رنگ های آنالوگ است. این رنگ ها در کنار یکدیگر در چرخه ی رنگ وجود دارند. برای ثبت کردن هر چه بهتر رنگ ها شما به یک لنز دوربین با کیفیت نیاز دارید تا با استفاده از آن بتوانید رنگ ها را به بهترین صورت ثبت کنید.

استفاده از رنگ های آنالوگ برای تصاویر با کنتراست کم

روش دیگر ایجاد کنتراست در عکاسی از سوژه هایی با رنگ های مشابه قرار دادن عنصری با رنگ و سایه ی متفاوت است. در این مورد یک تضاد شدید پیش نمی آید و تنها باعث می شود تا تصاویر خود را کمی برجسته تر جلوه بدهید.

ساده نگه داشتن آخرین مورد در ایجاد کنتراست در عکاسی می باشد. داشتن رنگ های کمتر در تصویر شما باعث می شود تا تصویری با کنتراست بالا را ایجاد کنید، زیرا به نظر می رسد که نمایشی تر است.

تضاد کمتر در عکاسی

کنتراست از طریق بافت (Textures)

تفاوت میان بافت ها راهی عالی برای ایجاد کنتراست در تصویر می باشد. می توانید سوژه ی اصلی را با عناصر نرم یا خشن ترکیب کنید تا تصویر شما پانچ اضافی شود.

کنتراست از طریق بافت

یک روش آسان دیگر برای این کار استفاده از پس زمینه است. اگر از یک عنصر با بافت زیاد عکس می گیرید، آن را در مقابل یک پس زمینه ی نرم قرار دهید. پس زمینه ی نرم برای عکس های شما می تواند آسمان یا یک دیوار صاف باشد. اگر پس زمینه ی روشنی ندارید بهتر است از عمق میدان برای نرم کردن آن استفاده کنید. استفاده از دیافراگم باز (F 3.5) یا پایینتر می تواند برای گرفتن عمق میدان مناسب به شما کمک کند. اگر بتوانید پس زمینه ی نرم برای عکس خود ایجاد کنید، بافت های سوژه نیز در تصویر ظاهر خواهد شد.

کنتراست با استفاده از پس زمینه

استفاده از کنتراست مفهومی برای گفتن یک داستان

تصاویر کنتراست مفهومی، انتزاعی و بسیار ذهنی تر هستند و دلیل آن نیز بنا شدن آنها بر اساس ایده ها می باشد. تصاویر با این نوع کنتراست از یک داستان و مولفه ی قوی برخوردارند. و این شامل چیز هایست که انتظار ندارید در آن تصویر مشاهده کنید. به هر حال برای برجسته تر کردن تصویر می توانید از کنتراست مفهومی نیز استفاده کنید برخی از نمونه های این تضاد، قدیمی-جدید، بزرگ-کوچک و یا مصنوعی و طبیعی می باشد.

استفاده از کنتراست مفهومی برای گفتن یک داستان

کنتراست در عکاسی برای انتقال یک حالت خاص

کنتراست یک عنصر کلیدی برای انتقال خلق و خوی خاصی از طریق تصویر می باشد. عکس هایی که با کنتراست بالا پدیدار میشوند، بافت هایی را در سوژه ی مورد نظر نشان می دهند و احساس لزج، انرژی و قدرت بالایی را نشان می دهد. کنتراست بالا در عکاسی خیابانی و عکاسی طبیعت بسیار استفاده می شود.

انتقال حالت با استفاده از کنتراست در عکاسی

تصاویر با کنتراست کم احساس رویایی دارند و برای پرتره های خارج از منزل بسیار مناسب است به خصوص اگر به دنبال ضاحری  پرنعمت می باشید.

احساس رویای با استفاده از کنتراست کم

قبل از عکس گرفتن به این فکر کنید که می خواهید چه حسی را در تصویر القا کنید و سپس به دنبال کنتراست مناسب برای رسیدن به هدف مورد نظر خود باشید.

نحوه ی تنظیم کنتراست در Lightroom

یکی از روش هایی که می توانید با استفاده از آن کنتراست تصاویر خود را تنظیم کنید استفاده از نرم افزار لایت روم می باشد. برای این کار می توانید به اسلاید Contrast مراجعه کنید.

تنظیم کنتراست در Lightroom

با کشیدن آن به سمت راست می توانید کنترات را افزایش دهید و با کشیدن آن به سمت چپ می توانید آن را کاهش دهید. اگر می خواهید کنتراست بیشتر را بر روی رنگ های سفید و سیاه متمرکز کنید می توان از نوار های سفید و سیاه استفاده کنید. با افزایش مقدار برای رنگ سفید کنتراست آن و با افزایش مقدار برای رنگ سیاه کنتراست سیاه افزایش پیدا می کند.

تنظیم کنتراست در عکاسی

اگر ترجیح می دهید کنتراست قسمت خاصی از تصویر را افزایش دهید می توانید از ابزار brush استفاده کرده تا کنترل بیشتری را بر روی یک بخش داشته باشید. محلی را که می خواهید با برس پوشش دهید و سپس با استفاده از نوار کنتراست، مقدار مورد نیاز خود را تنظیم کنید.

تنظیم کنتراست در لایت روم

نتیجه

به عنوان یک عکاس کنتراست موضوعی می باشد که باید همیشه به آن در تصاویر خود توجه داشته باشید. این مورد به ما کمک می کند روحیه یا یک پیامد را به بیننده منتقل کنیم. این مقاله ترجمه شده از وب سایت اکسپرت فتوگرافی می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *