پرسپکتیو در عکاسی

پرسپکتیو در عکاسی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم ؟

5/5 - (4 امتیاز)

اگر بخواهیم صادق باشیم چشم انداز در عکاسی می تواند کاملا گیج کننده باشد. برای مثال چگونه یک تصویر سه بعدی را در یک عکس دو بعدی جای داده اید؟  از طرف دیگر هنگام گرفتن این صحنه خود باید در کجا باشید؟ موارد ذکر شده همگی به پرسپکتیو مربوط هستند. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا به سوال پرسپکتیو چیست و چگونه از آن استفاده می کنیم؟ بپردازیم.

پرسپکتیو (Perspective) در عکاسی چیست؟

عکاسی پرسپکتیو به دو حوزه توجه دارد: اول: رابطه ی مکانی میان اشیای درون یک تصویر برای مثال Perspective می تواند باعث شود یک عکس دو بعدی به صورت یک صحنه ی سه بعدی دیده شود.

پرسپکتیو در عکاسی

دوم: دیدگاه ما (دوربین ما) نسبت به سوژه. به طور کلی می توان گفت پرسپکتیو به تصویر ما عمق می بخشد و سبب می شود تا تصویر واقعی تر به نظر بیاید. به یاد داشته باشید که یک عکس سه بعدی نیست و این تنها یک نوع تصویر سازی است که باعث می شود تصویر ما اینگونه به نظر برسد. دقیقا همانطور که از تاری برای ایجاد حس سرعت در تصویر استفاده می کنیم، از پرسپکتیو نیز برای عمق دادن به تصاویر استفاده می کنیم. اهمیت پرسپکتیو در  عکاسی از منظره بسیار زیاد است و باید به آن دقت کنید.

پرسپکتیو از نظر جسمی

کار هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید دیدگاه یک تصویر را تغییر دهید. با حرکت در اطراف دوربین می توانید سطح بهتری نسبت به سطح معمول چشم خود به دست آورید. بهتر است بگوییم که هر کسی می تواند با یک دوربین دیجیتال تصاویر خوبی از یک منظر تهیه کند. ولی اگر میخواهید تصاویر متفاوتی را ایجاد کنید بهتر است تا در هنگام تصویربرداری به دنبال زاویه های خاص از آن سوژه باشید. این کار باعث می شود تا تصویر شما تاثیر گذارتر باشد.

پرسپکتیو از نظر جسمی

دوربین را به سمت چپ و راست حرکت دهید

وقتی به طور ناگهانی با یک صحنه برخورد می کنید، به دنبال اولین زاویه برای گرفتن عکس نباشید. دوربین را کمی به سمت چپ و ا راست ببرید و سعی کنید زاویه ای دیگری را نیز امتحان کنید. حتی جابه جا شدن به اندازه ی یک متر نیز می تواند تاثیر فوق العاده ای بر روی عکس بگذارد. اگر مقدار جابه جایی شما خیلی کم باشد پس زمینه تغییر چندانی نخواهد کرد اما پیش زمینه تغییر می کند و هرچه پیش زمینه نزدیکتر باشد تاثیر آن نیز بیشتر خواهد بود.

کاربرد پرسپکتیو در عکاسی

برای مثال در هنگام تهیه عکس از یک منظره ی طبیعی می توانید کوه ها را با ردیف هایی از درخت قاب بندی کنید. این می تواند بهترین عکسی باشد که شما ثبت کرده اید. و یا حداقل یک پرسپکتیو متفاوت را امتحان کرده اید. این نکته در هنگام عکاسی معماری نیز بسیار حائز اهمیت است و شما نمی خواهید یک تصویر تهیه کرده و به خانه بروید. اگر برای شروع یک عکاسی متفاوت دست به سفر زدید در اطراف سازه ی مورد نظر قدم بزنید و سعی کنید یک زاویه متفاوت را به دست بیاورید و شات های خود را انجام دهید.

دوربین را به بالا و پایین حرکت دهید

همانطور که گفتیم تنها با تغییر موقعیت دوربین خود می توانید یک پرسپکتیو جدید را به دست آورید. برای مثال فکر کنید که می خواهید از یک صحنه ی خیابانی عکاسی کنید. اگر تصمیم بگیرید از دیدگاه چشمان یک سگ به منظره مورد نظر نگاه کنید، احتمالا تصاویر ثبت شده ی فوق العاده ای در دست خواهید داشت. همه ی ما هر روز از چشمان خود به خیابان های تکراری نگاه می کنیم، اما بهتر است تا این نگاه را تغییر دهید و آن را با دوربین خود ثبت کنیم.

پرسپکتیو در عکاسی

تلاش برای ایجاد ارتفاع نیز می تواند بسیار جذاب باشد. اگر از سطح خیابان در حال عکاسی هستید تنها بخش کوچکی از آن را برای ثبت کردن در اختیار خواهید داشت. می توانید دوربین خود را به سمت بالا زاویه دهید که این کار به شما اعوجاج و چشم انداز می دهد. سعی کنید در قسمت های مختلف یک خیابان بروید و ارتفاع خود را افزایش دهید تا بتوانید تصاویر تحریف نشده ای  تهیه کنید.

زاویه ی خود را تغییر دهید

تغییر زاویه به شما این امکان را می دهد که جهان را از یک زاویه ی دیگر ببینید  یا ثبت کنید. بیشتر مردم با زاویه های مختلف به اشیا نگاه نمی کنند و این کار باعث شده شدن انسان می شود. برای مثال تمام جزئیات جالب توجه یک ساختمان در طبقات بالاتر از اولین طبقه است و در صورتی که زاویه خود را تغییر ندهید نمی توانید پراسپکت جالبی برای تصاویر خود به وجود بیاورید.

تغییر زاویه برای گرفتن پرسپکتیو

البته نگاه کردن و تغییر زاویه به سمت پایین نیز می تواند بسیار جالب باشد و در این هنگام می توانید تصاویر بسیار زیبایی را خلق کنید. به همین دلیل است که عکاسی هوایی  به این میزان جذابیت پیدا کرده چون این تصاویر چیز های جدیدی را به ما نشان می دهند. تقریبا هیچ وقت نمی توانیم جهان را از موقعیت بالا تماشا کنیم به همین دلیل عکاسی هوایی برای کاربران می تواند بسیار جذاب باشد.

در این گونه عکاسی می توانید اندازه ی سوژه را دستکاری کنید و ذهن را گیج کنید. اعوجاج چشم انداز روشی متفاوت برای سردرگم کردن مغز انسان می باشد هنگامی که از یک ساختمان بلند در فاصله ی نزدیک عکاسی می کنید مشخص است. قسمت بالای ساختمان نسبت به پایین آن فاصله دارد.

پرسپکتیو مفهومی در عکاسی چیست

برای به دست آوردن پرسپکتیو های متفاوت همیشه لازم نیست خود مکان خود را تغییر دهید و می توانید با استفاده از تصاویر مفهومی این کار را انجام دهید.

پرسپکتیو-مفهومی

نگاه کردن به تصویر خود و سوژه و تصویر نهایی بهترین راه برای یافت چشم انداز خوب می باشد. می توانید ذهن بیننده را فریب دهید که به روش خاصی به تصویر نگاه کنید.

ایجاد پرسپکتیو در عکاسی با استفاده از فاصله

قرار دادن فاصله بین شما و سوژه یک ایده ی مفهومی است تا یک ایده ی فیزیکی.  برای برای فاصله ی میان مشا و موضوع برای فکر کردن صحبت نمی کنیم. به فاصله ی بین پس زمینه و موضوع نیز نگاه کنید، سوژه ای که به شما نزدیک است بزرگتر به نظر می رسد.

ایجاد پرسپکتیو با استفاده از فاصله 

مغز ما فاصله را به عنوان تفاوت میان پیش زمینه و سوژه نشان می دهد. وقتی جسمی در جلوی جسم دیگر قرار می گیرد و نمی گذارد تصویر آن دیده شود یعنی این جسم به بیننده نزدیکتر است. به عنوان مثال سعی کنید از یک منظره ی شهری با زاویه ای از یک نقطه ی برتر عکسی تهیه کنید تا بتوانید دیگاه بیننده را تغییر دهید. با پر کردن قاب بیننده هیچ مرجعی برای اندازه ندارد این یک روش عالی برای ایجاد سردرگمی در تصویر است.

از قوانین ترکیب بندی استفاده کنید

برای ایجاد عمق در یک صحنه از ترکیب بندی استفاده کنید، خطوط پیشرو برای انجام این کار بسیار مناسب هستند. وقتی به یک تصویر نگاه می کنیم چشم ما آن را به صورت یک جسم دو بعدی تماشا می کند، با این حال اگر این تصویر توجه ما را به خود جلب کند به آن عمق می بخشیم و میتوانیم آن را به صورت سه بعدی تماشا کنیم. اگر با قوانین ترکیب بندی آشنایی ندارید مقاله ی تکنیک های ترکیب بندی مبتدی را به شما پیشنهاد می کنیم.

استفاده از قوانین ترکیب بندی برای پراسپکتیو

وقتی دو خط موازی را در یک مسیر طولانی تماشا می کنیم این احساس را به ما می دهد که در طولانی مدت این دو خط به هم میرسند. با اینکه ما این نقطه را نمی بینیم اما به خوبی آن را احساس می کنیم، مسیر های ریلی نمونه ی عالی برای این کار هستند. خطوط موازی همگرا یک توهم ایجاد می کنند که مسافت یا عمق صحنه را به ما نشان می دهد.

استفاده از لنز های مختلف برای تنوع

لنز های راهی عالی برای تغییر دیدگاه شما به یک صحنه هستند، لنز های مختلف می توانند به شما برای گرفتن پرسپکتیو های مختلف کمک بزرگی بکنند. یک لنز تله فوتو تمایل دارد تا سوژه و پس زمینه را به یکدیگر نزدیک بکند، در حالی که لنز با زاویه ی دید فوق العاده وسیع و یا لنز fisheye باعث می شود سوژه دورتر به نظر برسد.

بررسی و خرید لنز دوربین دیجیتال با قیمت مناسب در این بخش از دی جی 24.

پرسپکتیو در تصویربرداری

لنز هایی با زاویه ی دید عریض همچنین سبب می شوند تا اشیای اطراف کوچکتر به نظر برسند و سوژه ها را در مرکز بسیار بزرگتر می کنند. این لنز ها سبب می شوند تمام خطوط مستقیم خارج از محور لنز منحنی به نظر برسد. بسیاری از مردم فکر می کنند تغییر فاصله ی کانونی می تواند باعث تغییر پرسپکتیو شما شود، باید بگوییم این کار ممکن است میزان نزدیک شدن شما به موضوع را در بر داشته باشد اما بر روی پرسپکتیو هیچ تاثیری ندارد.

پرسپکتیو در عکاسی با سوژه های مختلف

روشی دیگر برای اینکه بتوانید پرسپکتیو های جدیدی را ثبت کنیم این است که سوژه های اطراف را با یکدیگر ترکیب کرده و در یک تصویر جا دهیم. این امر مربوط به اندازه ی  نسبی اشیا و موضوعی است که در حال عکاسی از آن هستیم. در هنگام انجام این کار باید به اندازه ها و فاصله ی میان سوژه ها توجه داشته باشید. مغز ما به شکلی هوشمند کار می کند بدین صورت که همه ی ما می دانیم بک درخت یا خانه و یا یک ماشین چه اندازه ای دارد. اما اگر یک فردی را مشاهده کنیم که به اندازه ی برج ایفل است چه می کنیم؟ ما نمی توانیم به صورت منطقی در این باره فکر کنیم که یک فرد به اندازه ی برج ایفل باشد.

پرسپکتیو در عکاسی

سعی کنیم سوژه های خود را در فاصله های مختلف قرار دهید، اما تصویر کنید که آنها در همان صفحه قرار دارند. قطعا می توانید تصاویر را ایجاد کنید که ذهن هر بیننده ای را به انحراف بکشاند.

با شارپنس، رنگ و کنتراست بازی کنید

پایین آمدن کنتراست، پایین آمدن نو و یا تغییر رنگ ها همه ابزار هایی هستند که می توانید با استفاده از آنها درک عمق میدان را برای کاربر از بین ببرید. زمانی که فوکوس لنز خود را بر روی بی نهایت می گذارید همه چیز را درون عکس خود جای میدهند. اما اگر فوکس خود را بر روی قسمت کوچکی از صحنه قرار دهید  عمق بزرگترین خواهید داشت. دلیل این امر نیز این است که چشمان ما جایی برای استراحت ندارند و بنابراین ایده ی این که صحنه بسیار عمیق است را به خوبی درک می کنند. رنگ در عکاسی بسیار مهم است و اگر با این مفهوم آشنایی کامل ندارید بهتر است تا مقاله ی اهمیت رنگ در عکاسی را مطالعه کنید.

تاثییر شارپنس و رنگ و کنتراست بر پرسپکتیو

نتیجه 

دفعه ی بعد که قصد عکاسی از یک صحنه را داشتید پرسپکتیو را حتما در نظر بگیرید. این عامل کمک میکند تا بهترین موقعیت و زاویه برای گرفتن تصویر را پیدا کنید.

وقتی با یک سوژه و یا یک صحنه رو به رو می شوید بهتر است از بسیاری از جهات آن عکاسی کنید. این کار به شما امکان این را می دهد تا طیف گسترده ای از تصاویر را برای خود داشته باشید و بتوانید از میان آنها مناسبتری را انتخاب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *