پدیده فلیر لنز دوربین عکاسی

فلیر در عکاسی

4.8/5 - (5 امتیاز)

پدیده فلیر لنز دوربین عکاسی : تا به حال دقت کرده اید که به هنگام عکاسی خصوصا در طبیعت در روز آفتابی و یا در محیط بسته با منابع نور مصنوعی اشکالی ناخواسته روی تصویرتان نمایان می شوند. آیا درباره آنها چیزی می دانید؟ و یا برای از بین بردنشان روش در اختیار دارید؟

هنگامی که لنز دوربین عکاسی مستقیما در برابر یک منبع نوری چه خورشید چه لامپ قرار می گیرد پرتو های نور به المنت ها تابیده و مسبب رفلکسی در لنز می شوند که ممکن است به تصویر آسیب برساند و اشکالی ناخواسته در تصویر به وجود آورند. این پدیده یا اثر به فلیر معروف است. و می تواند بر کیفیت تصویر از طریق راه های زیادی تاثیر گذار باشد. مثلا می تواند به شدت کنتراست یا تضاد در تصویر را به وسیله مبهم کردن رنگ های مختلف کاهش دهد.

و یا می تواند اشکالی دایره ای و یا چند وجهی با رنگ های مختلف و  عجیب ( گوستینگ) پدید آورد. البته این اثر همیشه هم در عکس برداری ناخواسته و بد نیست در واقع گاهی برای نمایش هرچه بیشتر بعد هنری از آن استفاده می شود مثلا برای بعضی فیلم ها و بازی های کامپیوتری از این اثر برای افزایش حس رئالیستیک آن استفاده می شود.

فلیر در لنز دوربین

انواع پدیده فلیر لنز دوربین عکاسی

عکاسان حرفه ای و کمپانی های سازنده لنز انواع فلیر را به دو نوع گروه بندی می کنند veiling flare و ghosting flare که این دو در واقع با هم رخ می دهند در لنز های با لایه های چند لایه محافظ اثر veiling  به طور کل از بین می رود و گوستینگ نیز به شدت کاهش می یابد.

انواع پدیده فلیر لنز دوربین عکاسی

veiling flare :  این نوع فلیر معمولا وقتی رخ می دهد که منبع نور خارج از زاویه دید لنز باشد یعنی خارج از تصویر باشد اما هنوز هم اشعه هیش به درون لنز تابیده شوند نتیجه این اثر ابهام زیا در تصویر و کاهش شدید کنتراست می باشد که البته با استفاده از متریال های چند لایه خاص میتوان این نوع را بسیار کاهش داد. اما متاسفانه این پدیده می تواند بیشتر از حد معمول شود مخصوصا هنگامی که درون لنز را گرد و غبار گرفته باشد و یا المنت ها و فیلتر کثیف باشند

گوستینگ فلیر : برخلاف نوع قبل که کل تصویر را مبهم و بدون کنتراست می کند گوستینگ فلیر اشیا درون محدوده را به صورت اشکالی ریز و درشت نشان می دهد مثلا بازتاب دیافراگم لنز. این اثر هم می تواند با توجه به فناوری لنز کاهش یابد با برعکس گسترش یابد و تمام صفحه را بگیرد. اشکال جالب دایره مانند رنگی که در صورت پدیدار می شوند به روح یا گوشت ها معروفند و تعدادشان با افزایش المنت ها بیشتر می شود.

از بین بردن فلیر در عکاسی

یکی از روش های اصلی کاهش این پدیده استفاده از هود لنز است. یکی از ویژگی های مهمی که باید در هنگام خرید هود لنز به آن دقت کنید عدم رفلکس داشتن سطح داخلی آن است اما این را بدانید که هود نمی تواند به صورت صد در صد از این پدیده جلوگیری کند و باز هم ممکن است گاهی شاهد آن باشید. در ضمن اگر بخواهید از لنز های واید و یا سوپر واید استفاده کنید هو لنز زاویه دیدتان را کم می کند و این مسئله برخی عکاسان را در استفاده از آن ها مردد می کند.

از بین بردن فلیر در عکاسی

هود ها مدل های مختلفی دارند که مدل گلبرگی با توجه به ظاهر خاصی که دارد بیشتر استفاده می شود. در صورت نبود هود می توانید یک تکه کاغذ را در کنار لنز قرار دهید. اگر می خواهید کنترل بالاتری روی زاویه دید داشته باشید هود های حرفه ای گران قیمت و متغیر را خریداری کنید. پدیده فلیر عکاسی در لنز هایی که ساختار پیچیده تری دارند بیشتر رخ می دهد برای مثال لنز های تله فوتو یا واید با فاصله کانونی متغیر بسیار بیشتر این پدیده را نشان می دهند تا لنز های پرایم. پس اگر نیازی به تغییر فاصله کانونی ندارید بهتر است از یک لنز پرایم استفاده کنید.

یکی دیگر از روش های مقابله با فلیر در عکاسی تغییر کادر بندی و ترکیب بندی است این راه حل می تواند اثر هنری خاص تری را به شما بدهد و یا اصلا آن طور که می خواهید عکس را نگیرید در هر صورت بهتر است برای مقابله با فلیر چند بار ترکیب بندی های مختلف را امتحان کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *