نحوه گرفتن تصاویر شارپ

نحوه گرفتن تصاویر شارپ

4.8/5 - (6 امتیاز)

یکی از مواردی که باعث ناامیدی عکاسان می شود نداشتن لطافت و تاریک بودن تصویر است. عکس هایی با وضوح بالا و یا شارپ بسیار جذاب تر از تصاویر نرم می باشند به همین دلیل در این بخش تصمیم گرفتیم تا نحوه گرفتن تصاویر شارپ را برای شما به اختصار توضیح دهیم. دلایلی وجود دارد که باعث می شود برخی از تصاویر شما تار ظاهر شود که عبارتند از :

  1. سرعت شاتر طولانی می تواند لرزش های دست را ضبط کند و از این طریق یک تصویر تار را برای شما به وجود آورد.
  2. سوژه شما ممکن است در حال حرکت باشد و باعث تار شدن تصویر شود. البته اگر سرعت شاتر طولانی تر باشد تاری تصویر نیز بیشتر می شود.
  3. فوکوس ضعیف منجر به ایجاد یک تصویر نرم می شود.
  4. ممکن است لنز شما بی کیفیت باشد و برای ثبت تصاویر شارپ مناسب نباشد.
  5. ممکن است ایزو شما مقدار زیادی را داشته باشد و در نتیجه این امر نویز های زیادی ایجاد می شود و می توان گفت جزییات تصویر را به مقدار زیادی از بین می برد.

برای حل مشکل وضوح تصویر بهتر است تا مشکلات ذکر شده را رفع کنید تا به وضوح مورد نظر خود دست پیدا کنید. البته موارد دیگری نیز در گرفتن تصاویر شارپ تاثیر دارد که در ادامه به آنها نیز اشاره خواهیم کرد.

چگونه تصاویر شارپ تری تهیه کنیم؟

چگونه تصاویر شارپ تری تهیه کنیم؟

مقدار ایزو را تنظیم کنید

برای شروع کار باید به ایزو دوربین خود توجه داشته باشید. بهتر است تا با کمترین مقدار ISO شروع به تصویربرداری کرده و در صورت نیاز آن را افزایش دهید. مقدار پایه برای دوربین نیکون من ISO 200 می باشد. مقدار پایه ای ایزو تصاویر بسیار واضحی را برای شما تولید می کند که می توان گفت از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است.

با بالا رفتن ایزو نویز در تصاویر بیشتر می شود و این نویز ها  وضوح را به مقدار زیادی پایین می آورند. البته باید بدانید که برخی از مواقع به دلیل نوردهی بهتر با بالا رفتن مقدار ایزو کیفیت تصویر بهتر می شود. پیشنهاد می کنیم تا مقاله ما را درباره ایزو و تاثیر آن بر عکس ها مطالعه کنید.

بهترین حالت را برای گرفتن تصاویر شارپ را انتخاب کنید

بهترین حالت برای گرفتن تصاویر شارپ

به شخصه وقتی در نور کم در حال عکاسی هستم دوربین را بر روی حالت اولویت دیافراگم قرار داده و سپس شروع به تصویربرداری می کنم. همچنین مقدار دیافراگم را در باز ترین حالت ممکن تنظیم می کنم تا نور بهتری را در تصاویر خود داشته باشم. البته گشودگی دیافراگم در لنزهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و مقادیر مختلفی را در بر می گیرد.

پس از تنظیم دیافراگم دوربین به صورت خودکار مقدار سرعت شاتر را برای ما اندازه گیری کرده و می تواند برای گرفتن تصاویر شارپ تر به شما کمک بسیاری بکند. اگر با حالت های مختلف دوربین آشنایی ندارید بهتر است تا سری به این مقاله دی جی 24 بیندازید.

سرعت شاتر سریع تری را انتخاب کنید

بعد از اینکه دوربین را روی حالت اولویت دیافراگم قرار دادین و حالت اندازه گیری مناسب را انتخاب کردید دوربین را به سمت سوژه بگیرید و دکمه شاتر را نیمه فشار دهید. با انجام این کار باید سرعت شاتر در پایین منظره یاب برای شما نمایش داده شود.

  • اگر سرعت شاتر 1/100 یا سریعتر نشان داده می شود باید مقدار مناسبی باشد، مگر اینکه در صحنه شما سوژه ای در حال حرکت باشد و یا در حال استفاده از یک لنز بلند باشید. اگر باز هم سوژه ای در تصویر شما تار به نظر می رسید از سرعت شاتر های 1/200 و یا 1/500 استفاده کنید.
  • از طرف دیگر از مقدار سرعت شاتر زیر 1/100 باشد می توان گفت شما نور مناسب در تصویر ندارید. بهتر است برای رفع این مشکل نوردهی محیط را بهبود ببخشید.

در محل های تاریک از بیشترین مقدار ISO استفاده کنید

نحوه عکاسی با وضوح بالاتر

اگر هنوز هم تصاویر شما تار می باشد، سعی کنید تا دوربین را ثابت نگه دارید و مقدار ایزو را افزایش دهید. در محل هایی که نور بسیار کم است بهترین کار برای گرفتن تصاویر شارپ بهتر است تا ایزو را بالا ببرید و سرعت شاتر را در حالت سریع تری قرار دهید. با اینکه این کار باعث ایجاد نویز در تصویر می شود اما معمولا بهتر از گرفتن یک تصویر تار عمل می کند.

کاربرد Auto ISO در وضوح تصویر

امروزه بسیاری از دوربین های دیجیتال از قابلیت ایزو خودکار برخوردارند که برای بالا بردن وضوح تصویر و شارپنس بسیار مهم می باشد. بنابراین بهتر است تا این قابلیت را روشن کنید و حداکثر میزان آن را بر روی ISO 1600 تعیین کنید. اگر گزینه انتخاب حداقل سرعت شاتر را نیز در اختیار دارید آن را بر روی 1/100 تنظیم کنید.

این ویژگی در دوربین ها بسیار کاربردی است زیرا اگر مقدار نور ورودی به لنز کاهش یابد و سرعت شاتر به 1/100 برسد، دوربین به صورت خودکار ایزو را افزایش می دهد. اگر دستان شما کمی لرزش دارد بهتر است تا حتما از لرزشگیر ها استفاده کنید. بهترین گزینه برای این کار سه پایه دوربین است که برای بسیاری از سبک های تصویربرداری مناسب می باشد.

+++ خرید انواع سه پایه دوربین عکاسی در این بخش از وب سایت دی جی 24.

تاثیر فوکوس در گرفتن تصاویر شارپ

تاثیر فوکوس در گرفتن تصاویر شارپ

بیاموزید که چگونه باید فوکوس را انجام دهید و با قوانین این فعالیت کنار بیاید. یکی از تاثیر گذارترین موارد در شارپ بودن تصویر انجام صحیح فوکوس می باشد. اگر سوژه مورد نظر شما در تصویر تار می باشد اما چیزی نزدیک به دوربین بسیار واضح است قطعا مشکل از فوکوس شماست. اگر کل تصویر تار است و هیچ چیز واضح نمی باشد دلیل آن میتواند استفاده از فوکوس دستی در کنار سرعت شاتر بالا باشد. اگر در رسیدن به فوکوس خود مشکل دارید بهتر است تا مواردی که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم را با دقت مطالعه کنید.

  • کمبود نور می تواند باعث اختلال در فوکوس خودکار دوربین شود به همین دلیل بهتر است قبل از شروع کار، اطمینان داشته باشید که نور مناسب برای این فعالیت در محیط وجود دارد.
  • بسیاری از دوربین های دیجیتال به شما این امکان را میدهند تا با دکمه دیگری به غیر از دکمه شاتر فوکوس خود را انجام دهید. این کار می تواند دقت شما را در انجام این عمل بالاتر ببرد. البته برای دقیق انجام گرفتن این فعالیت بهتر است تا کمی به این روش عادت کنید.
  • فوکوس خودکار دوربین با استفاده از کنتراست فعالیت خود را انجام می دهد. برای مثال در صورتی که بخواهید بر روی یک دیوار سفید فوکوس کنید این کار عملی نمی شود اما اگر بر روی قسمت سیاهی از یک دیوار سفید فوکوس را انجام دهید به سرعت انجام می شود. بهتر است برای داشتن فوکوس بهتر نقاطی که دارای کنتراست بالایی هستند را انتخاب کنید.

دیافراگم شارپ را انتخاب کنید

دیافراگم نقش موثری را در وضوح تصویر دارد. برای گرفتن تصاویر شارپ بهتر است تا به دیافراگم توجه ویژه ای داشته باشید. من برای عکاسی از منظره بیشتر از دیافراگم F/8 یا F/11 استفاده می کنم این در حالی است که برای پرتره از مقدار F/1.4 تا F/8 را استفاده می کنم. بهتر است با با بازی کردم با این مقدار هم عمق میدان مناسب را برای تصاویر خود ایجاد کنید و هم وضوح مناسب را به دست آورید. می توانید از لرزشگیر دیجیتال و یا اپتیکال خود نیز برای گرفتن وضوح بهتر در تصویر استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *