آشنایی با حالت های دوربین عکاسی

آشنایی با حالت های دوربین عکاسی

4.4/5 - (8 امتیاز)

داشتن درک خوب از حالت های دوربین عکاسی  برای کنترل میزان نوردهی امری ضروری می باشد. اگر یک عکاس مبتدی هستید و یا یک فرد با تجربه در زمینه تصویربرداری می باشید باید با تمامی حالت ها و یا مود های دوربین دیجیتال آشنا باشید تا بدانید هر یک از حالت های دوربین چه کاری را انجام می دهد و چه زمانی و تحت چه شرایطی باید از آن استفاده شود. در این مطلب قصد بررسی مورد های پیش فرض دوربین ها را داریم.

حالت های دوربین عکاسی

حالت های دوربین عکاسی به تصویربرداران این امکان را می دهد تا پارامتر های نوردهی مانند سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو را به کنترل کنند. این در حالی است که برخی از مود های دوربین نوردهی را به صورت خودکار انجام می دهند و برخی دیگر به کاربر این امکان را می دهد تا پارامتر های مختلف را تنظیم کرده و تصویربرداری مناسبی به صورت دستی داشته باشد. در گذشته چیزی به نام حالت خودکار وجود نداشته و عکاسان باید خود تمامی پارامتر ها را تنظیم می کردند و نوع مناسب فیلم را برای دوربین خود انتخاب می کردند.

حالت های دوربین عکاسی 

همچنین برای اندازه گیری شدت نور دستگاه های خاصی را همراه داشته اند که با استفاده از آن می توانستند مقدار نور را بسنجند. پس از معرفی شدن اولین دوربین های SLR نیاز به همراه داشتن نورسنج در تصویربرداران از بین رفت و حالت های جدیدی در دوربین ها به وجود آمد. امروزه بیشتر دوربین های دیجیتال دارای چندین حالت برای تصویربرداری هستند که اغلب افراد مبتدی از حالت خودکار استفاده می کنند.

انواع حالت های دوربین عکاسی دیجیتال

در اینجا قصد بررسی چهار نوع از حالت های اصلی دوربین را داریم که در بیشتر دوربین های دیجیتال وجود دارند :

  • حالت برنامه (Program) که با نماد P نمایش داده می شود
  • حالت اولویت شاتر (Shutter Priority) که با نماد های TV یا S نشان داده می شود
  • مود اولویت دیافراگم (Aperture Priority) که با نماد AV یا A نشان داده می شود
  • حالت دستی (Manual) که با نماد M نشان داده می شود

خصوصیات حالت Program Mode

خصوصیات حالت Program Mode

در این حالت دوربین به صورت خودکار دیافراگم و سرعت شاتر را بر اساس نوری که از لنز عبور می کند تنظیم کرده و می توانید تصاویر را با سرعت بالا ثبت کنید. در این حالت دوربین سعی دارد تا میان دیافراگم و سرعت شاتر تعادل برقرار کند و بر اثاث شدت نور این مقادیر را کم و یا زیاد می کند. برای مثال در حالتی که دوربین را در یک منطقه تاریک قرار دهید دیافراگم به سمت عدد کمتر می رود تا سرعت شاتر سریعتری داشته باشیم. بسیاری از تصویربرداران حرفه ای از این حالت استفاده نمی کنند زیرا کنترل کمتری برای تنظیم نوردهی را در اختیار کاربر میگذارد.

حالت اولویت شاتر دوربین عکاسی

این مود نیز یکی از حالت های دوربین عکاسی می باشد که بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند. در این حالت می توانید به صورت دستی سرعت شاتر دوربین را تنظیم کنید و دوربین بر اساس نوری که از لنز عبور می کند به صورت خودکار دیافراگم مناسب را برای شما ایجاد می کند. این حالت برای انجماد تصاویر و ایجاد بلور در عکس بسیار مناسب می باشد. اگر نور زیادی در محیط وجود داشته باشید دیافراگم به صورت خودکار به سمت اعداد بزرگتر می رود که باعث کاهش نور شود. در این حالت سرعت شاتر ثابت باقی می ماند و می توانید آن را تنظیم کنید در حالی که دیافراگم بر اساس میزان نور تنظیم می شود. شما در این mode هیچ کنترلی بر روی isolation ندارید زیرا به دوربین اجازه داده اید تا عمق میدان را برای شما تنظیم کند.

حالت اولویت شاتر دوربین عکاسی

هنگام استفاده از این مورد امکان گرفتن تصاویر با نوردهی زیاد یا کم وجود دارد. دلیل آن نیز عدم کنترل دوربین بر روی سرعت شاتر می باشد. برای مثال اگر در یک محیط کم نور سرعت شاتر را بر روی عدد بالایی تنظیم کنیم میزان نوردهی به دیافراگم محدود می شود که نتیجه آن می تواند یک تصویر کم نور باشد.

حالت اولویت دیافراگم دوربین عکاسی

در این حالت شما دیافراگم را به صورت دستی تنظیم می کنید. این در حالی است که دوربین برای شما به صورت خودکار سرعت شاتر را تنظیم می کند تا تصویر به خوبی نمایان شود. در این حالت شما کنترل کامل بر روی انزوای تصویر (isolation) دارید و با توجه به اینکه قابلیت تغییر دیافراگم در این مود وجود دارد می توانید با عمق میدان بازی کنید. اگر نور در محیط زیاد باشد دوربین به صورت خودکار سرعت شاتر را بالا می برد.

مود های مختلف دوربین دیجیتال

می توان گفت عکاسی در این حالت ایده عال می باشد و خطری برای نوردهی بیش از هد و یا نوردهی کم در تصاویر وجود ندارد. بیشتر تصویربرداران حرفه ای از این mode برای عکاسی های خود استفاده می کنند و دلیل آن نیز کنترل بر روی عمق میدان است. همچنین معمولا سیستم های اندازه گیری در انواع دوربین دیجیتال به خوبی کار می کنند و می توانند سرعت شاتر را به خوبی اندازه گیری کنند.

حالت دستی یا Manual

یکی از پرکاربرد ترین حالت های دوربین عکاسی حالت دستی می باشد. در این حالت می توانید دیافراگم و سرعت شاتر را هر مقداری که می خواهید به صورت دستی تنظیم کنید. این حالت برای زمان هایی که در شرایط نوری شدید دوربین دچار مشکل می شود بسیار کاربرد دارد می توانید به راحتی تمامی مقادیر نوردهی را به صورت دستی تنظیم کنید. برای مثال برخی با یک منظره بسیار پرنور مواجه می شوید و ممکن است تا نوردهی شدید را در حال های خودکار داشته باشید.

حالت دستی یا Manual 

با استفاده از حالت دستی می توانید مقادیر مورد نیاز خود را تنظیم کرده و سپس به تصویربرداری بپردازید. البته این موددوربین کاربرد های دیگری مانند زمانی که می خواهید پانورما تهیه کنید نیز دارد که باید در تمامی تصاویر مقدار دیافراگم و سرعت شاتر یکسان باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *