نحوه استفاده از پرسپکتیو دو نقطه ای

4/5 - (1 امتیاز)

پرسپکتیو ابزاری قدرتمند در عکاسی می باشد. البته چشم انداز دارای انواع مختلفی است که در این مطلب قصد بررسی نحوه استفاده از پرسپکتیو دو نقطه ای را داریم که می تواند در بهبود دادن تصویر شما تاثیر زیادی داشته باشد.

پرسپکتیو دو نقطه ای چیست؟

پیشتر در مورد پرسپکتیو در عکاسی صحبت کرده بودیم. هنگام صحبت در مورد چشم انداز اصطلاح نقطه محو اغلب استفاده می شود. این نقطه در تصویر محلی می باشد که در آن همه خطوط به هم نزدیک و یا ناپدید می شوند. برای مثال این نقطه در تصویر زیر جایی می باشد که جاده به پایان می رسد.

آشنایی با تکنیک پرسپکتیو دو نقطه ای

همانطور که مشاهده می کنید زمانی که از یک پرسپکتیو استفاده می کنید، نقطه ناپدید شدن توجه را به سمت خود جلب می کند در حالی که دو نقطه محو شده سوژه را در آغوش می کشد. پرسپکتیو دو نقطه ای نیز دقیقا به همین عامل اشاره دارد و می توان گفت این تکنیک زمانی کاربردی است که در بخش افق دو نقطه از تصویر محو می شوند.

کاربرد دیدگاه دو نقطه ای درعکاسی

خطوطی که از این نقاط به دست می آیند به ما نشان می دهند که باید به چه چیزی در تصویر دقت کنیم. می توان گفت در صورتی که از چشم انداز دو نقطه ای به خوبی در تصویر استفاده شود، برای تصاویر شما جلوه ای بی نظیر و خارق العاده را فراهم می کنند. این کار با استفاده از خطوط جلو بر میانه تصویر تاکید می کند.

نحوه استفاده از پرسپکتیو دو نقطه ای

شما می توانید در هر نوع از سبک عکاسی یک پرسپکتیو دو نقطه ای ایجاد کنید. این دیدگاه به ویژه در عکاسی معماری بسیار کاربردی است و می تواند به تصاویر جلوه و کاربرد را بیفزاید.

روش استفاده از پرسپکتیو دو نقطه ای

یکی از کاربرد هایی که تکنیک دو نقطه ای دارد این است که می توانید با استفاه از آن به سوژه خاصی تاکید داشته باشید برای مثال در عکاسی معماری این سوژه می تواند یک ساختمان باشد. با اینکه می توان از این نوع پرسپکتیو در بسیاری از سبک های عکاسی استفاده کرد اما بیشترین کاربرد آن در عکاسی معماری می باشد.

آموزش ایجاد پرسپکتیو دو نقطه ای

آموزش ایجاد پرسپکتیو دو نقطه ای 

پیدا کردن یک مکان مناسب

برای این نوع از ترکیب بندی یکی از مهمترین مراحل پیدا کردن مکان مناسب است که باید با دقت انجام شود. برای این کار باید توجه داشته باشید در محل مورد نظر دو خط وجود داشته باشند که به صورت مستقیم به سمت سوژه می رود. البته برخلاف دیدگاه تک نقطه ای در این تکنیک خطوط باید به سمت بیرون هدایت شوند نه به سمت داخل و معمولا از خط افق سر چشمه می گیرند.

سوژه مناسب پرسپکتیو دو نقطه ای

در تصویر بالا سمت چپ می توانید نمونه ای از دیدگاه یک نقطه ای را مشاهده کنید و در سمت راست دیدگاه دو نقطه ای دیده می شود. بهتر است تا برای شروع کار عکاسی خود از یک ساختمان با شکل مستطیلی عکاسی کنید که برای شروع بسیار سوژه مناسبی می باشد.

یافتن محل قرار گیری

جایی که برای عکاس در آن قرار می گیرد همیشه یک عامل مهم به شمار می رود. البته این عمر زمانی که قصد عکاسی پرسپکتیو دو نقطه ای را دارید اهمیت بالاتری پیدا می کند و می توان گفت این کار یک عنصر اساسی هنگام تصویربرداری شما می باشد.

شما باید در جایی بایستید که در وسط سوژه قرار داشته باشید و خطوط از کنار شما عبور کنند. ساختمان های سوژه های بسیار خوبی برای عکاسی شما هستند و اگر می خواهید عکاسی معماری انجام دهید بهتر است تا از یک گوشه به سوژه مورد نظر خود نگاه کنید.

شروع به عکاسی کنید

هنگامی که در مقابل سوژه ایستاده اید زمان آن رسیده است تا تنظیمات عکس را بررس کنید. ترکیب مرکزی موضوعی بحث برانگیز در میان عکاسان می باشد، اما زمانی که صحبت از دیدگاه دو نقطه ای می باشد موضوع متفاوت است. در نوع از ترکیب بندی بهترین کار می تواند قرار دادن تصویر در بخش مرکزی باشد که البته بسیاری از عکاسان حرفه ای نیز همین کار را انجام می دهند.

شروع عکاسی پرسپتیو نقطه ای

دو نقطه محو شما باید یا در خط افق قرار بگیرند و یا در گوشه ای از تصویر باشند. البته می توانید در پس پردازش خطوط محو شده را کمی ویرایش کنید و یا می توانید عکس خود را کمی برش بدهید تا خطوط در تصاویر تثبیت شوند. البته برش دادن را به دلیل پایین آمدن وضوح تصویر پیشنهاد نمی کنیم. برای آزمایش کردن تصویر نهایی خود، بهتر است تا به آن نگاه کنید و سپس به دنبال خطوط محو شده باشید. اگر آنها را پیدا کردید کار شما به پایان رسیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *