مثلث طلایی

نحوه استفاده از مثلث طلایی در ترکیب بندی

4.2/5 - (4 امتیاز)

قوانین ترکیب بندی از مواردی هستند که تمامی تصویربرداران با انواع رایج آن مانند قانون یک سوم آشنا می باشند. در این مقاله به شما آموزش می دهیم تا از تکنیک ترکیب بندی مثلث طلایی در عکس های خود استفاده کنید. این نوع ترکیب بندی با قانون یک سوم تفاوت هایی دارد و نباید با این مورد اشتباه گرفته شود.

ترکیب مثلث طلایی چگونه شکل می گیرد؟

قانون یک سوم عناصر مهمی را روی قاب شما روی خطوطی قرار می دهد که باعث شده تا این قانون ایجاد شود. این خطوط با استفاده از 9 جعبه با اندازه مساوی در فریم شما شکل گرفته اند. حال نوبت آشنایی با Golden Triangle می باشد که به جای جعبه در آن از مثلث استفاده شده است که باعث ایجاد اشکال مورب در ترکیب بندی شما می شود. با اینکه داشتن دوربین و لنز دوربین عکاسی حرفه ای یک شرط می باشد، اما نمی توان گفت تمامی افرادی که دارای تجهیزات حرفه ای هستند تصویربرداران حرفه ای می باشند.

استفاده از تکنیک های ترکیب بندی یکی از روش های بالابردن کیفیت تصاویر می باشد که در اینجا قصد بررسی یکی از آنها را داریم. قاب خود را تصور کنید و از گوشه سمت چپ بالا یک خط مورب بکشید به پایین سمت راست بکشید. البته کدام گوشه زیاد فرقی ندارد و شا تنها به یک خط مورب نیاز دارید. حال از گوشه پایین سمت چپ یک خط مورب به سمت بالا رسم کنید تا خط دیگر را قطع کند و برای طرف دیگر نیز همین کار را مانند تصویر زیر انجام دهید.

ترکیب بندی با استفاده از مثلث طلایی

همانطور که مشاهده می کنید در قالب خود مثلث هایی داریم که در عکاسی به مثلث طلایی معروف هستند و می توانید با استفاده از آنها به راحتی ترکیب بندی خود را انجام دهید.

عکاسی با استفاده از Golden Triangle

هنگامی که شبکه خود را برای استفاده از این ترکیب آماده کردید متوجه دو نقطه تقاطع خواهید شد که یکی از آنها در سمت چپ و دیگری در سمت راست ترکیب شما حضور دارند. همانند قانون یک سوم باید نقاط مورد نظر سوژه خود را بر روی این نقطه ها قرار دهید. عکس ها دارای یک نقطه اصلی و هستن که خطوط از آنها عبور می کنند و با کمک این نقاط باید از مثلث طلایی استفاده کنید.

قانون مثلث طلایی در ترکیب بندی

  • نقطه مورد علاقه : این موضوع اصلی شما را نشان می دهد. برای مثال هنگام گرفتن یک پرتره از صورت، باید چشم سوژه را بر روی یکی از این نقاط قرار دهید. البته در سوژه هایی مانند خانه، درخت و … باید آنها را نیز بر روی نقطه تقاطع قرار دهید.
  • خطوط پیشرو : در این حالت خطی که به سوژه منتهی می شود از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این همان چیزی است که بر خلاف قانون یک سوم تصویر شما را مثلثی شکل می کند بنابراین شما به دنبال یک خط مورب هستید که به موضوع اصلی منتهی می شود.

سوژه های مناسب برای ترکیب بندی مثلث طلایی

مکان هایی وجود دارد که استفاده از مثلث طلایی در آنها تنها با استفاده از زاویه هلندی امکان پذیر می باشد که البته برای همه عکاسان استفاده از این زاویه ایده عال نیست. بنابراین چه نوع عکسهایی برای این تکنیک ترکیب بندی مناسب می باشند؟ جواب این سوال را در ادامه برای شما آورده ایم.

سوژه های مناسب برای قانون Golden Triangel

  • پرتره : پرتره های استاندارد در این حالت احتمالا به درد شما نمیخورد و در عوض می توانید  از تصاویری استفاده کنید که سوژه در آنها نشسته و یا دراز کشیده است. برای ایجاد خط مورد می توانید با زاویه بازی کنید و همچنین به دنبال بازو ها و پاها برای ایجاد خطوط مورب در تصویر باشید.
  • کوه ها : وقتی خط افق شما صاف نیست گزینه های بیشتری برای ایجاد Golden Triangle در اختیار دارید. از یک خط افق مورب استفاده کنید که به سمت سوژه اصلی شما هدایت شود. البته می توانید از تپه های شنی نیز به همین روش استفاده کنید.
  • جاده : می توانید از یک جاده که قالب شما را به صورت مورب برش می دهد برای تشکیل مثلث طلایی استفاده کنید. ایستادن در کنار جاده یکی از روش های مناسب برای موب نشان داده آن می باشد.

سوالات متداول در مورد ترکیب بندی مثلث طلایی

در مورد ترکیب بندی مثلث طلایی

Golden Triangle به چه معناست؟

این تکنیک یکی از روش های ترکیب بندی است که به قانون یک سوم شباهت دارد. در این تکنیک به جای استفاده از خطوط مستقیم از خطوط مورب استفاده شده است که مثلث هایی را ایجاد کرده اند و به عنوان راهنما عمل می کنند. سوژه اصلی تصویر باید بر روی این مثلث ها قرار بگیرد.

نسبت طلایی در عکاسی چگونه استفاده می شود؟

نسبت طلایی یکی از روش های ترکیب بندی است که با قرار دادن سوژه بر روی نقاط به خصوصی در کادر می توانید کار ترکیب بندی متنوعی را برای تصویر خود ایجاد کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *