قانون یک سوم در عکاسی

قانون یک سوم در عکاسی

4.8/5 - (5 امتیاز)

عکس های خوب تنها با تجهیزات گران قیمت و دوربین های سنسور بزرگ ایجاد نمی شوند و بخش بزرگی از کیفیت یک تصویر به مهارت های تکنیکی و دانش عکاس بستگی دارد و اینکه چطور آن ها را استفاده کند. احتمالا قانون یک سوم در عکاسی یکی از مهم ترین قواعد ترکیب بندی است. این مفهوم ها همه عکاسان مبتدی باید بیاموزند تا بتوانند تعادل را در عکس هایشان حفظ کنند و عکس هایی جالب تر را بگیرند.

قانون یک سوم در عکاسی چیست ؟

اگر بخواهیم این مفهوم عکاسی را ساده تر توضیح دهیم باید اینگونه بیان کنیم: اگر شما یک عکس را به 3 قسمت ( افقی و عمودی ) تقسیم کنید که 9 بخش داشته باشید ( اینکار عملا در ذهن شما و هنگامی که به منظره یاب نگاه می کنید رخ می دهد) حال از این 9 قسمت 3 یا 4 قسمت به عنوان یک سوم آن انتخاب می شود  و سوژه خود را در آن ها رار می دهید. در ضمن همان خطوط ذهنی که به کار بردید به عنوان المنت های ترکیب بندی هم می توانید استفاده کنید.

برای فراگیری بهتر اصول ترکیب بندی این مقاله را بخوانید.

این تئوری اینگونه بیان می کند که شما سوژه خود را روی خط تقاطع یا روی خود خطوط قرار دهید تا به این شکل عکس شما برای بیننده بهتر به نظر برسد و تعادل بیشتری داشته باشد. نیاز نیست که اینکار را با حساسیت زیادی انجام دهید همین که سابجکن به آن نقاط نزدیک باشد کافیست. ممکن است به جابه جا شدن و تغییر زاویه خود هم فکر کنید تا شات بهتری بگیرید. برای راحت تر شدن کار هم برخی دوربین ها این امکان را دارند تا این خطوط را روی نمایشگر به شما نشان دهند تا دقیق تر کار کنید.

نکات مهم قانون یک سوم همراه با مثال

نکات مهم قانون یک سوم همراه با مثال

در عکاسی از طبیعت و منظره این نکته را به یاد داشته باشید که بهتر است خط افق را در میانه  فریم و روی خط تقسیم کننده قرار دهید. زاویه دید مناسبی را انتخاب کنید و با فاصله کانونی طبیعی عکاسی کنید. در ضمن از دیگر المنت مانند این درخت برای بهتر شده عکس بهره ببرید.

قانون یک سوم در پرتره

در عکاسی پرتره می توان با قرار دادن سوژه در یک طرف تصویر کمی فضای باز در عکس ایجاد کرد و در کل جذابیت بیشتری به آن بخشید. در نمونه بالا هم صورت و هم دست سوژه در نقاط مناسبی روی خطوط و در تقاطع ها قرار دارند. در ضمن ما به طور ناخوداگاه به چشم ها بیشتر توجه می کنیم سعی کنید آن ها را نزدیک تقاطع ها قرار دهید.

عکاسی منظره و قانون

در تصویر بالا مانند عکس اول سوژه  ( دختر) روی خط تقسیم عمودی قرار دارد و به خوبی از فضای منفی استفاده شده است. سوژه دوم ( آبشار ) نیز شرایط مشابهی در سمت چپ تصویر دارد. در ضمن سوژه های عمودی که طول زیادی دارند می تواند عکس را به دو قسمت مختلف تقسیم کندد ( مانند خط افق  ) برای جلوگیزی از این آن ها در مرکز تصویر قرار ندهید.

قانون thirds در عکاسی از سوژه های متحرک

هنگام عکاسی از سوژه های متحرک آن ها مانند عکس بالا در یک سمت قرار دهید به گونه ای که جلوی آن ها خالی باشد تا به نوعی نشان دهنده جهت حرکتشان باشد.

در اخر به این نکته دقت کنید که قانون یک سوم مانند تمام دیگر قواعد عکاسی است و می توانید آن را بشکنید.! بعضی اوقات شرایط به گونه ای رقم می خورد که بدون رعایت کردن آن عکسی بسیار زیبا تر و جذاب تر گرفته می شود.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *