لنز آنالوگ

مزیای استفاده از لنز آنالوگ

5/5 - (1 امتیاز)

لنز های آنالوگ از نمونه محصولات قدیمی می باشند که معمولا عکاسان از آنها برای پی بردن به ساختار عکاسی استفاده می کنند. برخی از عکاسان حرفه ای از لنز های قدیمی یا به اصطلاح آنالوگ بر روی دوربین های دیجیتال خود استفاده میکند و دلیل آن نیز کیفیت بالا و داشتن به اصطلاح شخصیت تصاویر ایجاد شده با این نوع از لنز هاست. البته شاید این کار از نظر بعضی افراد مسخره باشد و این سوال برای آنها پیش بیاید چرا باید از یک لنز آنالوگ که مربوط به 40 سال پیش است بر روی دوربین دیجیتال خود استفاده کنند؟

اگر جواب این سوال برای شما نیز جالب می باشد بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با هم در مورد لنز های آنالوگ و خصوصیات آنها بیشتر آشنا شویم. البته همین حالا باید بگویم که قطعا لنز های مدرن که توسط کامپیوتر ها طراحی شده اند بسیار کیفیت بالاتری نسبت به لنز های قدیمی که با استفاده از یک تکه شیشه و خ کش تولد شده اند دارند. البته باید در نظر داشته باشید که قیمت لنز دوربین عکاسی مدرن بالاتر است و ویژگی های بیشتری نیز دارد.

ویژگی های لنز آنالوگ

لنز آنالوگ دارای ویژگی هایی می باشد که باعث شده تا برخی از تصویربرداران حرفه به سمت این محصولات کشیده شوند. استفاده از این لنزها می تواند برای تقویت مهارت های عکاسی بسیار مفید باشد و همچنین تجربه های زیادی در عکاسی با آنها نهفته است. در ادامه به برخی از خصوصیات این محصولات خواهیم پرداخت.

ویژگی های لنز آنالوگ

کیفیت ساخت بهتر لنز های آنالوگ

یکی از اصل های انکار ناپذیر در لنز های امروزی این است که تنها در برخی از مدل های حرفه ای لنز های از کیفیت ساخت بالایی برخوردار می باشند و بسیاری از لنز های ارزان قیمت از بدنه های پلاستیکی برخوردارند که نمی تواند در طولانی مدت شما را همراهی کند. لنز های آنالوگ حتی در نمونه های معمولی از متریال های با کیفیت ساخته شده اند و احساس بهتری را برای کاربران ایجاد می کنند.

آشنایی با لنز آنالوگ

زمانی که از حلقه دیافراگم و یا حلقه فوکوس استفاده می کنید احتمالا این احساس خوب و مهندسی کلاسیک را در این محصولات کشف خواهید کرد. به صورت کلی می توان گت احساس خوبی که در لنز های اپتیکی وجود دارد در لنز های مدرن از بین رفته است. در تصویر بالا می توانید یک نمونه از لنزهای FD کانن را بر روی دوربین فوجی مشاهده کنید.

قیمت لنز های آنالوگ

اگر یک عکاس قدیمی هستید احتمالا در حال حاضر لنز های باور نکردنی را هوس خواهید کرد! لنز های سوپر واید، فیش آی، تله فوتو های سریع و لنز های پرایم خیره کننده که قیمت های بسیار بالایی داشتند امروز به راحتی قابل خریدن هستند. بسیاری از این محصولات را می توانید به صورت دست دوم نیز یافت کنید و تولید آنها متوقف شده است. البته این اصل در لنز های نیکون استثنا می باشد. مشخص است که به دلیل تقاضا برای لنزهای قدیمی نیکون هنوز تولید این محصولات ادامه دارد. این در حالی است که لنز های FD خیلی وقت است که تولید نمی شوند.

قیمت لنز های آنالوگ

کانن از تولید کننده های قدیمی لنز های دوربین است و می توانید در این بخش قیمت لنز دوربین کانن را مشاهده کنید. محصولات جدید این برند در دسته های حرفه ای و مبتدی تولید می شوند و معمولا قیمت های مختلفی را نیز دارند.

فوکوس و نوردهی دستی

ممکن است فکر کنید که یکی از مشکلات لنز های قدیمی فوکوس دستی آنها می باشد. این در حالی است که می تواند یک مزیت باشد و انجام دادن فوکوس به صورت دستی می تواند مهارت شما را در انجام عمل فوکوس بالاتر ببرد. این امر باعث می شود تا سرعت خود را کم کرده و با تمرکز بیشتری به عکاسی بپردازید و خود می تواند به خلق کردن تصاویر خارق العاده تری منجر شود.

اتصال لنز قدیمی به دوربین دیجیتال

بسیاری از لنز های قدیمی را باید با استفاده از تبدیل ها و یا آداپتور های خاصی بر روی دوربین های جدید استفاده کنید. البته نگران نباشد قیمت این تبدیل ها معمولا بسیار پایین است و می توانید با استفاده از یک تبدیل بسیاری از لنز ها را بر روی دوربین دیجیتال خود وصل کنید. البته بهتر است تا تبدیل خریداری خود را از برند های معتبر خریداری کنید تا با مشکلاتی همچون انجام نشدن فوکوس مواجه نشوید و بتوانید به راحتی تصویربرداری خود را با استفاده از لنز آنالوگ خود انجام دهید.

چرا باید از لنز آنالوگ استفاده کنیم

یکی از معایب دیگر لنز های قدیمی سرعت پایین آنهاست که می توانید با استفاده از speed-booster به مقدار زیادی سرعت را بهبود ببخشید. البته تقویت کننده های سرعت می توانند ضریب برش لنز ها را نیز کاهش دهند. برای مثال در یک لنز با پایه M4/3s ضریب برش پیش فرض x2 می باشد و در صورت استفاده از اسپید بوستر می توانید آن را به مقدار x1.7 برسانید.

آشنایی با ساختار عکاسی با لنز آنالوگ

زمانی که با نحوه عملکرد و کارکرد لنز و دوربین ها آشنا شوید می توانید تصویربرداری بهتری  را داشته باشید. تجهیزات سنتی می توانند در این کار به شما کمکم بزرگی بکنند و باعث شوند تا خلاقیت شما در تصویربرداری چندین برابر افزایش پیدا کند. ساختار این لنز ها بسیار ساده می باشد و در صورت نیاز می توانید حتی آنها را باز کنید و پس از تمیز کردن دوباره لنز را مونتاژ کنید و این کار باعث می شود تا با بخش های اپتیکی لنز آشنا شوید.

تعمیر و نگهداری لنز های آنالوگ

لنز ها نیز پس از گذشت مدت زمانی دچار فرسودگی می شوند و بخش های مختلف آن باید سرویس شود به خوبی نگهداری آن انجام بگیرد. یکی از بخش هایی که معمولا در بسیاری از این گونه لنز ها به مشکل میخورد، حلقه فوکوس است که ممکن است گیر کند و یا به سختی بچرخد. برای حل این گونه از مشکلات می توانید خودتان نیز دست به کار شوید و با استفاده از روغن گریس حلقه را به خوبی روغن کاری کنید. البته می توانید این کار را به یک تعمیرکار با تجربه نیز واگذارد کنید و با هزینه بسیار پایینی قابل انجام می باشد.

برای خرید و بررسی قیمت دوربین عکاسی سونی می توانید به این بخش از وب سایت دی جی 24 مراجعه کنید

در آخر باید بگوییم که کار با لنز آنالوگ تفاوت های بسیاری با لنز های دیجیتال دارد و معمولا این نوع از لنز ها قلق های خاصی دارند که باید متوجه آنها شوید. در صورتی که بتواند کالیبراسیون لنز را به خوبی انجام دهید، پس از مدتی استفاده از لنز های آنالوگ برای شما لذت بخش می شود و تجربه های زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *