چه زمانی از فوکوس دستی استفاده کنیم



edit نوشته شده در تاریخ

هنگامی که از فوکوس دستی استفاده می کنید قابلیت فوکوس خودکار نسبتا از کار می افتد. به این معنا که برای فوکوس کردن شما باید رینگ فوکوس را دا دست بچرخانید. هر چند در دوربین های دیجیتال جدید مرز بین فوکوس دستی و اتوفوکوس لنز دوربین بسیار کم رنگ تر شده است.

به عنوان مثال در بعضی از دوربین‌ ها هنگامی که به صورت دستی یا Manual روی سوژه فوکوس می‌کنید، موتور فوکوس خودکار نیز درگیر جابه جا کردن عدسی‌ ها می‌شود و عدسی یا دسته ای از عدسی‌ هایی را که باید روی سوژه فوکوس کنن را تکان می دهد. به این دسته از لنز های کار امد که قابلیت فوکوس خودکار و دستی را هم زمان با هم دارند، “دارای رینگ فوکوس دستی همیشگی” می گویند. به این معنا که اگر در حال به کار بردن فوکوس خودکار باشید، می توانید با چرخاندن رینگ فوکوس دستی، می‌توانید فوکوس لنز را به صورت Manual تنظیم کنید.

فوکوس پیکینگ

بعضی از لنز دوربین‌ عکاسی ها هم حتی هنگامی که در حال به کار گیری فوکوس دستی می باشید، قابلیت این را دارند که به شما از طریق چشمی دوربین محدوده مورد فوکوس واقع شده را نشان دهند. این خصوصیت کار امد معادلی در زبان فارسی ندارد و ر زبان انگلیسی به فوکوس پیکینگ (focus peaking) معروف است، اگر چه در بین ایرانیان به انتخاب نقطه فوکوس شهرت دارد. این خصوصیت در بعضی از دوربین های DSLR و دوربین های میرورلس یا بدون آیینه مشاهده می شود.

این خصوصیت در بین افرادی که فیلم ساز هستند و کار های گرافیکی می کنند بسیار کارساز است. در حقیقت این نوع فوکوس مثل دستیاری در دوربین است که به شما می گوید ایا محدوده مد نظر به خوبی فوکوس شده یا خیر.

فوکوس پیکینگ با شناسایی لبه های پر کانتراست در عکس کار می کند و با استفاده از رنگ های قرمز ابی سبز و… سبب بیشتر شدن کنتراستشان می شود و در نتیجه به عکاس می فهماند که چه محدوده ای فوکوس شده است.

فوکوس پیکینگ

در ادامه خواهیم گفت که چه مانی بهتر است از فوکوس به صورت دتسی استفاده کنید.

فوکوس دستی در سبگ های مختلف عکاسی

در عکاسی از اشایای بی جان و ثابت می تویاند از هر دو نوع فوکوس دستی و اتوماتیک استافده کنید. اگر هم از دوربینی استفاده می کنید که سیستم فوکوسش تشخیص کنتراست است بهتر از حات دستی در کارهایتان بهره ببرید. در ضمن سعی کنید از لایو ویو بیشترین استفاده را برده و جزئیات تصویر را به صورت دقیق مشاهده کنید.

اگر سوژه نزدیک باشد بیشتر دوربین ها برای فوکوس به تقلا می افتند. این وقت عکاس را هدر می دهد چرا که دوربین نمی تواند یک نقطه مشخص را قفل کد و دائم در چرخه فوکوس کردن گیر می کند. در این موقع بهترین کار منوئال کردن فوکوس است. در عکاسی منظره هم انتخاب بین حالت اتوماتیک و دستی برای هر عکاسی یک چالش بوده است. دوربین های جددید همگی ده ها نقطه فوکوس خودکار دارند اما در بسیاری از مواقع در آن نقطه ای که شما نیاز دارید حتی یکی هم وجود ندارد. در این حالت ترکیب بندی مجدد به کارتان می آید و فوکوس دستی برایتان بهتر عمل می کند.

در عکاسی ورزشی و هنگامی که سوژه شما رد حال حرکت است اما قضیه کمی پیچیده تر است مثلا برخی مواقع نمی توان پیشبینی کرد که هدف کجا می رود بنابراین در صورت داشتن دورببنی با قابلیت فوکوس خودکار قدرتمند حالت اتوماتیک پیشنهادم یوشد اما اگر می دانید که سوژه به کجا می رود می توایند دوربین را در آ« جا تنظیم و هنگام رسیدن سوژه عکستان را ثبت کنید.

نقش نور و کانتراست هنگام فوکوس

می دانیم که سیسیتم هایی که خودکار عمل می کند به این دو فاکتور برای انجام دقیق کارشان نیزا مندند و بنابراین وقتی نور کم باشد و یا کانتراست کم شود نمی توانند در اغلب موارد درست عمل کنند. در واقع در این شرایط فوکوس دتسی هم چالش بر انگیز است. همیشه در این صورت از لایو ویو ببنیید که چه کار می کنید و جزئیات کار را به صورت دقیق بررسی کنید.

اگر همه چیز عالیو بی نقص باشد نور کافی باشد کانتراست بالا باشد احتملا فوکوس خودکار گزینه بهتری برای کار کدرن است اما بعضی اوقات اشیایی بین دوربین و سوژه قرار می گیرند. مثلا ممکن اتس شما از برگ های در حال حرکت عکاسی کنید که در این صورت حالت خودکار عملا بی فایده است و غیر ممکن. بنابراین می تویاند به صورت تسی نقطه مورد نظر را تعیین و عکاسی زیبا را ثبت کنید.

فوکوس ستی در فیلمبرداری

بسیاری از فیلمبرداران حرفه ای به روش دتسی این کار را انجام می دهند چرا که می خواهند از جستوجو برای فوکوس اجتناب کنند. در ضمن برای یکنواختی کار این کار مهم است حتی برای بهتر شدن نتیجه کار از دستگاه های خاص کششی فوکوس استافده می کنند تا در صورت جرکت دوربین از یک نقطه به نقطه دیگر کارامد باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.