فوکوس استکینگ یا focus stacking

فوکوس استکینگ یا focus stacking

3.5/5 - (2 امتیاز)

فوکوس شارپ پیش نیاز یک عکاسی با کیفیت است، البته این کار همیشه راحت نیست و سختی های خاص خودش را به همراه دارد. لنز ها در دیافراگم های مختلف عملکرد متفاوتی دارند و همین عامل نیز سبب شده تا حتی در صورت داشتن یک لنز بسیار خوب، کمی تاری تصویر باعث خراب شدن عکس های شما بشود. اگر fه تصاویری نیاز دارید که فوکوس واضح را برای شما فراهم کنند می توانید به راحتی و با استفاده از تکنیک  فوکوس استکینگ این کار را انجام دهید و به بهترین نحو تصاویر خود را ثبت کنید.

فوکوس استکینگ یا focus stacking

پیشتر در مورد استفاده از فوکوس دکمه پشتی برای بهبود عملکرد فوکوس صحبت کرده بودیم. اما همانطور که میدانید تمرکز بر روی سوژه بسیار کار پیچیده ای است که در سوژه ها و سبک های مختلف تصویربرداری تغییر می کند. به همین دلیل بر آن شدیم تا در مورد focus stacking یا انباشته کردن فوکوس برای شما مطلبی را تهیه کنید. بیاید ابتدا نگاهی به مفهوم این تکنیک داشته باشیم.

تکنیک فوکوس استکینگ چیست ؟

فوکوس stacking به صورت خلاصه روشی است که از یک صحنه چندین عکس را تهیه می کنند و در هر تصویر بر روی بخش خاصی از صحنه فوکوس را قرار می دهند. سپس در طی مراحل ویرایش این چندین قطعه تهیه شده را با یکدیگر لایه می کنند تا یک تصویر نهایی با وضوح بالا ایجاد شود. این تکنیک عکاسی را برخی با نام z-stacking نیز می شناسند و می توان با استفاده از آن به عمق میدان را به حداکثر برسانید. اگر می خواهید یک پس زمینه یا پیش زمینه تار داشته باشید و عمق میدان کمی را برای تصویر ایجاد کنید بهتر است تا از یک دیافراگم بزرگ مانند f/2.0 استفاده کنید.

تکنیک فوکوس استکینگ چیست

در صورتی که می خواهید تمام تصویر باید در فوکوس باشد بهتر است تا از دیافراگم کوچکتر مانند f/22 استفاده کنید. اما یکی از مشکلات موجود این است که همیشه با دیافراگم کوچک نیز نمی توانید وضوح ایده عالی را برای تصویر خود ایجاد کنید. این اتفاق اغلب در تصویربرداری از طبیعت رخ می دهد، زمانی که می خواهید یک عنصر پیش زمینه برجسته شود و در عین حال فوکوس بر روی عناصر پس زمینه نیز باقی بماند. دقیقا در اینگونه از کاربرد ها جمع شدن فوکوس یا focus stacking به کمک شما می آید.

نحوه استفاده از فوکوس stacking

برای استفاده فوکوس استکینگ بهتر است از سه پایه عکاسی نیز کمک بگیرید. زیرا بعدا تصاویر تهیه شده با یکدیگر مخلوط می شوند و حتی بهتر است برای به حداقل رساندن دوربین از تایمر و یا ریموت بی سیم استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که تنظیمات را به صورت دستی انجام دهید و مواردی همچون تراز سفیدی و فوکوس را به صورت دستی تنظیم کنید.

هنگامی که دوربین را تنظیم کردید بهتر است تا با فوکوس بر روی پیش زمینه و گرفتن چند عکس شروع کنید. این کار را به گونه ای انجام دهید که به تدریج نقطه کانونی را به عمق ببرید و عکس های بیشتری تهیه کنید. در حالت ایده عال شما چندین تصویر نیاز دارید که در پیش زمینه، پس زمینه و میان زمینه قرار داشته باشند. بسته به لنز مورد استفاده شما بهتر است تا 4 تا 10 عکس را تهیه کنید. عکاسان محصول از این روش به مقدار زیادی استفاده می کنند و نام دیگر آن را عکاسی ماکرو گذاشته اند که با استفاده از لنز ماکرو انجام می گیرد. زمانی که تمام تصاویر خود را ثبت کردید بهتر است آنها را به فتوشاپ وارد کنید.

نحوه استفاده از فوکوس stacking 

ایجاد استکینگ فوکوس در پس پردازش

با اینکه ممکن است فکر کنید این روند بسیار پیچیده است اما شرکت adobe دردسر های آن را برای کاربران خود از بین برده است. هنگامی که مجموعه تصاویر خود را در لایت روم انتخاب کردید تنها کاری که باید انجام دهید این است که بر روی عکس راست کلیک کنید و مسیر “edit in > open as layers in Photoshop” را دنبال کنید.

بعد از اینکه تصاویر مورد نظر به صورت لایه باز شدند مسیر “edit > auto align layers” را انتخاب کنید. اکنون برای شما یک دیالوگ باکس باز می شود و باید مطمئن شود که گزینه align انتخاب شده باشد. وقتی برنامه تمام لایه ها را برای شما انتخاب کرد به قسمت “edit > auto-blend layers” بروید. پس از آن برنامه برای شما یک سری ماسک ایجاد می کند و واضح ترین قسمت های تصویر را با یکدیگر ترکیب می کند. البته شاید لازم باشد کمی پاک سازی تصاویر را انجام دهید اما در این مرحله کار استفاده از فوکوس استکینگ به پایان رسیده است.

خلاصه 

با کمی زمان و کار با این تکنیک می تواند بر روی محدودیت های لنز خود غلبه کنید و مطمئن باشید که پس از هر بار انجام این کار تصاویر خیره کننده ای را خواهید داشت. اگر می خواهید فوکوس را با استفاده از یک لنز جدید امتحان کنید فروشگاه دی جی 24 محل مناسب برای شما می باشد.

در دی جی 24 فروش لنز دوربین برند های معتبری مانند کانن، نیکون، سونی و فوجی و … انجام می شود و می توانید محصولات مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب از این فروشگاه تهیه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *