عکاسی در طبیعت

عکاسی در طبیعت

4.8/5 - (20 امتیاز)

سوژه های عکاسی در طبیعت

هنگامی که توجه عکاس ساعت ها به معطوف به قسمتی از طبیعت وصف ناپذیر جلب می شود تا ان لحظه ی موعود را برای ثبت شکار کند قبل از هر چیز روح خود را جلا داده و در بهشت به سر می برد و یا حتی هنگامی که برای ثبت به انتظار حضور حشره ای یا پرنده ای و یا حتی حیوانی چه در خشکی و یا زیر آب می نشیند تا آن لحظه ی موعود را به ثبت برساند. پس جهت عکسبرداری از طبیعت ابتدا باید هدف مورد نظر خود را که تقریبا هر موجود زنده در آن است را مشخص کنیم.

سوژه های عکاسی در طبیعت

سوژه هایی که چشم های هر بیننده ای را محو تماشای خود کند نمای باز از مناظر بدیع و زیبای جنگل ها، بیشه ها، کشتزار ها، شالیزار ها، آبشارها، کوه ها، جوی ها، برکه ها، رودخانه ها، آتشفشان ها، کویر، یخچال های طبیعی، حیوانات گوناگون، موجودات زیبایی که پروردگار خالق آنها بوده و هزاران سوژه دیگر….

این تصاویر را میتوان در فصل های مختلف سال بهار تابستان پاییز و زمستان در هر ساعت از شبانه روز (ساعات طلایی) را به تصویر کشید. بسته به نوع تخصص/دیدگاه و هدف عکاس این تصاویر نیز متنوع و مختلف می باشند که هرکدام به نوع خود با ابزار آلات حرفه ای دوربین ها لنزها و وسایل پیشرفته انجام می شوند.

هر شاخه ای از عکاسی دارای مزایا و معایب ویژه ی خود می باشد . اما یکی از مزایای عکاسی از طبیعت فراوانی سوژه ها می باشد. شما میتوانید با سفر به هر یک از نقاط ایران عزیزمان و با صرف کمی وقت و حوصله به مناطق بکر و پر سوژه برای عکاسی سفر کنید و با کوله باری از عکس های بی بدیل و به یاد ماندنی به خانه بازگردید.

نکات مهم عکاسی در طبیعت

همیشه سعی کنید تصاوریتان را فرمت خام ثبت کنید زیرا فرمت jpeg باعث فشرده شدن و از دست رفتن جزئیات ریز می شود.  در ضمن ادیت کردن عکس ها نیز با فرمت خام بسیار ساده تر و بهتر انجام می شود. فرمت raw به شما اجازه می دهد از تمام توانایی دوربین خود استقاده کنید. دوم اینکه از تنظیمات تراز سفیدی خودکار (AWB) استفاهد کنید تا راحت تر عکاسی کنید. همچینی سعی  کنید از تنظیمات نیمه خودکار استفاده کنید تا بتوانید دستی در نتیجه عکسبرداری داشته باشید. برای مثال شاتر و دیافراگم را خودتان بر اساس نور محیط کنترل کنید.

نکات مهم عکاسی در طبیعت

ایزو دوربین را روی حالت خودکار رها کنید چرا که مقدار بالای ان خصوصا رد دوربین های کراپ سنسور نویز زیادی را ایجاد می کند. سرعت شاتر را کاهش دهید و با ایزو خودکار عکسبرداری کنید. دیگر اینکه استفاده از هیستوگرام را به شما پیشنهاد می کنیم چرا که عکساان حرفه ای از استافده می کنند.

صفحه نمایش دوربین دقیق نبوده و در ضمن روشنایی اش ممکن است باعث شود فکر کنید که نور محیط کم یا زیاد است و دست به تنظیمات بیهوده بزیند. اما هیستوگرام این امکان را به شما می دهد که در مورد تصویر به درستی قضاوت کنید. در ضمن برای اینکه بفهمیا نور زاید است می توانید چشمک زن را روشن کنید. چشمک زن حتی در مواقعی که هیستوگرام ممکن است اطلاعات غلط در اختیارتان بگذارد به کارتان می آید.

ابزار مناسب عکاسی در طبیعت

بسته به نوع سبکی که عکاس  دنبال می کند  باید از دوربین های حرفه ای و تجهیزات مخصوص عکاسی طبیعت استفاده کند مانند: 

  • دوربین ترجیحا فول فریم ، انواع لنزهای حرفه ای مخصوص با فاصله کانونی های ترجیحا تله فوتو و یا واید ( برای عکاسی از منظره ) برای خرید دوربین کلیک کنید.
  • باتری های مخصوص و باتری گریپ 
  • 3 پایه های مناسب طبیعت
  • کیف و کوله مخصوص دوربین و سایر تجهیزات ( قیمت کیف دوربین عکاسی را در اینجا بررسی کنید )
  • چادر های مخصوص عکاسی(جهت اختفای عکاس)
  • انواع فیلتر های مختلف (uv/خاکستری/سبز/قرمز/قهوه ای و…)
  • ابزار های دیگر مانند:هلی شات و… استفاده کرد.
  • لنزهای تله فوتو برای ثبت تصاویر از سوژه های دوردست و لنز های واید برای عکاسی از مناظر وسیع
  • لنز های ماکرو نیز برای عکاسی از سوژه ها در  فاصله بسیار نزدیک (  بیشتر حشرات و گل ها )

ابزار مناسب عکاسی در طبیعت

لنز  واید مناسب عکاسی در طبیعت

فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) برای عکاسی از طبیعت تعریفی مشخص دارند که می گوید هرگونه عکاسی از حیوانات غیر اهلی و گیاهان خودرو در مناطق بکر و غیر محصور انواع گونا های جانورای وزیست طبیعی همچون بیابانی و کوه های یخی و محیط های ساخته شده توسط بشر و حیوانات تربیت شده شامل این تعریف نمی شوند . و هرگونه ویرایش و تغییری بایستی به نحوی باشد که اصالت عکس را خدشه دار نکند

لنز  واید مناسب عکاسی در طبیعت

برای عکاسی از محیط های چشم نواز و ویو های بی نظیر در طبیعت به طور معمول از لنز دوربین عکاسی واید استفاده می شود .

همچون تصویر بیکران غروب و یا طلوع آفتاب در دریا ، و یا تصاویری از رشته کو ها و قله های پوشیده از زیبایی بایستی از لنزهایی استفاده شود که به عکس شما عمق بخشیده و سطح وسیعی از مناظر را تحت پوشش قرار دهد . لازم به ذکر است که رسیدن به ترکیب های رنگ در این گونه لنز ها کار بسی دشوار و نیاز به تجارب بسیار دارد . پیشنهاد ما لنز واید با فاصله کانونی 12 میلیمتاری تا 30 میلیمتری است.

استفاده از تریپاد در عکاسی طبیعت

خوبی استفاده از این سه پایه ها در این است که وقتی دوربین عکاسی همراه با لنز را در دست گرفته و عکاسی میکنید به علت سنگینی دوربین و لنز هرگونه لرزش و حرکت کوچک از جمله ضربان قلب/نفس کشیدن/وزش باد و… که باعث خطاهای بسیار ریز در عکاسی میشود را تا حد بسیار زیادی از بین برده و می توانید عکس هایی با شارپنس بالا را ثبت کنید همچنین  وسیله ای نیز وجود دارد به نام (دکلانشور) یا کنترلر که به روی دکمه ی شاتر دوربین وصل میشود و به فشار دادن دکمه ی دکلانشور دیگر نیازی به این نیست که با انگشت خود شاتر دوربین را فشار دهید.با این وسیله میتوان شاتر دوربین را فشار داده و عکس گرفته شود. 

قیمت سه پایه عکاسی ساخت برند های مختلف را در اینجا بررسی کنید + گارانتی و ارسال رایگان به تمام شهر های کشور

استفاده از تریپاد در عکاسی طبیعت

چادر عکاسی طبیعت

چادر هایی وجود دارد که عکاسان حرفه ای آنها را  برای اتراق استفاده می کنند و با وارد شدن در آن ها و  ست کردن تجهیزات خود مانند سه پایه و دوربین مخصوص در آن می تواند مخفی شوند و عکاسی خود را ادامه بدهند و نیز در برابر باران/برف و وزش باد نیز امنیت داشته باشند .

چادر عکاسی طبیعت

هلی شات یا پهپاد

این وسیله عکاسی از دو کلمه ی (هلی) به معنی هلیکوپتر و (شات) به معنی عکاسی و تصویر برداری است (به صورت هوایی) وسیله ای فوق العاده حرفه ای که امروزه جهت عکسبرداری هایی از طبیعت و موارد خاص دیگر جای خود را در دنیای عکاسی از طبیعت باز کرده و طرفداران بسیاری پیدا کرده. فروش ویژه پهپاد در این بخش از وب سایت.

این دستگاه دارای دو قسمت میباشد

 پرنده  و هدایت کننده 

  • پرنده: دوربین با لنزهای مخصوص زیر این دستگاه نصب میشود .
  • هدایت کننده: پرنده حامل دوربین توسط این دستگاه از روی زمین به وسیله کنترل بلند شده و به بالای نقطه ای که مورد نظر برای عکاسی میباشد هدایت میشود.

هلی شات یا پهپاد

مزیت مهم در هلی شات عدم وجود لرزش و حرکات اضافه دوربین می باشد این وسیله  گیمبال دارد که میتوان آن را مکمل دوربین دانست . وظیفه گیمبال از بن بردن تمام لرزش ها و حرکات اضافه دوربین است . مثلا برای عکس گرفتن از دهانه ی یک آتشفشان فعال خروش یک آبشار بلند و در کل در مکان هایی که دارای ارتفاع بسیار زیادی هستند و انسان به هیچ وجه و از هیچ راهی نمی تواند از آنجا عکس بگیرد این وسیله بی نظیر در خدمت عکاسان حرفه ای میباشد برای این گونه عکاسی ها از لنز های بسیار معروف و دقیق و با کیفیت استفاده میشود.

دوربین های ضد آب مناسب عکاسی منظره

طراحی اینگونه دوربین ها به گونه ای است که زوم داخلی دارند و موجب میشوند تا هرگز لنز دوربین از بدنه خارج نشده و آسیب پذیری در آنها به حداقل برسد. اکثر این دوربین ها میتوانند از گیاهان و موجودات بسیار زیبای اعماق آبها  را با کیفیت مناسب و در عمق 50 متر نیز عکس بگیرند. الیمپوس ، گوپر ، ریکو، پاناسونیک، نیکون، سونی، و فوجی از جمله دوربین ها عکاسی ضد اب دنیا میباشند.

دوربین های ضد آب مناسب عکاسی منظره

عکاسی از طبیعت در شب

عکاسی از طبیعت شب نیاز به نور دهی بالا و مدت زمان زیادی دارد. استفاده از سه پایه نیز در این نوع عکاسی الزامی است  بهترین ساعات عکسبرداری از طبیعت ستارگان درخشان حدود 2 تا 3 نیمه شب است . بهترین مکان ها نیز مکانی همچون کویر ها، نزدیک قله کوه ها، خارج از شهر ها، خارج از روستاها می باشد . در کل نقاطی که دور از روشنایی شهری و انسانی است و هرچه این محیط تاریک تر باشد عکس های زیباتری از طبیعت شب ها داریم.

عکاسی از طبیعت در شب

اهمیت دیافراگم در عکاسی از طبیعت

در مورد دیافراگم هم بهتر است f16 تا f22 را انتخاب کنید که وضوح بالایی را به تصاویر شما می دهند. بسیاری هم هستند که از فیلتنر ای گوناگون برای بهتر شدن کار هایشان استفاده می کنند پیشنهاد ما به کارگیری فیلتر پلاریزه و خنثی است. چرا که پلاریزه شدن نور را کم و آسمان را تیره می کند.

عکاسی حیات وحش

زیر شاخه ای از بخش عکاسی طبیعت می باشد که بسیار دشوار می باشد چرا که بایستی ماهیت حیات وحش به طور کامل محفوظ و دست نخورده بماند . و صرف عکس از حیوانات دست آموز یا محصور شده در قفس یا محیط های باغ وحشی مورد تایید نمی باشد . لذا این موارد کار را برای عکاسان بسیار سخت و ویژه نموده است .و بسیاری از عکاسان برای شکار سوژه های خود ناچار به اقامت های چند روزه و یا حتی چندین ماهه برای شکار لحظه ای عبور حیوانی به انتظار می نشینند .

عکاسی حیات وحش

و این مورد خود برای آنان ممکن است خطرات جانی بسیاری را از حمله حیوانات وحشی برای آنان به دنبال داشته باشد . اما به همان نسبت نیست دارای هیجان و جذابیت بسیار بالایی است و این موارد بسیاری از عکاسان را بر آن داشته که خطرات آن را به جان خریده و راهی یک ماجراجویی مبهم شوند

 افزایش کیفیت عکاسی در طبیعت

  • بهره گیری از حالت Priority دیافراگم
  • استفاده از اطلاعات هیستوگرام
  • انتخاب کانون فوکوس عکس
  • ساده سازی تصاویر
  • عکاسی در فواصل کانونی متنوع و از زوایای مختلف
  • بهره گیری از تحهیزات مناسب نورپردازی
  • رعایت اصول ترکیب و استفاده از برخی قوانین مانند یک سوم
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *