زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

4.5/5 - (4 امتیاز)

تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال : در رشته ی عکاسی اصطلاحا بزرگنمایی تصاویر را (zoom in) و کوچک نمایی را نیز (zoom out) می نامند. برای انجام این عمل شما نیاز به لنز های زوم خواهید بود تا بتوانید با آن این عمل را انجام دهید. همچنین این لنزها این امکان را برای شما فراهم میکنند تا با تغییر فاصله‌ی کانونی بدون تعویض لنز دوربین خود به راحتی تصاویر جالبی را ثبت کنید.

شما در دوربین های DSLR یا دوربین های بدون آینه، میتوانید تنها با چرخاندن حلقه ی این لنز ها عمل زوم کردن را به راحتی انجام دهید. علاوه بر آن در دوربین های کامپکت نیز میتوانید، عمل زوم کردن را تنها با چرخاندن صفحه ی مدرج بالای دوربین انجام دهید. این عمل تنها برای تغییر فاصله ی کانونی لنز دوربین و تنظیم آن برای بزرگنمایی تصاویر به کار می رود.

تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

در زوم اپتیکال عدسی های داخل لنز دوربین حرکت میکند و با استفاده از آن میتوانید فاصله ی کانونی لنز را افزایش بدهید بدون آنکه کیفیت تصاویر تغییر کرده باشد. اگر در مکانی بودید و یک دفعه اصطلاح «لنز زوم» را شنیدید یعنی درحال اشاره کردن به این موضوع است که این لنز قابلیت تغییر فاصله ی کانونی تصاویر با وجود حرکت المنت های شیشه ای را دارا می باشد.

در دوربین های عکاسی ما اصطلاحی به نام «زوم دیجیتال» نیز داریم و میخواهیم تفاوت این دو را به شما توصیح دهیم. به عنوان مثال شما لنز فوجی Fujifilm XF 100-400mm f/4.5-5.6 R LM OIS WR را در نظر داشته باشید؛ این لنز از صد میلی‌متر (تله‌فوتوی متوسط) تا چهارصد میلی‌متر (تله‌فوتوی قوی) میتواند عمل زوم را انجام دهد. شاید از خودتان بپرسید چگونه ممکن است که طول لوله ی لنز دوربین های فوجی به هنگام بزرگنمایی افزایش می یابد، برخی از این لنز ها این کار را به صورت داخلی انجام می دهند و به همین خاطر شما به دلیل افزایش طول آن لوله را نمی بینید؛ دقیقا مثل لنزهای ۷۰-۲۰۰mm f/2.8 نیکون و کانن.

تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

در اصطلاح زوم دیجیتال شما بدون استفاده از اپتیک های لنز میتوانید عمل زوم را در داخل دوربین انجام دهید. در این عمل لنز دوربین تصاویر را می‌بُرد تا در مرکز عکس باقی بماند و سپس با اضافه کردن پیکسل به آن بزرگ می شود تا کل قاب را پر کند. در حین انجام این عمل کیفیت تصاویر ممکن است به شدن کاهش پیدا بکند. اگر کیفیت تصاویر برای شما بسیار حائز اهمیت می باشد، باید تنها از زوم اپتیکال استفاده بکنید.

تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

مقایسه زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

بزرگنمایی

آیا تاکنون از خود پرسیده اید که لنز دوربین من چقدر قدرت زوم کردن دارد. خب من در این جا به شما دو راه را معرفی میکنم که با استفاده از این دو راه میتوانید قدرت زوم لنز دوربین خود را مشاهده کنید. راه اول از طریق فاصله ی کانونی لنز و دیگری نیز از طریق نسبت زوم انجام می شود. فاصله ی کانونی منحصر به دنیای DSLR و دوربین های بدون آینه است اما نسبت زوم در میان تمام دوربین ها مرسوم تر می باشد.  با وجود این فاصله ی کانونی و نسبت زوم برای هر دو نوع مورد بکار رفته است.

مقایسه زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

در واقع فاصله ی کانونی به زاویه ی دید لنز اشاره دارد و هر چقدر فاصله ی کانونی بیشتر باشد، زاویه دید آن نیز باریک تر و بزرگنمایی بیشتر می شود. به عنوان مثال لنز نیکون ۲۰۰-۵۰۰mm f/5.6E ED VR لنز بسیار خوبی برای عکاسان حیات وحش به حساب می آید؛ چرا که با زوم ۵۰۰ میلی‌متری، به سوژه ی خود بسیار نزدیک تر خواهید شد.

در دوربین های کامپکت نسبت زوم آنها برای نشان دادن قدرت آن ها می باشد و به فاصله ی کانونی آن کاری ندارد؛ نسبت زوم در در تبلیغات با X نشان داده می شود به عنوان مثال ۳X یا ۱۰X. نسبت زوم اندازه بیشترین فاصله‌ی کانونی تقسیم بر کوتاه‌ترین فاصله‌ی کانونی است و  نسبت زوم برای برای لنز های دوربین نیکون ۵۰۰-۲۰۰ میلی‌متر است.

فاکتور X

حالا از شما میخواهم تا باهم نگاه دقیق تری به فاکتور زوم یا در اصلاح (فاکتور X) بندازیم؛ چرا که ممکن است این موضوع کمی شمارو گیج کند. به عنوان مثال، لنز نیکون ۲۸-۳۰۰mm f/3.5-5.6G ED VR را در نظر بگیرید، با وجود آنکه اندازه ی لنز ۵۰۰-۲۰۰ میلی‌متری بُرد ندارد، نسبت زوم بسیار بزرگتری دارد. لنز ۳۰۰-۲۸ میلی‌متری نسبت زوم ۳۰۰ تقسیم بر ۲۸ یعنی ۱۰٫۷X دارد!

بیایید نگاه دقیق‌تری به فاکتور زوم (فاکتور X) داشته باشیم چرا که می‌تواند کمی گیج‌کننده به‌نظر برسد. برای مثال، لنز نیکون ۲۸-۳۰۰mm f/3.5-5.6G ED VR را در نظر بگیرید. با این که به اندازه‌ی لنز ۵۰۰-۲۰۰ میلی‌متری بُرد ندارد، نسبت زوم بسیار بزرگتری دارد. لنز ۳۰۰-۲۸ میلی‌متری نسبت زوم ۳۰۰ تقسیم بر ۲۸ یعنی ۱۰٫۷X دارد!

نسبت زوم اپتیکال دیجیتال

دوربین هایی که تشابهات مشابه در زوم کردن دارند، در اصل فاصله ی کانونی یکسانی ندارند! برای درک بیشتر این موضوع با من به شما چند مثال میزنم. هر دو دوربین کانن PowerShot SX740 و نیکون Coolpix B500 زوم اپتیکال ۴۰X را دارا می باشند؛ اما اگر شما نگاه بهتری به مشخصات آن بیندازید، متوجه خواهید شد که فاصله ی کانونی (در اصطلاح دوربین های فول فریم) در در دوربین PowerShot ۲۴-۹۶۰ میلی‌متر در دوربین Coolpix ۲۲.۵-۹۰۰ میلی‌متر است.

اگر بخواهیم این موضوع را طور دیگه ای برای شما بیان کنیم؛ باید بگوییم اگر بُرد دوربین برای شما بسیار حائز اهمیت می باشد، می توانید از دوربین کنون PowerShot بهره بگیرید. از سویی دیگر اگر به عکاسی مناظر اهمیت بسیار بالایی دارید و قصد دارید تا با زوایای بازتری کار کنید،Coolpix برای سبک عکاسی شما مناسب‌تر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *