راهنمای کامل عکاسی شهری

راهنمای کامل عکاسی شهری

5/5 - (1 امتیاز)

عکاسی همیشه در طبیعت و جنگل ها و مناظر بکر و در استودیو ها نیست. ژانر های بسیاری وجود دارند که یکی از محبوب ترین ها عکاسی شهری است. این سبک خاص شباهت های فراوانی با عکاسی خیابانی دارد اما با هم یکسان نیستند. در ادامه مهم ترین نکات و تجهیزات لازم را به شما معرفی خواهیم کرد.

عکاسی شهری سبک نشان دادن زندگی شهری و سوژه های درون آن است این سبک خاص نزدیکی زیادی به عکاسی خیابانی، عکاسی معماری و پرتره های خیابانی و فاین آرت و… دارد. اما تفاوت هایی با سایر ژانر ها دارد. مهم ترین تفاوت بین ژانر های خیابانی و شهری این است که عکاسی خیابانی به چگونه گرفته شدن تصویر مرنبط است و شهری به مکان گرفته شدن آن.

نکات مهم عکاسی شهری

مکان ها را بررسی کنید هیچ عکاس حرفه ای به یک مکان به صورت رندوم نمی رود شما باید قبل از شوتینگ مکان را بررسی کنید و زاویه هایی که برای هدف شما مناسب هتسند را پیدا کنید. اگر با یک شهر آشنایی ندارید از مردم آن جا آدرس محبوب ترین مکان و لوکیشن ها را بپرسید.

نکات مهم عکاسی شهری

هنگامی گه مکان مناسبی برای ثبت تصاویر پیدا کردید از زوایا مختلفی عکاسی کنید و بهترین را انتخاب کنید.ساختمان های هر شهری می توانند از بهترین المنت ها و عناصر در ترکیب بندی شما باشند بنابراین می توانید کامپوزیشن خود را با رعایت اصولی مانند قانون یک سوم و …به نحو احسن انجام دهید. حتما سعی کنید از نکنیک زاویه هلندی در کار خود بهره ببرید.

یکی از زیبایی های شهر های شلوغ این است که در هر ساعتی از شبانه از روز زنده هستند و این یعنی شما در 24 ساعت سوژه های فراوانی برای ثبت کردن دارید.  همیشه سعی کنید قبل از فشردن دکمه شاتر الگو های شهری را پیدا کنید. به یاد داشته باشید که در ساعت طلایی و ساعت آبی شهر ها و ساختمان های بلند ان ها به سوژه هایی منحصر به فرد با رنگ بندی خاص بدل می شوند که نباید از دست داد.

تنظیمات دوربین برای عکاسی شهری

یکی از مهم ترین فاکتور ها در این سبک خاص داشتن سرعت عملکرد است. شما باید تحت هر شرایطی آماده باشید تا یک لحظه خاص در در قالب عکس ثبت کنید. بسیاری از عکاسانی که می خواهند دوربین را به صورت دستی تنظیم کنند صحنه های زیادی را از دست می دهند بنابراین اکسپوژر خود را در حالت اتوماتیک ( اولویت اپرچر )  قرار دهید

سرعت شاتر مناسب

بهتر است سرعت شاتر را در سریع ترین حالت ممکن قرار دهید مخصوصا اگر از سوژه های در حال حرکت عکاسی می کند. اما گاها سرعت های کمتر نیز به کار می آیند مثلا توده ای از مردم در حال راه رفتن را در تصویر مات ثبت کنید. در ضمن شارپنس بالا در سرعت های بالا شاتر به دست می اید.

سرعت شاتر مناسب

یکی دیگر از تکنیک هایی که می توانید هنگام عکاسی از سوژه های متحرک استفاده کنید پنینگ است که در این مقاله کاملا توضیح داده ایم.

گشودگی ایده آل اپرچر و میزان تراز سفیدی

باز شدگی اپرچر نیز بهتر است با توجه به شرایط نوری شما تنظیم شود اما میانگین آن را روی 5.6 قرار دهید. به شخصه فکر می کنم این اپرچر بکدراپ نرم تری به شما می دهد و توجه را به سمت سوژه جلب می کند.

از فاکتور های مهم در عکاسی تراز سفیدی آن است. خوشیختانه دوربین های بدون اینه و dslr جدید رفته رفته و نسل به نسل از تنظیمات خودکار وایت بالانس بهتری برخوردار می شوند. بنابراین پیشنهادم یکنیم این مقیاس را در جالت خودکار رها کنید و بگذارید دوربین خود کارش را اجام دهد.

از آن جایی که سوژه های عکاسی شهری اکثرا در حال حرکت هستند بهترین تنظیمات فوکوس برای آن ها خودکار مدام است.  فوکوس را روی حالت c-af قرار دهید و شاتر را تا نمیه فشار دهید بهترین روشی که می توانید از سابجکت های سریع با وضوح بالا عکاسی کنید همین روش است. در شب هنگام نیز نکات عکاسی در محیط کم نور به خوبی به شما کمک خواهند کرد.

اهمیت ویرایش در عکاسی شهری

اگر برای مستند سازی و یا روزنامه و… عکاسی می کنید شاید نیازی به ادیت کردن و ویرایش عکس ها نداشته باشید اما این نکته را به یاد داشته باشید که ایدت عکس ها باعث جالب تر شدن آن ها و بهتر شدن رنگ ها در تصویر می شود و می تواند در القاس حس مورد نظر بتاثیر بهتری داشته باشد.

کانتراست را حفظ کنید برخی دوربین ها با فشردن یک دکمه هایلایت ها را از نقاط تاریک به خوبی جدا می کنتد و کیفیتی منحصر به فرد را به عکس می دهند. در ضمن می توانید از نرم افزار هایی نظیر فتوشاپ یا لایتروم هم برای اینکار بهره گیرید.

تکنیک روز تا شب عکاسی شهری

تکنیک روز تا شب عکاسی شهری

این تکنیک عکاسی از یک منظره را در ساعات مختلف روز و یا حتی 24 ساعت را شامل می شود. پس از گرفتن تمام عکس ها تمام آن ها با هم ترکیب می شوند و یک عکس بوجود می آید که هر قسمت آن ساعت خاصی را نشان می دهد. برای اینکار شما نیاز به یک سه پایه و مکانی خلوت که ساعت ها آن جا بدون هیج مانعی بمانید دارید. پیشنهاد می کنیم از لنز های سوپر واید استفاده کنید تا عکس های پانوراما بگیرید و سپس تلفیق کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *