بوکه چیست

بوکه در عکاسی

5/5 - (4 امتیاز)

bokeh یکی از محبوب ترین سابجکت ها در دنیای عکاسی است. چرا که می تواند تصاویر را زیبا تر و جذاب تر کند و بیننده را وادار کند تا به نقطه خاصی از عکس متمرکز شود. کلمه bokeh از زیان ژاپنی اتخاذ شده است و به معنای مات است. در ادامه این مقاله به طور کامل توضیح می دهیم بوکه در عکاسی چیست و چگونه می توان یک بوکه بسیار نزم و لطیف ایجاد کرد و لنز هایی را که می توانند در این کار عملکرد خوبی داشته باشند را معرفی می کنیم.

مفهوم بوکه در عکاسی

بهتر است اینگونه ان را تعزیف کنیم. : کیفیت نفاطی ار عکس را که خارج از فوکوس هستند بوکه می گویند که توسط لنز تعیین می شود. دقت کنید که به خود ماتی در تصویر و یا نقاط مات شده نمی گویند. در ضمن آن ماتی که شما تا به حال در عکس های زیادی مشاهده کرده اید به بکگراند تعلق دارد و نتیجه عمق میدان است. اگرچه همین ماتی بکگراند و فورگراند تصویر را بوکه می نامند اما مفهوم ها یکی نیستند اگر کمی سردرگم شده اید به عکس های زیر نگاهی بیندازید.

تعریف بوکه در عکاسی چیست

دقت کنید که این گنجشک شارپنس بالایی دارد و در فوکوس قرار دارد به این معنا که درون عمق میدان قرار دارد. اما بکگراند آن مات شده است که یعنی خارج عمق میدان است. وقتی زیادی به سوژه نزدیک می شویم و از اپرچری باز استفاده می کنیم نتیجه آن عمق میدان کم یا سطحی است. دایره های رنگی ماتی که در سمت چپ قرار دارند انعکاس نور هستند و لنز آن ها را به این صورت درآورده است. اینکه این دایره ها بسیار نرم و لطیف دیده می شوند به قول عکاسان نشان دهنده بوکه ای خوب است. اختلاف باور بین بسیاری از عکاسان روی این مسئله است که بسیاری می گویند بوکه تنها کیفیت دایره هایی است که در عکس هستند  اما بسیاری دیگر از جمله خودم ر این باوریم که بوکه کیفیت تمام نقاط خارج از فوکوس در تصویر است و تنها به انعکاسات ختم نمی شود.

بوکه خوب و بد

به یاد داشته باشید که لنز boke را ایجاد می کند و دوربین در این کار نقشی ندارد و لنز های متنوع بسته به دیزاین المنت ها و عدسی ها و… بوک هایی مختلف را خلق می کنند. در کل می توان گقت که لنز های پرتره پ تله فوتو در اینکار از سایر لنز های زوم ارزان قیمت بهتر عمل می کنند. مثلا لنز نیکون Nikon 85mm f/1.4D ماتی بسیار زیبا ایجاد می کند اما لنز 18-135mm f/3.5-5.6G DX از این نظر بسیار ضعیف عمل می کند.

بوکه خوب بکگراند تصویر را به نرمی و به نوعی خامه ای نشان می دهد و دایره هایی که نتیجه رفلکس نور هستند را به لبه های نرم تری نشان می دهد. عکس زیر مثالی خوب ای یک bokeh بسیار زیبا است.

بوکه خوب و بد چیست

اما عکس زیر نمونه بد است. با اینکه گل هایی که جلو هستند شارپنس بالایی دارند اما بکگراند به خوبی مات نشده و به نوعی حواس را از اصل سوژه پرت می کند.

بوکه بد چیست

اشکال بوکه در عکاسی

شکل هایی که انعکاسات نور به خود می گیرند به دیافراگم لنز بستگی دارند. لنز های قدیمی که با ۷ تیغه ساخته میشدند اکشالی چند ضلعی خلق می کردند اما اکنون با دیافراگم های ۹ تیغه ای آن شکل ها به صورت دایره های زیبا تری در آمده اند.

شکل و ظاهر کلی بوکه بستگی به طراحی اپتیکالی لنز شما دارد. طراحی یک لنز و عدسی های آن و نحوه کار کردن پره های دیافراگم در نوع نمایش در آمدن بوکه بسیار تاثیر گذار هستند. برای مثال در مقاله های گزشته در رابطه با بوکه ستاره ای شکل مطالبی را عنان کرده ایم و می دانید که با شکل فیزیکی دیافراگم شما نقاط و  شکل بوکه را می توانید تغییر دهید. کیت های جالبی طراحی شده اند که پانچ هایی به طرح های مختلف دارند و این پانچ ها می توانند اشکال ستاره لوزی و فلب و…داشته باشند و به بوکه شما شکل دهند.

اشکال بوکه در عکس

ساخت یک بوکه خوب در عکاسی

اکنون که می دانید چه لنزی برای اینکار مناسب است باید لنز ها خود را تست کنید از نزدیک ترین فاصله ممکن روی سوژه تان فوکوس کنید و عکاسی کنید اما باید به نکانی توجه کنید. پس زمنیه خود را با نور های مختلف قرار دهید مثلا یک درخت کریسمس ! سپس. لنز خود را روی جالت اپرچر مود قرار دهید تا آن روی روی کمترین عدد ست کند. پس از اینکه عکس را گرفته اید خوب به آن نگاه کنید و اگر شارپنس سوژه بالا بود و پس زمنیه و دایره های آن لیه های سختی نداشتند لنز شما برای خلق بوکه مناسب است.

اما اگر بخواهیم چند مدل لنز را که در این زمنیه کاملا حرفه ای عمل می کنند را ام ببریم لنز های  Nikon 85mm f/1.4G و  Canon 85mm f/1.2 II USM در میان لنز های پرایم عملکردی استثنایی را از خود نشان داده اند. در ادامه چندین عکس را با بوکه هایی فوق العاده آورده ایم که می توانید از آن ها ایده های خود را بگیرید.

چطور بوکه خوبی ایجاد کنیم ؟ 

نحوه به وجود آوردن بوکه چیست ؟

لنز های مناسب بوکه چیست

بوکه در لنز های آینه ای

لنز های آینه ای که مثل یک تلسکوپ رفکلتیو عمل می کنند فاقد دیافراگمی هستند که بتوان آن را تنظیم کرد. این ویژگی سبب ایجاد لکه های دوناتی یا بوکه دوناتی در آن ها می شود و شکل بوکه  آن ها کمی با لنز های نرمال فرق دارد.  مسیر نور در این لنز ها وارد کانال یا لوله اپتیکال می شود و با گذر از یک آینه کوچک و برخورد به یک آینه مقعر در انتهای تیوب می رسد و دوباره روی یک اینه کوچک متمرکز شده و در نهایت روی یک اینه مقعر دیگر به آینه دوربین می رسد و به سنسور برخورد می کند. در نهایت شما تصویری با بوکه ای با اشکال دایره ای مشاهده می کنید

عمق میدان و دیافراگم و بوکه

دیافراگم مهم ترین عنصر در ساخت یک بوکه است و این بخش لنز روی عمق میدان نیز تاثیر گذار است و هر چقدر که این روزنه بسته تر باشد عمق میدان بیشتر می شود و نقطه های خارج از فوکوس کم می شوند و تصویر واضح می شود و برعکس هر چقدر روزنه باز تر باشد لکه های نوری محو در عکس بیشتر خواهد شد و در واقع شاهد بوکه خواهید بود.

عمق میدان و دیافراگم و بوکه

بوکه چشم گربه ای در عکاسی

زمانی که دیافراگم یک لنز را در بیشترین حالت باز می کنید نور از زاویه ها و بخش های مختلفی وارد لنز می شود و لکه های نوری که از محور وسط لنز وارد می شوند تغییر جهت زیادی نداشته و به همان صورت دایره شکل روی سنسور تابیده می شوند اما لکه هایی که از کناره ها وارد می شوند به خاطر تابیدن روی یک سطحی که عمود بر محور مرکزی نیست تغییر حهت می دهند و بعضی شکل بیضی به خود می گیرند. این اشکال به خاطر شباهتی که به چشمان گربه دارند بوکه گربه ای نامیده شده اند.

بوکه چشم گربه ای

بوکه چرخشی

در ابتدا بهتر است بگوییم که این یک نوع افکت است که به اشتباه به عنوانی ک نوع بوکه شناخته شده است. در تعریف بوکه گفتیم که لکه های نور در زمینه خالی تیره بوکه نامیده می شود و یک محو شدگی نرم و لطیف به حساب می آید. در بوکه بخش های خارج از فوکوس لنز هر چه بیشتر از مرکز لنز فاصله داشته باشند دایره ای تر می شوند.

بوگه پیازی در عکاسی

یک نوعی خاص از عدسی ها هستند که اسفریکال نامیده می شوند و در حال حاضر یکی از پیچیده ترین نوع اپتیک ها می باشند. این عدسی ها در حرفه ای ترین و گران ترین نوع لنز ها استفاده می شوند و  بوکه ای خاص را ایجاد می کنند که به پیازی معروف است. در واقع به خاطر عدم شکست نور بوکه به صورت لایه لایه ایجاد می شوند و به همین خاطر به این نام شناخته می شوند.

بهترین لنز ها برای بوکه در عکاسی

بهترین لنز هایی که می توانید از آن ها برای ساخت یک بوکه نرم لطیف استفاده کنید را در لیست زیر معرفی می کنیم.

  • Canon EF 50mm f/1.8 STM
  • Sigma 85mm f/1.4 DG HSM | A
  • Canon RF 85mm f/1.2L USM
  • Fujifilm XF 56mm f/1.2 R APD
  • Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *