استفاده از لنز سوپر واید

استفاده از لنز سوپر واید

5/5 - (4 امتیاز)

در تاریخچه عکاسی، بسیاری از عکس‌های خارق العاده به واسطه لنز واید و لنز سوپر واید، به ثبت رسیده اند. در  چند سال اخیر در ساخت لنزهای سوپر واید تغییرات شگرفی به وجود آمده و بازده آنها آن‌ها به طرز باور نکردنی تصحیح شده است. اگر شما هم باور دارید که لنزهای سوپر واید، لنزهای ایده آلی نیستند و برای عکاسی به هیچ وجه مناسب نیستند با مطالعه این مطلب متوجه می‌شوید که اگر این لنزها در جای درست و با ضوابط درست به کار گرفته شوند بسیار مفید هستند.

زمانی که شما در یک محیط داخلی می‌خواهید که در یک عکس همه جزئیات منظره ثبت بشود، می‌توانید لنزهای سوپر واید را به کار ببرید.لنزهای واید زاویه‌ای بازتر از لنز نرمال دارند و لنزهای سوپر واید اختلاف چشمگیری با این دو دارد. میدان دید لنزهای سوپر واید بسیار زیاد و بسیار باز است. برای نمونه اگر لنز دوربین نرمال ما دارای زاویه ای حدود 47 درجه باشد لنز سوپر واید زاویه‌ای دو برابر گشادتر از این لنز دارند یعنی تقریبا 130 درجه. اکنون به اتفاق هم به نظاره علل مکفی برای بهره بری از لنزهای سوپر واید می‌پردازیم.

 

لنز سوپر(الترا) واید چیست؟

یکی از انواع لنز های موجود,لنز های واید و الترا واید هستند که در مصارف بسیار خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.چشم ما انسان ها یک میدان دید محدودی دارد که فقط تا یک درجه ای از اطراف را به ما نشان میدهد به صورتی که وقتی رو به جلو ایستاده ایم و به مستقیم می نگریم,قادر به دیدن کامل اطراف نیستیم و باید حتما سروگردن خود را بچرخانیم تا بتوانیم اطراف را نیز ببینیم.اما لنز های سوپر واید به گونه ای تولید شده اند که زاویه دید وسیع تری را به صورت واضح نمایان می کنند.

رایج ترین لنزهای الترا واید,لنزهای فیش آی یا همان چشم ماهی هستند که از ساختاری منحصر به فردی ساخته شده اند و بسیار شبیه به چشم ماهی ها هستند.لنز های چشم ماهی برای عکاسی های با زاویه عریض و 180 درجه طراحی شده اند که یک طیف گسترده را در اختیار شما قرار می دهند.

 

ویژگی های لنز های سوپر واید

برای اینکه به صورت دقیق تری به ویژگی های لنزهای سوپر واید بپردازیم اول باید به یک سوال پاسخ دهیم.زاویه دید چشم انسان چقدر است؟این سوالی بسیار ساده می باشد اما مطمعنا در عین حال هر کسی جواب این سوال را به درستی نمیداند.زاویه دید چشم انسان از زاویه دید 60 درجه(میدان دید) برخوردار است.حالا باید به سوال بعدی بپردازیم.یک لنز واید چه ویژگی ای دارد؟در کل لنز های که از زاویه دید 60 درجه به بالا قرار دارند در دسته ی لنز های واید قرار میگیرند و هرچه این زاویه بالاتر برود مسلما در دسته های وایدتری همانند سوپر واید قرار می گیرند.

یک ویژگی خیلی جالب این دسته از لنز ها این است که اجسام نزدیک را نزدیک تر و جسام دور را بسیار دورتر از چیزی که هستند نشان میدهند.این مسعله همانند آینه بقل های اتومبیل است که همیشه اخطار میدهند اجسام از انچه که میبینید به شما نزدیک تر است.

6 دلیل استفاده از لنز سوپر واید

این نوع لنزها شما را به درون محیط می‌ کشانند.این گروه از لنز شما را به داخل محیط می‌برد. این لنزها به خاطر زاویه باز, به بیننده این حس را القا می کند که داخل صحنه قرار گرفته است. ترفند ساده عکاسی با این لنز به ثبت شاهکار های عکاسی منجر می شود و به خلاقیت نیاز دارد.دلایل استفاده از لنز سوپر واید

 
استفاده از لنز سوپر واید کمک می کنند مستقیم ببینید.وقتی شما از یک سازه بلند با لنزهای نرمال و واید عکس برداری می کنید، باید مکان خود را چند مرتبه تعویض کنید و یا فاصله خود را از آن دور یا نزدیک کنید زمانی که می‌خواهید از یک ساختمان بسیار بلند عکس بگیرید باید دوربین خود را به جهت بالا نگه دارید تا کل ساختمان در حدود  قاب قرار بگیرد.یکی از مزیت های لنزهای سوپر واید این است که دیگر احتیاجی به نگه داشتن دوربین به سمت بالا نیست بلکه با کمی فاصله گرفتن از سوژه، کل سوژه شما در قاب عکس مستقر می شود.

دلایل استفاده لنز سوپر واید

1.این گروه از لنز فواصل را تغییر می دهند:این لنزها باعث بزرگتر دیده شدن اجسام نزدیک می شوند و  چیزهای خیلی کوچک بزرگ و بزرگ کوچک دیده شوند.

2.کارکردی پانوراما مانند دارند:لنزهای سوپر واید نتیجه ای شبیه با عکس‌های پانوراما دارند.در عکاسی پانوراما شما باید با استفاده از سه‌پایه چند عکس بگیرید و بعد در نرم‌افزار آن‌ها را باهم ترکیب کنید.اما با لنز سوپر واید شما با تنها یک دکمه می‌توانید عکسی با زاویه بسیار باز ثبت کنید.

3.رفلکس نور:اگر بخواهید در قاب خود بازتاب اشیا در آب را داشته باشید یکی از روش ها استفاده از لنزهای سوپر واید است.

4.ثبت تصاویر خارق العاده:برای عکاسی از طبیعت یکی از بهترین  لنزها، لنزهای سوپر واید است، این لنزها زاویه‌ای بسیار باز می‌دهد و برای ثبت جزئیات در طبیعت بسیار عالی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *