کمای لنز در عکاسی

کمای لنز در عکاسی

Rate this post

عکاسی به صورت حرفه ای با آنچه افراد معمولی با گوشی های هوشمند و یا دوربین های کامپکت خود انجام می دهند فرق می کند و حرفه ای به جزئیات بسیار بیشتری دقت می کنند تا عکسی بی نقص را ثبت کنند. از آن جا که عکاسی با نور و لنز های مختلف صورت می گیرد رخ دادن انواع انحرافات و اعوجاج در تصاویر امری طبیعی است اما باید به عنوان یک حرفه ای همیشه در پی حذف آن ها از عکس خود باشید. کمای لنز در عکاسی  یکی دیگر از انحرافات است که در ادامه این مقاله علت رخ دادن آن را کاملا بررسی خواهیم کرد.

کمای لنز در عکاسی یا  Comatic Aberration یک نوع از انحراف های بصری یا نوری است که سبب می شود نقطه های خراج از محور یا اکسیس نور به صورت دنباله دار دیده شوند. در واقه با رد شدن پرتو های نور از لبه های قاب و عبور آن ها از سطح کروی لنز درجه بزرگنمایی هم تغییر می کند و این منجر به ایجاد شدن شکل های دایره ای غیر متقارن خواهد شد.

کمای لنز در عکاسی یا  Comatic Aberration

اصلاح کمای لنز در عکاسی

بعضی لنز ها که این پدیده در آن ها رخ می دهد و نسبتا رایج است نقطه های روشن و با رزولوشن بالا را در وسط کادر نشان می دهند که این نقطه ها در کناره های کادر مات تر می شوند.برای مثال هنگامی که از ستاره ها عکس می گیرد آن ستاره هایی که در وسط قاب قرار دارند شفاف تر هستند اما هرچه به کناره ها می روید تار تر می شوند. انحرافات کماتیک می‌توانند بسته به اینکه از محور اپتیکال دور می‌شوند یا نه هم یک موضوع مثبت و هم منفی باشند.

اصلاح کمای لنز در عکاسی

این پدیده نوری یک مشکل رایج در تلسکوپ ها و میکروسکوپ ها و لنز دوربین های عکاسی مخصوصا آن هایی که دیافراگم باز تر دارند است. این نوع انحراف نوری عکس های شما را خراب و بی کیفیت می کند بر خلاف انحراف های رنگی که ممکن است حتی بعد جدید به تصویر ببخشند. در ضمن کما را نمی توان در فوتوشاپ حذف کرد. به همین دلیل وقتی قصد خرید لنز دوربین دارید باید مدل هایی را انتخاب کنید که ساختار عدسی های آن ها از ایجاد شدن چنین مشکلی جلوگیری می کنند. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید عدم مرکز زدایی شدن لنز است پس حتما آن ها را نست کنید چرا که مرکز زدایی شدن لنز خود دلیلی بر بروز انواع انحراف در تصویر است.

کاهش کمای لنز

انحراف کماتیک امروزه تبدیل به پدیده ای نادر شده است دلیل آن ها استفاده از عدسی ها و المنت های بصری خاص در لنز هاست که این مشکل را حذف می کنند اما بسیاری از عکاسان هر گونه انحراف دیگری که در تصویر می بیند را به آن مرتبط می دانند در حالی که ممکن است مربوط به آستیگماتیزم باشد.

کما پدیده ای است که بیشتر در عکاسی در شب و از آسمان خود را نشان می دهد.  زیرا فوکوس دقیق و صحیح تمام ستاره های موجود در کادر را به شکل نقطه های نوری کوچک نشان می دهد و همین ممکن است در نزدیکی های حایشه کادر به خصوص زمان عکاسی با دیافراگم باز  شکل های مخروطی و دنباله دار را نشان دهد.

می توانید از یک لنز با کیفیت تر استفاده کنید که عملکرد بهتری در حذف این انحرافات خواهد داشت. بستن دیافراگم نیز یک روش دیگر برای حذف و یا کاهش کما محسوب می شود. پس استفاده از لنز هایی که قابلیت تنظیم دیافراگم دارند به شما کمک می کند بهتر بتوانید این مشکل را مدیریت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *