عمق میدان در عکاسی

همه چیز در مورد عمق میدان در عکاسی

5/5 - (2 امتیاز)

امروزه همه ی عکاسان با فوکوس کردن آشنایی دارند و به صورت های مختلفی فوکوس را انجام میدهند امام شاید برای بهتر فهمیدن عمق میدان در عکاسی بهتر باشد تا نگاهی دیر به فوکوس کردن نیز بیندازیم. هنگامی که بر روی سوژه ای فوکوس را انجام می دهید در اصل عمق میدان را بر روی آن سوژه تنظیم کرده اید. depth of field یا عمق میدان امروزه در بسیاری از شاخه های عکاسی و فیلمبرداری از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به صورت کامل این موضوع را برسی خواهیم کرد.

عمق میدان در عکاسی

همه چیز در مورد عمق میدان

برای اینکه بتوانید این موضوع را به صورت کامل درک کنید بهتر است تا در ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید که یک دوربین عکاسی می تواند تنها بر روی یک نقطه فوکوس انجام دهد اما مناطقی نیز در قسمت جلویی و قسمت پشتی این نقطه وجود خواهند داشت که شارپ و واضح هستند ، این قسمت ها همان عمق میدان را به وجود آورده اند. اگر شما نیز به جلب توجه کاربر می اندیشید بهتر است تا همه چیز در مورد عمق میدان را تا انتها مطالعه کنید.

درک عمق میدان 

این منطقه می تواند کم عمق باشد و قسمت کوچکی از یک عکس را شامل شود. و یا می تواند گسترده باشد که در این صورت گفته می شود که DOF گسترده است یا میدان عمیق است. همانطور که میدانید چشم انسان همه چیز را به صورت شفاف مشاهده می کند اما دوربین های دیجیتال به این صورت عمل نمی کنند و می توانند بخشی از یک سوژه را تار و بخشی را شفاف نشان دهند که این مقدار متغیر است و بر روی عمق میدان تاثیر گذار می باشد.

عوامل موثر بر عمق میدان در عکاسی

می توان گفت بیشترین تاثیر بر روی عمق میدان را دریچه ی دیافراگم، فاصله ی سوژه تا دوربین، فاصله ی کانونی لنز و اندازه ی سنسور دوربین عواملی هستند که تاثیر زیادی را بر DOF می گذارند که در ادامه به برسی هر کدام خواهیم پرداخت.

تاثیر دیافراگم بر DOF

تاثیر دیافراگم بر عمق میدان در عکاسی

دریچه ای در لنز است که نور از آن عبور می کند و سپس به سنسور می رسد البته با باز و بسته شدن دیافراگم میزان نوردهی نیز زیاد و کم خواهد شد. عملکرد دیافراگم را می توان به مردمک چشم تشبیه کرد. هنگامی که نور در محیط زیاد باشد دیافراگم به صورت بسته تر به کار خود ادامه می دهد و زمانی که نور در محیط به  میزان کافی نباشد با باز نگه داشتن دهانه ی دیافراگم می توان نور بیشتر در نتیجه تصاویر با کیفیت بالاتری را در اختیار داشته باشیم.

هر مقدار که دریچه ی دیافراگم بازتر باشد باعث کاهش عمق میدان می شود. اگر می خواهید عمق میدان گسترده تری را در تصاویر خود ایجاد کنید بهتر است از دیافراگم های کوچکتر که با عدد های بزرگتری نشان داده می شوند استفاده کنید.

اطلاعات بیشتر در مورد دیافراگم لنز را در این بخش مطالعه کنید.

برای مثال اگر از صورت یک فرد پرتره ای با دیافراگم f1.8 که یک دیافراگم باز به حساب می رود استفاده کنید و بر روی چشمان سوژه فوکوس کنید بقیه ی قسمت ها تار خواهند بود و تنها چشم فرد به صورت شارپ دیده می شوند. 

پس میتوان نتیجه گرفت که یک میزان از دیافراگم برای تنظیم عمق میدان مناسب نیست  نسبت به سوژه و میزان DOF که می خواهید ایجاد کنید می توانید مقدار دیافراگم را تنظیم کنید.

فاصله ی سوژه تا دوربین

فاصله ی سوژه تا دوربین 

رابطه ی فاصله با عمق میدان بدین صورت است که هر مقدار به سوژه نزدیک تر شوید DOF کاهش پیدا خواهد کرد یعنی برای کاهش این میزان باید به سوژه نزدیک شوید و برای افزایش آن باید از سوژه دور شوید تا فاصله ی بیشتری بین شما وجود داشته باشد.

احتمالا برای شما هم پیش اماده که در زمان هایی که از یک جسم کوچک عکاسی می کنید با نزدیک کردن دوربین به جسم مورد نظر قسمتی از آن تار شده است این همان کاهش عمق میدان است که با نزدیک شدن شما به سوژه صورت گرفته است.

البته استفاده از زوم نیز دقیقا مانند نزدیک شدن به جسم عمل خواهد کرد و با زوم کردن عمق میدان ا کاهش خواهید داد.

تاثیر فاصله ی کانونی بر DOF

هر مقدار که فاصله ی کانونی لنز مورد نظر شما زیاد باشد عمق میدان در تصاویر ایجاد شده کمتر خواهد بود. اگر بخواهیم میان یک لنز واید و یک لنز تله فوتو مقایسه انجام دهیم تصاویر تهیه شده در لنز های واید دارای عمق میدان بیشتری خواهند بود. 

اندازه ی سنسور

یکی دیگر از مواردی که بر DOF تاثیر می گذارد اندازه ی سنسور می باشد. سنسور های امروزی تقش فیلم های عکاسی قدیم را دارند که نور بر روی آنها متمرکز شده و تصاویر را به وجود می آورند. اگر دو لنزی که فاصله ی کانونی آنها دارای میدان دید یکسانی هستند را با یکدیگر مقایسه کنیم. در این صورت اگر هر دو دوربین را در فاصله ی ثابتی از یک سوژه قرار دهید متوجه خواهید شد که در دوربین با اندازه ی سنسور کوچکتر اندازه ی میدان بزرگتری خواهید داشت.

همه چیز درباره حسگر دوربین را در این مقاله مطالعه کنید.

چه مواقعی باید DOF را کنترل کنیم ؟

چه مواقعی باید DOF را کنترل کنیم؟

امام گاهی اوقات لازم است که عمق میدان را کاملا در دست داشته باشید یکی از این زمان های هنگام عکاسی از منظره می باشد. در این نوع تصویربرداری باید DOF را تا جایی که ممکن است افزایش دهیم. 

دلیل اینکه می گوییم عمق میدان زیاد باشد به سبب زیاد بودن این مقدار قسمت بیشتری از تصویر قابل مشاهده است و از شارپنس بالایی برخوردار است که در عکاسی از منظره کاربرد زیادی دارد. همچنین در عکاسی منظره به علت نور مناسب می توانید از دیافراگم بسته نیز برای افزایش DOF استفاده کنید.

اما در عکاسی پرتره بهتر است تا از از دیافراگم باز استفاده کنید تا بتوانید بر روی سوژه فوکوس خوبی داشته باشید و از این طریق عمق میدان مناسب برای تصویر خود را به وجود آورید. در این سبک از عکاسی depth of field کمتر، کمک میکند تا پس زمینه از سوژه جدا شود و این دقیقا چیزی است که ما در نظر داریم. عکاسی کلوزآپ نیز از این قاعده بی بهره نیست.

پیش نمایش عمق میدان در عکاسی

پیش نمایش عمق میدان 

یکی از مواردی که می تواند هنگام کنترل عمق میدان به شما کمک کند قابلیت پیش نمایش عمق میدان می باشد که در بیشتر دوربین های DSLR وجود دارد. این قابلی امکان مشاهده ی DOF را به شما می دهد و همین امر نیز سبب می شود تا بتوانید این عامل را به طور دقیق تر کنترل کنید و تغییرات را در هنگام گرفتن عکس بر روی آن اعمال کنید که در گرفتن تصویر مورد نظر می تواند کمک بزرگی به شما داشته باشد.

برسی و خرید دوربین DSLR با بهترین قیمت در این بخش از وب سایت دی جی 24 .

همچنین برخی بر این باورند که نوع دوربین می تواند بر عمق میدان تاثیر داشته باشد. این گفته اشتباه نیست دوربین های دیجیتال به علت تفاوت در ساختار سنسور و همانطور که برسی کردیم با تغییر اندازه ی سنسور در DOF نیز تغییر ایجاد می شود. در آخر باید بگوییم که سعی کردیم تا همه چیز در مورد عمق میدان را به صورت خلاصه و مفید همچنین با لحنی گویا برای شما بازگو کنیم و امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *