نورپردازی در عکاسی

نورپردازی در عکاسی

4/5 - (2 امتیاز)

نور عنصر اصلی در عکاسی است و برای کسانی که تازه می خواهند عکاسی را آغاز کنند دانستن اصول و اساس ابتدایی نورپردازی بسیار مهم است در این مقاله قصد نداریم در رابطه با نحوه نورپردازی روی سوژه های مختلف صحبت کنیم بلکه می خواهیم از نظر ترمینولوژی نورپردازی در عکاسی و اصول ان را به طور کامل بررسی کنیم. شما برای اینکه یک عکاسی خوب باشید نباید حتما از دوربین و لنز های گران قیمت استفاده کنید بلکه در ابتدا باید اصول ابتدایی کار با نور و نورپردازی را به خوبی بلد باشید.

دو سوال در دسته بندی نور ها به شما کمک می کنند : یک اینکه نور شم از کجا می آید ؟ دوم اینکه کاری که نور به خصوص می کند چیست ؟

انواع نور در عکاسی

در دنیای عکاسی نور و یا بهتر عنوان کنیم منبع آن 3 نوع دارد :

  • نور طبیعی
  • نور مصنوعی

انواع نور در عکاسی

نور طبیعی در عکاسی

مهم ترین نوع نور در عکاسی یا حتی فیلمبرداری نور طبیعی است و همانطور که می دانید منبع اصلی آن خورشید است. از این نور می توان در داخل و یا در فضای باز استفاده کرد. اگرچه بدیهی است میزان نور طبیعی در داخل یک محیط روشنایی کمتری خواهد داشت. برای عکاسی در یک محیط بسته با نور طبیعی که معمولا محدود است شما نیاز دارید تا ایزو دوربین را بالاتر قرار دهید و با سرعت شاتر کماری عکاسی کنید در ضمن باز کردن اپرچر یکی از راه های خوب برای جذب بیشتر نور به سنسور دوربین است.

نور طبیعی در عکاسی

بسیاری از عکاسان ترجیح میدهند تا حد امکان تنها از نور طبیعی استفاده کنند چرا که دمای رنگی این نور و رنگ آبی جذاب آن عکس را به خوبی متمایز می کند. در صورتی که همزمان از نور خورشید و نور لامپ های تنگستنی استفاده شود وایت بالانس را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا عکس را خراب می کند.

نور مصنوعی در عکاسی

هر نوری که از خورشید نباشد به عنوان نور مصنوعی در نظر گرفته می شود. معمولا وقتی از نور مصنوعی صحبت می کنیم منظورمان نور فلاش های عکاسی است  ( نور های استروب ). فلاش ها مدل های مختلفی دارند برخی از آن ها اکسترنال هستند  و برخی روی استند های عکاسی قرار می گیرند و قدرت های مختلفی در نورپردازی دارند. برای مشاهده قیمت فلاش دوربین وارد این بخش وب سایت شوید

نور مصنوعی در عکاسی

در عکاسی استودیویی شما از این فلاش ها برای نورپردازی روی سوژه خود استفاده می کنید اگرچه کابرد آن ها تنها به محیط های بسته محدود نمی شود. اکنون شما می توانید از تجهیزات نورپردازی مختلفی در محیط های باز استفاده کنید اما در این صورت باید با هر دو نوع نور طبیعی و مصنوعی به نوعی کار کنید که بهترین عکس را ثبت کنید

در کنار فلاش ها نورپردازی مداوم نیز این روز ها محبوب تر شده است و در این میان رینگ لایت ها هستند که در بسیاری از سبک های عکاسی استفاده می شوند.

انواع نورپردازی در عکاسی

نورپردازی مستقیم در عکاسی

مهم نیست که شما از چه منبعی برای نور استفاده می کنید اگر این نور به صورت مستفیم در حال نشانه گرفتن سوژه شماست و سبب بهتر دیده شدن آن می شود به آن نور مستفیم گفته می شود . برای مثال فرض کنید که یک رینگ لایت را درست رو به روی چهره سوژه خود برای عکاسی پرتره گزاشته اید.

انواع نورپردازی در عکاسی

نور بازتابی

همیشه هم استفاده از نور مستقیم توصیه نمی شود در بسیاری از مواقع عکاسان از نور بازتابی به کمک رفلکتور ها کمک می گیرند. دقت کنید که هر سطحی که قادر به بازتاب نور باشد را می توان برای اینکار به کار برد و حتما نیاز نیست که شما یک رفلکتور بخرید. سطوح محتلف در نحوه بازتاب کردن نور بسیار موثر هستند برای مثال سطوح سخت و سیقلی نور بیشتری را منعکس می کنند اما این به این معنا نیست که این سطوح همیشه بهترین گزینه هستند.

نور بازتابی

در ضمن رنگ متریالی که برای بازتاب استفاده می کنید هم بسایر مهم است چرا که رنگ نیز تا حدی منعکس می شود بسیاری از عکاسان حرفه ای از رفلکتور های بدون رنگ یا سفید استفاده می کنند.

نور سخت

برای اینکه بتوانید درک کنید نور سخت چه نوری است این مثال را برای شما می زنیم : در روز های افتابی تابستان که نور خورشید قدرت و شدت بالایی دارد سایه سوژه شما به خوبی قابل تشخیص است و به اصطلاح سایه ای قوی تشکیل می شود. نور سخت در واقع نتیجه بزرگتر بودن سوژه نسبت به سایز منبع نور است. شاید فکر کنید که خورشید از هر سوژه ممکنی بزرگتر است اما به خاطر فاصله بالایی که با زمین دارد یک منبع نور کوچک محسوب می شود.

نور سخت

نور نرم

نور نرم و یا سافت لایت دقیقا برعکس مورد قبلی است. هنگامی که سوژه به منبع نور نزدیک باشد نور دور سوژه را می گیرد و سایه ها نرم می شود و در واقع مرز بین سایه و روشنایی کمرنگ تر می شود.

نور دیفیوز شده

دیفیوزر ها یکی از ابزار هایی هستند که بسیار از عکاسان استفاده می کنند به این صورت که آن ها را بین سوژه و منبع نور قرار می دهند و سبب نرم شدن نور می شوند اما چطور در واقع دیفیوز ها را نور را پخش می کنند و به این صورت سایه را کمرنگ تر می کنند. در روز های آفتابی ابری  در صورتی که ابر ها در مسیر خورشید قرار گیرند نور خورشید پخش می شود و سایه ها کمرنگ تر. سافت باکس ها و چتر های عکاسی نیز می توانند به عنوان دیفیوزر استفاده شوند.

نور دیفیوز شده

نور کلیدی

مهم نیست که از چه منبعی استفاده می کنید هر سوژه ای در عکاسی یک نور کلیدی را دریافت می کند نور کلیدی یا اصلی به نوری گفته می شود که سوژه را روشن تر می کند و می توان از خورشید فلاش های عکاسی  و یا یک لامپ ساده رومیزی گرفته شود.

نور جدا کننده

این نوع نور نام های مختلفی دارد اما هدف همه آن ها یکی است و آن نورپردازی بخش خاص و جزئی از سوژه شماست. برای مثال اگر می خواهید مو های سر سوژه را بهتر نشان دهید از این نور بهره می برید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *