مقدار نوردهی در عکاسی

مقدار نوردهی در عکاسی یا EV

4/5 - (3 امتیاز)

اگر شما نیز با عکاسان حرفه ای کمی هم صحبت بوده باشید احتمالا کلمه ی EV یا مقدار نوردهی (Exposure Value) به گوشتان خورده است. اگر با معنی و مفهوم این کلمه آشنا نیستید بهتر است تا در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا با این اصل در عکاسی شما را آشنا کنیم. البته باید بگوییم که این مورد خیلی هم از اهمیت بالایی برخوردار نیست و برای شروع کار عکاسی دانستن این مقدار الزامی نمی باشد. در ضمن باید بگوییم که استفاده از مقدار نوردهی در عکاسی مدرن تقریبا منسوخ شده است و امروزه کاربرد زیادی ندارد.

مقدار نوردهی در عکاسی چیست ؟

به زبان ساد باید بگویم که EV یک پارامتر لگاریتمی است که به روشنایی، کنتراست و حساسیت ایزو بستگی دارد. این مقدار را با مقادیر عددی بین منفی 9 تا 20 نشان می دهند، البته به صورت تئوری برای این مقدار حدود خاصی وجود ندارد. برای مثال در دیافراگم f/22 و سرعت شاتر 1/4000 ثانیه ، مقدار EV در حدود 21 می باشد. اما همانطور که میدانید این تنظیمات برای تصویربرداری بسیار تاریک به شمار می آید و نمی توانید با این تنظیمات از سوژه های مورد نظر خود با کیفیت بالا عکاسی کنید. البته در صورتی که مقدار ایزو را افزایش دهید می توانید نور بیشتری را برای تصویر ایجاد کنید که تصویر شما با نویز زیادی همراه خواهد بود و کیفیت بسیار پایین می باشد.

مقدار نوردهی Exposure Value یا EV

رابطه ی EV با سرعت شاتر و دیافراگم به این صورت است که هر چه این دو مقدار نور کمتری را برای تصویر فراهم کنند مقدار EV بیشتر خواهد بود. برای مثال باید بگوییم که شما هنگام عکاسی از یک سوژه ی تاریک مانند آسمان در شب به Exposure Value در حدود 5- نیاز دارید اما زمانی که در نور طبیعی روز در حال تصویربرداری هستید باید این مقدار را بر روی 15 یا 16 قرار دهید.

 رابطه ی دیافراگم، سرعت شاتر و EV

به صورت کلی می توان این سه مقدار را در رابطه ی نزدیک با هم به حساب آورد. به طور کلی ترکیب سرعت شاتر و دیافراگم نباید به گونه ای باشد که بتواند نور خیلی زیادی را برای تصویر فراهم کند. در تصویر پایین رابطه های میان این سه مقدار آورده شده است که می توانید به عنوان یک راهنما از آن استفاده کنید.

آشنایی با EV و کاربرد آن در عکاسی

مشخصاتی که در این جدول آمده است محاسباتی می باشد که براساس یک فرمول به دست آمده است که می توانید آنها را مشاهده کنید. در واقع زمانی که شما یک رقم از عدد EV می کاهید نور دریافت شده را نصف می کنید. عکس این موضوع نیز برای کار ما صادق می باشد و می توانید با یک استاپ افزایش در این مقدار نور قابل جذب توسط دوربین را دو برابر کنید.

تاثیر ISO بر روی مقدار نوردهی در عکاسی

 همانطور که میدانید ایزو مقداری برای نوردهی می باشد. با افزایش مقدار ISO نوردهی بیشتری برای تصویر صورت می گیرد و با کاهش این مقدار نوردهی نیز کاهش پیدا خواهد کرد. اما باید در نظر داشته باشید که افزایش بیش از حد ایزو برای ایجاد نور مناسب می تواند نویز هایی را برای تصویر به وجود بیاورد که کاهش کیفیت تصویر را به دنبال دارد. 

اگر می خواهید بیشتر با مقدار ایزو و تاثییر آن بر عکس آشنا شوید خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

تاثیر ISO بر روی Exposure Value

اما در اینجا به بررسی تاثیر ISO بر روی Exposure Value خواهیم پرداخت. فرض کنید که ایزو را بر روی مقدار 100 تنظیم کرده اید و در حال تصویربرداری می باشد. حال اگر این مقدار را به 800 افزایش بدهید سه استاپ نور را بیشتر خواهید کرد و برای همچنین با افزایش 3 رقمی مقدار EV نیز می توانید نور را سه برابر بکنید. احتمالا حالا با رابطه ی میان ایزو و مقدار نوردهی بیشتر آشنا شده باشید. 

کاربرد EV در عکاسی

با اینکه از این مقدار استفاده های کمتری می شود اما هنوز نیز برای برخی از کارها مانند نوردهی از این مقدار برای عکاسی و حتی فیلم برداری استفاده می شود. از کاربرد های این مقدار می توانیم به فلاش ها اشاره کنیم که برای نوردهی  از آنها استفاده می شود. بیشتر فلاش ها از مقدار EV برای نوردهی استفاده  می کنند. برای مثال اگر EV را از مقدار 10 به مقدار 11 تغییر دهید نور ایجاد شده برای تصویر دو برابر خواهید بود و می توانید برای جبران کار دریچه ی دیافراگم را یک استاپ ببندید. 

کاربرد EV در عکاسی

یکی دیگر از کاربرد های Exposure Value پی بردن به قدرت دوربین هنگام خرید آن می باشد. برای مثال دوربینی که بتواند با لنز f/1.2 در شرایط نوری EV-5 فوکوس انجام دهد دوربین قوی می باشد. اما اگر دوربین بتواند در همین شرایط با لنز f/2 فوکوس انجام دهد دوربین قوی تری نسبت به نمونه ی قبلی است. البته کاربرد های دیگری نیز برای آن میتوان ذکر کرد که از اهمیت پایینی برخوردارند. بررسی و خرید فلاش استودیویی در این بخش از دی جی 24.

تنیجه

با توجه به نکات گفته شده می توانید به این قضیه پی ببرید که مقدار نوردهی Exposure Value یا EV با اینکه کاربرد زیادی در زمان حال ندارد و بیشتر بر روی دوربین های آنالوگ از آن استفاده  می شده است. اما دانستن و آشنایی با این مقدار خالی از لطف نیست و می تواند اطلاعات شما را درباره ی نوردهی بیشتر بکند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *