تعریف فضای منفی در عکاسی

مفهوم فضای منفی در عکاسی

4.5/5 - (4 امتیاز)

فضای منفی مفهومی از عکاسی است که با استفاده از آن می توانید تصاویر حرفه ای تری را ایجاد کنید. البته فضای منفی تنها در عکاسی کاربرد ندارد بلکه در مجسمه سازی، طراحی، معماری و بیشتر شاخه های هنر کاربرد دارد. این شیوه بیشتر بر روی تغییر نگاه عکاس بر روی سوژه توجه دارد یعنی در این سبک باید نگاه خود را نسبت به سوژه و فضای اطراف آن تغییر دهید. در ادامه با مفهوم فضای منفی در عکاسی بیشتر آشنا خواهیم شد.

در این سبک بیشتر بر روی ترکیب بندی مناسب باید تمرکز کرد. اگر درباره ی عکاسی مینیمال اطلاع داشته باشید می دانید که در آن سبک سعی می شود تا سوژه را در بک گراند نسبتا ساده قرار دهیم تا موضوع عکس ما بر روی سوژه متمرکز شود. در فضای منفی نیز می تواند گفت عملی شبیه به این را انجام می دهیم و سعی می شود تا تصاویر در پس زمینه های نسبتا ساده قرار بگیرند.

مفهوم فضای منفی

در عکاسی از فضای منفی تلاش میکنیم تا بخش زیادی از تصویر نهایی ما را چیز های ساده در بر بگیرد. این سبک از ترکیب بندی نظر کاربر بیشتر بر روی سوژه متمرکز خواهد مرد و از این طریق موضوع عکس ما به کاربر راحتتر القا می شود. 

تشخیص فضای منفی در عکاسی

تشخیص فضای منفی و مثبت 

در تصاویری که در تا الان مشاهده کردید همه در همه ی آنها یک نقطه ی اشتراک وجود داشته. پس زمینه ی ساده در تمام این عکس ها وجود دارد، در این گونه تصاویر به راحتی می توان فضای منفی و مثبت را تشخیص داد. 

در اصل در این تصاویر سوژه ی اصلی که معمولا به عنوان اولین کاراکتر به چشم میخورد به عنوان فضای مثبت و پس زمینه به عنوان فضای منفی شناخته می شود. البته همیشه تصاویری که با انواع فضای منفی ثبت می شوند دارای پس زمینه ی ساده نخواهند بود که می توانید نمونه ی آنها را در ادامه مشاهده کنید.

تشخیص فضای منفی و مثبت

 به عبارت دیگر می توان گفت هر چیزی به جز سوژه ی اصلی عکس را می توانیم فضای منفی عکس در نظر بگیریم پس تشخیص آن کار سختی نخواهد بود. برای قسمت منفی عکس باید سوژه ای را در نظر بگیرید که توجه کاربر را زیاد به خود جلب نکند، هدف اصلی در این سبک از عکاسی نیز همین موضوع می باشد. همین دلیل نیز باعث شده تا بیشتر تصویربرداران برای این قسمت از بخش های ساده استفاده میکنند.

کاربرد فضای منفی در عکاسی

هر تصویربردار برای استفاده از این سبک دلیل خاصی دارد اما می توان گفت برای متمرکز کردن نظر کاربر بر روی سوژه ی اصلی بیشتر این کار انجام می شود و هدف از این کار هم انتقال بیشتر موضوع عکس به کاربر می باشد. یکی از اهمیت های این عکس در انتقال احساس می باشد.

چرا از فضای منفی استفاده میکنیم؟

ناراحتی، شادی، تنهایی و یا ناامیدی معمولا در این تصاویر گنجانده می شوند. برای ابراز کردن تمام این احساسات عکاسی از فضایی منفی بهترین سبک است و همین امر سبب شده کاربرد این سبک تیز افزایش پیدا کند. البته برای اینکه بتوانید احساسات خود را درون عکس های خود جای دهید تنها یک دوربین و یک لنز نیاز ندارید، بلکه برای اینکار تمرین زیاد به کمک شما خواهد آمد تا بتوانید با فضای اطراف خود رابطه برقرار کنید و حس را در تصویر القا کنید.

چرا از فضای منفی استفاده میکنیم؟

البته امروزه در عرصه ی عکاسی تبلیغاتی نیز از فضای منفی زیاد استفاده می شود تا بتوان تمرکز کابر را بر روی محصول جلب کرد در اصل در این عکس ها تنها چیزی که برای عکاس مهم است دیده شدن محصول می باشد پس استفاده از یک فضای منفی ساده می تواند انتخاب صحیحی باشد.

ایجاد تعادل در فضای منفی

ایجاد تعادل

درست است که برای جلب توجه کاربر استفاده از فضای منفی ساده می تواند خلی مناسب باشد اما لازم نیست تا همه ی تصاویر خود را اینگونه تهیه کنید. در تصاویر خود تغییر ایجاد کنید و حتی از پس زمینه های شلوغ نیز برای این کار استفاده کنید سعی کنید برای اینکه تصاویر جدیدی داشته باشید قوانین را کمی زیر پا بگذارید تا بتوانید تعادل را در تصویر خود به وجود بیاورید. استفاده از ترکیب بندنیز برای نظم به عکس هایتان توصیه می شود.

تکنیک های ترکیب بندی را در این مقاله به صورت کامل برسی کنید.

ایجاد تازگی در  نگتیو اسپیس

اما می توانید با رعایت کردن برخی نکات ابتدایی در مفهوم فضای منفی هم تصاویرتان را بهتر جلوه دهید. اگر می خواهید از سادگی برای جلب توجه استفاده کنید بهتر است تا سوژه را در قسمت کوچکی از تصویر قرار دهید. سعی کنید تا رنگ های یک دستی را در تصویر داشته باشید و فراموش نکنید وجود رنگ هایی با تفاوت بالا تصویر را از حالت سادگی خارج می کند. برای این کار می توانید از ادیت کردن تصاویر ثبت شده نیز استفاده کنید.

به موقعیت قرارگیری سوژه ی اصلی تصویرتان توجه ویژه ای داشته باشید. برای این کار بهتر است تا چندین مرتبه در قسمت های مختلف از سوژه تصویربرداری را انجام دهید تا در نهایت بهترین عکس را انتخاب کنید. حتما قرار نیست سوژه را در وسط تصویر قرار دهید می توانید از کناره های کادر برای این کار استفاده کنید.

ایجاد تازگی در نگتیو اسپیس

 

به یاد داشته باشید که اگر می خواهید در این سبک عکاسی کنید باید فضای منفی را بیشتر از فضای مثبت در نظر بگیرید. در برخی  از آموزش ها گفته می شود که حتما باید 2 برابر بیشتر از فضای مثبت فضای منفی در اختیار داشته باشیم که این گفته در بسیاری از تصاویری که خیلی هم زیبا هستن صدق نمی کند.

سخن پایانی

با اینکه مفهوم فضای منفی را به طور کامل مورد بررسی قرار داده ایم اما برای اینکه بتوانید تصاویر زیبایی را برای خود ثبت کنید به تجربه نیز در این سبک نیاز دارید. پس برای این کار خیلی عجله نداشته باشید و با تکرار کردن تمرین در مکان های مناسب به مهرات مورد نظر دست پیدا کنید.

فراموش نکنید که فوکوس کردن می تواند توجه کاربر را به خود جلب کنید پس استفاده از فوکوس نیز در این زمینه می تواند به شما کمک زیادی داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *