مفهوم استاپ و F-Stop در عکاسی

مفهوم استاپ و F-Stop در عکاسی

5/5 - (2 امتیاز)

اگر شما هم به هنر عکاسی علاقه دارید می می خواهید آن را به صورت حرفه ای انجام دهید بهتر است تا برخی اطلاعات را در این مورد به دست آورید تا بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید. یکی از این موارد که بیشتر عکاسان حرفه ای آن را رعایت می کنند استفاده از تنظیمات دستی برای عمل عکاسی است. شاید کمتر عکاسی را دیده باید که به صورت حرفه ای کار میکند و از تنظیمات دوربین به صورت اتوماتیک استفاده کنید. در ادامه به برسی کامل مفهوم استاپ و F-Stop در عکاسی خواهیم پرداخت که در امر نوردهی از اهمیت بالایی برخوردار است.

تنظیمات دستی، امکان کنترل کرد دوربین  را برای انجام عمل های مختلف به کاربر میدهد و همین امر نیز سبب می شود تا در شرایط مختلف تصویربرداری بهتری داشته باشید و بتوانید از خلاقیت خود در عکاسی بیشتر استفاده کنید. 

برای استفاده از تنظیمات منوال باید بدانید که یک استاپ تغییر در میزان ایزو، سرعت شاتر و دیافراگم چه تغییری بر روی تصاویر شما ایجاد خواهد کرد. 

تعاریف استاپ و F-Stop در عکاسی

تعاریف استاپ و F-Stop در عکاسی

یکی از مفاهیمی اصلی در برسی تنظیمات دستی مفهوم استاپ می باشد که در خیلی از جاها با آن سروکار دارید. سه اصل اساسی در عکاسی دیافراگم ، سرعت شاتر و ایزو می باشد اگر بتوانید این مورد را به طور دقیق و درستی کنترل کنید می توانید از به وجود آمدن تصاویر خارق العاده خود لذت ببرید.

یک استاپ معیاری است برای سنجش نور، و هر استاپ یعنی دو برابر. این مورد را با مثال ها به طور کلی بررسی خواهیم کرد و اگر متوجه نشدین اصلا ایرادی ندارد پون در ابتدا کمی گیج کننده به نظر می رسد. اگر نور دهی را در تصاویر یک استاپ افزایش دهید یعنی میزان نوری که در تصویر بوده را دو برابر کرده اید. یا به همین ترتیب اگر یک استاپ نور عکس را کاهش دهید یعنی نور کلی عکس را نصف کرده اید.

استاپ و F-Stop

با کوچکتر شدن عدد دیافراگم میزان باز بودن دریچه ی آن بیشتر می شود و همچنین با افزایش مقدار ایزو نوردهی در تصویر بیشتر خواهد بود. همچنین با باز کردن دریچه ی دیافراگم عمق میدان را کاهش خواهید داد. طبق این گفته برای درک بهتر موضوع استاپ یک مثال برای شما میزنم تا مطلب کاملا جا بیفتد. فکر کنید که با دیافراگم  F2.8 و ISO 200 در حال عکاسی هستید ، اگر گشودگی دیافراگم را به F2 برسانید عمق میدان در تصویر شما کاهش خواهد یافت. 

اما پس از این تغییر میزان نوردهی بر روی تصویر شما یک استاپ افزایش پیدا می کند یا بهتر است بگوییم دو برابر می شود. برای اینکه این تاثثیر این امر را خنثی کنید می توانید میزان ایزو را به 100 برسانید تا اثر نوردهی را خنثی کرده باشید.

خرید انواع دوربین عکاسی با قیمت مناسب در این بخش از وب سایت.

استاپ در سرعت شاتر

استاپ در سرعت شاتر

این میزان در سرعت شاتر و در مقدار ایزو مانند یک دیگر می باشد مثلا اگر از سرعت شاتر 2 ثانیه استفاده کنید اگر یک استاپ سرعت شاتر را کند تر کنید به میزان 4 ثانیه خواهید رسید. اما معمولا برای سرعت شاتر از مقادیر کوچکتری مانند 1/100 ثانیه و چنین اعدادی استفاده میکنیم. همانطور که میدانید ½  یعنی 50 درصد و ¼ یعنی 25 درصد پس با افزایش اعداد در مخرج میزان عدد کاهش پیدا خواهد کرد. در هنگام نوردهی نیز باید توجه داشته باشید اگر از میزان 1/400 برای سرعت شاتر استفاده می کنید برای افزایش میزان نور دهی به اندازه ی یک استاپ (دو برابر کردن میزان نوردهی) باید 1/400 را یک استاپ افزایش دهیم یعنی مخرج را نصف کنیم تا کسر بزرگتر شود و به مقدار 1/200 برسد. البته توجه داشته باشید که اعداد اعلام شده در تنها برای درک بهتر شما بود.

استاپ در ایزو

استاپ در ایزو

مرسوم ترین مقادیر برای ایزو 50،100،200،400،800،1600،3200،6400 می باشد و همانطور که مشاهده می کنید این مقادیر با هر استاپ به میزان دو برابر افزایش یا کاهش را درند.

اگر می خواهید میزان ایزو را بهتر درک کنید مقاله ی ایزو و تاثیر آن بر روی عکاسی برای شما مناسب می باشد. 

استاپ دیافراگم یا F-Stop

استاپ دیافراگم یا F-Stop

اما استاپ در دیافراگم  از نظر اعداد کمی با مقداری مثل ایزو و سرعت شاتر تفاوت دارد و F2 ،دو برابر F4 نیست در اصل این مقدار 4 برابر نوردهی بیشتر نسبت به F4 را خواهد داشت. همانطور که میدانید دیافراگم به صورت (/f) و در کنار آن از یک عدد استفاده می شود. هر مقدار که این عدد کوچکتر باشد گشودگی دیافراگم بیشتر است و در نتیجه نور بیشتری وارد دوربین می شود.

مقادیر مرسوم برای دیافراگم f/1.4, f/2, f/2.8, f/4, f/5.6 , f/8, f/16 , f/22 می باشند. از خط کسری موجود می توان فهمین که هر مقدار عدد های مخرج بزرگتر شوند دیافراگم کوچکتری را در اختیار ما خواهد گذاشت در نتیجه ی این امر نیز نوردهی کمتری را برای تصویربرداری خواهیم داشت.

اما نحوه ی کار کردن مقادیر موجود برای دیافراگم به این صورت است که اگر شما دیافراگم را از f/1.4 به مقدار f/2 تغییر دهید در این صورت میزان نوردهی را به میزان یک استاپ از طریق بسته نگه داشتن دریچه ی دیافراگم کاهش داده اید.

مفهوم F-Stop و نحوه ی به دست آمدن آن

focal length عبارتی است که مخفف آن F را برای عبارت F-Stop ایجاد کرده است که به این معنی می باشد که برای برای به دست آوردن میزان دیافراگم از فاصله ی کانونی استفاده می شود. این مقدار برابر کسری از فاصله ی کانونی می باشد که برای کاربر همان مقدار دیافراگم را به وجود میاورد.

مفهوم F-Stop و نحوه ی به دست آمدن آن

در لنز های مختلف که دارای دهانه ی دیافراگم با گشودگی مشابه می باشند نوری که وارد لنز می شود کاملا مشابه خواهد بود. یعنی میزان نور ورودی در یک لنز 50 میلیمتری که دیافراگم f/2 را دارد با یک لنز 75 میلیمتری که همین مقدار گشودگی دیافراگم را دارد مشابه می باشد. 

برای به دست آوردن عدد دیافراگم می توانید از یک فرمول استفاده کنید:

(قطر لنزی که از آن استفاده می کنید) / (فاصله ی کانونی) = (عدد دیافراگم)

فرمول های دیگری هم برای محاسبه ی این مقدار وجود دارد که کار را کمی سخت می کند و یکی از ساده ترین روش ها برای محاسبه ی  دیافراگم همین فرمولی است که در بالا برای شما قرار داده ایم. برای مثال زمانی که یک لنز 50 میلیمتری داریم که بر روی f/2 تنظیم شده است با قرار دادن در فرمول بالا قطر لنز 25 میلیمتر به دست می آید.

سخن پایانی در مفهوم استاپ و F-Stop در عکاسی

سخن پایانی در مفهوم استاپ و F-Stop در عکاسی

در پایان باید عرض کنیم بیشتر اعدادی که در این مقاله آنها را برسی کردیم را شاید در دوربین های خود پیدا نکنید مثلا برای عدد دیافراگم در بیشتر دوربین های f/3.2 نیز وجود دارد. دلیل این امر نیز به خاطر این است که معمولا کاربر نیاز ندارد تا همیشه نوردهی را دو برابر بکند بلکه به آرامی این میزان را کاهش یا افزایش می دهد. در این مقاله سعی کردیم تا به صورت ساده و روان مفهوم استاپ و F-Stop در عکاسی را با هم برسی کنیم و امیدواریم تا شما هم به طور کامل با این بخش آشنا شده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *