اعداد روی لنز دوربین

معنی اعداد لنز دوربین

4.7/5 - (7 امتیاز)

معنی اعداد روی لنز دوربین چیست : اعداد روی لنز گاها برای افراد مبتدی که سعی در فهم آنها داند سبب ایجاد مشکل می شود. با خواندن این مقاله درک این اعداد برای شما راحت تر شده و بهتر می توانید ازین دانش برای بهره بردن هر چه بیشتر از دوربینتان استفاده کنید پس با ما همراه باشید. قدرت و کیفیت لنزها به عوامل گوناگونی بسته است یکی از آنها  فاصله کانونی است. یکی از اعداد روی لنز دوربین عدد فاصله کانونی است. درباره لنز تیلت شیفت بخوانید

اعداد روی لنز دوربین چیست

اعداد روی لنز دوربین : فاصله کانونی از فاصله مرکز اپتیکی لنز از  مرکز کانونی آن به میلی متر که در شرایطی که کیس مد نظر در فاصله بی نهایت و در وضعیت فوکوس شده باشد بر روی حسگر یا فیلم قرار می گیرد .با توجه به انعکاس قسمتی از منظره روی حسر توسط لنز،و با توجه به زاویه دیدی که از لنز به منظره داریم، می توان میدان دید را افقی یا عمودی اندازه گرفت. حسگر یا فیلمهای بزرگ تر  زاویه دید واید تری دارند و قسمت بخش بزرگتری از منظره را به ثبت می رسانند. یک زاویه دید با فاصله کانونی معلوم ،معمولا با توجه به عکاسی با فیلم 35 میلیمتری مشخص می گردد چونکه این فرمت در مقایسه با بقیه فرمت ها روال بیشتری دارد. آیا درباره لنز آیینه ای اطلاعاتی دارید.

 در جدول زیر چند نونه از فواصل کانونی درج شده است :

فاصله های کانونی رایج و معادل اسمی آنها

سوپر واید            Super Wide           

  کمتر از 20mm 

زاویه واید             Wide

حدفاصل 35mm-24mm 

لنز نرمال                 Normal               

50mm

تله                       Tele

حدفاصل 300mm-80mm

سوپر تله             Super Tele

بیشتر از 300mm

اعداد دیافراگمی در لنز دوربین

اعداد دیافراگم لنز دوربین : در دوربین های دیجیتال به تیغه هایی می گویند که با باز و بسته شدن میزان عبور نور را تنظیم می کنند. این تیغه‌ها که معمولا ۶ تا ۹ عدد هستند، به روشی طراحی شده‌اند که با بازشدن، میزان نور را زیاد و با تنگ شدن، میزان نور را کم می‌کنند. بسیاری از دیافراگم‌ ها مانند عنبیه و اپرچر (روزنه ای که از آن نور عبور می کند) همچون مردمک چشم کوچک و بزرگ یا تنگ و گشاد می‌شوند و با این عمل نور کمتر یا بیشتری به درون دوربین راه می‌یابد.

عددهای روی دیافراگم عدد هایی مشخص هستند. این اعداد به ترتیب در 1/41 ضرب شده و عدد بعدی را تشکیل می دهند. به عنوان مثال عدد 1/4 در 1/41 ضرب شده و عدد 2 حاصل می شود……

قطر دهانه لنز

یکی دیگر از  اعداد روی لنز عدد قطر دهانه لنز است. شکل دایره ای که رویش آن خط خورده است (Ø)  نشان اندازه قطر دهانه لنز دوربین شما می باشد که طبق میلیمتر نشان داده میشود.

زمانی این عدد اهمیت دارد که قصد خرید فیلتر برای لنز دارید.

نسبت سوژه در دنیای واقعی به تصویر در دوربین

1:1 یعنی شما لنز ماکرو دارید، به این معنی که تصویر در دنیای واقعی با عکس در دوربین یکسان است. ۱:۲ از دید فنی ماکرو نیست اما به مراتب بهتر از لنز استاندارد شما و به طور معمول با فاصله کانونی بالا و تله فوتو می باشد و تصویری که ثبت می کند نصف سایز واقعی روی حسگر است.

جهت مشاهده انواع قیمت لنز دوربین عکاسی در برند های مختلف کلیک کنید.

3 پاسخ
  1. سپیده گفته:

    سلان یه لنز واید که تمام منظره رو توی کادرش نگه داره و میزان اعوجاجش کم باشه معرفی کنید دوربینم کاننه.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *