لنز تیلت شیفت

لنز تیلت شیفت

5/5 - (3 امتیاز)

لنز تیلت شیفت یا لنز کنترل پرسپکتیو ، لنز ویژه ای است که یه واسطه آن می‌توان صفحه کانونی تصویر را چرخاند که نتیجه این کار سبب تغییر پرسپکتیو عکس می‌شود. برای ایجاد این تغییر لنز از امکانات منحصر به فردی بهره من است که با ان، عدسی‌ها می چرخند و بر روی محور خود جابه جا می شوند.

لنز‌ تیلت شیفت بیشتر مواقع توسط عکاسان معماری به کار برده می شود زیرا این‌ لنز، پرسپکتیو اشتباه خطوط همگرای عمودی را تصحیح می‌کند. ولی از به دلیل اینکه این لنز‌ها، فاصله‌ی کانونی بیشتری از لنز‌های خاصه عکاسان معماری دارند، اهداف و سوژه های آن‌ها هم فرق می کند. طبق آماری که در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی انتشار یافت، این لنز‌ها اکثرا برای عکاسی از غذا، محصولات و عکاسی پرتره استفاده می‌شوند.

ایا معنی اعداد لنز دوربین را می دانید ؟

ویژگی های لنز تیلت شیفت

  • ایجاد جلوه مینیاتوری
  • تصحیح خطوط همگرای عمودی
  • ضد انعکاس
  • حرکت افقی در محور خود
  • افزایش عمق میدان
  • امکان گرفتن تصاویر به سبک پاناروما
  • ساختارشکنی

ویژگی های لنز تیلت شیفت

زمانی که از لنز های کنترل پرسپکتیو استفاده می‌کنید، دیمنشن های تازه ای وارد کار شما می‌شود، که قبل از این وجود نداشته ‌است. و این ابعاد کاملا عکاسی شما را تحت تاثیر قرار داده و حتی قواعد ابتدایی عکاسی هم زیر پا می گزارد.

ساختار لنز های تیلت شیفت

یکی از مشکلات عکاسان همواره تنظیم درست عمق میدان و کنترل پرسپکتیو آن می باشد که معمولا با آن دست وپنجه نرم میکنند . باید در نظر داشت که این دو در بسیاری از مواقع باعث بوجود آمدن ذهنی خلاق و زیبایی در پروژه عکسبرداری میشود اما گاها باید این دو مورد را تحت کنترل قرار داد در بسیاری از موارد کاهش یا بطور کلی حذف نمود. به یاد داشته باشید پرسپکتیو های ساختگی معمولا برای ما جذاب نمی باشد و گاها در مواردی نیز باعث بوجود آمدن مشکل میشود . قالب عکاسان رشته معماری ، صنعتی ، طبیعت  و… از جمله گروه هایی هستند که معمولا با این دو مورد برخورد میکنند .

ساختار لنز های تیلت شیفت 

همانطور که گفته شد این نوع لنز ها با سایرین تفاوت های ساختاری گسترده ای دارند این لنز ها که دارای دو نوع میباشد (shift ، tilt shift) و دارای حرکات مختلفی هستند این نکته حائز اهمیت است که لنز های تیلت شیفت به صورت دستی (Manual) فوکوس می شود و فوکوس خودکار ندارند. 

.Shift به  حرکت خطی اطلاق می شود در جهت عمودی یا افقی در یکسری از موارد لنز در جهت اصلاح پرسپکتیو.

علامتی در کنار لنز وجود دارد که مقدار حرکت لنز را با واحد میلی متر نشان میدهد . اغلب این لنز ها در حدود 10 میلیمتر در بالا و پایین لنز و در بعضی از لنز ها 15 میلیمتر تا 30 میلیمتر جابه جا میشوند.

استفاده از لنز های Tilt shift

هنگام استفاده از لنز های تیلت شیفت خصوصا زمانی که از شیفت استفاده می شود باید به این نکته توجه داشته باشیم که از فیلتر های متفرقه و هود استفاده نشود و این که دست عکاس دور لنز حلقه نشود چرا که فیلتر های جانبی و هود ویگنتینگ شدید در اطراف تصویر بوجود خواهد آورد که طبیعتا آنچه که از تصویر به دست می اید را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین نیاز به سه پایه در هنگام استفاده از لنز های تیلت شیفت ضروری است.

استفاده از لنز های Tilt shift

برای افزایش و اصلاح عمق میدان نیاز به حرکت تیلت است و این به معنی آن است که در حرکت یک سری از المان های حول یک محور چرخشی ایجاد شود که باعث ثبت تصاویر بیشتری به صورت فوکوس می شود در نتیجه در ناحیه ای که میخواهیم به آن وسعت بیشتری دهیم فوکوس بیشتری خواهیم داشت . Diffraction مشکلی است که عکاسان همواره با ان مواجه هستند . این مشکل بدان معناست که دیافراگم لنز بیش از مورد نیاز بسته میشود.

اگر در دوره عکاسی خود بیشتر با لنز هایی که فوکوس اتوماتیک دارند کار کرده اید نمی توانید ناگهانی در استفاده از این نوع لنز ها نیز حرفه ای عمل کنید چرا که باید کمی با ان ها عکاسی کنید و صبر داشته باشید تا با فوکوس کردن و در کل نحوه عملکردآن ها آشنا شوید. از سویی سیستم این لنز ها به گونه ایست که سرعت زیادی را نخواهند داشت و باید در شوتینگ بسیار حوصله داشته باشید و به خوبی تنظیمات خود را اعمال کنید.

عکاسی از غذا با لنز تیلت شیفت

از عمده کاربرد های لنز های تیلت شیفت می توان به عکاسی صنعتی خصوصا عکاسی از محصول و غذا اشاره کرد. جلوه ای مینیاتوری که این ابزار ها به عکس خروجی می دهند جذابیتی خاص را در ان بوجود خواهد آورد که برخی مواقع برای تبلیغ یک محصول و یا غذا بسیار ایده ال است.  هنگامی که قصد دارید از لنز‌های تیلت شیفت برای عکاسی از مواد غذایی استفاده کنید زوم 5X یا 10X برای به‌ دست آوردن فوکوس شارپ و دقیق بسیار مهم است.  با این نوع لنز شما قادر هستید که سطح فوکوس را تغییر دهید.

عکاسی از غذا با لنز تیلت شیفت

خطوط همگرای عمودی لنز کنترل پرسپکتیو

وقتی به یک کیس از پایین یا بالا نگاه می‌کنید، خطوط عمودی تشکیل دهنده آن به  خاطر پرسپکتیو، همگرا هستند و به هم نزدیک می‌شوند. این موضوع از جهت چشمی امری نرمال است، ولی هنگامی که قصد دارید از یک ساختمان عکاسی کنید، از نظر معماری این نما تاثیر ناخواسنه ای داشته و تماما سبب عدم ثبت تصویری رئالیستیک از سازه می‌شود. با ادیت این خط ها، عکسی مطلوب از یک ساختمان برای کاربرد های معماری خواهید داشت.

لنز تیلت شیفت

به صورت طبیعی وقتی از یک سازه عکاسی می‌کنید،‌ باید دوربین راسربالا نگه دارید. سربالا بودن دوربین سبب ایجاد پرسپکتیو در محور عمودی ساختمان شده، و خط های عمودی آن هم گرا می‌شوند. با به کار گیری لنز کنترل پرسپکتیو ، بدون سر بالا کردن دوربین، لنز دوربین عکاسی را بر روی محور خود جا به جا می کنید و به این شیوه تمام سازه در تصویر ثبت می‌شود، بدون اینکه پرسپکتیو عمودی در آن تشکیل شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *