لنز آیینه‌ ای

لنز آیینه‌ ای

5/5 - (2 امتیاز)

لنز آیینه‌ ای : طراحی اولیه این مدل لنز به 200 سال قبل باز می گردد و برای تلسکوپ و هدایت پرتو های نور ساخته شده بود. لنز تله فوتو های اولیه ذاتا بلند بودند اما با استفاده از سیستم منظمی از آینه های منحنی شده یک لنز تله فوتو بلند می تواند در فضایی بسیار کمتر جا شود. در حقیقت این سیستم هم از آینه ها و هم از نور هاتی انکساری.

این لنز ها در دهه هفتاد و هشتاد بسیار محبوب بودند. بسیار سبک بودند و قیمت بسیار مناسبی داشتند اما امروزه ازین نمونه لنز کمتر استفاده می شود.

ساختار لنز آیینه‌ ای

ساختار آنها، ترکیبی از رفلکس و نشر نور را با محوریت آینه تشکیل می دهد و چیزی مشابه تلسکوپ های بازتابی یا کاتدی و پاتریک هستند. برای درک میزان موثر بودن وجود آینه در این لنزها، می توانیم به نقش به خصوص آن در دو برابر کردن فاصله کانونی به واسطه دو نصف کردن مسیر پرتو نور در مکانیزم  بازتاب اشاره کنیم، که در نتیجه از جانب سایز نسبت به لنزهای معمول بسیار کوچک تر می باشند.

قالب لنز آینه ای از فاصله کانونی تقریبا 500 میلیمتر با دیافراگم F ما بین 5.6 تا 8 بهره می برند. این لنزها از ساختار اپتیکی ترکیبی با نام کاتادیوپتریک استفاده می کنند که در حقیقت همان تکنولوژی رایج در تلسکوپ های نجومی است.

نبود عدسی های پی در پی و پر تعدی در ساختار این لنزها فوایدی چشمگیر داشته که از آن جمله می توانیم به نبود ابیراهی رنگی اشاره کنیم. در همین حین باید بدانیم یک لنز انکساری با فاصله کانونی 500 میلیمتر مینیموم 20 عدسی دارد و کمینه طول آن نیز برابر فاصله کانونی آن خواهد بود.

لنز آینه‌ ای

مزایا و معایب لنز

اگرچه این لنز دوربین عکاسی از جنبه سایز کوچک و کم وزن هستند، اما اندازه نسبتا بزرگ آیینه اول، سبب زیاد شدن قطر آن ها شده و به علاوه ساختار قیفی شکل لنزهای انکساری در آن ها مشاهده نمی شود و از نظر فیزیک ظاهری هم مانند یک تیوب هستند. باید یادآور شد که دیافراگم این لنز آیینه‌ای ساکن است و به طور نرمال برابر 8 است و این به این معناست که تنظیم مقدار نوردهی در آنها سخت است.

کنترل نوردهی در لنزهای بازتابی وابسته به بر سرعت شاتر یا به کار گیری فیلتر های ND می باشد. به علاوه با در نظر گرفتن ثابت بودن دیافراگم در محدوده 5.6 تا 8، آنـها را به عنوان لنزهای کم سرعت و کند می شناسیم که در نتیجه ثبت اجسام در حال حرکت یا کم نـور با آن ها مگر آنکه در شرایط نوری بسیار خــوب، امری ناممکن است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *