فوکوس نکردن دوربین عکاسی

فوکوس نکردن دوربین عکاسی

5/5 - (2 امتیاز)

فوکوس اتوماتیک یا خودکار یکی از مهم ترین قابلیت هایی است که در سبک های مختلف عکاسی به کمک عکاسان آمده و با شناسایی سوژه و ترکینگ آن را از سایر کادر جدا می کند. فوکوس اتوماتیک در سبک پرتره ورزشی منظره و حیات وحش و ماکرو کاربرد داشته و امروزه دوربین های بدون آینه و DSLR با توجه به استفاده از الگوریتم های جدید تر بهتر می توانند روی سوژه ها فوکوس کنند. اما فوکوس نکردن دوربین عکاسی نیز امری است رایج و اگر زیاد عکاسی می کنید حتما تا به حال با این مشکل رو به رو شده اید اما دلیل فوکوس نکردن دوربین چیست ؟

دلایل فوکوس نکردن دوربین عکاسی

کالیبره نبودن لنز دوربین

بعضی اوقات این لنز شماست که نمی تواند از موتور فوکس خود به خوبی استفاده کند و دائما در جلو یا عقی نقطه فوکوس مد نظر شما فوکوس می کند این نشان دهنده عدم کالیبره بودن لنز است. بسیاری از دوربین ها این مشکل را فهمیده و با توجه به پردازشگر داخلی خود به صورت اتوماتیک لنز را کالیبره می کنند. این قابلیت دوربین ها به تنظیم AF یا ست کردن میکروفوکوس معروف است. دیگر گزینه های شما استفاده از Lens align و Focal است.

دلایل فوکوس نکردن دوربین عکاسی

تمیز نبودن سنسور های فوکوس خودکار

همانطور که می دانید در دوربین شما علاوه بر حسگر پشت آینه حسگر های دیگری هستند که وظایف دیگری را بر عهده دارند و در بخش پایین تر دوربین واقع شده اند. این سنسور ها مرتبط با سیستم فکوس خودکار بوده و گاها می توانند کثیف شوند و این تمیز نبودن آن ها باعث می شود توانایی فوکوس را به خوبی نداشته باشد مشکلی که در مواقع کم نور شدن جدی تر نیز می شود. می توانید هر چند وقت یک بار حسگر ها را با یک دمنده تمیز کنید البته حتما دوربین را روی حالت تمیز کردن حسگر ست کنید.

حالت اتوفوکوس فعال

همانطور که می دانید دوربین های حالت های گوناگونی برای فوکوس کردن به صورت اتوماتیک دارند و در هر سبکی و عکاسی از هر نوع سوژه ای باید بررسی کنید که حالت فوکوس مرتبط با سوژه و نوع حرکت و شرایط نوری محیط تنظیم شده باشد. مثلا اگر در حیات وحش هستید و می خواهید از یک پرنده عکاسی کنید اما دائما تصویر های تاری را ثبت می کنید مطمئن شوید که حالت (AF-C (Continuous Servo AF فعال باشد. در غیر این صورت شما نمی توانید با کیفیت خوب تصویری را ثبت کنید.

حالت اتوفوکوس فعال

خاموش بودن نقطه AF

حتما تاحالا نقطه های فوکوس خودکار که در دو رنگ قرمز یا زرد هستند را مشاهده کرده اید نکته ای که باید در رابطه با آن ها بدانید این است که آن ها همیشه در جایی که نقطه فوکوس قرار می گیرد نیستند و امکان دارد نقطه فوکوس به طور دقیق آن جایی نباشد که سیستم راهنما آن را نشان می دهد. در این مواقع اگر از این نقطه ها استفاده کنید عکس ثبت شده خارج از فوکوس خواهد بود.

شکست نور به خاطر حرارت

بسیاری از عکاسان هستند که شاید مجبور شدن در یک روز افتابی و نسبتا گرم عکاسی کنند که در این شرایط باید با مشکل شکست نور و یا انکسار به خاطر حرارت نیز رو به رو شوند. هنگامی که هوای دما گرفته بالا رفته و با هوای خنک تر بالا تماس پیدا کرده و مخلوط می شود یک اختلاف دمایی حاصل می شود. این مسئله فوکوس اتوماتیک را غیر فعال می کند و در واقع دوربین شما نمی تواند در این وضعیت از این توانایی خود استفاده کند. این عدم توانایی در هنگام عکاسی با لنز های تله فوتو بیشتر دیده می شود. برای حل ایم مشکل راه حلی ندارید و بهتر است جای خنک تری را برای شوتینگ پیدا کنید.

کثیف بودن مانت و نقاط اتصال لنز و دوربین

همانطور که می دانید لنز شما به وسیله چند محل اتصال به دوربین وصل شده است که به صورت دائم اطلاعات در این نقاط در حال جا به جایی هستند. پس کثیف شدن آن ها می تواند در روند انتقال داده تاثیر گذار باشد و کار نکردن فوکوس خودکار یکی از اثرات آن است. پس باید هر چند وقت یک بار این مکان های اتصال بین لنز و دوربین را به خوبی تمیز کنید.

کثیف بودن مانت و نقاط اتصال لنز و دوربین

کادر بندی اشتباه

تنوع سوژه ها در عکاسی نا محدود است و ثبت کردن حرفه ای بسیاری از آن ها می تواند کمی چالش بر انگیز باشد. در اینجاست که انتخاب اشتباه حسگر نیز می تواند منجر به بد تر شدن کیفیت عکس ها شود و کارکرد  غلط و یا حتی کار نکردن فوکوس خودکار را نتیجه دهد. معمولا حساس ترین نقطه فوکوس روی هر دوربینی در مرکز وجود دارد و بهترین عملکرد را خواهد داشت و هرچه از ان مرکز دور تر شوید بازده فوکوس اتوماتیک کاهش پیدا می کند و حدس های اشتباه بیشتر رخ می دهند. بنابراین مهم است که در هنگام عکاسی سوژه مد نظر را در مرکز و یا نزدیک آن قرار دهید تا عکس خوبی ثبت شود.

خرید اینترنتی دوربین عکاسی + بهترین قیمت | فروش ویژه با گارانتی و ارسال رایگان به کل کشور

کانتراست کم

کانتراست یا تضاد رنگی ( گاها تضاد بین شدت نور نیز هست) امری تاثیر گذار در عکس هاست برای مثال وقتی که می خواهید از یک صحنه با کادر اکثریت سفید عکس بگیرید دوربین شما فوکوس می کند و سریع از آن خارج می شود و این حالت چند بار رخ می دهد به این وضعیت هانتینگ hunting گفته می شود. عدم وجود کانتراست کافی سبب وقوع این مشکل می شود. در واقع لنز و دوربین شما برای اینکه بتوانند بهتر سوژه اصلی را تشخیص دهند به کانتراست نیاز دارند.

کانتراست کم

یعنی از لبه بین المان های مختلف برای نشخیص هر کدام از ان ها بهره می گیرد. برای حل این مسئله بهتر است سوژه ای که کمی از سایر کادر مشخص تر است را در مرکز قاب قرار دهید و برای فوکوس دقیق تر شاتر تا نیمه بفشارید. اما ممکن است این شیوه هم کار نکند و یک روش مناسب دیگر این است که بکگراندی متضاد و کانتراست دار نسبت به سوژه را قرار دهید.

نور کم محیط

نور کم محیط نیز وضعیتی مشابه کم کانتراستی صحنه را ایجاد خواهد کرد و دوربین در این شرایط قادر به تشخیص و حدس زدن درست نبوده و اشتباه بیشتری در هنگام فوکوس کردن رخ می دهد. بسیاری برای کم کردن اشتباهات و ثبت تصاویر در این وضعیت از سه پایه دوربین استفاده می کنند و سرعت شاتر را کم می کنند. اگرچه حتی با اینکار هم دوربین نمی تواند به خوبی حدس زده و فوکوس اتوماتیک را انجام دهد. اموزش فوکوس اتوماتیک در نور کم را در اینجا بخوانید.

بعضی از دوربین ها از لامپ اتوفوکوس برای بهتر شناسایی سوژه در تاریکی استفاده می کنند. این نور آن قدر هم قوی نبوده و باید از سوژه حداکثر سه متر فاصله داشته باشید تا بتوان از آن کمک گرفت در ضمن فضا نباید خیلی تاریک باشد و کمی نور طبیعی نیز در محیط وجود داشته باشد.

مانع شیشه ای

این شرایط نیز ممکن است پیش آید که بین شما و سوژه تان یک مانع شیشه ای وجود داشت باشد مثلا در بسیاری از باغ وحش ها این چنین وضعیتی پیش می اید. بازتاب نور از شیشه ( گرچه کم است) و گرد وغباری که روی آن است دوربین شما را به اشتباه می اندازد و حدس اشتباه آن سبب می شود تا روی نقطه اشتباه فوکوس کند. برای حل این مشکل می توانید کمی تغییر زاویه دهید تا با رفلکس ها کمتر مواجه شوید. اگرچه بیشتر عکاسان در این شرایط از فوکوس دستی استفاده می کنند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *