فوکوس دکمه پشتی چیست

فوکوس دکمه پشتی چیست ؟

3.7/5 - (3 امتیاز)

فوکوس دکمه پشتی یا Back-Button Focus یک تکنیک در دوربین های عکاسی می باشد که می توانید با استفاده از آن فوکوس و شاتر را به دو دکمه مجزا در دوربین تبدیل کنید که یک روش بسیار مرسوم برای جلوگیری از درگیر شدن فوکوس خودکار هنگام آزاد شدن کلید شاتر می باشد. در این مقاله به صورت مفصل شما را با فوکوس دکمه پشتی آشنا می کنیم و از کاربرد ها آن برای شما می گوییم.

یکی از زمینه هایی که اغلب عکاسان با آن دست و پنجه نرم میکنند (به ویژه عکاسان مبتدی در شروع کار) فوکوس می باشد. داشتن فوکوس مناسب بر روی یک نقطه و یا یک صحنه برای رسیدن به وضوح مناسب استفاده از فوکوس صحیح امری حیاتی می باشد و کاربرد فوکوس با استفاده از دکمه پشتی نیز همینجا اهمیت پیدا می کند. اگر با تکنیک های فوکوس آشنایی ندارید بهتر است تا این مقاله از دی جی 24 را مطالعه کنید.

آشنایی با فوکوس دکمه پشتی

فوکوس یکی از بخش های مهمی است که در تولید یک عکس خود تاثیر دارد. این عامل در عکاسی حیات وحش و یا عکاسی طبیعت از اهمیت بالایی برخوردار  می باشد. داشتن درک درست از نحوه عملکرد سیستم فوکوس نیز می تواند عامل بسیار مهمی باشد که به شما در انجام دادن این کار نیز کمک بزرگی خواهد کرد.

آشنایی با فوکوس دکمه پشتی

البته امروزه با استفاده از دوربین های پیشرفته گرفتن عکس های فوق العاده بسیار راحت تر از قبل می باشد و معمولا عکاسی های ما زمانی پیچیده می شود که سوژه های ما پیچیده باشند. مهم نیست که بر روی چشم در عکاسی پرتره باشید یا منقار یک پرنده، استفاده درست از فوکوس همیشه عامل مهمی به شمار می رود که باید با دقت بالا آن را انجام دهید. استفاده درست از فوکوس دکمه پشتی می تواند برای شما یک تصویر واضح را فراهم کند.

عملکرد Back-Button Focus چگونه است ؟

به زبان ساده این دکمه فوکوس را از کلید شاتر گرفته و  وظیفه آن را به کلید دیگری در پشت دوربین می دهد. این دکمه می تواند هر دکمه فیزیکی در پشت دوربین (به شرطی که برای فوکوس کردن مناسب باشد) تنظم شود. البته بیشتر دوربین های مدرن دارای کلید AF-ON می باشند که معمولا از آن برای این کار استفاده می شود.

عملکرد Back-Button Focus

هنگامی که دوربین عکاسی دیجیتال خود را بر می دارید و دکمه شاتر را تا نیمه فشار می دهید، سیستم فوکوس درگیر می شود و سعی می کند تا بر روی سوژه مورد نظر شما تمرکز را انجام دهد. در صورتی که فشار کمی بیشتر کنید شاتر متوقف می شود تصویر در این هنگام ثبت می شود. همانطور که میدانید دکمه شاتر برای دو منظور مورد استفاده قرار میگیرد، اول فوکوس و دوم عکس گرفتن.

استفاده از کلید شاتر برای این دو منظور می تواند مشکلات متعددی را به دنبال داشته باشید که برای جلوگیر از آن بهتر است تا کلید های دیگری را در پشت دوربین برای فوکوس کردن انتخاب کنید. اگر از کلید دیگری برای درگیر کردن فوکوس استفاده کنید می توانید اکثر این مشکلات را حل کرده و تمرکز بهتری بر روی تصاویر داشته باشید.

مزایا استفاده از دکمه های پشت دوربین برای فوکوس

استفاده از این حالت می تواند مزایای بسیاری را برای شما همراه داشته باشید که برخی از آنها را در ادامه ذکر می کنیم.

استفاده از قابلیت های  AF-C در کناف AF-S

بزرگترین مزیتی که در هنگام استفاده از back-button focusing برای شما ایجاد می شود استفاده از قابلیت عکاسی در حالت AF-C با تمام مزایا AF-S می باشد. از آنجا که دکمه فوکوس تنها در شرایطی که آن را نیاز به فوکوس دارید فعال است می توانید انگشت خود را از آن دور کنید و در صورت نیاز به راحتی تمرکز را بر روی سوژه قفل کنید.

مزایا استفاده از دکمه های پشت دوربین برای فوکوس

برای مثال تمرکز بر روی صورت سوژه با توجه به اینکه نقاط فوکوس در وسط کادر قرار دارند. این بدان معناست که برای فوکوس کردن باید از روش ترکیب مجدد استفاده کنیم و استفاده از این حالت می تواند کمک بسیار بزرگی به ما بکند. همچنین این تکنیک می تواند در زمان هایی که می خواهید با سرعت بالایی عکاسی کنید نیز بسیار موثر است.

فوکوس دستی فوری با کلید پشتی

از آنجا که فوکوس خودکار دوربین تنها زمانی رخ می دهد که کلید مورد نظر در پشت دوربین را فشار دهید، امکان استفاده از فوکوس دستی انواع لنز دوربین برای شما فراهم است و دیگر هنگام آزاد شدن کلید شاتر فوکوس شما از بین نمی رود.

عملکرد فوکوس کلید پشتی

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید گاهی ممکن است که FOCUS دوربین شما به دلیل وجود اجسام مختلف در مقابل سوژه دچار مشکل شود و در این هنگام نتوانید تمرکز را به خوبی بر روی سوژه قرار دهید. در اینگونه از صحنه ها بهترین کار استفاده از کلید AF-ON برای قفل کردن تمرکز بر روی سوژه است.

استفاده از فوکوس دکمه پشتی می تواند برای عکاسی از آسان نیز بسیار کمک کند و به جای اینکه بین فوکوس خودکار و دستی جا به جا شوید بهتر است تا از تکنیک دکمه پشتی استفاده کنید.

معایب استفاده از دکمه پشتی برای تمرکز

یکی از معایب استفاده از این تکنیک سازگاری با آن می باشد که ممکن است در ابتدای کار کمی شما را گمراه کند و استفاده از آن سخت به نظر برسد. این امر زمانی که از لنز های سنگین استفاده می کنید بدتر و بدتر می شود و می تواند شما را به مقدار بیشتری خسته کند.

معایب استفاده از دکمه پشتی برای تمرکز

همچنین گاهی اوقات ممکن است که تمرکز خود را بر روی فشار دادن کلید ها از دست بدهید. این مشکل زمانی پیش می آید که در شرایط سرما عکاسی کنید و ممکن است که در این هنگام انگشت های شما بی حس شود و به دلیل احساس نکردن میزان فشار، ممکن است بسیاری از تصاویر از دست شما خارج شود.

راه اندازی فوکوس پشتی در دوربین های کانن

اگر از دوربین عکاسی کانن (DSLR یا بدون آینه ) فرایند تنظیم فوکوس به دکمه پشتی با استفاده از منوی تنظیمات سفارشی انجام می گیرد. البته این بخش بسته به مدل دوربینی که از آن استفاده می کنید کمی متفاوت است اما با مطالعه این بخش می توانید به آن پی ببرید.

راه اندازی فوکوس پشتی در دوربین های کانن

  1. سفارشی سازی (Custom Functions) را در بخش منو باز کنید
  2. به صفحه کنترل های سفارشی (Custom Controls) بروید
  3. در این بخش دکمه شاتر را روی شروع اندازه گیری (metering start) تنظیم کنید
  4. در آخر کلید AF-ON را روی اندازه گیری AF و شروع بگذارید  (Metering and AF start)

فعال کردن فوکوس پشتی در دوربین های نیکون

اگر از دوربین های DSLR یا بدون آینه نیکون استفاده می کنید روند تنظیم فوکوس دکمه پشتی با استفاده از منوی تنظیمات سفارشی آغاز می شود. در دوربین های NIKON نیز بسته به اینکه از چه مدلی استفاده می کنید ممکن است تنظیمات کمی متفاوت باشد.

فعال کردن فوکوس پشتی در دوربین های نیکون

  1.  منوی تنظیمات سفارشی (Custom Settings) را باز کنید
  2. صفحه فوکوس خودکار (Autofocus) را انتخاب کنید
  3. فعال سازی فوکوس (AF activation) را تایید کنید
  4. گزینه (AF-ON only) را بزنید

برای دوربین های نیکون که فاقد کلید AF-ON هستند باید از کلید های AE/L – AF/L استفاده کنید :

  1. منوی تنظیمات سفارشی (Custom) را انتخاب کنید
  2. برگه Controls را باز کنید
  3. کلید اختصاصی AE-L/AF-L را فعال کنید
  4. زمانی که بر روی گزینه AF-ON هستید کلید OK را بزنید

Back-Button focus در دوربین های سونی

اگر یکی از دوربین های سونی را استفاده می کنید نیز می توان یک دکمه را در قیمت پشتی برای استفاده از فوکوس خودکار انتخاب کنید. جدیدترین مدل های این برند دارای کلید AF-ON هستند که می توان از آن برای فوکوس دکمه پشتی بهره ببرید.

Back-Button focus در دوربین های سونی

در محصولات سونی باید ابتدا فوکوس خودکار را از شاتر جدا کنید. این کار را می توانید با استفاده از منوی “menu and finding” و گزینه “AF w/ shutter” انجام دهید. (حتما آن را خاموش کنید)

اکنون این کلید باید برای فوکوس تنظیم شده باشد، اگر این اتفاق نیفتاد بهتر است تا چک کنید که قبلا این دکمه برای فعالیت دیگری انتخاب نشده باشد. برای این کار از منوی “Custom Key” و یا پیدا کردن “AF-ON” مطمئن شوید که درست تنظیم شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *