عکاسی لوموگرافی

عکاسی لوموگرافی چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

به لطف مدارس تصویربرداری استفاده از عکاسی آنالوگ در عصر حاضر افزایش پیدا کرده است و بسیاری از تصویربرداران اماتور و یا حرفه ای به این نوع از عکاسی علاقه نشان داده اند. اگر در حال جست و جو در مورد اشکال مختلف عکاسی هستید آنالوگ برای شما مزایا منحصر به فرد بسیاری را ارائه می دهد. برای مثال به شمار یاد می دهد تا عکاس بهتری شوید و معمولا به ویرایش حداقلی نیاز دارد. البته این شور در عکاسی آنالوگ وجود دارد که باید منتظر بمانید تا زحمات خود را بر روی یک تصویر مشاهده کنید. حال اگر در دنیای عکاسی تصمیم دارید تا کمی بیشتر در این شاخه حضور داشته باشید و علاقه مند به استفاده از دوربین های مختلف و سبک های متفاوت عکاسی هستید، پس احتمالا شما نیز به این فکر کرده اید تا وارد دنیای عکاسی لوموگرافی شوید.

لوموگرافی به به عنوان یک شکل منحصر به فرد از عکاسی به شما این امکان را می دهد تا سبک های بیشتری را امتحان کنید و خلاقیت بیشتری در تصاویر خود داشته باشید. این فعالیت یک حرکت با استفاده از دوربین آنالوگ می باشد و توسط “Lomographic Society International” تسهیل می شود. این نوع عکاسی به تصویربرداران اجازه می دهد تا خلاق باشند و با عکس های خود بازی کنند.

اما شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که واقعا عکاسی لوموگرافی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

تعریف عکاسی لوموگرافی

لوموگرافی در تصویربرداری

لوموگرافی نوعی از عکاسی است که از دوربین های آنالوگ برای ایجاد یک تصویر با فوکوس نرم و رنگ های روشن استفاده می شود. البته کلمه لوموگرافی بیشتر برای عکاسانی استفاده می شود که با استفاده از دوربین های آنالوگ عکاسی می کنند (توسط انجمن بین المللی لوموگراف) اما معمولا این کلمه برای هر تصویربرداری که از دوربین ارزان قیمت و عجیب غریب برای عکاسی استفاده می کند کاربرد دارد.

این سبک عکاسی غیر معمول به عکاسان یا به اصطلاح لومو گرافیست ها این امکان را می دهد تا تکنیک هایی مانند اعوجاج، تاری و یا نوردهی متعددی را در عکس های خود بگنجانند، از غضا تمامی این تکنیک ها در عکاسی معمولی ” بد ” تلقی می شوند. با این حال عکاسان لوموگرافیست از فلسفه فکر نکن و شات کن استفاده می کنند که این امکان را برای آنها فراهم کرده تا از زوایای غیر معمول و در شرایط نوری مختلف عکس های عجیب غریب بگیرند.

10 قانون عکاسی لوموگرافی

طبق جنبش لوموگراف ها که آدرس وب سایت آنها “Lomography.com” می باشد باید هر چیزی که از آن لذت می برید را ثبت کنید و هر قانونی که باعث محدودیت شما می شود را دو بیندازید.

قوانین لومو در عکاسی

اگر شما نیز به این نوع از عکاسی علاقه دارید باید بدانید که عکاسی لوموگرافی دارای قوانینی می باشد که باید از آنها آشنایی داشته باشید تا بتوانید یک عکاسی مفرح را برای خودتان فراهم کنید :

  1. هر جایی که می روید دوربینتان را با خود ببرید
  2. در هر زمانی از شبانه روز از دوربین استفاده کنید
  3. لوموگرافی دخالت در زندگی شما نیست بلکه بخشی از زندگی شما است
  4. از زاویه های مختلف تصویربرداری کنید
  5. تا جایی که ممکن است به سوژه های عکاسی لوموگرافی نزدیک شوید
  6. فکر نکنید
  7. سریع باشید
  8. لازم نیست از قبل بدانید که چه چیزی را در تصویر ضبط کنید
  9. و یا پس از آن
  10. نگران هیچ قانونی نباشید !

شروع جنبش لومو (Lomo)

لومو در lomography معانی مختلفی دارد. می تواند نشان از شرکت روسی lomo مخفف Leningrad Optics and Mechanics Association باشد که سازنده اولین دوربین لوموگرافی بودند که دوربین آنها در سال 1982 به بازار عرضه شد. همچنین این تعریف می تواند نشان دهنده کلمه LC-A که مخفف Lomo Kompakt Automat است نیز باشد که یک دوربین برای این گونه عکاسی است.

جنبش لومو در سال 1991 هنگامی آغاز شد که دو دانشجوی اتریشی در سفر به پراگ با دوربین LC-A برخوردند و از آن برای شرح سفر های خود استفاده کردند. این دو پس از اینکه تحت تاثیر نگاه سورئال، اغلب اوقات دنیایی دیگر از تصاویر خود با رنگ های زنده شدند، اقدام به خرید و فروش این دوربین برای علاقه مندان در اتریش کردند. محبوبیت LC-A پس از این اتفاق در خارج از کشور افزایش یافت و سرانجام در سال 1992 Stranzinger و Fiegl انجمن لوموگرافی را تاسیس کردند. سازمانی تشکیل شده از لوموگراف هایی از سراسر جهان که از دوربین هایی با کیفیت پایین برای ثبت تصاویر لومو خود استفاده می کنند.

خصوصیات عکاسی لوموگرافی

خصوصیات Lomographic در عکاسی

عکاسان معمولا به دلیل استفاده از قوانین متعدد برای بالا بردن کیفیت تصاویرشان، خلاقیت خود را از دست می دهند. به همین دلیل برخی از آنها به دنبال راه هایی برای به دست آوردن دوباره خلاقیت خود هستند. اگر شما نیز با همچین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنید باید بدانید که بهترین راه برای این کار عکاسی لوموگرافی است که شما را تشویق به استفاده از تکنیک های اشتباه می کند.

ویژگی های دیگری که باعث شده تا لوموگرافی از دیگر سبک های تصویربرداری متمایز باشد عبارتند از :

  • رنگ های بیش از حد اشباع شده
  • اعوجاج های نوری شدید
  • سوژه های رنگارنگ
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نوردهی
  • تار شدن تصویر (Blurring)
  • استفاده از روش های جایگزین برای پردازش

برخی از گزینه های موجود مانند رنگ های بیش از حد اشباع و یا کنتراست را می توان با پردازش فیلم و اسلاید رنگی مانند فیلم استاندارد 35 میلیمتری نیز به دست آورد.

انواع دوربین لوموگرافی

دوربین های لوموگرافی

برای تمرین لوموگرافی می توانید از انواع دوربین عکاسی ها استفاده کنید. ابزار های ساده مورد استفاده در این سبک معمولا دارای قیمت پایینی نیز هستند و معمولا به عنوان دوربین های اسباب بازی شناخته می شوند. البته دوربین های ساده بدون نگرانی در مورد جنبه های مختلف تصویر به شما این اجازه را می دهند تا عکاسی کنید. در ادامه نگاهی به دوربین های مناسب برای عکاسی لومو می اندازیم.

دوربین های چاپ سریع

همانطور که میدانید دوربین عکاسی چاپ سریع به شما این امکان را میدهند تا به لطف فیلم های مخصوصی که دارند بلافاصله عکس های خود را چاپ کنید. این دوربین ها در حال حاضر در دنیای لوموگرافی بسیار رایج هستند و دلیل آن نیز تولید یک نمونه دوربین چاپ سریع توسط جامعه لوموگرافی می باشد. این دوربین که نام Lomo’Instant Camera را به آن داده اند، قیمت 99 دلاری دارد و می توانید با فشردن یک دکمه تصاویر خود را چاپ کنید.

دوربین های چند لنزی

این نوع از دوربین های لومو دارای چندین لنز هستند و اولین نمونه آنها ActionSampler بود که از قیمت 39.9 دلاری برخوردار بود. در این دوربین چهار لنز در یک ربع مرتب شده بودند و زمانی که با این دوربین عکس می گیرید هر فریم 35 میلیمتری به 4 بخش تقسیم می شود و تصاویر جداگانه ای را ایجاد می کند. البته از این نمونه دوربین مدل های دیگری نیز وجود دارد که در آنها 8 لنز موجود است و می تواند 8 تصویر متوالی را برای شما ایجاد کند.

دوربین فیش آی (Fisheye Cameras)

با استفاده از دوربین های فیش آی می توانید تصاویری بگیرید که شکل گرد دارند و با تصاویری که با دوربین های معمولی گرفته می شوند متفاوت هستند. دوربین های چشم ماهی این امکان را می دهند تا با لنز هایی که زاویه 70 درجه ای دارند عکس هایی با جزئیات بیشتری ثبت کنید. از اولین نمونه های این محصولات می توان به Fisheye One اشاره کرد که قیمت 49.99 دلاری دارد. البته در صورتی که یک دوربین حرفه ای دارید می توانید از لنز فیش آی نیز استفاده کنید.

دوربین های پانوراما

این نوع از دوربین ها برای شما امکان این را فراهم می کنند تا محیط بیشرتی را در تصاویر خود جای دهید. می توان گفت این محصولات تصاویر با ابعاد بالاتری را تولید می کنند و Sprocket Rocket با قیمت 74 دلار و Spinner 360 با قیمت 99 دلار نمونه هایی ا این محصولات به شمار می روند.

دوربین های پین هول (Pinhole)

این نوع از دوربین ها تشکیل شده از یک جعبه ضد نور و یک فیلم PINHOLE ساخته شده اند. این دوربین ها تصویر را بر اساس انتشار مستقیم و خطی نور تولید می کنند. در این محصولات به لطف عمق میدان بی نهایت می توانند از فاصله نزدیک و یا بسیار دور با وضوح مناسبی از اشیا عکاسی کنند. این محصولات دارای دیافراگم کمی هستند که باعث شده تا عکاسی از سوژه های سریع و یا در شرایط تاریکی بسیار سخت و یا غیر ممکن شود.

دوربین های فرمت متوسط

برخلاف دوربین های دیجیتال این دوربین عکاسی لوموگرافی با استفاده از فیلم با فرمت متوسط ، تصاویر بزرگ و جزی را تولید می کنند. این نوع از فیلم ها بسیار بزرگتر از 35 میلیمتر هستند و در انواع 120 میلیمتر و 220 میلیمتر در دسترس می باشند. گفتنی است که نمونه اول می توانید در هر رول 12 تصویر 6 در 6 سانتی متری را ایجاد کند و دومی نیز 24 تصویر 6 در 6 تولید می کند.

مزایا و معایب عکاسی لوموگرافی

لوموگرافی می تواند نواقص ظاهری خود را داشته باشد که البته از این مورد نیز می توانید به نفع خود استفاده کنید. در این دوربین ها ممکن است نشت نور رخ دهند و معمولا تصاویر غیر قابل پیش بینی هستند. نشتی نور زمانی رخ می دهد که دوربین شما دارای یک سوراخ باشد که باعث می شود تا نور اضافی به دوربین شما وارد شود. البته این گونه از نشتی ها می تواند تصاویر توهم زا را ایجاد کند که چندان هم بد نیست.

عکاسی لوموگرافیک

غیر قابل پیش بینی بودن عکاسی لوموگرافی آن را سرگرم کننده و گاهی ناامید کننده می کند. این عامل بسیار لذت بخش است زیرا شما می توانید تصاویر جذاب و لحظه ای را ایجاد کنید که در عین حال از نظر بصری زیبا هستند. البته ممکن است گاها ناامید کننده نیز باشد و می توان گفت مانند هر نوع دوربینی یادگیری دوربین های لومو نیز می تواند در بهبود کار شما تاثیر داشته باشد.

لوموگرافی اگرچه توسط بیشتر عکاسان معتبر مورد انتقاد قرار گرفته و حتی در برخی از موارد مورد تمسخر نیز واقع شده است، اما می توان گفت این ژانر راهی مناسب برای افرادی است که می خواهند تصاویر بی نظم و یا گیج کننده تولید کنند است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *