جامع ترین آموزش عکاسی سیاه و سفید

جامع ترین آموزش عکاسی سیاه و سفید

5/5 - (3 امتیاز)

در رشته ی عکاسی همیشه قرار دادن رنگ های متفاوت جذابیت خاصی را به اجسامی که در عکس ها میبینید اضافه میکند. از زمان قدیم تاکنون رشته ی عکاسی سیاه و سفید سبکی متفاوت و عامه پسند برای عکاسان دوره های گذشته و فرهنگ های مدرن امروزی می باشد؛ تنها برای این کار کافی است کمی تخیل خود را بکار بگیرید

عکاسی سیاه و سفید

عکاسی سیاه و سفید هنری قدیمی برای استفاده از یک ظرفیت رنگی خاکستری بین رنگ های سیاه و سفید برای خلق عکس های زیباست؛ سرآغاز این هنر به سال های بسیار دور باز می گردد و بعضی از کارشناسان عکاسی سیاه و سفید را انقلابی در هنر عکاسی می دانند، در سال 1861 میلادی یعنی زمانی که برای اولین بار عکس های رنگی توسط فعالان این عرصه گرفته شد، عکس های مونوکروم تک رنگ 35 سال در عرصه حضور داشتند.

امروزه در دنیای تکنولوژی هر روز با پیشرفت های بسیار چشمگیر سازندگان این عرصه روبرو هستیم و روز به روز به طرفداران عکاسی اضافه می شود و نکته ی اساسی که در این مورد وجود دارد؛ این است که این رشته هنوز هم جایگاهی ویژه در میان فعالان این عرصه دارد و در بعضی از آثار هنرمندان نیز مورد استفاده قرار میگیرد. 

کسانی که در این عرصه فعالیت میکنند به شاگردان خود می گویند شاید شمایی که به تازگی وارد این عرصه شده اید کمی برای شما سخت باشد که بخواهید تصویری زیبا از دو رنگ سیاه و سفید خلق کنید زیرا با پیشرفت تکنولوژی و وارد شدن عکاسی رنگی برخی از شما دیگر چشم هایتان به تصاویر رنگی عادت کرده است و خلق چنین تصویری را برای شما سخت می کند؛ اگر مایل باشید می خواهیم کمی بیشتر به این موضوع بپردازم با ما همراه باشید.

آموزش تکنیک های عکاسی سیاه و سفید

خلق یک عکس سیاه و سفید به سوژه های مناسبی نیاز دارد و اگر بخواهیم فرض را بر این بگذاریم که تنها با یک فیلتر، عکسی را که خوب گرفته نشده است را سیاه و سفید کنیم کاملا در اشتباه هستید.

برای خلق یک عکس سیاه و سفید عالی 4 تکنیک فوق العاده وجود دارد

حتما تا به حال دیده اید که از واژه مونوکروم به جای عکاسی سیاه و سفید استفاده می کنند  و یا در بعضی از مواقع می بینید که این دو کلمه به جای یکدیگر استفاده می شوند و در عمل یکسان نیستند یعنی مونوکروم در لغت به معنای تک رنگ می باشد و در نتیجه تصاویر مونوکروم هم با تاکید بر تناژ یک رنگ خواهد بود. از شما میخواهیم به عکس زیر خوب نگاه کنید.

 تکنیک های عکاسی سیاه و سفید

در این عکس می بیند که از رنگ قهوه ای به یک صورت سیاه و روشن استفاده شده است و در واقع سایر رنگ ها نیز از آن حذف شده است. این مفهومی از یک عکس مونوکروم شناخته می شود و همانطور که می دانیم، عکاسی سیاه و سفید اینطور نیست! زیرا یک عکس سیاه و سفید تنها از سیاه، و رنگ های سفید و خاکستری تشکیل شده است و چیزی غیر از این نخواهد بود.

آموزش سیاه و سفید کردن تصاویر در فتوشاپ

در بخش باز پنل لایه ها با توجه به عکس بر روی New Adjustment Layer و گزینه black and white را انتخاب نمایید.

شاید شما فکر کنید سیاه و سفید کردن تصاویر رنگی ممکن است کمی از شادابی اولیه عکس شما کم کند. شما در پنل تنظیمات این قسمت شش رنگ قرمز، زرد، سبز، فیروزه ای، آبی و بنفش را مشاهده میکنید که با تغییر دادن آنها می توانید نور تصویر را کم و زیاد کنید.

قدم بعدی همانند گام قبلی است تنها با این تفاوت که در این مرحله شما باید با استفاده از On-image Adjustment Tool میتوانید رنگ های هر قسمت از تصاویر را که میخواهید به سادگی با درگ کردم یا (DRAG) تنظیم نمایید. این قسمت در سمت چپ پنل تنظیمات قرار دارد.

عکاسی سیاه و سفید در دوربین کانن

اگر تصمیم دارید تا به جای تبدیل کردن عکس های رنگی خود با دیدن آموزش های عکاسی سیاه و سفید و تنها با آشنایی به تنظیمات سیاه و سفید دوربین، خودتان عکس های بسیار زیبایی خلق کنید. در این قسمت از مقاله به عکاسی با دوربین عکاسی کانن پرداخته ایم.

برای ایجاد تنظیمات دوربین کنون برای این سبک تنها کافی است گام های زیر را به درستی انجام دهید

برای تنظیم دوربین کانن در ابتدا باید دکمه منو را فشار داده و سپس اگر صفحه ی دوربین عکاسی شما لمسی نیست فقط باید با استفاده از دکمه ی right-arrow به سمت راست برسید تا زمانی که گزینه  Picture Style را ببینید. با انتخاب کردن گزینه ی Picture style در بخشی که باز می شود گزینه ی Monochrome را پیدا کنید و سپس با کلیک روی دکمه ی set دوربین شما برای عکاسی سیاه سفید آماده است.

اهمیت سایه در عکاسی سیاه و سفید

در عکاسی سیاه و سفید جزئیات تصاویر اهمیت بسیار بالایی دارد و باید با کمی بیش از قبل به اجزای آن توجه بیشتری داشته باشیم. از تکنیک های مهم و لازم در این رشته باید به موارد زیر بیشتر توجه کنید. شاید فکر کنید در عکاسی سیاه و سفید باید توجه به سایه ها کم شود اما این موضوع کاملا اشتباه است؛ افکت سایه ممکن است در ظاهر در یک تصویر سیاه و سفید به نظر بیننده نیاید اما باعث تنظیم کنتراست و ترکیب بندی آن میشود.

شما با استفاده درست و بهینه از Shadow در این راه می توانید جنبه های مختلفی از تصویر را تاثیر پذیر تر از قبل کرده و هیچ موقع این موضوع را فراموش نکنید. به یاد داشته باشید در ثبت تصاویر سیاه و سفید اصلا نیاز نیست که زنگ سیاه و رنگ سفید غالب تصویر شما باشند بلکه این شما هستید که با افکت سایه میتوانید تصویر را از حالت یکنواختی خارج کنید.

اهمیت سایه در عکاسی سیاه و سفید

کانتراست و تناژ

علاقمندان این حرفه تصور میکنند که کنتراست تصویر به معنی تفاوت یک چیزی بین روشنایی و تاریکی است اما اینطور نیست و کنتراست تصویر همزمان شامل هر دو این رنگ ها می باشد. به عکس زیر توجه کنید.

در این رشته مفهوم contrast بسیار میتواند جذاب باشد. در عکس زیر میتوانید قرار گرفتن رنگ سیاه سفید را به زیبایی در کنار هم تماشا کنید. نکته ی مهم دیگری که در اینجا مطرح است توجه به کنتراست تصویر سیاه و سفید و توجه به روحی است که میتواند به سوژه خود بدهید. منظور از تناژ تنظیم روشنایی تصویر است. در عکاسی حرفه ای هرجا که از تکنیک مهم و کلیدی صحبت می شود، بازهم تناژ رنگ تصویر بسیار با اهمیت است. و هر حالتی نباید در عکس های سیاه و سفید از این موضوع غافل شد.

کانتراست و تناژ

در این سبک عکاسی تنها با توجه به tones با دوربین مانند کنتراست می تواند به عکس چهره خاصی بدهد که نمونه از این مثال را شما میتوانید در زیر با تغییر تناژ رنگ ها مشاهده کنید هر تصاویر میتواند شامل تعداد بسیاری از شکل ها باشد. سیاه و سفید بودن این موضوع اهمیت بسیار ویژه ای دارد. لطفا به عکس زیر نگاه کنید.در اینجا می توانید مشاهده کنید که این تصویر جمعی از یک آبشار،سنگ ها و درختان است اما فراتر از این موضوع،اهمیت و توجه به اجسام به آنهاست که این نوع کار عکاسی ما را تبدیل به یک اثر هنری کرده است. 

در این رشته نوع عکاسی آنچنان هم که فکر میکنیم چندان ساده نیست و باید برای حذف رنگ ها از دنیای تصاویر توجه بیشتری به عوامل دیگر آن بدهیم.

منبع: www.digital-photography-school.com

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *