عکاسی با حالت bulb

عکاسی با حالت bulb

4.7/5 - (4 امتیاز)

عکاسی با حالت بالب bulb mode زمان های کاربرد دارد که بخواهید عکس هایی با نوردهی طولانی را ثبت کنید .در عکاسی با حالت bulb ٬زمانی که سوژه ی عکاسی شما عناصری هستند که بازتاب کمی دارند در محیط تاریکی قرار دارند این متد به کمک شما می آید. این مود به عکاس اجازه می دهد تا سرعت شاتری بیشتر از ۳۰ ثانیه را داشته باشد٬ در نتیجه ی باز بودن به مدت طولانی تر شاتر ٬ نور بیشتری وارد دوربین شود . اکثر دوربین های مدرن به شما اجازه ی عکس برداری با سرعت شاتری بین ۱/۴۰۰۰ تا ۳۰ ثانیه را می دهند در نتیجه این امر امکان عکاسی با حالت bulb را برای شما فراهم می کند .مزیت اصلی bulb mode این است که هر میزان که نیاز داشته باشید می توانید شاتر را باز نگه دارید .

نکات مهم عکاسی با حالت bulb

پیدا کردن bulb mode در دوربین عکاسی

مکان قرار گیری bulb mode بسته به مدل دوربین  تفاوت دارد. معمولا می توان این گزینه را بر روی کلید چرخان فرمان اصلی دوربین پیدا کرد که با حرف بزرگ B نشان داده شده است. شما میتوانید دوربین را در حالت manual قرار دهید و سرعت شاتر را افزایش دهید زمانی سرعت شاتر به بیشتر از ۳۰ ثانیه رسید شما می توانید از حالت bulb لذت ببرید .

پیدا کردن bulb mode در دوربین عکاسی

 

این را نیز به یاد داشته باشد که بیشتر دوربین های DSLR و بی آینه  دارای این قابلیت هستند ٬ اما با سرچ کردن مدل دوربین می تواند از داشتن و یا نداشتن این حالت خبر دار شوید .

کاربرد مود عکاسی bulb

عکاسی با حالت bulb کاربرد زیادی دارد که از نمونه های آن میتوان به عکاسی از رعد و برق باشد که می توان تصاویر خیره کننده ای ایجاد کند . لامپ های ترافیکی در شب و تصویر برداری از آتش بازی هم میتواند از سوژه های مناسب برای این نوع عکاسی باشد . در زمان هایی که لازم به نوردهی های  طولانی هستید (عکاسی در تاریکی یا عکاسی با فیلتر های ND ) نیز می تواند به شما کمک زیادی بکند.

کاربرد مود عکاسی bulb 

نحوه ی عکاسی با حالت bulb

اگر قبلابه صورت بالب عکاسی نگرده اید ٬ استفاده از آن برای شما در ابتدای کا کمی دشوار خواهد بود .در این حالت شما به هر مقدار که دکمه ی شات را نگه دارید به همان مقدار نور دهی خواهید داشت یعنی اگر می خواهید به اندازه ای ۳۰ ثانیه نو دهی داشته باشید باید دکمه ی شات را نیز به همان اندازه نگه دارید. اگر دکمه شات را بزنید و بلافاصله رها کنید احتمالا تصویری با نور دهی کوتاهی خواهید داشت که این مناسب عکاسی bulb نیست.

نحوه ی عکاسی با حالت بالب 

همچنین برای اینکه عکسی دقیق تر ثبت کنید می توانید از یک شاتر یا یک ریموت ٬ استفاده کنید که برای کنترل بازه ی زمانی  و توقف آن راحت تر عمل کنید . اگر از دکمه ی شات دوربین برای این کار استفاده می کنید دقت کنید که لرزش دست می تواند باعث خراب شدن تصویر شما بشود .معمولا در عکاسی با حالت bulb از سه پایه های عکاسی استفاده می شود .

عکاسی با Time Exposure  یا عکاسی bulb

برخی از دوربین های جدید بازار قابلیتی به نام Time Exposure را دارند .این قابلیت کاربردی درست مثل حالت بالب عمل میکند با این تفاوت که در این حالت شما برای گرفتن یک شات ۳۰ ثانیه ای نیاز نیست به همین مقدار ( ۳۰ ثانیه ) دست خود را روی دکمه ی شاتر نگه .  در این حالت برای شروع نوردهی یک بار دکمه ی شاتر را فشار میدهید و رها می کنید و زمانی که نور دهی به پایان رسد و قصد اتمام کار را داشتید یک بار دیگر بر روی دکمه ی شات زده و رها می کنید ٬و تصویر مورد نظر شما ثبت می شود . 

ترفند های حرفه ای عکاسی را در اینجا یاد بگیرید.

این حالت بسیار کاربردی می باشد اما در تمامی دوربین ها وجود ندارد ٬ اگر دوربین شما ازاین حالت برخوردار است استفاده از تایم اکسپوژٰر بسیار کار را برای شما اسان تر از حالت bulb خواهد کرد.

توجه به نویز

اگر می خواهید از حالت بالب استفاده کنید ٬ توجه داشته باشید که گرفتن شات های خیلی طولانی می تواند باعث داغ شدن سنسور ها شود و این عمل می تواند باعث پایین آمدن کیفیت تصاویر به خاطر وجود نویز ها در عکس بشود .

اگر در آب و هوای گرم عکاسی می کنید باید دقت بیشتر داشته باشید چون در هوای گرم ٬ گرما باعث بیشتر شدن نویز تصویر می شود . اما اگر در آب و هوای سرد عکاسی می کنید نویز عکس های شما کمتر است در نظر گرفتن دما نیز در عکس برداری خالی از لطف نیست.به عنوان راه حل این مشکل می توان گفت تا حد امکان سعی کنید عکسبرداری را زیاد طولانی نکنید 

توجه به نویز

در نظر داشته باشید که برای عکاسی در حالت bulb حتما لازم نیست تا شات هایی با زمان ۳۰ ثانیه یا بیشتر داشته باشید . شما میتوانید از این میزان کم تر نیز برای باز و بسته کردن شاتر زمان بگذارید.

تنظیم دیافراگم در bulb mode  به صورت دستی است . مناسب ترین محدوده برای دیافراگم f/8 است.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *