عکاسی از ماشین

عکاسی از ماشین

5/5 - (3 امتیاز)

میتوان این چنین گفت که عکاسی از ماشین یا خودرو به نوعی عکاسی تفریحی و در اغلب اوقات میتوان ان را از مصادیق عکاسی تبلیغاتی نیز نامید که ثبت اینگونه تصاویر از اتومبیل های لوکس ، گران قیمت و برند عکاسینی هستند (عکاسان صنعتی) که معمولا این کار را در استودیو های فوق تخصصی عکاسی با دیزاین های بسیار شیک و لوکس و بروز که دارای تجهیزات بسیار با کیفیت بالا ، تنوع بالا و همچنین عکاسانی با تخصص عکاسی تبلیغاتی و علم روز دنیا این کار را انجام می دهند.

در این میان قسمت هایی از ماشین که جزئی از المان های اصلی آن و معرف کیفیت و برند ان ماشین لوکس می باشد همواره مرکز کانون توجه عکاسان این رشته می باشد. در واقع هر ماشین لوکس و کلاسیک دارای آپشن هایی هستند که معمولا عکاسان ان ها را زیر نظر داشته و با عکاسی از آن قسمت های خاص می توانند آن برند را به رخ بکشند. (مثلا لوگو جلویی ماشین ، رینگ ها ف چراغ های جلو ، بالچه ها و…)

در نظر بگیرید که می خواهید از ماشین های غول پیکر مانند انواع تریلی ها ، ماشین های مسابقه ای فرمول 2 ، ماشین های اشرافی ، ماشین های سلطنتی و… عکاسی کنید آیا برای هر عکاسی امکان عکس برداری و تهیه عکس های تبلیغاتی از آنها امکان پذیر است؟ پس میبینید که برای تهیه یک عکس بسیار شیک با فضای بسیار مناسب و نورپردازی تخصصی حتما نیاز به سوله های بسیار بزرگ عکسبرداری و یا فضایی مناسب برای شوتینگ از آن ها در کنار همکاری که بین فرد صاحب خودرو ( شرکت یا فرد ) است دارید.

آموزش عکاسی از ماشین ها

در عکاسی از خودرو می توان به 3 شیوه عمل کرد

  1. عکاسی در استادیوم های تخصصی
  2. عکاسی در فضای باز
  3. عکاسی از درون خودرو

آموزش عکاسی از ماشین ها 

دوربین های مناسب برای عکاسی از خودرو

دوربین های بدون آینه جدیدی که توسط سونی و نیکون ساخته شده اند و اکثر دوربین های  DSLR مناسب برای این سبک خاص و محبوب هستند. از جمله دوربین هایی که می توانید استفاده کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد

دوربین CANON EOS R

دوربین کانن EOS 5D Mark IV

Sony α6600

دوربین نیکون 1DX Mark III

عکاسی از خودرو در استودیو

در عکاسی استودیو طراحان و دیزاینر های متخصص این کار میتوانند فضای یک کویر را برای ماشین هایی که از قدرت موتور و دیفرانسیل بسیار قوی برخورداری هستند را در یک کویر طراحی کنند و یا طراحان عکاسی در فضای باز میتوانند از ماشین های بسیار زیبای کلاسیک و بروز دنیا در فضای سبز ، فضای کوهستان ، فضای برفی و انواع فضاهای موجود شب ، روز ، آفتاب ، برف و… بهره بگیرند

معمولا عکس هایی که در استودیو ها گرفته می شوند به هدف تبلیغاتی انداخته می شوند چرا که با توجه به تجهیزات مورد استفاده می توان تصاویر با کیفیتی را ثبت کرد و زمینه مورد نظر را به کمک نرم افزار هایی مانند فوتوشاپ در عکس قرار داد. از دیگر مزیت های کار در استودیو این است که شما برای شوتینگ خود نیاز به زمان خاصی ندارید و می توانید در هر ساعت روز عکاسی کنید در حالی که ممکن است در فضای باز این امکان به خاطر میزان نور و یا شرایط جوی وجود نداشته باشد.

عکاسی از خودرو در استودیو

عکاسی از ماشین در فضای باز

در فضای باز طبیعتا انعطافی که در استودیو دارید را نخواهید داشت و گاها باید تنها با یک دوربین و لنز کار خود را انجام دهید. اما عکاسی از خودرو در فضای باز مزیت های خاص خود را دارد طبیعی بودن صحنه مهم ترین آن است. برای مثال تصویر گرفته شده از یک ماشین افرود در در کویر و در هنگام حرکت بسیار زیبا تر از نمونه ویرایش شده آن در استودیو خواهد بود. در ضمن انداختن درست چنین تصاویری نشان دهنده حرفه ای بودن عکاس است.

عکاسی از خودرو در محیط آزاد

اگر در فضای باز عکاسی می کنید باید به نکاتی مانند ساعت کار میزان نور در دسترس، محیطی که در آن هستید توجه کنید. سعی کنید از خودرو هایی تصویر برداری کنید که رنگی مناسب با فضای کار شما دارند. از آن جا که در محیط باز شوتینگ را انجام می دهید باید توجه بیشتری به تنظیمات دوربین کنید ( دیافراگم – فاصله کانونی ایزو و… ) در صورت استفاده از فلاش اکسترنال و یا دیگر تجهیزات نور پردازی سعی کنید نور را به خوبی پخش کنید تا رفلکس خود فلاش در ماشین دیده نشود.

از زوایای گوناگون تصویر های متفاوت بگیرید و از قوانین ترکیب بندی به خوبی بهره ببرید. یکی از مزیت هایی که عکاسی از ماشین در فضای آزاد دارد این است که می توانید در هنگام حرکت نیز کار خود را انجام دهید. یکی از بهترین تکنیک ها برای این کار Motion Blur است.

ارتباط بین خودرو و طبیعت اطراف نیز بسیار مهم است در واقع این عامل است که جذابیت بیشتری به عکس ها می دهد

عکاسی از ماشین در فضای باز

عکاسی از درون خودرو

اگر می خواهید از جزئیات داخل ماشین عکس بیندازید می توانید اینکار را هم در فضای باز و هم در استودیو به خوبی انجام دهید. سوژه های اصلی در این کار جلوی ماشین ناحیه فرمان و داشبورد است اگرچه می توان با توجه به نوع ماشین کمی فراتر نیز رفت. این را به یاد داشته باشید که در هر صورت باید چنیدن عکس از زاویه های متنوع بیندازید و کامپوزیشن های مختلف را به خوی اعمال کنید.

عکاسی از درون خودرو

سعی کنید دیافراگم لنز را تا آخرین حد خود باز کنید تا بیشترین نور طبیعی را داشته باشید. استفاده از لنز 50 میلیمتری در این شرایط توصیه می شود تا بهتر و به صورت طبیعی تر سوژه ها را به تصویر بکشید.

نکات مهم عکاسی از ماشین

از جزئیات نمادین عکس بگیرید

شما میتوانید با نزدیک شدن به اپسن ها و یا المان های هر خودرو ، لوکس و کلاسیک بیننده را از کیفیت این المان ها آگاه تر کنید . در نظر داشته باشید که معمولا اتومبیل ها ، نمادی از قدرت تفکر انسان در مبحث طراحی می باشند که ارزش این طراحی ها بخشی از قیمت و کیفیت ها هستند که گاها برای این طراحی ها مدت بسیار زیاد همراه با خلاقیت ذهن ، صرف انرژی بکار رفته است . از جمله بخش های مهمی که می توانید سوژه خود قرار دهید می توان به موارد زیر اشاره کرد.

نکات مهم عکاسی از ماشین

  • چراغ های جلو و عقب
  • فرمان
  • لوگو
  • صندلی ها
  • فضای داشبور
  • سرعت سنج
  • سیستم دیجیتالی ( کنترل کننده ها )
  • بخش های داخلی ( قطعات در کاپوت مانند موتور خودرو )
  • سقف خودرو ( بخ خصوص در صورت تا شو بودن )
  • درب و دستگیره ها در خودرو های برند
  • اگزوز

تم مناسب عکاسی از انواع خودرو

معمولا یک بخش از خودرو را برای خود به عنوان یک تم که مخصوص خود شما است را در نظر بگیرید( مثلا آینه ها) ان وقت متوجه خواهید شد که تقریبا تمام آینه خودرو ها در دنیا با هم متفاوت بوده و شما در مجموعه عکس هایی که از خودرو ها میگیرید این قسمت برای شما یک آلبوم و یا کلکسیون از آینه های ماشین های دنیا خواهید داشت و حتی زمانی که شما فقط به صرف تماشای خودروها وقت می گذارید برای شما بسیار جذاب خواهد بود.

تم مناسب عکاسی از انواع خودرو

خودرو های لوکس را در کادر خود قرار دهید

تا می توانید از ماشین های لوکس دنیا ، برند های برتر و… برای عکاسی تبلیغاتی بهره بگیرید . ذهن خلاق خود را به کار ببندید . شما میتوانید با عکاسی حرفه ای از ماشین های لوکس ، حرفه ای و انواع ماشین های کلاسیک چشم هر بیننده ای را به آن خیره کنید با گرفتن اینگونه عکس ها شما برای بیننده اینگونه تصور سازی کنید که خود را در آن ماشین احساس کند و از احساس خود لذت ببرد.

لنز مناسب عکاسی از ماشین

برای عکاسی از قسمت های مختلف ماشین ، زاویه های مختلف نیازی نیست که از لنز های بسیار گران قیمت استفاده کنید. شما میتوانید حتی با یک لنز 50 میلیمتری که تقریبا زاویه دید آن همانند یک چشم طبیعی انسان میباشد و استاندارد نیز هست عکسی بگیرید که برابر با نماد دید معمولی انسان است . همان میزان تاثیر گذاری که در حالت طبیعی ان قسمت ماشین را میبینید عکاسی با لنز 50 میلیمتری هم نیز به همان اندازه برای شما طبیعی تر خواهد بود و این خود نیز بسیار حائز اهمیت می باشد .

لنز مناسب عکاسی از ماشین

برخی از لنز دوربین های مناسب برای این سبک عبارتند از  :

  • NIKKOR 70-200mm f/2.8E.
  • Canon EF 85mm f/1.8 USM
  • Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN
  • Nikon NIKKOR 50mm f/1.8G
  • NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED
  • Sony – FE 24-105mm F4 G OSS

در این بخش دی جی 24 می توانید دیگر لنز دوربین های مناسب انواع سبک ها را خریداری کنید.

بازتاب

حدالمقدور به انعکاس مکانی که در آن تصمیم به عکاسی دارید در نظر بگیرید بازتاب آسمان ، درختان ، کوه ها ، دیوار ها ، ماشین های اطراف و… می تواند گاهی اوقات المان های خوبی در عکس شما بوجود بیاورد . بدنه تمیز ماشین (صیقل و براق شده) معمولا بازتاب، زیبایی در عکس بوجود می آورد .
نور نیز یکی از آپشن هایی است که شما برای عکسبرداری حرفه ای از آن استفاده می کنید. انعکاس نور جذابیت بیشتری به عکس های شما خواهد داد سعی کنید برای عکاسی در روز از لباس های تیره تر بهره ببرید . با این روش باعث تقریبا حذف عکاس خواهد شد . بهتر است معمولا برای کم کردن این بازتاب ها از رفلکتور های مخصوص استفاده کنید .

بازتاب

عکاسی از خودرو با موبایل

شاید توجه کرده باشید که عکس هایی که بصورت عمودی از ماشین ها توسط دوربین های موبایل گرفته می شود نیز جذابیت خود را دارد. پس سعی کنید که بیشتر دوربین را بصورت عمودی نگه داشته و تصویر برداری کنید. حتما به فضای اطراف دقت کنید تا بتوانید ترکیب بندی مناسب را پیدا کنید در برخی فضا ها می توانید از اب و یا سطح اینه ای دیگر برای ایجاد تقارن استفاده کنید. سعی کنید در محیط هایی با نور کافی کار کنید و به شارپنس و کانتراستی که ایجاد می کنید دقت کنید.

عکاسی از خودرو با موبایل

فوکوس را درست انجام دهید و اگر می خواهید لرزش ها را به بهترین شکل حذف کنید از مونوپاد و یا گیمبال موبایل استفاده کنید. اگر خواستید کیفیت بهتری داشته باشید میتوانید از لنز های کلیپسی استفاده کنید.

قاب را پر کنید

عکاسان عکس های تبلیغاتی از اتومبیل معمولا از لنزهایی استفاده می کنند که زاویه دید عریض تری داشته باشند(70-24) استفاده از این لنز ها باعث پدیدار شدن کیفیت عکس ها خواهد شد و معمولان اینگونه عکس ها شگفت انگیز بنطر رسیده و ثبت میشوند پس از لنز هایی با بزرگنمایی بیشتری استفاده کنید تا شارپنس بالا تری به خصوص در مرکز قاب داشته باشید.

تصاویر را ادیت کنید

اینگونه میتوان گفت ادیت عکس ها بعد از تصویربرداری باعث رفع نقاط ضعف و ایراد در عکس ها و نیز باعث بالا بردن کیفیت و جذابیت بیشتر آن عکس ها خواهد شد. شما میتوانید از فتوشاپ جهت بالا بردن افزایش بهبود قسمت های برجسته عکس (بالا و پایین کردن سایه ها) و کمک به کنتراست کردن عکس ها شوید.

تصویربرداری در شب

شما برای عکاسی از خودرو در هنگام شب باید به دنبال مکانی باشید که کاملا تاریک باشد . توجه داشته باشید کوچکترین نور مثل چراغ های خیابان ، نور ماه کامل و… نیز میتواند عکس را خراب کند. سپس زمانی که محیط را پیدا کردید دوربین را روی یک سه پایه نصب کنید و ISO را روی 100، سرعت شاتر را روی 30 ثانیه و دیافراگم را روی f9 قرار دهید. زمانی که شاتر باز می شود، منبع نور ثابت و قوی با نور خود دارید، حال اطراف خود را مثل یک هاله نقاشی کنید. برای این کار از یک چراغ قوه هم میتوانید استفاده کنید

تصویربرداری در شب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *