آموزش عکاسی از غذا

آموزش عکاسی از غذا

4.9/5 - (9 امتیاز)

عکاسی از مواد غذایی یکی دیگر از انواع عکاسی هاست که امروزه به علت فعالیت بیشتر افراد در فضای مجازی اسی نیز رونق خوبی را به خود گرفته است همین امر سبب شده تا شاید شما هم به فکر آموزش عکاسی از غذا بیفتد. ابتدا باید بدانید عکاسی کردن از غذا کار ساده ای به حساب نمی آید، می توانید این کار را با دوربین تلفن همراه خود نیز انجام دهید اما اگر یک عکاس حرفه ای را در نظر دارید پس بهتر است تا دوربین و لنز حرفه ای خود را نیز برای عکاسی آماده کنید.

غذا های خوشمزه همیشه قیافه ی خوبی ندارند در این شرایط مهارت عکاس وارد عمل شده و تصاویری که می تواند دهان هر بیننده ای را آب بیندازد خلق می شود. بهتر است تا برای گرفتن تصاویر مناسب به نورپردازی، ترکیب بندی و … توجه داشته باشید. اینها اصل هایی هستند که در انواع مختلف عکاسی باشد به آن دقت کرد تا تصاویر به وجود آمده مناسب باشند. این نکته را هم در نظر بگیرید که در عکاسی قوانین تنها شما را محدود می کند و اگر می خواهید تصاویری را ثبت کنید که منحصر به فرد باشند بهتر است قوانین را خودتان برای تصویربرداری وضع کنید.

نکات مهم عکاسی از غذا

شروع عکاسی از غذا

لنز مناسب

برای عکاسی از مواد غذایی اولین چیز هایی که نیاز دارید یک دوربین و یک لنز خوب می باشد. فرقی ندارد که از په دوربینی استفاده میکند،اما یک لنز با با فاصله ی کانونی ثابت 50 میلیمتری می تونید انتخاب مناسب برای عکاسی شما به حساب بیاید. البته لنز های دیگری هم می توان برای این کار استفاده کرد مثلا یک لنز زوم 70-24 میلیمتری که از لنز های زوم پر طرفتار می باشد نیز برای اینکه یک تصویر با شارپنس بالا را ثبت کنید مناسب می باشد.

لنز های مناسب برای عکاسی از غذا را در اینجا معرفی کرده ایم.

سه پایه 

یکی از ابزار هایی که برای عکاسی از غذا بسیار به کارتان خواهد آمد سه پایه ی عکاسی شما می باشد. برای گرفتن تصاویر با کیفیت که مات نباشند نیاز دارید تا دوربین خود را در هنگام  ثبت تصاویر کاملا ثابت نگه دارید که سه پایه می توانید به شما در این امر کمک زیادی بکند.یکی از مهمترین المان ها برای عکاسی از غذا، ترکیب رنگ هاست. ترکیب کردن رنگ های مواد غذایی باعث می شود تا حس خوش مزه بودن غذا به کاربر الغا شود.

از طرفی همانطور که میدانید وجود رنگ های مختلف تاثیر زیادی در نظر بیننده دارد. روان شناسان بر این باورند که رنگ ها در روحیات و حتی تصمیم گیری افراد تاثیر دارد این تاثییر زمانی که کابر به مدت طولانی در معرض یک رنگ قرار بگیرد حتی می تواند بر روی سبک زندگی فرد تاثییر داشته باشد. برای اینکه رنگ ها را بهر در تصویر خود جای دهید باید از نورپردازی مناسب استفاده کنید که در ادامه بیشتر با این مورد آشنا خواهید شد. در صورت استفاده از سه پایه ی عکاسی می توانید خاطر جمع باشید که تصویر های که ثبت میکند از غلظت زنگ مناسبی برخوردار هستند.

انتخاب ظرف مناسب عکاسی مواد غذایی

شاید در ابتدا به انتخاب کردن ظرف ها خیلی توجه نکنید اما یکی از رکن های اصلی تصویر شما ظرف غذای نوحود در تصویر است. پس توجه داشته باشید که رنگ ظرف متناسب با رنگ غذا انتخاب شود . همچنن اندازه ی ظرف عامل بسیار مهمی است می توانی با انتخاب ظرف بزرگتر اندازه ی مواد غذایی را کوچکتر نشان دهید. توجه داشته باشید که شاید این عواملی که ذکر شده شاید به تنهایی چشم گیر نباشد اما زمانی که همه این اصول رعایت شود تصاویر بسیار زیبایی را برای شما فراهم خواهند کرد.

نورپردازی مناسب برای عکاسی غذا

بهترین منبع نور برای نورپدازی غذا ها نور طبیعی می باشد که از خورشید تابش می شود ولی نه به صورت مستقیم بهتر است سوژه را در جایی قرار دهید که نور خورشید پس از عبور از جسمی مانند پرده به ظرف غذا تابیده شده است. در این حالت شما نوری نرم و ملایم را در اختیار دارید که می تواند در تولید عکس های خوش مزه به شما کمک زیادی بکند.

نورپردازی مناسب برای عکاسی غذا

اما اگر نور طبیعی مناسبی در اختیار شما قرار ندارد می توانید از فلاش عکاسی نیز برای نورپردازی استفاده کنید اما دقت کنید که به هیچ عنوان از فلاش خود دوربین استفاده نکنید، فلاش داخلی برای به علت تابش مستقیم بر روی سوژه سایه ای غیر طبیعی را در تصویر ایجاد می کند به همین دلیل استفاده از فلاش داخلی برای عکاسی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

بهترین راه برای نورپردازی با فلاش، استفاده از فلاش اکسترنال است که به صورت غیر مستقیم بر روی سوژه تابیده می شود. البته بهتر است تا نور خروجی از فلاش را تا حد ممکن با استفاده از وسیله مانند یک ورق کاغذی نرم کنید.

همانطور که در بالا اشاره کردیم رنگ های تاثیر زیادی در تصاویر ما دارند، برای ایجاد تصاویری غنی از رنگ های متفاوت در هنگام عکاسی از مواد غذایی، دستان شما باز است. می توانید از چاشنی ها،سبزیجات،خامه و یا چیز های دیگر که با زمینه ی غذای شما سازگاری داشته باشند استفاده کنید تا ترکیب رنگ های زیباتری در عس های شا به وجود بیاید.

ترکیب بندی در عکاسی از غذا

ترکیب بندی در عکاسی از غذاترکیب بندی مناسب هم یکی از مهمترین پارامتر هایست که باید برای عکاسی در نظر بگیریم.اگر نگاهی به چند عکس از غذا که توسط افراد معروف تهیه شده اند بیندازید احتمالا خواهید دید که یک سبزی در گوشی بشقاب می تواند تا چه حد بر روی عکس شما تاثیر داشته باشد. 

آموزش ترکیب بندی به شما در ابن زمینه کمک می کند.

ترکیب بندی به صورت مرتب می تواند تصاویر شما را جذاب کند و از همن طریق نگاه بیننده را بر روی خود نگه دارد از طرفی تصاویر که به هم ریخته هستند نیز به گونه ای دیگر نگاه ها را بر روی خود جذب می کنند، پس گاهی اوقات می توانید با به هم ریختن نظم ترکیب بندی تصاویر خود نیز نظرات را به خود جلب کنیم. 

از روش یک سوم در تصاویر خود حتما استفاده کنید این روش یکی از مرسوم ترین راه های ترکیب بندی است. برای داشتن ترکیب بندیه دقیق تر می توانید از خطوط گرید که در بیشتر دوربین های دیجیتال و حتی در دوربین های تلفن های همراه وجود دارند استفاده کنید تا به صورت دقیق تری عمل ترکیب بندی را انجام دهید.

تنظیم زاویه در عکاسی از غذا

سعی کنید تا عکس های تکراری را تا حد امکان کاهش دهید، هر یک از غذا هایی که می خواهید از آن تصویربرداری کنید در برخی از زاویه ها مناسب هستند. مثلا عکس یک پیتزا که به صورت تخت بر روی میز قرار دارد از بالا زیبا است اما زمانی که این پیتزا را از بغل تصویربرداری کنیم احتمالا اشتهای تمام بیننده ها کور شود. پس بهتر است هر سوژه را از زاویه های مختلف آن عکاسی کنید تا بتوانید بهترین تصویر به وجود آمده را انتخاب کنید.البته سعی کنید خیلی زمان مصرف عکاسی از غذایتان نکنید احتمالا شما هم مثل من علاقه ای به خوردن غذای سرد نداشته باشید.

تنظیم زاویه 

زاویه ی 3/4

یکی از پرکاربرد ترین زاویه ها در عکاسی زاویه ی سه چهارم است همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، در این گونه از تصاویر دوربین در فاصله ای بین 25 تا 75 درجه ای از سوژه قرار می گیرد. همچنین این زاویه امکان دیده شدن بیشتر قسمت های سوژه را برای کاربر مهیا می کند.

زاویه ی 90 درجه ای یا عمود

این زاویه نیز در عکاسی از مواد غذایی کاربرد زیادی دارد. به لطف شبکه های مجازی امروزه بیشتر افراد برای تهیه از عکس از غذا های خود از این زاویه استفاده میکند که امکان جای دادن تمام عناصر صحنه را به کهربر میدهد همچنین چون دوربین از بالا به سوژه نگاه می کند می توان به راحتی تمام جزئیات تصویر را در بر بگیرد.

تکنیک های عکاسی از مواد غذایی

پس از اینکه جنبه های کلی آموزش عکاسی از غذا را با هم بررسی کردیم نوبت به افزودن خلاقیت به عکس هایمان رسیده است. همانطور که در ابتدای متن گفته شد امروزه تصویر برداری از سوژه های غذایی در بین بسیاری از افراد رواج دارد، پس اگر می خواهید عکس های شما در این بین دیده شوند باید یک یا چند وجه تمیز برای آنها در نظر داشته باشید.

تصاویر منحصر به فرد

چیدمان غذا یکی از مواردی است که باید به آن دقت زیادی داشته باشید. با تغییرات کوچک در ساختار میز غذا می توانید جدابیت جلوه های ویژه ای را برای تصاویر خود ایجاد کنید. در بخش اصلی تصویر سعی کنید تا مواد غذایی تازه ای را تهیه و کرده و در تصویر قرار دهید.

خلاقیت خود را در عکس نشان دهید، با این کار شما می توانید تصاویر جدیدی از مواد غذایی تکراری برای بیننده به نمایش بگذارید و از طرفی بیننده های که چشمشان از تصاویر تکراری خسته شده است احتمالا با شوق زیادی به  عکس شما نگاه می کنند. یکی از تکنیک هایی که می تواند به شما در این امر کمک کند ساخت شکل ها با غذا است. 

معمولا کاربران عادت دارند تا غذا را درون ظروف خاصی تماشا کنند،اگر بتوانید سوژه را از ظرف خارج کرده و سپس با آن به تصویر سازی از چیزی بپردازیم احتمالا می توانیم یک سوژه ی جدید را برای کاربران به نمایش بگذاریم.

ادیت کردت عکس

ویرایش تصویر در آموزش عکاسی از غذا

بیشتر افراد کمی دیر به قدرت ادیت کردن تصاویر بعد از عکاسی پی میبرند. حتی بهترین عکس ها هم پس از ادیت کردن می توانند بهتر شوند پس از این مرحله غافل نشوید تا بتوانید ایراد های تصاویر را به مقدار زیادی کاهش داده و عکس بهتری داشته باشد.

یکی از کاربردی ترین نرم افزار های ادیت عکس می تواند نرم افزار لایت روم باشد که امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهد. هیستوگرام، کراپ کردن، تنظیم تراز سفیدی، تنطیم شدت رنگ، HSL و شارپ کردن از ابزار های کاربردی است که در لایت روم در اختیار کابر قرار می گیرد و می توان با استفاده از آنها تصاویر واقعا زیبایی خلق کرد.

برای به اشتراک گذاشتن تصویر خیلی عجله نداشته باشید چون معمولا این مرحله به کمی زمان نیاز دارد تا بتوانید همه چیز را دقیق بررسی کرده سپس به برطرف کردن مشکلات عکس بپردازید.

در پایان آموزش عکاسی از غذا، فراموش نکنید مهمترین عاملی که برای آن دست به کار شدید غذا خوردن است پس از خوردن غذای خود لذت ببرید و زمان را هدر ندهید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *