عکاسی از سوژه های متحرک

عکاسی از سوژه های متحرک

3.7/5 - (6 امتیاز)

عکاسی از سوژه های متحرک یا عکاسی مووینگ از آن جهت که به انتقال احساس در تصاویر کمک می کند کاربرد بسیاری دارد و بیشتر برای برقراری ارتباط با کاربر و القای احساس سوژه از این نوع عکس ها استفاده می شود. از سوژه های زیادی برای این نوع عکسی می توان استفاده کرد ماشین ها، انسان ها و یا حیوانات هر کدام می توانند سوژه ای برای تصاویر ما باشند.

معمولا از عکاسی مووینگ برای توصیف سرعت استفاده می شود و سوژه ی این نوع عکاسی نیز همان طور که اشاره کردیم اجسامی هستند که با سرعت بالا در حال حرکت می باشند.

فریز کردن زمان در عکاسی از سوژه های متحرک

فریز کردن زمان در عکاسی از سوژه های متحرک

تنظیم سرعت شاتر در عکاسی از سوژه متحرک

برای گرفتن تصاویر در حال حرکت از سوژه ها باید از سرعت شاتر بالاتری استفاده کنید بهتر است برای این کار دوربین را بر روی حالت اولویت داشتن شاتر قرار دهید این کار با تنظیم ایزو و نور دهی مناسب به شما امکان تصویربرداری با سرعت شاتر بالا را خواهد داد.

سرعت شاتر 1/1000 می تواند برای عکاسی شما کافی باشد البته در بیشتر دوربین ها امروزی می توان از مقدار بیشتری هم استفاده کرد اما این مقدار در عین بالا بودن سرعت امکان تصویربرداری با کیفیت بالا را هم به شما می دهد ، اما باز هم نسبت به سرعتی که سوژه ی مورد نظر شما دارد می توانید سرعت شاتر را تغییر دهید.

مقدار ایزو

تنظیم سرعت شاتر در عکاسی از سوژه متحرک

همانطور که میدانید ایزو برای کنترل نوردهی محیط تنظیم می شود، اگر در شرایطی هستید که نور محیط مناسب نیست می توانید از ایزو با مقدار بالا استفاده کنید تا نوردهی بهتری در تصویر داشته باشد. اگر محیطی که در آن تصویربرداری می کند از نور خوبی برخوردار هست می توانید مقدار ایزو را پایین در نظر بگیرید.

البته در این جا این نکته نیز حائز اهمیت است که مقدار ایزوی بالا تر از طرفی به نوردهی بهتر کمک می کند اما اگر این مقدار را به صورت صحیح تنظیم نکنید می تواند مقدار نویز را در تصاویر افزایش دهد ، البته زمانی که میزان نور مناسب باشد سرعت شاتر هم بالاتر خواهد رفت اگر در فضای باز عکاسی می کنید ایزوی بین 400 تا 600 برای شما مناسب می باشد.

همه چیز در مورد ایزو و نحوه ی تنظبم آن در این مقاله مطالعه کنید.

لنز مناسب عکاسی از سوژه های متحرک

برای عکاسی با سرعت شات بالا لنزهایی که دارای دیافراگم باز می باشند می توانند برای کار شما بسیار مناسب باشند. این لنز ها از به علت ساختار باز دهانه ی دیافراگمی که دارند مقادیر بالای نور را جذب کرده و از این طریق سرعت شاتر را بالا می برند که این در امر عکاسی به شما خیلی کمک خواهد کرد.

همچنین می توانید برای تصویربرداری از سوژه های که با سرعت بالا حرکت می کنند از شات های پی در پی استفاده کنید. بیشتر دوربین های DSLR با فوکوس سریعی که انجام می دهند به کاربر امکان گرفتن شات های پی در پی را می دهند این امر هم زمانی اهمیت پیدا می کند که بخواهید از سوژه ای که با سرعت بالا در حال حرکت است تصویربرداری کنید.

برای بررسی و خرید انواع لنز دوربین با قیمت مناسب می توانید به این بخش مراجعه کنید.

تکنیک تار کردن در عکاسی از سوژه متحرک

تکنیک تار کردن در عکاسی از سوژه متحرک

تار کردن در بیشتر سبک های عکاسی می تواند تصاویر را جذاب کند، در عکاسی مووینگ هم چون سوژه ها از سرعت بالایی برخوردارند این تکنیک می تواند برای کاربر خیلی جذاب باشد و حس سرعت را در ذهن کاربر برای او تداعی کند. برای ایجاد تاری در تصاویر مویینگ می توانید از سرعت شاتر بالا برای تار کردن برخی از اجسام استفاده کنید. البته این تکنیک در همه ی سوژه های جوابگو نیست مثلا می توانید از ایستادن یک فرد در کنار قطار در حال حرکت با سرعت شاتر پایین تصویری را ثبت کنید که می توانید خیلی جذاب باشد.

یکی دیگر از کاربر های تار کردن زمانی است که می خواهید از سرعت را در تصویر القا کنید که سوژه ی شما می تواند یک فرد در حال دویدن باشد یا یک مسابقه ی دوچرخه سواری برای این کار می توانید ازافکت Radial Blur نیز استفاده کنید که به شما امکان ایجاد تاری را در نقطه ی دلخواهتان را می دهد. همانطور که میدانید عکاسی با سرعت شاتر بالا کار آسانی نیست به همین دلیل افرادی که در زمینه ی عکاسی تازه فعالیت خود را شروع کرده اند،احتمالا این کار برای آنها کمی سخت باشد، برای این گونه افراد استفاده از تکنیک بلور کردن و ادیت عکس گزینه ی مناسبی به حساب می آید.

تکنیک پنینگ (panning)

تکنیک پنینگ (panning)

یکی دیگر از تکنیک هایی که در عکاسی از اجسام متحرک استفاده می شود پنینگ است، با کمک این تکنیک می توان پس زمینه ی تار و سوژه ی شارپ برای عکس ایجاد کرد و همین امر نیز سبب ایجاد حس حرکت در تصاویر می شود.

در این نوع تصویربرداری باید سرعت شات را میان 1/200 یا کمتر بسته به سرعت سوژه باشد، سپس دوربین را به همراه جسم حرکت دهید و شات بگیرید. معمولا در این سبک از عکاسی سوژه ی اصلی نیز کمی تار می شود نیاز نیست تا نگران باشد این تاری نیز می توان حس سرعت را در بیشتر تصاویر شما افزایش دهد.

 برای این که بتوانید تصاویر خوبی را با تکنیک پنینگ ثبت کنید بهتر است تا دوربین خود را به وسیله ابزار هایی که دوربین روی آنها قرار می گیرد ثابت نگه دارید تا دوربین شما تنها از یک جهت حرکت داشته باشند. اگر در محیط نور زیادی وجود دارد می توانید از فیلتر های ND بر روی دهانه ی فیلتر دوربینتان استفاده کنید.

استفاده از زوم در تصاویر مووینگ

استفاده از زوم در تصاویر مووینگ

 

یکی دیگر از تکنیک هایی که می توان در عکاسی از سوژه های متحرک یا عکاسی مووینگ از عکاسی از آن استفاده کرد تکنیک زوم کردن است . عملکرد تکنیک زوم به این صورت است که در هنگامی که دوربین در حال شات گرفتن می باشد باید مقدار زوم را افزایش یا کاهش دهید. به اینصورت می توان سوژه های که دارای روشنایی هستند را به صورت فوق العاده خیره کننده ثبت کرد.

بهتر است برای استفاد از تکنیک زوم کردن دوربین را بر روی سه پایه قرار دهید تا دهانه ی لنز تنها برای زوم کردن جلو عقب برود، اگر در در این حین دوربین حرکت در جهت دیگری داشته باشد احتمالا تصاویر ثبت شده ی شما حالت خوبی به خود نخواهند گرفت و رنگ ها در آن پخش می شوند.

سرعت شاتر مناسب برای این نوع تصویربرداری نیز 1/30 ثانیه یا طولانی تر می باشد که بتوان دامنه ی حرکت را به صورت کامل ضبط کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *