سرعت شاتر در عکاسی

سرعت شاتر در عکاسی

5/5 - (3 امتیاز)

سرعت شاتر در عکاسی یکی از راس های مثلت عکاسی می باشد که دو راس دیگر هم ایزو و نوردهی می باشند. سرعت شاتر عموما دو وظیفه دارد که اولی مربوط به تغییر روشنایی عکس شما می باشد و دومی ایجاد جلوه های خاص برای تصویر است. در این مطلب تمامی مواردی را که نیاز است در مورد SHUTTER SPEED بدانید را برای شما آورده ایم.

سرعت شاتر به دلیل وجود شاتر دوربین در دستگاه ایجاد شده است که پرده ای در مقابل سنسور دوربین می باشد و تا زمان روشن شدن دوربین بسته می ماند. زمانی که کلید شاتر را فشار میدهیم شاتر باز می شود و حسگر دوربین کاملا در معرض نوری که از سمت لنز وارد می شود قرار می گیرد و پس از جمع شدن نور توسط سنسور شاتر بسته می شود نوردهی به پایان می رسد. در حقیقت به کلیک عکاسی در دوربین شما “کلید شاتر” و یا “شاتر” نیز گفته می شود.

سرعت شاتر چیست؟

مدت زمانی می باشد که شاتر دوربین باز است و سنسور در معرض نوردهی قرار می گیرد. این مقدار مدت زمانی می باشد که دوربین شما برای گرفتن عکس صرف می کند و چند تاثیر مهم بر روی تصاویر شما دارد.

زمانی که از سرعت های طولانی برای شاتر استفاده می کنید حسگر خود را بیشتر در معرض نوردهی قرار میدهید و که تاثیر اولی که بر روی عکس نهایی می گذارد می توان تاری حرکت عکس باشد. از این عمل بیشتر در تبلیغات های ماشین و اتومبیل رانی استفاده می شود، جایی که می توان با استفاده از آن احساس سرعت را برای عکس های خود ایجاد کنید.

سرعت شاتر چیست؟

از سرعت شاتر پایین برای عکاسی از راه شیری و یا اشیا دیگر در شب با استفاده از سه پایه دوربین انجام می شود. ممکن است عکاسان منظره از شاتر اسپید پایین برای عکاسی از رودخانه ها و آبشار برای نشان دادن حس حرکت استفاده کنند.

از طرف دیگر از این تنظیمات می توان برای فریز کردن تصاویر استفاده کرد. در صورت استفاده از سرعت سریع می توانید از پرندگان، خودرو ها و دیگر اجسام در حالت حرکت تصاویر خوبی را تهیه کنید. هنگامی که از آب با سرعت بالای شاتر عکاسی کنید احتمالا قطره های آبی که حتی برای ما قابل دیدن نیستند را در تصویر خود ثبت می کنید.

نحوه اندازه گیری سرعت شاتر

شاتر اسپید معمولا در کسری از ثانیه اندازه گیری می شود و وقتی زیر یک ثانیه باشد معمولا برای مثال به صورت ¼ نشان داده می شود که مقدار یک چهارم ثانیه را نشان می دهد. این مقدار می تواند اعداد بسیار کوچک مانند 1/250 را نیز در بر بگیرد که نزدیک به 4 میلی ثانیه می باشد.

نحوه اندازه گیری سرعت شاتر

اکثر دوربین های بدون آینه و دوربین های DSLR می توانند shutter speed را تا 1/4000 تنظیم کنند. این در حالی است که برخی از دوربین های حرفه ای قابلیت کنترل 1/8000 را نیز دارند. از طرف دیگر معمولا طولانی ترین حالت سرعت های شاتر موجود در دوربین DSLR در حدود 30 ثانیه است که البته در صورت نیاز می توانید با استفاده از محرک های خارجی این مقدار را افزایش دهید.

رابطه شاتر اسپید و نوردهی

از تاثیرات دیگر سرعت شاتر نوردهی می باشد که می تواند در روشنایی تصویر اثر بگذارد. اگر از شاتر اسپید طولانی استفاده می کنید سنسور دوربین شما نور بیشتری را جذب خواهد کرد و در نتیجه تصاویر روشنتری را خواهید داشت. این در حالی است که سرعت کمتر شاتر به دلیل سریعتر بودن عمل باز و بسته شدن پرده شاتر نور کمتری را برای تصویر ایجاد خواهد کرد.

رابطه سرعت شاتر و نوردهی

البته تنها عاملی که بر روی روشنایی تصویر تاثیر می گذارد شاتر اسپید نیست و عواملی دیگر مانند ISO و دیافراگم نیز بر روی آن تاثیر دارند. بنابراین بهتر است تا برای یک نوردهی مناسب به تمام این عوامل توجه داشته باشید. البته این عامل تنها در بیشتر کردن نور نیست و می توان از آن برای کمتر کردن نوردهی نیز استفاده کرد. برای مثال در یک روز آفتابی در صورتی که نور منظره بیش از حد زیاد است می توانید با استفاده از یک سرعت بالا برای شاتر نوردهی کمتری را داشته باشید و در نتیجه تصویر بهتری نیز ایجاد کنید.

شاتر اسپید سریع آهسته و طولانی

معمولا شاتر اسپید سریع به هر مقداری گفته می شود که برای انجماد تصویر نیاز داریم. این مقدار می تواند برای فریز کردن حرکت پرندگان 1/1000 باشد و یا برای عکاسی از سوژه هایی که با سرعت کمتر در حال حرکت هستند 1/200 و حتی 1/100 باشد.

شاتر اسپید طولانی معمولا بیشتر از 1 ثانیه است و در این حالت بهتر است تا از سه پایه برای عکاسی های خود استفاده کنید تا عکس های شما تار نشود. به یاد داشته باشد که هر سوژه ای که در این حالت در تصویر حرکت کند بسیار تار خواهد بود.

سرعت شاتر سریع آهسته و طولانی

البته تار شدن تصویر به لنز شما نیز بستگی دارد و لنز های جدید که دارای لرزشگیر هستند می توانند به مقدار زیادی از تاری تصویر جلوگیری کنند. دی جی 24 نماینده و عامل فروش برترین برند های لنز می باشد و برای خرید لنز دوربین می توانید به این بخش از وب سایت ما مراجعه کنید.

نحوه تنظیم کردن سرعت شاتر

اکثر دوربین های عکاسی به صورت پیش فرض سرعت شاتر را خودکار تنظیم می کنند و هنگامی که دوربین روی حالت خودکار تنظیم می شود، این مقدار توسط دوربین انتخاب شده و شما نمی توانید به آن ورودی بدهید. البته حالت هایی برای تنظیم دستی این سرعت وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

نحوه تنظیم کردن سرعت شاتر

  1.  اولین روش برای انجام این کار قرار دادن دوربین بر روی اولویت شاتر “Shutter Priority” می باشد. در این حالت می توانید مقدار مورد نیاز خود را تنظیم کنید و دوربین نیز دیافراگم را به صورت خودکار تنظیم می کند.
  2. دومین روش حالت دستی می باشد که می توانید سرعت شاتر و دیافراگم را به صورت دستی تنظیم کنید. گفتنی است که در هر دو روش می توانید ایزو را خودکار و یا دستی انتخاب کنید.

پیدا کردن شاتر اسپید دوربین

در بیشتر دوربین ها شما می توانید سرعت شاتری که استفاده می شود را روی نمایشگر بالای بدنه دوربین که سمت راست و یا چپ قرار دارد مشاهده کنید. اما در دوربین هایی که این پنل وجود ندارد شما می توانید سرعت را از طریق منظره یاب مشاهده کنید. صفحه نمایش اصلی دوربین نیز می تواند تنظیمات اعمال شده را روی سرعت شاتر را نشان دهد

نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که شاتر اسپید در دوربین ها کسری نمایش داده نشده و به صورت یک عدد کامل به نمایش در می آید. اگر هم سرعت بیشتر از یک ثانیه باشد چیزی شبیه به 1″ را مشاهده خواهید کرد. در واقع از ” برای نشان دادن یک ثانیه کامل بهره می برند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *