زاویه دید در عکاسی

زاویه دید در عکاسی

5/5 - (1 امتیاز)

زاویه دید در عکاسی یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که باید در رابطه با آن تصمیم درست را بگیرید تا قابی حرفه ای را خلق کنید و سوژه و سوژه ها را به بهترین شکل نشان دهید. در این مقاله از دی جی 24 قصد داریم در رابط به زاویه دید و مبحثی به نام Vintage Point در عکاسی صحبت کنیم و نکاتی را عنوان کنیم که شما بتوانید با کمک ان ها بسیار حرفه ای تر و خلاقانه تر در شوتینگ های خود کار کنید.

منظور از  Vintage Point چیست ؟

مفهوم وینتیج پوینت از دنیای  فاین آرت وارد عکاسی شده است و یعنی : پوریشنی که شما از آن جا عکس خود را ثبت می کنید که این شامل نقاط دید از خیلی پایین تا خیلی بالا می باشد. این کار شماست که نقطه مد نظر را انتخاب کنید اما یادگیری این مبحث تنها شامل این نمی شود که کجا بایستید.

منظور از  Vintage Point چیست ؟

اهمیت بالای Vintage Point

نقطه دید از این جهت مهم است که زاویه دید و کامپوزیشن و ترکیب بندی نور و تمام فاکتور های عکاسی را تحت تاثیر قرار می دهد و حتی حسی که به بیننده میدهد را تعیین می کند و به همین دلیل حرفه ای ترین عکاسان شاید با ساده ترین تجهیزات دوربین و لنز با انتخاب یک نقطه دید ایده آل بسیار بهتر از مبتدیان با گران ترین تجهیزات عکاسی می کند.

اغلب ما در عکاسی بیشتر وقت خود صرف تنظیمات دوربین و نورپردازی می کنیم و کمتر به زاویه دید و حایی که باید بایستیم دقت می کنیم و این یک اشتباه است که گاها می توان برای شما گران تمام شود و تمام زحماتتان را هدر دهد. عکسی که از یک زاویه درست و نقطه دید مناسب گرفته شده باشد حس ما را تغییر میدهد و ما را به فکر وا می دارد. در واقع پرسپکتیو های از بالا تا پایین هستند که فاکتور احساس را به کادر عکس می بخشند.

اهمیت بالای Vintage Point

نقطه دید در سطح چشم انسان حس صداقت و روراستی را منتقل می کند و تغییر نقطه دید می تواند داستان عکس را بهتر و یا حتی بد تر کند به همین خاطر باید بدانید که هدفتان از عکاسی چیست.

پیدا کردن زاویه دید بهتر در عکاسی

برای انتخاب یک زاویه دید مناسب عکاسی و نقطه دید ایده ال سوالات زیر را از خود بپرسید .

  • چگونه می توانم سوژه را جذاب تر نشان دهم ؟
  • چگونه می توانم یک پرسپکتیو جدید از سوژه به بیننده نشان دهم ؟
  • آیا همیشه هنگام عکاسی در این پوزیشن کار می کنم ؟
  • چه چیز های دیگری را می توانم برای بیان داستان و انتقال حس درست در کادر جای دهم؟
  • سوی دیگر سوژه چیست و چه چیزی نشان میدهد ؟ آن سوی سکه شامل چیست؟

پیدا کردن زاویه دید بهتر در عکاسی

انواع زاویه دید در عکاسی

زاویه دید بالا ( نقطه دید از بالا )

خوشبختانه در سال های اخیر با فناوری های جدیدی که عرضه شده اند می توانیم از نقاطی که قبلا ممکن نبود عکاسی کنیم برای مثال می توانیم با کمک پهپاد ها از زاویه های بالا عکاسی کنیم. اما اگر یک پهپاد ندارید نگران نباشید شما می توانید با روش های دیگر به زاویه دید بالا دست پیدا کنید اما این را دانید که پهپاد تقریبا بالاترین نقطه دید را به شما می دهد.

انواع زاویه دید در عکاسی

می توانید از یک بلندی بالا بروید اگر در فضای باز و طبیعت کار می کنید می توانید کمی از یک کوه و یا تپه را بالا بروید تا نقطه دیدبالاتری داشته باشید.اگر درون شهر کار می کنید از برج ها و ساختمان های بلند استفاده کنید و می توانید از پنجره آن ها و در یک ارتفاع خاص کار کنید. حتی برخی عکاسان از نقطه دید هواپیما استفاده می کنند! برای اتتخاب نقطه دید خلاق باشید و محدودیتی برای خود تصور نکنید. برخی عکاسان حتی روی ماشین خود و یا دیگران ( البته با کسب اجازه ) می ایستند تا یک زاویه و نقطه متاسب را پیدا کنند. در کل از هر چیزی که می تواند به شما ارتفاع مناسب را دهد استفاده کنید البته دقت کنید که باید شما ثبات داشته باشید تا یک عکس با شارپنس بالا و کیفیت خوب را ثبت کنید.

نقطه و زاویه دید از پایین در عکاسی

زاویه دید از پایین نیز می تواند برای برخی از سوژ ها بسیار جذاب باشد خود را در نیویورک با آن همه برج تصور کنید و یا فکر کنید که در یک جنگل با درختان بسیار لند ایستاده اید برای نشان دادن ارتفاع این ساختمان ها و یاد درختان بهترین گزینه زاویه دید از پایین است.  دوربین خود را روی زمین قرار دهید و از سوژه خود با یک کارد بندی مناسب عکس بگیرید. اگر نمی خواهید اینگونه کار کنید می توانید از رفلکس ساختمان ها در یک حفره پر شده از آب استفاده کنید

سعی کنید حتی سبک عکاسی پرتره را هم در این زوایا تمرین کنید تا تصاویر منحصر به فردی را با حس های مختلف بگیرید.

نقطه و زاویه دید از پایین در عکاسی

زاویه دید وسط بیشتر شامل عکاسی در سطح چشم سوژه می شود برای مثال اگر پرتره کار می کنید چشم آدم و یا اگر از حیوان عکس می گیرید چشمان حیوان سطح و نقطه دید شما خواهند بود. همانطور که گفته شد این عکس ها حسی از روراستی و صداقت را با خود انتقال می دهند.

سایر زاویه و نقطه دید های رایج در عکاسی عبارتند از  :

  • زاویه دید باز یا واید که به کمک لنز های واید به دست می آید و المان های بیشتری را در کادر قرار می دهد.
  • زاویه دید دور که می تواند سوژه شما را در حالتی مینیمال شده و کوچک در برابر دیگر المان های کادر نشان دهد.
  • نقطه دید کلوزآپ که بافت سوژه را نشان می دهد.

تاثیر نقطه و زاویه دید در عکاسی

  • با تغییر زاویه دید و نقطه دید شما خطوط هادی که در عکس هستند نیز جهتشان عوض می شود سعی کنید در انتخاب زاویه دید خطوط هدایت گر را هم در نظر بگیرید تا بهترین عکس را ثبت کنید.
  • اگر می خواهید حسی مینیمالیستی را القا کنید سعی کنید فضای منفی بیشتری را در کادر قرار دهید آسمان و چمن و…. می توانند فضای منفی خوبی برای شما باشند.
  • یک نقطه دید جدید فوکوس پیش زمینه جدیدی نیز خواهد داشت آیا این فوکوس حس را تغییر می دهد و یا داستان را بهتر بیان می کند ؟
  • محیط را بررسی کنید و ببینید آیا می توانید در عکاسی از رفلکس های مختلف و قرینه و قانون یک سوم و..استفاده کنید و یک نقطه دید بهتر را با توجه به آن ها انتخاب کنید یا خیر چرا که در صورت پیدا کردن یک نقطه مناسب در این شرایط شما یکی از حرفه ای ترین عکس های خود را ثبت خواهید کرد.
  • تغییر زاویه و نقطه دید نور را هم تغییر می دهد و این مسئله می تواند تاثیر بسیار زیادی در باقت تصویر شما داشته باشد.

تاثیر نقطه و زاویه دید در عکاسی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *