ریتم در عکاسی

ریتم در عکاسی

5/5 - (3 امتیاز)

ریتم عکاسی به دلیل ایجاد زیبایی های بیشتر در عکاسی مورد توجه و استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. در واقع ایجاد  یک ریتم خاص در تصویر به کمک سوژه های مختلف تبدیل به یکی از جذاب ترین و جالی ترین و گاها سخت ترین تکنیک های عکاسی شده است. اما منظور از این عبارت چیست ؟ چگونه می توانیم یک ریتم ایده آل در تصویر بسازیم.

ریتم در عکاسی چیست ؟

ریتم یا سرعت بصری، درک هندسی دو بعدی از ضرب تکرار شده است. ریتم با تکرار اشکال مثبت جدا شده توسط فضاهای منفی ایجاد می شود. هنرهای تجسمی و همچنین سایر هنرها مانند موسیقی، تکرار را به عنوان مکث ترکیبی می کند تا حس ریتم را در تصویر ایجاد کند.

ریتم در عکاسی چیست ؟

ویژگی های اصلی ریتم، ترکیبات موزون، پیش بینی و ترتیب آن می باشد. به عنوان مثال شب و روز یا فرض کنید فصلی را در نظر بگیرید که به روشی از پیش تعیین شده و قابل پیش بینی تغییر می کند تا احساس ریتم را بیان کند. ریتم نیز مانند موسیقی در عکاسی مهم است. موسیقی بدون ریتم را می توان به عنوان نویز دسته بندی کرد. اما وقتی در فواصل منظم به ریتم می رسد، برای گوش بسیار خوشایند می باشد.

لازم به ذکر است که ریتم عکس احساس مطلوبی را برای چشم ایجاد می کند. ریتم در هنرهای تجسمی برای ایجاد یک تأثیر ذهنی بسیار موثر عمل کرده و هنگامی که مورد استفاده قرار می گیرد می تواند زیبایی عجیب را به وجود آورد.

اگرچه ممکن است بگوییم الگو دارای ریتم می باشد اما نمی توانیم برای هر ریتم الگویی در نظر بگیریم. این بدان معنی است که لازم نیست تکرار به طور بی وقفه یکسان باشد، اما ممکن است متناوب باشد، می تواند پایان یابد و دوباره تکرار شود.

به عنوان مثال، رنگ های یک قطعه می تواند ریتم را از یک مولفه به مولفه دیگر منتقل کند. می تواند متوقف شود و به جهتی دیگر حرکت کند. خطوط در حال حرکت می توانند ریتم تولید کنند. فرم ها نیز می توانند باعث ایجاد ریتم هنگام تعویض در کنار یکدیگر شوند.

خطوط منحنی به طور شگفت انگیزی شدیدترین و دلنشین ترین تأثیر را در برداشت بیننده از تصویر دارند.

انواع ریتم در عکاسی

آشنایی با انواع ریتم بصری می تواند در انتخاب بهترین ریتم موثر واقع شود و تاثیر بسیار زیادی در خلق یک تصویر فوق هنری داشته باشد.

ریتم منظم عکاسی

نقش و نگارهای یکسانی و فضای برابر بین آنها تشکیل شده است. از تکرارهای منظم برای سازماندهی شی استفاده می شود. نمونه هایی از این ریتم در اطراف ما دیده می شود. مکان های پارک یا قفسه های همراه کالا در فروشگاه ها از این نوع ریتم می باشند.
ریتم منظم می تواند آرامبخش باشد ، اما در صورت استفاده بیش از حد نیز آزار دهنده است. مثل این است که یک نت را بارها و بارها روی پیانو بنوازید. هنرمند اندی وارهول از ریتم منظم برای بیان اعتراض اجتماعی استفاده کرد.

ریتم منظم عکاسی

ریتم پیشرونده

این ریتم با درجه بندی حاصل می شود، پیشرفت زمانی اتفاق می افتد که به تدریج در اندازه، تعداد، رنگ یا برخی از کیفیت های دیگر عناصر تکرار شده افزایش یا کاهش یابد. ریتم پیشرونده هر بار که تکرار می شود، یک تغییر ثابت در نقش ایجاد می کند. هر بار که نقوش ظاهر می شود کمی متفاوت تر از قبل می باشند.

ریتم پیشرونده

ریتم متناوب

تکرار دو یا چند عنصر است که به جای یکدیگر استفاده می شوند.

ریتم متناوب می تواند از چند طریق رخ دهد.
• یک راه معرفی الگوی دوم است.
• روش دیگر معرفی تغییر در محل قرارگیری یا محتوای الگوی اصلی است.
• روش سوم تغییر فضاهای بین الگو است.
• گاهی اوقات، تناوب به سادگی با تغییر موقعیت الگو ایجاد می شود

 

ریتم متناوب

ریتم روان

این ریتم زمانی اتفاق می افتد که عناصر در یک بازه مشخص تکرار شوند، در فضای تصویر خم شوند و سرگردان شوند. تکرار این خطوط منحنی می تواند منظم یا کمی غیر منظم باشد، با این وجود، ریتمی را ایجاد می کند که مایع است یا جریان می یابد و حس حرکت را ایجاد می کند و در طبیعت معمول است. به عنوان مثال رشته کوه ها، تپه ها، امواج دریا …

ریتم روان

ریتم تصادفی

توسط گروه هایی از نقوش یا عناصر مشابه ایجاد می شود که بدون هیچ نظمی تکرار می شوند.
سقوط برف، مزارع برگ، ترافیک همه ریتم های تصادفی را نشان می دهند. به عنوان مثال برگ های پاییز که زمین را پوشانده اند و انبوه مردم ریتم های تصادفی ایجاد می کنند. الگوی هر فرد شخصی می باشد.

ریتم تصادفی

ترکیب معروف ریتمیک

اثر هنری 99 Cent II Diptychon در سال 2001 یک عکس دو بخشی است که احتمالاً در سال 1999 توسط آندریاس گورسکی ساخته شده است، زیرا کار را گاهی اوقات 99 cent.1999 می نامند.

این اثر فضای داخلی یک سوپرمارکت را به نمایش می گذارد که دارای راهروهای متعددی است و کالاهایی را به تصویر می کشد که منجر به اثری رنگارنگ می شود. کار برای کاهش چشم انداز به صورت دیجیتالی تغییر کرده است. این اثر به عنوان گرانترین عکس جهان در حراج سال 2007 مشهور شد. اما این اتمام کار نبود. گورسکی بار دیگر با زیبایی شناسی قابل تشخیص خود، عکسی از چشم انداز رودخانه راین منتشر کرد که در سال 2011، به عنوان گرانترین عکس فروخته شده در تاریخ به یادگار ماند.

ترکیب معروف ریتمیک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *