عکاسی پاناروما

4.8/5 - (5 امتیاز)

در این مقاله ما قصد داریم شما را کمی بیشتر از قبل با عکاسی پانوراما و راه و روش آن آشنا کنیم و به شما یاد خواهیم داد که چگونه با دوربین های کامپکت و دیجیتال slr عکس های زیبای پانوراما را ثبت کنید. تکنیک های عکاسی پانوراما شامل دو بخش است؛ ثبت تصویر از یک منظره و صحنه خاص و دوم به هم چسباندن این تصاویر در یک نرم افزار مانند فتوشاپ. با دی جی 24 همراه باشید.

عکاسی پاناروما

تاریخچه عکاسی پانوراما

این روش که با نام عکاسی واید فرمت نیز شناخته میشود و یکی از مهم ترین تکنیک های عکاسی است چند تصویر را بهم وصل می کند تا یک عکس واید به وجود بیاید. واژه پانوراما ریشه در فرهنگ یونان دارد که به معنای «تمام منظره دید» می باشد. برای اولین بار نقاش هایی که قصد داشتند تمام منظره پیش روی خود را با قلم خود در کاغذ بکشند باعث شد تا این تکنیک ابداع شود.

تاریخچه عکاسی پانوراما

تقریبا میتوان گفت اولین تصاویر پانوراما از طریق به هم چسباندن عکس های آنالوگ خلق شدند اما از آن جایی که تراز کردن دقیق این عکس ها توسط دست بسیار دشوار بود نتیجه نهایی از کیفیت لازم برخوردار نبود. پس از اتقلاب صنعتی و اختراع رایانه های شخصی و گسترده شدن دوربین های دیجیتال و نرم افزار های عکاسی، به هم چسباندن این گونه عکس ها توسط این دسته از نرم افزارهای عکاسی کار را خیلی آسان کارکرده است.

شما با استفاده از تکنیک های مناسب در زمینه ی عکاسی میتوانید تصویر های پانورامای نسبتا بی نظیری را با رزولوشن بسیار بالا ثبت کنید. برخی عکاسان دنیا هر روز صدها تصاویر را ویرایش میکنند و عکس ها را به هم می چسبانند تا تصاویر های پانوراما با رزولوشن بالایی (گیگاپیکسل) خلق کنند. در حال حاضر این تکنیک در میان مردم و عکاسان زبردست دنیا بسیار محبوب است و علاوه بر عکاس های طبیعت، عکاس های هنر معماری و شهری نیز به آن علاقه مند هستند.

انواع عکاسی پانوراما

وقتی حرف از پانوراما می شود همه سریع یک عکس واید عمودی و یا افقی را تصور میکنند اما به نظر من همیشه اینطور نیست و اگر با چسباندن چند عکس به هم قصد این را داشته باشیم تا نتیجه یک عکس مربعی با رزولوشن بسیار بالا را ببینیم این عکس ما هنوز هم یک عکس پانوراما باقی خواهد ماند.

1- پانورامای واید (عریض)

هر تصاویری که شبیه به یک عکس واید باشد و کمتر از 180 درجه از منظره ی مقابل را نیز پوشش دهد را میتوان یک پانورامای واید خواند. معمولا این نوع تصویر میتواند دقیقا شبیه به یک عکس واقعی باشد اما از چند عکس تشکیل شده باشد و به همین دلیل رزولوشن بیشتری داشته باشد.

پانورامای واید (عریض)

2- پانورامای ۱۸۰ درجه

عکس های پانورامایی که 180 درجه از دید مقابل را پوشش بدهند در این دسته بندی قرار خواهند گرفت. این پانوراما ها بسیار عریض هستند و یک محدوده بسیار وسیع را شامل میشوند.

پانورامای ۱۸۰ درجه

3- پانورامای ۳۶۰ درجه

عکس های پانورامایی که 360 درجه از منظره را پوشش بدهند این تصاویر به شدت واید هستند و تمام صحنه را در یک عکس ثبت میکنند.

پانورامای ۳۶۰ درجه

4- پانورامای کروی

این گونه از پانوراما همان پانورامای 360 درجه است که با تکنیک های گوناگونی از ویرایش های متفاوت و با کمک نرم افزارهای ویرایش عکس، به عکس های کروی ( در اصطلاح عکس های سیاه ای ) تبدیل می شوند.همه ی عکس های پانوراما میتواند در یک یا الی چند ردیف (ثبت چند عکس با فاصله کانونی بالا برای افزایش رزولوشن) گرفته شوند. مانند اولین عکس در این مقاله.

پانورامای کروی

آموزش عکاسی پانوراما

اولین گام برای ثبت عکس پانوراما این است که کادر خود را مشخص کنید و اینکه از چه چیزی می خواهید عکاسی کنید. روش عمودی نسبت به افقی بسیار بهتر است چرا که تصویر رزولوشن بیشتری خواهد داشت و در مقابل روش افقی با کراپی که در پروسه ساخت صورت می گیرد رزولوشن کمتری دارد.

المان های متحرک را در نظر داشته باشید و در صورتی که در یک فضای باز طبیعی کار می کنید باد را هم بررسی کنید.برگ های درخت و سبزه ها و ….که ممکن است به خاطر وزش شدید باد حرکت کنند می توانند عکس شما را خراب کنند. بهتر است در این مواقع عکاسی نکنید. حتما از یک سه پایه استفاده کنید و آن را در یک مکان محکم و تراز قرار دهید.

آموزش عکاسی پانوراما

اگر بدون سه پایه و با دست عکاسی می کنید از ویو فایندر یا چشمی استفاده کنید و دوربین را نزدیک صورت بگیرید. تنظیمات دوربین را طبق چیزی که در ادامه می گوییم ست کنید. فوکوس خودکار را غیر فعال کنید دی جی 24 بزرگترین عرضه کننده سه پایه دوربین عکاسی قیمت مناسب در کشور.

برای ثبت عکس نقطه ای که می خواهید کادر شروع و تمام شود را بر گزینید. برای شروع دوربین را در سمت چپ کادر قرار دهید و اولین شات را ثبت کنید حتما نقطه فوکوس مرکزی را به خاطر بسپارید و دوربین را به حدی به سمت راست ببرید که این نقطه فوکس در لبه قاب بعدی شما واقع شود. این روش 50 درصد از عکس پیشین را پوشش داده باعث وجود همپوشانی می شود که ادیت کردن را راحت تر خواهد کرد. البته دقت کنید که مقدار هم پوشانی حتما نباید 50 درصد باشد و شما 20 تا 30 درصد را هم می توانید در نظر داشته باشید.

در صورتی که تریپاد ندارید و یا به هر دلیلی با دستان خود کار می کنی سعی کنید ارنج های خود را نزدیک به بدن نگه داشته و بالاتنه را خیلی ارام حرکت دهید. باز هم تکرار می کنیم که دوربین را نزدیک به سر خود نگه دارید.

تجهیزات دوربین برای عکاسی سراسرنما

لنز : بهترین انتخاب برای عکاسی پانوراما لنزهای زوم هستند و شما علاوه بر آن که با استفاده از لنزهای فیکس هم میتوانید عکس پانوراما بگیرید؛ توانایی تغییر فاصله کانونی دوربین انتخاب های زیادتری در اختیار شما قرار میدهند. درحال حاضر شما با داشتن یک لنز زوم در موقعیتی که حرکات شما محدود هستند کمک بیشتری به شما میکند. هم اکنون اگر از دوربین DSLR استفاده میکنید، از هر لنز وایدی میتونید مثل ۱۸-۵۵ یا ۱۸-۲۰۰ استفاده کنید. لنزی که توسط نیمی از مردم در نظرسنجی انتخاب شده بود لنز نیکون 24-70mm f/2.8G IF-ED AF-S می باشد

تجهیزات دوربین برای عکاسی سراسرنما

فیلتر : طبق تجربه هایی که بنده به شصه داشتم به شما دوستانم پیشنهاد میکنم که برای عکاسی پانوراما از هیچ فیلتری استفاده نکنید. معمولا تا زمانی که داشتن یک فیلتر شفاف کناره های تصویر را تیره نکند مشکلی به وجود نمیاد اما بنده توصیه میکنیم که از لنز های  پولاریزه دایره‌ای استفاده نکنید. این لنزها همانند عکس های زیر تصویر شما خراب میکند

سه پایه : در عکاسی داشتن سه پایه چندان مهم به شمار نمیاد اما برای اینکه در عکاسی نتریج بهتری را بدست بیاوریم؛ میتوانیم از هر سه پایه محکمی که میخواهید استفاده کنید اما باید بر این مطمئن باشید که هد سه پایه به اندازه مورد نیاز منعطف باشد که بتواند به راحتی آن را حرکت بدهید.

تنظیمات دوربین برای عکاسی پانوراما

همیشه سعی کنید تنظیمات دوربین را به صورت دستی وارد کنید ثبات نوردهی مهم ترین چیزی است که باید به آن توجه کنید. صرف نظر از اینکه احتمال دارد بخش هایی از عکس شما خیلی تاریک یا بسیار روشن باشند، در همه ی عکس ها باید از یک اندازه نوردهی استفاده کنید. به همین دلیل بنده معمولا از حالت دستی برای عکاسی استفاده میکنم تا کوچک ترین تغییری در نوردهی عکس ها به وجود نیاید.

تنظیمات دوربین برای عکاسی پانوراما

تنظیم لنز روی فوکوس دستی: اگر شما دوستان از دوربین دیجیتال SLR استفاده می کنید،فوکوس لنز خود را بر روی یک شی در دوردست ( بی نهایت یا نزدیک بی نهایت ) تنظیم کنید و بعد آن را بر  روی حالت فوکوس دستی قرار داده تا فوکوس دوربین در تمام عکس هایی که می گیرید باید ثابت باشد. حتما مطمئن باشید که ایزو خودکار غیرفعال شده باشد و مقدار ایزو را نیز روی مقدار پایه دوربین که اکثر اوقات یک مقداری بین ۱۰۰ یا ۲۰۰ است تنظیم کنید.

دیافراگم و سرعت شاتر در پانوراما

در این عکاسی باید تمام قسمت های عکس در فوکوس باشند و به همین دلیل باید مواظب باشین که دیافراگم به صورتی تنظیم شده باشد که همه ی عناصر تصویر از جمله پیش زمینه در فوکوس هستند. بسته به فاصله کانونی لنز شما باید دیافراگم را حداقل روی f/8 یا f/10 تنظیم کنید. بعد از تنظیم دیافراگم سرعت شاتر را منطبق با عددی که نورسنج دوربین نشان میدهد تنظیم کنید.

نورسنجی: نورسنجی را بر تاریک‌ترین یا روشن‌ترین نقطه تصویر انجام ندهید و تلاش خود را بر روی این بگذارید که یک نقطه میانگین پیدا کنید و سرعت شاتر را برای همه ی تصاویر منطبق با  آن تنظیم کنید. و سپس چند عکس نمونه گرفته و مطمئن شوید که عکس‌ها خیلی روشن و یا خیلی تیره نباشند.

دیافراگم و سرعت شاتر در پانوراما

فاصله کانونی لنز: لنزهای التراواید و واید با فاصله کانونی کمتر از ۲۴-۲۸ میلیمتر روی حسگرهای فول فریم و کمتر از ۱۶-۱۸ میلیمتر روی حسگرهای کراپ مشکلاتی مثل پیچیدگی و انحنا دارند و به همین دلیل هم اندازه کردن و به هم چسباندن این عکس‌ها بسیار سخت است. لنز های 28 تا 50 میلیمتری از طرفی مشکلات کمتری دارند و کاربران از استفاده آن ها رضایت کامل داشته اند.

تکنیک های مهم عکاسی پانوراما

بخشی که میخواهید عکسی را آن ثبت کنید مشخص کنید و سپس اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که قصد دارید از چه چیزی عکاسی کنید. بهترین گزینه برای عکاسی پانوراما ،عکاسی از بالا به پایین است.

اگر در حین عکاسی با سه پایه عکاسی می کنید سه پایه را روی یک سطح محکم قرار دهید و آن را تراز کنید. مطمئن شوید که میتوانید بدون هیچ تغییری زاویه دوربین را به درستی از راست به چپ حرکت بدهید. اما اگر از سه پایه   استفاده نمی کنید حتما از منظره یاب دوربین کمک بگیرید. نقاط شروع و پیان را مشخص کرده و آن ها را به خاطر بسپارید زاویه دید در عکاسی یکی از مهم ترین فاکتور های زیبا کردن تصاویر است و باید بدانید که از چه نقطه دیدی کار می کنید وکدام زاویه بهترین برای یک منظره است.

تکنیک های مهم عکاسی پانوراما

دوربین را به طرف نقطه شروع در سمت چپ تصویر بگیرید و اولین بار عکس گرفته و محل نقطه فوکوس مرکزی را به خاطر بسپارید و دوربین را به اندازه ای به طرف راست حرکت بدهید تا این نقطه در مرکز لبه کادر قرار بگیرد. با این راه کار جدید؛ 50 درصد از عکس قبلی را پوشش می دهد. خب حالا دوباره یک عکس دیگر بگیرید و این راه پروسه را به قدری تکرار کنید که به نقطه پایانی برسید.

اگر میخواهید روی دست عکس پانوراما بگیرید، آرنج های خودتان را نزدیک به بدنتان نگه داشته و بالا تنه ی خودتان را به آرامی حرکت بدهید. در تمام مدت هم سعی کرده تا دوربین خود را نزدیک به سر خود نگه دارید. زیرا با این کار تاثیر خطای اختلاف منظر را تا جای ممکن کم میکند. اگر در نزدیکی شما شی خاصی وجود دارد و قصد دارید تاثیر خطای اختلاف منظر را کمتر کنید برای این کار تنها کافی است وسط لنز را با انگشت اشاره و شست نگه داشته و بدون حرکت دادن بازوی خودتان عکاسی کنید

سایر نکات مهم در عکاسی پانوراما

از دیگر ابزار هایی که می توانید برای بهتر کار کردن در سبک پانوراما از آن ها استفاده کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد

تراز اسپریت

اگرچه باز هم می توان بدون داشتن یک تراز عکس خوبی را ثبت کرد اما با یک تراز می توانید بسیار دقیق تر کار کنید و بدون انحراف عکس های خود را به هم بچسبانید.برخی از اسپریت تراز به سه پایه و برخی دیگر به هات شو دوربین وصل می شوند.

سایر نکات مهم در عکاسی پانوراما

نرم افزار های کاربردی در ساخت پانوراما

اولین نرم افزار که در ساخت پانوراما استفاده می شود فوتو شاپ است البته دیگر برنامه ها نظیر ادوبی ایلاستریتور نیز می توانند بسیار مفید واقع شوند. شما کافیست کمی کار کردن با این دو برنامه را یاد بگیرید تا هم در این زمینه وهم  …بتوانید ادیت هایی زیبا را انجام دهید. البته یک نرم افزار دیگر نیز به نام PTGui وجود دارد که در این سبک عکاسی بسیار محبوب است و این برنامه به صورت اختصاصی برای کنار هم قرار دادن عکس ها برنامه نویسی شده است و عملکردی مثال زدنی دارد.

فیلتر های GND

گاهی اوقات که یک خط افق سخت مثل کوه را در پیش رو دارید می توانید از فیلتر های جی ان دی استفاده کنید البته حتما از ثبات دوربین مطمئن شوید و سپس فیلتر را به کار ببرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *