راهنمای کامل عکاسی از پرندگان

راهنمای کامل عکاسی از پرندگان

4.8/5 - (6 امتیاز)

یکی از رشته هایی که همواره چالش برانگیز و جذابیت بالایی دارد عکاسی از پرندگان است که زیر مجموعه ای از عکاسی حیات وحش به حساب می آید. اما عکاسی از آن ها به خاطر ذات حیوانی و رفتار هایی که دارند کمی سخت می باشد. رای همین هر عکاسی باید شناخت کامل از سوژه خودش داشته باشد تا بتواند به  بهترین نحو کار عکاسی خودش را انجام دهد. در این مسیر بعضی پرندگان همکاری بیشتری می کنند و حتی می توانید از فاصله کلوزآپ از آنها عکسبرداری کنید بدون اینکه فرار کنند اما بعضی با کوچکترین تکان خوردن شما پرواز می کنند و ممکن است دیگر نتوانید صحنه مد نظرتان را بگیرید.

از این نظر معمولا پرندگانی بهتر هستند که در باغ وحش ها و محیط شهری وجود دارند چرا که به وجود انسان ها عادت کرده اند اما اگر در طبیعت و یا حتی مزرعه ها دنبال سوژه های مناسب هستید کمی بیشتر باید تلاش کنید تا به نتیجه برسید. در ضمن باید به فصل و زمان هم دقت کنید برخی مناطق میزبان پرندگان مهاجر هستند و برخی دیگر با فرا رسیدن موقع خاصی از سال از آن جا می روند… در ادامه مهم ترین نکات و تکنیک های عکاسی از پرندگان را نوشته ایم تا شما در شوتینگ بعدیتان بتوانید تصاویر بهتری از این جانوران زیبا تهیه کنید.

تکنیک های مهم در عکاسی از پرندگان

  • اولین نکته که به ذهنم میرسد آن هم به خاطر این است که می دانم در عکاسی حیات وحش و خصوصا از پرنده ها هنگام دیدن سوژه به سرعت دوربین خود را روی حالت مدام عکاسی یا پی در پی می گذاریم و خودم هم اینکار را گاها انجام می هم. درست است که ما نمی دانیم پرنده کی پرواز می کند و از صحنه دور می شود اما دقت کنید که عکاسی فراتر از سوژه است شما باید به بکگراند و رنگ ها و میزان نور و … توجه بیشتری کنید تا بتوانید در کنرا گرفتن عکسی با کیفیت داستانی را هم در آن عکس بیان کنید. کمی بیشتر صبر کنید و زاویه خودتان را درست کنید کمی جابه جا شوید تا در نهایت با تصویری زیبا روبه رو شوید.

تنظیمات مناسب دوربین در عکاسی از پرنده

  • در طول روز و عکاسی از پرنده های مختلف ممکن است نیاز به عوض کردن تنظیمات دوربینتان باشید مثلا ممکن است در ابتدا از یک پرنده که پر هایی روشن و بکگراند تیره ای دارد با یک تنظیمات خاص عکس بگیرید و تصویر بسیار عالی از آب در بیاید اما همان تنظیمات مسلما برای یک پرنده با پر های تیره فاجعه به بار می آورد. همیشه تنظیمات عکس قبلی را به یاد داشته باشید.
  • گاها ممکن است حتی فوکوس را از چشم راست به چپ تغییر دهید تا بتوان شات بهتری را بگیرید اما فوکوس تنها قضیه نیست نکته مهم دیگر اکسپوژر شماست که ممکن است در بسیار مواقع یادتان برود. در صورت تنظیم نکردن آن با موقعیت حال ممکن است کمتر و یا بیش از حد اکسپوژر داشته باشید. البته همه اینها وقتی می خواهدی از گوه نادر عکسی مستند تهیه کنید اهمیت خود را از دست می دهد چرا که باید به محض دیدن این چنین سوژه ای شاتر را بفشارید.
  • اما هرگز سعی نکنید که سوژه های نادر را تنها مورد عکاسی خود قرار دهد گاهی اوقات ان چنن متمرکز این جانوران می شویم که پرندگان همیشگی که ممکن است ژستهای منحصر به فرد بگیرند و عکس خوبی را بسازند از دست می دهیم. در ضمن فراوانی این پرنده ها برای تمرین کردن شما خوب است و باعث می شود تا با اعمال انواع تنظیمات و… تجربه تان در این سبک بیشتر شود.

نزدیک شدن به سوژه در عکاسی از پرنده ها

به سوژه نزدیک شوید. چرا که باید در این سبک خاص بافت و پر های پرنده را هم به خوبی و با جزئیات بالا نمایش دهید. اینجاست که میگویند نزدیک شدن مهم ترین نکته در عکاسی از پرندگان است. این نکته کاملا درست است اما نزدیک شدن شما به سوژه و کم کردن فاصله تان یک چیز استفاده از یک لنز با فاصله کانونی بلند چیز دیگر. 

شخصا ب این باور دارم که بسیاری از عکاسان به لنز دوربین عکاسی بلندتر 600 میلیمتر نیازی ندارند ( در دوربین های فول فریم)  در ضمن به کارگیری این گونه لنز ها هم معایب خودش را دارد شما میتوانید با یک لنز 300 میلیمتری کمی به جلو رفته و تصویری بهتر بگیرید تا با یک لنز 700 میلیمتری از فاصله دور. در ضمن نزدیکی بیشتر باعث پدیدار شدن بوکه بهتری در عکس ها می شود.

نزدیک شدن به سوژه در عکاسی از پرنده ها

سوال مهم اینجاست که چقدر باید نزدیک شویم؟ در اینجا باید به چند نکته دقت کنید.

  • سرعت  خود را در کم کردن فاصله کمتر کنید  آهسته حرکت کنید.
  • بسیاری از این پرنده ها دایره و محیط آرامشی دارند و هیچ حرکتی نمی کنند مگر اینک شما از مرز خاص آنها عبور کرده باشید. در این صورت بیشتر هوشیار می شوند و آگاه تر.
  • در این صورت از حرکت بایستد تا پرنده پرواز نکند این کار باعث می شود گاها پرنده برای کنجکاوی به سوی شما بیاید. 
  • اگر سوژه برایتان خیلی مهم است باید سینه خیز بروید اینکار شانس شما را رد انداختن تصویر مورد نظر بیشتر می کند. 

دیگر نکات مهم در عکاسی از پرندگان

همه ما این کار را میکنیم که تا حدی خوب است با توجه به اینکه دوربین ها در نبرد مگاپیکسلی هم همه رزوه قوی تر می شوند تا حدودی دستمان برای کراپ کردن تصاویر باز تر از گذشته شده است اما وقتی اینکار را نیم کنیم کیفیت نهایی تصویر بسیار بالاتر باقی می ماند. اما اگر سوژه تان در تصویر در حد نقطه ای کوچک است کراپ کردن کمکی نمی کند و در آخر با عکسی بی کیفیت روبه رو می شوید. 

حال اگر هم کراپ کردن امری واجب است بیشتر از 50 درصد این کار را نکنید. چرا که رسیک خراب شدن تصویرتان را در پی دارد. 

نکته مهم دیگر صبر کردن برای اکشن است. صبر کنید تا پرنده کار خاصی را انجام ده بال هاش را تند تند بزند و یا با پرندگان دیگر ارتباطی داشته باشد. صرفا تصاویری که عملی را بازگو نمی کنند کس کننده هتسند سوای اینکه چقدر با جزئیات بالا و با کیفیت هستند. 

دیگر نکات مهم در عکاسی از پرندگان

سعی کنید از ریموت کنترل ها و دیگر ابزار هایی که به کارتان سرعت و دقت بیشتری می بخشند استفاده کنید. دوربین عکاسی های گران قیمت تر با امکانات بیشتر را در صورت توانایی تهیه کنید تا نتیجه کارتان بهتر شود. در آخر امیدوارم از این مقاله بیشترین استفاده و لذت را برده باشید. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *