تکنیک های فوکوس Recomposing

تکنیک های فوکوس Recomposing

4.3/5 - (6 امتیاز)

یکی از درخواست هایی که بسیار زیاد  از طرف کاربران سایت دریافت می کنیم ارایه ی ساده ی تر آموزش ها و فنون عکاسی می باشد. باید بگوییم که امسال به لطف دوربین ها و تجهیزات پیشرفته ای مانند Nikon D800 توانسته ایم تا مباحث پیچیده تری را برای کاربران پوشش دهیم. البته تصمیم گرفته ایم تا از این بعد به مباحث ساده تر برای کاربران مبتدی نیز بپردازیم تا اطلاعات این افراد را نیز افزایش دهیم. در این مقاله به بررسی تکنیک فوکوس recompose خواهیم پرداخت، که می تواند به عکاسی در شرایط مختلف مانند شرایط کم نور و یا قرار دادن سوژه در گوشه ی قالب برای شما مفید باشد. خود من به شخصه از این تکنیک های فوکوس Recomposing در بسیاری از رویداد ها استفاده می کنم

روش فوکوس recompose چندین بار توانسته تا در شرایط نوری کم که دوربین من به خوبی فوکوس انجام نمی داد کمک کندتا تصاویر زیبایی را به ثبت برسانم.

فوکوس Recomposing چیست؟

قبل از اینکه شروع به آموزش این تکنیک بکنیم بهتر است که به شما در مورد کلمه ی “recompose ” در عکاسی توضیحی بدهیم. هنگامی که می خواهید عکسی را بگیرید آنرا به دقت قالب بندی می کنید تا سوژه ی خود را در قسمت مناسبی از تصویر قرار دهید در این حالت می توان گفت شما در حال به وجود آوردن تصویر هستید.

چرا به خلق مجدد (Recompose) نیاز داریم

به معنای ساده این کلمه به زمانی اشاره دارد که شما تصویر را تنظیم می کنید و سپس برای دوربین را برای قرار دادن سوژه در قسمت دیگری از تصویر جا به ا می کنید. به عنوان مثال فکر کنید که یک فرد را در مرکز قاب قرار داده اید و بر روی چشمان او فوکوس را انجام داده اید، به جای گرفتن اینگونه تصاویر خسته کننده می توانید سوژه را به قسمت های گوشه ای کارد نزدیک کنید تا با ترکیب بندی بهتری مواجه شوید. به عبارت دیگر شما در این حالت در حال ضبط تصویر از سوژه ی خود هستید.

انجام دادن فوکوس خودکار در نور کم یکی از مشکلاتی است که بیشتر تصویربرداران با آن مواجه هستند اگر این مشکل برای شما نیز پیش آمده می توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید.

چرا به خلق مجدد (Recompose) نیاز داریم؟

به طور معمول افرادی که در حال استفاده از دوربین های دیجیتالی هستند از خلق مجدد استفاده نمی کنند. بسیاری از دوربین های DSLR، حتی ابتدایی ترین آنها دارای دسته ای از نقاط فوکوس هستند که در منظره یاب پراکنده می باشد. مانند تصویر زیر:

استفاده از نقاط تمرکز برای فوکوس

هنگام گرفتن عکس، ساده ترین کار این است که نقطه ی فوکوس را ناحیه ی مورد نظر منظره یاب انتقال دهید (جایی که سوژه در آن قرار داد)، فوکوس را به دست آورید و شات را انجام دهید. اما مشکلی که در اینجا با آن مواجه می باشید این است که نقاط تمرکز اغلب برای پوشش سوژه ی مورد نظر بسیار کوچک هستند و یا ممکن است در جایی که شما می خواهید نباشند. با نگاهی به تصویر بالا متوجه می شوید که شما مجبور هستید تا تصویر خود را در مکانی که 11 نقطه ی فوکوس در آن از پیش تعیین شده است قرار دهید.

اما اگر می خواهید انتخاب بیشتری داشته باشید و سوژه ی خود را آزادانه در هر نقطه از قاب حرکت دهید باید چه کاری انجام داد؟ مطمئنا دوربین های DSLR سطح بالا دارای نقاط بیشتری برای کار در این شرایط هستند اما آنها نی تمام قاب را نمی پوشانند. دلیل این امر آن است که سنسور تشخیص فاز نزدیک به مرکز قاب در بهترین حالت کار می کند، جایی که دوربین بیشترین مقدار نور را از لنز دریافت می کند. گاهی داشتن نقاط تمرکز بیش از حد ممکن از در هنگام recom کردن عکس هایتان ممکن است باعث کند شدن شما شود زیرا باید نقاط تمرکز را خیلی جابه جا کنید.

استفاده از نقاط  در فوکوس Recomposing

نقاط تمرکز همیشه در تمام DSLR ها دقیق ترین نقطه برای فوکوس می باشد. یعنی ممکن است زمانی که در شرایط نوری بدی هستید تنها انتخاب شما برای گرفتن تصاویر مناسب همین نقاط راهنما باشند. اگر عکاسی در نور کم انجام می دهید حتما از این روش استفاده کنید تا تصاویر فوق العاده ای مانند تصویر زیر را به ثبت برسانید.

روش های مختلف فوکوس خودکار

همانطور که مشاهده میکنید من مجبور شدم در این عکس به صورت دستی فوکوس را بر روی سوژه تنظیم کنم البته این کار را به کمک AF assist انجام دادم. در اینجا در پشت سوژه یک فلاش که آن را با ژل آبی پوشانده ام نیز وجود دارد. مانند تصویر فوق برای این نوع موقعیت ها قادر به اولویت بندی تمرکز و دوباره گرفتن عکس ها می باشید و با این کار می توانید تفاوت بزرگی ایجاد کنید. اگر درست از این تکنیک استفاده کنید لازم نیست نگران تصاویر خود باشید می توانید عکس های خوبی را به ثبت برسانید.

استفاده از روش Focusing and Recomposing

تکنیک های فوکوس و Recompos

روش های مختلفی برای انجام دادن فوکوس موجود می باشد و می توانید که در ادامه نیز برخی از آنها را برای شما بازگو خواهیم کرد و مزایا و معایب هر یک را برای شما ارائه میدهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را نسبت به کار خود داشت باشید. درادامه برای شما دستورالعمل های برای فوکوس آورده ایم و به یاد داشته باشید که نمی توانید از آنها در حالت دستی استفاده کنید.

فوکوس تکی (Single Servo)

برای فوکوس Recomposing باید دوربین خود را بر روی حالت Single Servo یا AF-S قرار دهید. زمانی که دوربین خود را بر روی این مورد تنظیم کردید در حالی که کلید شاتر را نیمه فشار دهید فقط یکبار فوکوس انجام می شود. به یاد داشته باشید که در حالی که نقطه ی فوکوس را در مرکز قرار می دهید دوربین را نیز به سمت سوژه حرکت دهید سپس کلید شاتر را فشار دهید تا دوربین آن را قبول کند (یا به وسیله ی بوق یا نشانگر سبز درون منظره یاب ) و سپس دوباره پیشنهاد بدهید و عکس بگیرید. اگر دوربین شما عکسی نگرفت احتمالا بر روی حالت “Focus” است و کافی است تا از بخش تنظیمات آن را به AF-S تغییر دهید.

آموزش تکنیک های فوکوس و Recompos

این حالت حتی در دوربین های سطح پایین نیز بسیار خوب عمل می کند البته اگه سوژه ی شما در حال حرکت نیست و پیشنهاد میکنیم تا آن را امتحان کنید. اگر می خواهید در هر حالتی فوکوس خود را یر روی سوژه قفل کنید بهتر است تا حالت بعدی را امتحان کنید.

قفل فوکوس خودکار (Autofocus Lock) در فوکوس Recomposing

تقریبا تمام دوربین های DSLR حتی دوربین های ساده و سطح ورودی دارای دکمه ای در پشت دوربین هستند که به قفل فوکوس خودکار اختصاص داده شده است. در دوربین های نیکون این کلید AE-L / AF-L نام دارد. این دکمه به طور معمول برای قفل کردن قرار گرفتن در معرض فوکوس طراحی شده است که به طور معمول برای انجام دادن فوکوس Recomposing بسیار مناسب است.

برای شروع می توانید کلید شاتر را تا نیمه فشار دهید پس از تایید فوکوس کلید قفل را فشار داده و نگه دارید در حالی که هنوز کلید شاتر را نگه داشته اید. سپس عکس خود را دوباره تنظیم کرده و بگیرید(با نگه داشتن دو دکمه).

بررسی و خرید دوربین دیجیتال نیکون در این بخش از دی جی 24.

قفل (Autofocus Lock)

با انجام این کار دو چیز نصیب شما می شود با قفل شدن فوکوس در شرایط نوری نامناسب می توانید صحنه را  حفظ کنید. همچنین تمرکز شما بر روی موضوع باقی می ماند تا زمانی که خودتان آن را قطع کنید.

روشن کردن کلید AF-ON / Back

آخرین روشی که در تکنیک های فوکوس Recomposing برای شما می گوییم و من شخصا استفاده از آن را به دو روش دیگر در تکنیک های فوکوس و Recompos ترجیح می دهم، دکمه ای در پشت دوربین برای به دست آوردن فوکوس است. از این روش به عنوان دکمه ی فوکوس یا Back-Button Focus نیز یاد می کنند. با جابجایی عملکرد فوکوس به وسیله ی این دکمه دیگر نیاز به فشار دادن کلید شاتر برای رسیدن به فوکوس ندارید.

در واقع در این روش کلید شاتر تنها برای گرفتن عکس استفاده می شود. این عامل برای من مهم است چون مجبور نیستم کلید شاتر را تا نیمه فشار دهم و شاید به اشتباه عکس بگیرم.

تکنیک های فوکوس

کلید AF-ON نیز در بیشتر دوربین های DSLR وجود دارد و می توانید آن را در تنظیمات دوربین پیکربندی کنید تا عملکرد فوکوس را به آن انتقال دهید. ابتدا مطمئن شوید که در حالت AF قرار دارید (باید بتوانید نقاط تمرکز منظره یاب خود را حرکت دهید). در مرحله ی بعد به منوی تنظیمات سفارشی بروید سپس گزینه ی AF Activation را پیدا کنید و به AF-ON only تغییر بدهید.

پس از تغییر دادن تنظیمات در صورتی که کلید شاتر را تا نیمه فشار دهید هیچ کاری انجام نمی شود اما در صورتی که AF-ON را فشار دهید دوربین شروع به فوکوس کردن خواهد کرد. اگر دوربین شما این کلید را نداشت می توانید با استفاده از تنظیمات پیکربندی کلید AE-L / AF-L را برای انجام این کار تنظیم کنید. برای گرفتن یک عکس در این حالت طبق مراحل زیر پیش بروید:

مراحل عکس گرفتن در این حالت

  1. دوربین را به سمت سوژه ی مورد نظر ببرید
  2. برای انجام فوکوس کلید AF-ON را با انگشت شست فشار دهید
  3. دکمه ی فوکوس را رها کنید تا فوکوس در آن نقطه قفل شود
  4. عکس خود را تنظیم کنید . با فشردن کلید شاتر عکس بگیرید

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *