تکنیک های ترکیب بندی مبتدی

تکنیک های ترکیب بندی مبتدی

5/5 - (4 امتیاز)

ترکیب بندی در عکاسی بسیار مهم است و اگر می خواهید تصاویر زیبا و با ساتاندارد های بالا را بگیرید باید اصول و قوانین آن را رعایت کنید. بیشتر کسانی که عکاسی را شروع می کنند و یا می خواهند شروع کنند چیز هایی راجع به قانون سوم شنیده اند اما بیشتر آن ها بیشتر تحقیق نمی کنند و سعی نمی کنند که این بحث مهم در عکاسی را به خوبی فرا بگیرند همین هم یکی از اصلی ترین دلایلی است که از پیشرفت آن ها جلوگیری می کند. البته مبجث ترکیب بندی اصلا ساده نیست و نمی توان آن را در یک مقاله جمع اوری کرد بنابرین سعی کرده ام در ابتدا با تکنیک های ترکیب بندی مبتدی اغاز کنم.

نرکیب بندی چیست؟

نرکیب بندی ساختار یک تصویر یا عکس است ارینج کردن و تنظیم کردن المنت ها در تصویر است تا عکس آن گونه که شما می خواهید به نظر برسد. برای اینکه نتیجه عکاسی تان  خوب یاشد مهم نیست که چقدر نور خوب است یا چه منظره منحصر به فردی را در کادر خود دارید ترکیب بندی باید جزئی از کارتان باشد. برای تنظیم کردن ترکیب بندی بی نهایت حرکت می توان انجام داد عقب جلو بروید لنز را عوص کنید زوم کنید و….در این بین باید به المنت ها و عناصری که در تصویر قرار می دهید و یا آن هایی که از کادر خارج می کنید دقت کنید چرا که با یک ترکیب بندی درست و خلاقانه است که می توانید پیامتان را به بیننده اقا کنید.

عناصر ترکیب بندی

خطوط٬ نقطه ها و اشکال

در ابتدایی ترین سطح از ترکیب بندی آن ها مهم ترین عناصر المنت های شما هستند که شامل همه چیز می شوند از سوژه تا بکگراند و نقطه های ریز و ….. همه جزئیاتی از آن سه المنت هستند. این دیتیل ها با روش هایی با هم ارتباط دارند برخی بیشتر خود را نشان می دهند و برخی در تنظیم کردن بهتر به شما کمک خواهند کرد.

برای درک بهتر این موضوع به تصاویر زیر نگاه کنید.

تکنیک های ترکیب بندی - عناصر مهم در کامپوزیشن

اهمیت اشکال در کنار خطوط به خوبی در تصویر زیر مشخص است.

تکنیک های مبتدی ترکیب بندی

در کامپوزیشن این را به یاد داشته باشید که حتما لازم نیست از قانون سوم پیروی کنیم بکه مهم این است که آن طور که خودمان می خواهیم به ترکیب بندی خاصی برسیم. باید در صحنه بمانیم و صبر کنیم تا شرایط آن گونه که ما می خواهیم رقم بخورد. بنابریان باید برنامه ای قبلی داشته باشیم و یک تصور دقیق از آن چه می خواهیم رد عکس نشان دهیم.

تکنیک های ترکیب بندی آماتور

تکنیک های مهم ترکیب بندی

اصلی ترین هدف ما از عکاسی انتقال پیام و حسی خاص است و هرجه تصویر ما ساده تر باشد و چیز های بی اهمیت از آن حدف شده باشند بهتر می توانیم پیام خود را بیان کنیم. در ترکیب بندی هم همینطور است سعی کنید عناصر زیادی را که حواس پرتی ایجاد می کند و صحنه را بی دلیل شلوغ کرده اند حذف کنید و فقط روی جایی فوکوس کنید که در رساندن پیام شما کمکتان می کند.

برای مطالعه انواع مقاله و مشاهده محصولات فروشگاه دی جی ۲۴ کلیک کنید.

تعادل خودتان را رعیت کنید اینکار ساده ایست از خود بپرسید که هر المنت در تصویر من چقدر باید مورد توجه واقع شود.؟ میزان توجهی که هر عنصر دریافت می کند را وزن دیداری می گویند. معمولا چیز هایی که از وزن دیداری بیشتری برخوردارند ویژگی هایی نظیر رنگ های روشن و جیغ٬ کانتراست بالا و… دارند دقت کنید که این ابجکت ها در تصویتان در تمام فریم پخش شده باشند. مثلا اگر سمت راست تصویر این المنت ها را بیشتر دارد تعادل زعایت نشده است و….تصویر زیر به خوبی تعادل دارد و به هیج سمتی سنگینی نمی کند.

تکنیک های ابتدایی ترکیب بندی

در  حالی که تعادلی در عکس زیر نمی بینیم و به سمت راست سنگینی می کند.

تکنیک های ترکیب بندی - رعایت تعادل در ترکیب تصاویر

تکنیک های ترکیب بندی و تقسیم فضا

فضا هم بسیار اهمیتی دارد و شما باید به هر المنت فضای خاصی را بدهید در غیر این صورت با دیگر عناصر موجود در عکس تداخلی ایجاد می کند و ترکیب بندی زشتی را ایجاد می کند ( البته همیشه اینطور نیست) سعی کنید زاویه خود را برای اینکار تنظیم کنید جا به جا شوید و از حالت زوم خارج شوید تا به هر چیز در تصویر که فضا و اسپیس مناسب را بدهید.

باید درک کافی هم از مفاهیم فضای منفی و مثبت داشته باشید: فضای منفی به چیز هایی می گویند که توجهی به سمت خودشان جلی نمی کنند مانند المنت های پس زمینه و بر عکس. شما می توایند یک عکس با مقدار زیادی فضای منفی و یا مثبت را بگیرید و یا تعادلی بین این دو بر قرار سازید اما بهتر است بدانید که فضا های منفی بیشتر حس تنهایی پوچی و ارامش را تداعی می کنند در حالی که فضای ها مثبت اینگونه عمل نمی کنند و معمولا احاسات زیادی را بیان می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *