تمیز کردن لنز دوربین عکاسی

4.8/5 - (5 امتیاز)

تمیز بودن و شفافیت لنز دوربین عکاسی یکی از موضوعاتی است که در کیفیت عکس های شما بسیار تاثیر گزار است. اگر لنز به خوبی تمیز شده باشد تصاویری به شارپنس بالا و کانتراست ایده الی ثبت می شوند. برای اینکه قادر به ثبت تصاویر با کیفیت و مطلوب باشید باید لنز های خود را به خوبی تمیز کنید. برای اینکه بهتر بتوانید تمیز کردن لنز دوربین عکاسی را فرا بگیرید این مطلب را بخوانید.

روش تمیز کردن لنز دوربین عکاسی

در صورتی که لکه ای را روی لنز خود مشاهده کردید باید چک کنید که ایا با روش های ساده از بین می رود یا نه. متاسفانه در برخی مواقع لکه موجود روی لنز‌ها دائمی شده‌اند و تمیز کردن سودی ندارد و لنزی جدید باید خرید. برای اینکه نوع لکه را تشخیص دهید می توانید از شیوه های زیر استفاده کنید.

رینگ فوکوس را کامل بچرخانید. جهت تنظیم فوکوس دوربین را روی حالت دستی بگزارید و سپس رینگ را کامل بچرخانید این کار به شما کمک می کند لکه ها را راحت تر تشخیص دهید. سپس از یک صفحه ساده و سفید عکس بگیرید تا جای دقیق لکه ها روی لنز را پیدا کنید. می توانید برای بهتر شدن نتیجه از یک صفحه ساده و تیره هم عکس بگیرید.

به غیر از کار هایی که اشاره کردیم، داخل بدنه لنز را نیز بررسی کنید. اگر لکه ای وجود داشت باید به وسیله سیستم های تمیز کننده سنسور انرا تمیز کنید و خودتان کاری به انجا نداشته باشید.

وسایل تمیز کردن لنز دوربین عکاسی

با استفاده از کیت های تمیز کننده مناسب برای تمیز کردن لنز دوربین عکاسی هیچ گاه به دردسر نمی افتید و به راحتی قادر به پاک کردن لکه ها هستید. خیرد وسایل مورد نیاز برای این کار کمی گران تمام می شود اما دیگر کار خود را راحت کرده اید و از لنز خود هم به خوبی مراقبت خواهید کرد. در زیر جند  مورد از کیت های مورد نیاز را اورده ایم.

وسایل تمیز کردن لنز دوربین عکاسی

دمنده تمیز کننده لنز

هیچ گاه برای پاک کردن گرد و غبار از روی لنز با دهان فوت نکنید چرا که ترکیبات اسیدی در بازدم شما به عناصر پوششی روی لنز صدمه می زند. علاوه بر ان دمیدن سبب نشست بدتر غبار همراه رطوبت بر روی لنز می شود. اگر هم که از اسپری برای این کار استفاهد کنید به حسگر و المنت های نوری لنز های DSLR اسیب خواهید زد چرا که این اسپری ها حاوی هیدرو کربن مایع می باشند که راحت تر فشرده می شود و بر خلاف باور خیلی ها آبی در انها نیست

زمانی که این گاز های خیلی سرد رها می شوند به بخش های ظریف مثل سنسور و المنت ها اسیب می رسانند. استفاده از یک دمنده دستی بهتری راه برای از بین بردن گرد و غبار روی لنز می باشد. قبل از بکار گیری این وسیله همیشه چند بار هوا را از ان خارج کنید تا اگر ذرات غبار در مجرای ان بودند خارج شوند و سگس روی لنز استفاده کنید. سعی کنید در سفر های خود به طبیعت حتما این دمنده ها را همراه خود داشته باشید.

دمنده تمیز کننده لنز 

برس نرم
به منظور تمیز کردن صفحه لنز از برسی که از موی شتر و یا دم بز ساخته شده است استفاده کنید تا روی ان خشی نیندازید. اگر دستانتان کثیف هستند هرگز به فرچه دست نزنید. هرگر برای نمیز کردن لکه هایی که کمی سخت تر پاک می شوند فرچه را در ان ناحیه متمرکز نکنید و زیاد از حد نفشارید. به جای این کار فرچه را از جهات مختلف روی لکه به حرکت دراورید. می توانید با کلیک بر روی لینک آموزش تعویض لنز دوربین عکاسی را هم بخوانید.

دستمال تمیز کننده لنز دوربین

دستمال های مخصوص را هرگز مچاله نکنید و ان ها را به خوبی تا کرده و درون جایی مخصوص بگزارید. اگر هم قصد تمیز کردن با دستمالی را دارید که قبلا از ان برای تمیز کاری استفاده کرده اید ان را فقط برای قسمت پشتی لنز استفاده کنید. در صورتا به کار گیری پارچه های میکرو فایبر از تمیزی انها مطمئن شوید و هرگز برای پاک کردنشان از مواد شیمیایی نرم کننده استفاده نکیند. پس از استفاده از این دستمال ها حتما سطح لنز زا خشک کنید تا لکه ای دیگر روی ان تشکیل نشود. همچنین می توانید با اغشته کردن دستمال ها به برخی محلول های شیمیایی مخصوص لنز ها را بهتر تمیز کنید فقط به یا داشته باشید که دو قطره از ان محلول برای این کار کافی است.

دستمال تمیز کننده لنز دوربین

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *