تغییر ناپذیری ایزو یا ISO Invariance

تغییر ناپذیری ایزو یا ISO Invariance چیست ؟

5/5 - (5 امتیاز)

تغییر ناپذیری ایزو یا (ISO Invariance) یکی از مواردی است که می توانید بدون اینکه از ایزو استفاده کنید کیفیت عکس های خوبی داشته باشید. این مفهوم می توانید کاملا فنی باشد اما ما در این مقاله می خواهیم این مفهوم را (تغییر ناپذیری ایزو) به ساده ترین روش برای شما بازگو کنیم تا بتوانید آن را درک کنید و در عکاسی خود به کار ببرید.

ایزو (ISO) چیست؟

ایزو اصطلاحی است که حساسیت دوربین شما نسبت به نور را نشان می دهد و مخفف کلمه ی International Organization for Standardization می باشد که یک سازمان بین المللی استاندارد است که مقدار ایزو را توسعه داده. در زمان هایی که دوربین های عکاسی با استفاده از فیلم ها کار می کردند ISO در قوطی های فیلم کار می کرد و هر چه این مقدار بیشتر باشد مقدار حساسیت فیلم به نور بیشتر بود. دامنه ای که بیشتر با آن سروکار داریم بیشتر در حدود 100 تا 800 می باشد البته در برخی موارد می توانید مقادیری مانند 3200 یا 25 را نیز در دوربین ها مشاهده کنید که خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

ایزو (ISO) چیست؟

پس ایزو چگونه کار می کند؟ زمانی که یک قوطی فیلم دارای ایزوی 100 می باشد یعنی حساسیت آن نسبت به نور کم  می باشد و تنها در طول روز می توانید از آن استفاده کنید. برای تصویربرداری در شب بهتر است تا از ایزو با مقدار 800 استفاده کنید زیرا این مقدار حساسیت خوبی دارد و می تواند انتخاب مناسبی برای عکاسی شما باشد. امروزه با ورود ” دوربین های دیجیتال ” به زندگی بسیاری از افراد ایزو نیز در آنها راحتتر کنترل می شود و می توانید به راحتی مقادیری از 100 تا 25000 را برای ایزو انتخاب کنید.

تفاوت میان ISO فیلم و ISO دیجیتال

تفاوت اصلی ایزو در فیلم ها و در دوربین ها دیجیتال بیشتر مربوط به نحوه ی پردازش حساسیت به نور است. در فیلم های قدیمی مواد شیمیایی، حساسیت به نور را تعیین می کردند در حالی که در دوربین های دیجیتال، سنسور می تواند نور را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل کند که قابل تغییر است. در فیلم هایی دیجیتال زمانی که ایزو بر روی 800 باشد شما نمی توانید آن را به راحتی تغییر دهید. دلیل آن نیز این است که مواد شیمیایی این فیلم برای ISO با مقدار 800 ساخته شده اند.

اما با استفاده از دوربین های دیجیتالی امروزی به راحتی بها فشار دادن چند کلید می توانید ایزو را از 100 به 1600 و یا بیشتر تغییر دهید. دوربین در این مرحله تنها باید سیگنال های دریافتی از سنسور را تقویت کند.

مفهوم تغییر ناپذیری ایزو (ISO Invariance)

مفاهیم زیادی برای واریانس یک ایزو وجود دارد که می تواند برای عکاسان تازه وارد مطالب پیچیده ای باشد. هدف ما در مقاله ی تغییر ناپذیری ایزو این است که بتوانید نحوه ی عملکرد این عامل را با زبانی ساده برای کاربران بگوییم تا دچار گمراهی نشوند. تغییر ناپذیری ایزو از جایی ناشی می شود سیگنال های الکتریکی سنسور ثابت نیستند و مشخص نیست که شما از چه مقدار ISO استفاده می کنید. برای درک بهتر دوربین خود را روشن کنید و داخل یک اتاق از یک سوژه یک بار با ایزوی 100 و بار دیگر با 800 دو تصویر را تهیه کنید.

مفهوم تغییر ناپذیری ایزو

اکنون تصاویر گرفته شده را در یک نرم افزار ویرایش تصویر باز کنید و تصویری را که با ایزوی 100 گرفته اید با توجه به تنظیمات نوری دیگر تصویر تنظیم کنید. همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می کنید در این دو تصویر تفاوت را به سختی می توان تشخیص داد. دلیل آن نیز این است که دوربینی که از آن استفاده می کنید دارای تغییر ناپذیری ایزو می باشد. حتی اگر در نهایت تصویری را ایجاد کنید که سیاه و سفید است شما می  توانید با استفاده از یک نرم افزار ویرایشگر تصویر به راحتی تصاویر خود را با جزئیات مناسب ویرایش کنید.

چرا باید ایزو را تغییر دهیم ؟

دلایل زیادی وجود دارد که ایزو را برای دوربین های دیجیتال ضروری کرده است. اما بارزترین آنها این است که ایزو در هنگام عکاسی یک سنجش از تصویر برای ما ایجاد می کند. اگر همیشه از ISO 100 استفاده می کنید ممکن است در محل های تاریک هیچ چیزی در صفحه مشاهده نکنید. دلیل دیگر استفاده از از ایزو این است که هنوز دوربین ها از این مقدار به عنوان پایه ای برای تقویت سیگنال های الکتریکی استفاده می کند و به آن نیاز دارند و این امکان را به دوربین می دهند تا نوردهی را به طور خودکار انجام دهد.

ISO Invariance در عکاسی

به علاوه استفاده از ISO مناسب هنوز مهم است چون می تواند کیفیت تصاویر شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. هر چقدر مقدار ایزو در تصاویر شما بیشتر باشد نویز نیز در تصویر بیشتر خواهید بود البته برخی از دوربین ها می توانند نویز را بیشتر کنترل کنند و این به تکنولوژی استفاده شده در این دوربین مربوط می شود. همانطور که می دانید یکی از عومل مهم در عکاسی نوردهی می باشد. اگر می خواهید بیشتر با این عامل مهم آشنا شوید بهتر است تا مقاله ی مقدار نوردهی یا EV را مطالعه کنید.

انواع نویز ISO

اگر تا اینجا با دقت ما را دنبال کرده باشید می دانید که مقادیر زیاد ایزو می تواند برای تصویر نویز ایجاد کند. اما دو نوع تصویر از نظر نویز وجود دارد که در اینجا به بررسی آنها خواهیم پرداخت. نویز فوتون (Photon Noise) همان چیزی است که دوربین شما از صحنه ضبط می کند این نویز ها در صحنه وجود دارند و توسط دوربین ایجاد نمی شوند بنابراین زمانی که ایزو را بر روی 100 نیز بگذارید، این دانه ها هنوز در تصویر خواهند بود.

درباره ی تغییر ناپذیری ایزو

دسته ی بعدی رید نویز (Read Noise) نام دارند که توسط دوربین در تصویر ایجاد می شود. این دانه ا زمانی ایجاد می شود که سنسور فوتون ها را تقویت می کند و به شکلی می شوند که در تصویر قابل دیدن هستند. البته این نویز ها هنگامی که سیگنال آنالوگ به دیجیتال تبدیل می شود نیز به وجود می آید.

ایزوی نیتیو و توسعه یافته چیست ؟

قبل از بررسی مقدار ایزوی مناسب برای عکاسی بیاید به بررسی دو نوع ISO که دوربین شما از آن استفاده می کند صحبت کنیم. اولین گزینه ایزوی نیتیو یا native ISO نامیده می شود این مقدار به محدوده ی ایزوی خود دوربین الصاق می شود که نیاز به ویرایش های دیجیتالی ندارد. اکثر دوربین ها دارای ایزوی بومی 50 تا 25000 هستند.

ایزوی بومی و توسعه یافته چیست

Extended ISO نام دیگر مقدار برای ایزو می باشد که توسط دوربین پیکسل هایی به تصویر اضافه می شود تا تصویر به صورت مصنوعی روشنتر شود. این مقدار در بخی از دوربین ها از 30.000 تا 100.000 نیز وجود دارند البت استفاده از این مقدار توصیه نمی شود چون نویز هایی را برای عکس به وجود می آورند که تصویر دیگر قابل استفاده نمیباشد. بهترین مقدار برای مصرف در عکاسی ها ایزوی بومی دوربین می باشد که محدوده ی مناسبی را نیز برای اقلب دوربین ها مهیا کرده.

بهترین مقدار برای ایزو چقدر است ؟

چیزی که واریانس ایزو را سودمند کرده است این است که باعث می شود تصویربرداری شما بسیار سودمند باشد بنابراین اگر نتوانید در ایزوی 800 یک تصویر مناسب را تهیه کنید می توان با استفاده از ایزوی 3500 بدون اینکه نگران از بین رفتن کیفیت تصویر باشد استفاده کنید. در اکثر موارد بهتر است تا از مقداری استفاده کنید که با نور محیط شما سازگاری داشته باشد. برای مثال هنگامی که در روز عکاسی می کنید بهتر است ISO 100 استفاده کنید و یا در هنگام شب می تواند از ISO 800 و یا 3500 نیز استفاده کنید اما بهتر است تا از این میزان فراتر را انتخاب نکنید.

تغییر ناپذیری ISO

البته استفاده از ایزو مناسب به دامنه ی پویای دوربین شما نیز مربوط می شود. دامنه ی پویا یا دینامیک ایزو چیست؟ طیفی از ایزو است که می توانید بدو از دست دادن جزئیات و نکات تصویر سایه روشن را تنظیم کنید. این مقدار برای دوربین های مختلف متفاوت می باشد و به همین دلیل بهتر است تا مقدار ایزوی مناسب را با توجه به مدل دوربین خود به دست بیاورید.

بهترین استفاده از تغییر ناپذیری ایزو چیست ؟

بهترین استفاده برای عدم تغییر ایزو در اختر فتوگرافی و یا long exposure می باشد. از آنجا که در این عکاسی ها از ایزوی بسیار بالا عکس های با نویز بالا تهیه می کنند می توانید مقدار کمتری از ایزو را انتخاب کنید و در نهایت نویز کمتری نیز در تصویر شما وجود داشته باشد. کاربرد بعدی در عکاس عمومی می باشد که به شما این امکان را می دهد در هنگام ویرایش تصاویر نیز کیفیت و جزئیات تصویر را حفظ کنید.

بهترین استفاده ISO Invariance

در آخر باید بگوییم که هنگامی می توانید از تغییر ناپذیری ایزو استفاده کنید که تصاویر را در فرمت RAW ذخیره کرده باشید. استفاده از فرمت های دیگر به علت نداشتن قابلیت ویرایش می تواند تصاویر شما را خراب کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *